Marketing Mix 4A: zbuduj przystępność i świadomość marki

Niedawno pisaliśmy o nowoczesnym podejściu do Marketing Mix, czyli Mieszanki marketingowej - a mianowicie formule 4E. Jeszcze nowsze podejście to 4A. Jakie elementy składają się na tę strategię Marketing Mix? Jak wykorzystać Marketing Mix 4A w działaniach marketingu internetowego? Jakie są korzyści z wdrożenia takiego podejścia? Oraz co właściwie wybrać - 4A czy 4E? Zachęcamy do lektury artykułu i wyboru własnej ścieżki w planowanej strategii marketingowej.

Marketing Mix 4A - na czym polega?


Przypomnijmy: do tej pory omówiliśmy aż cztery inne podejścia do strategii marketingowej. Każde z nich opisaliśmy dokładnie w osobnych artykułach. Począwszy od 4P, a skończywszy na 4E, strategie Marketing Mix wyglądają następująco:

4P - Product, Price, Promotion, Place. Strategia skupiała się przede wszystkim na potrzebach przedsiębiorstwa i aspektach maksymalizacji zysku i optymalizacji oferty.

➡️ Więcej przeczytasz tutaj: 4P: podstawowa koncepcja Marketing Mix, którą warto znać

7P - People, Process, Physical evidence. Ta koncepcja rozwinęła poprzednią, zwracając uwagę na istotność ludzi (użytkowników i pracowników) oraz podkreślając wagę procesów.

➡️ Więcej przeczytasz tutaj: 7P: rozwinięcie koncepcji Marketing Mix

4C - Customer, Cost, Communication, Convenience. Alternatywa dla 4P/7P, skupiająca się na potrzebach klienta. Zdecydowanie bardziej dostosowana do potrzeb marketingu internetowego. Jako optymalne podejście zaleciliśmy jednak symbiozę podejścia P i C.

➡️ Więcej przeczytasz tutaj: 4C: alternatywna koncepcja Marketing Mix

4E - Experience, Exchange, Everyplace, Evangelism. To podejście zaleca skupienie się na dostarczaniu użytkownikom unikalnego doświadczenia w naszej ofercie, jej wszechobecną dostępność, opieranie na obopólnej wymianie korzyści oraz takie projektowanie, by odbiorcy stawali się wyznawcami marki.

➡️ Więcej przeczytasz tutaj: Marketing Mix 4E: nowoczesne podejście do strategii

Tak kształtowało się podejście do mieszanki marketingowej dotychczas. Na czym wobec tego polega jeszcze jedno podejście, czyli 4A? Ktoś mógłby bowiem zapytać: a co tu jeszcze można dodać? Okazuje się, że całkiem sporo!

Marketing Mix 4A to koncepcja, którą zaproponował Jagdish Sheth - profesor marketingu Charlesa H. Kellstadta w Goizueta Business School of Emory University. Na ten model składają się cztery elementy:

  • Acceptability (Akceptowalność),
  • Affordability (Przystępność cenowa),
  • Accessibility (Dostępność),
  • Awareness (Świadomość).

  • Marketing Mix 4A: zbuduj przystępność i świadomość marki

    W myśl Shetha, twórcy tego podejścia, powyższe elementy są niezbędne do osiągnięcia sukcesu w procesie przyciągania odbiorców i zatrzymywaniu ich jako lojalnych klientów firmy (marki). Podejście Shetha jest uznawane za rozwinięcie i ewolucję tradycyjnego modelu 4P, dostosowane do dzisiejszego rynku i zmieniających się potrzeb odbiorców. Przyjrzyjmy się bliżej każdej części modelu 4A.

    1. Acceptability


    Pierwszy element Marketing Mix 4A to akceptowalność. Określa, jak postrzegana jest wartość produktu lub usługi przez klientów. Wliczają się tu jakość, wygląd, smak, pierwsze wrażenie czy inne cechy spełniające ich oczekiwania. Dzięki optymalizacji tego elementu zyskamy pewność, że pierwszy kontakt odbiorcy z ofertą będzie pozytywny. Odniesie on wrażenie, że akceptuje tę ofertę, jest ona dla niego do przyjęcia i może zaspokoić jego potrzeby.

    W kontekście marketingu internetowego (i nie tylko) warto skupić się na takiej prezentacji oferty oraz treści, by precyzyjnie odzwierciedlały korzyści i wartości, które oferta zawiera, a jakich poszukują nasi potencjalni klienci. Można wykorzystać pozytywne opinie dotychczasowych klientów, by podkreślić wartość i użyteczność produktu lub usługi. Należy podkreślać zalety oferty i aspekty, które odróżniają ją od konkurencji. Pierwsza myśl odbiorcy w zetknięciu z ofertą powinna brzmieć: O, to jest to! (czyli: jestem w stanie to przyjąć, chętnie rozważę zakup, myślę, że to oferta dla mnie).

    Marketing Mix 4A: zbuduj przystępność i świadomość marki

    2. Affordability


    Drugi element Marketing Mix 4A to przystępność cenowa. Dotyczy tego, czy oraz w jakim stopniu potencjalni klienci mogą pozwolić sobie na zakup produktu lub usługi. Nie chodzi tu tylko o cenę - liczą się też (a dla niektórych przede wszystkim) korzyści, jakie prezentuje oferta, a także jej wartość w kontekście cenowym. Niektórzy klienci mogą być chętni zakupić dany produkt lub usługę, nie biorąc ceny za czynnik decydujący, lecz jeśli produkt bądź usługa nie prezentuje dla nich dostatecznie dużej wartości (w kontekście korzyści, jakie niesie), mogą odłożyć zakup na czas nieokreślony.

    W związku z tym warto podkreślać zalety oferty w stosunku do jej ceny. Rozważmy różne opcje cenowe, promocje, rabaty dostępne online. Powinniśmy tak dostosować cenę do korzyści, jakie niesie oferta, by szły ze sobą w parze i nie sprawiały, że potencjalni klienci "odkładają zakup na później" (który może łatwo przekształcić się w "nigdy").

    Marketing Mix 4A: zbuduj przystępność i świadomość marki

    3. Accessibility


    Trzeci element Marketing Mix 4A to dostępność. Określa łatwość, z jaką nasi potencjalni klienci mogą dotrzeć do oferty produktu lub usługi. Precyzuje ponadto, czy proces zakupowy jest prosty, dostępne formularze - przejrzyste i zrozumiałe, polityka cen, zwrotów, promocji - przystępna, a całość od początku do końca - łatwa i przyjemna.

    W kontekście marketingu internetowego bardzo istotne jest optymalizowanie strony (przede wszystkim pod kątem SEO), by można ją było łatwo znaleźć. Potencjalni klienci, szukając produktów lub usług i wpisując hasło w wyszukiwarkę, powinni móc łatwo odnaleźć naszą ofertę. Dlatego konieczne są właściwe słowa kluczowe (tu trzeba wykonać odpowiedni keyword research), kampania reklamowa (sprawdź, jak dobrać słowa kluczowe w kampanii Google Ads), a także optymalizacja treści. Zadbajmy o chwytliwe nagłówki (których treść musi pokrywać się z tym, co zawiera strona), atrakcyjne zdjęcia oferty i właściwe metadane.

    Nasz proces zakupowy powinien być prosty i intuicyjny. Jeśli jakikolwiek etap może sprawiać potencjalne trudności, załączmy instrukcję krok po kroku lub udzielmy niezbędnych wskazówek. Sprzedaż możemy prowadzić na różnych platformach zakupowych, by maksymalnie uprościć i umożliwić odbiorcy dotarcie do oferty. Naszą ofertę warto komunikować na mediach społecznościowych, które są świetnym kanałem do kontaktowania się z odbiorcami i nawiązywania trwałych więzi.

    Marketing Mix 4A: zbuduj przystępność i świadomość marki

    4. Awareness


    Czwarty element Marketing Mix to świadomość. Skupia się na tym, w jakim stopniu nasi potencjalni odbiorcy (członkowie grupy docelowej, do której kierujemy ofertę) są świadomi istnienia marki, jej produktów lub usług oraz korzyści, jak i potrzeb, które mogą z ich pomocą spełnić. Ów element mieszanki marketingowej rozwija się do szerszego pojęcia, jakim jest Brand awareness - świadomość marki. Polecamy lekturę artykułu na ten temat!

    W kontekście świadomości warto inwestować w kampanie reklamowe online, które dotrą do potencjalnych odbiorców naszej firmy / marki. Mogą to być reklamy w wyszukiwarce albo reklamy w mediach społecznościowych. W ten sposób zwiększymy rozpoznawalność marki i zwrócimy uwagę na naszą ofertę. Regularnie publikujmy wartościowe treści na blogach i w mediach społecznościowych, aby budować świadomość marki i zaangażowanie użytkowników.

    Marketing Mix 4A: zbuduj przystępność i świadomość marki

    ➡️ Zapoznaj się z naszą ofertą Google Ads

    ➡️ Zapoznaj się z naszą ofertą Meta Ads

    Korzyści z wdrożenia strategii Marketing Mix 4A 💡


    Umiejętne zaplanowanie i wdrożenie strategii w myśl modelu 4A może przynieść naszej firmie szereg korzyści. Przykładowo:

  • Lepsze rozumienie i zaspokojenie potrzeb klientów - koncentrując się na akceptowalności, przystępności cenowej, dostępności i świadomości, możemy lepiej zrozumieć i zaspokoić potrzeby i oczekiwania swoich klientów. To przekłada się na wyższą satysfakcji i lojalność z ich strony. Strategia 4A pozwala niejako spojrzeć na rynek oczami klienta, podobnie jak 4C.
  • Większa konkurencyjność - dzięki modelowi 4A wychwycimy kluczowe aspekty wartości oferty z punktu widzenia klienta. W ten sposób wyróżnimy swoją ofertę na rynku. Wartość bowiem kształtuje się nie tylko ceną, ale i korzyściami.
  • Optymalizacja strategii cenowej - przystępność cenowa zachęca do przemyślenia strategii cen, aby maksymalizować wartość dla klientów przy jednoczesnym zapewnieniu rentowności dla firmy.
  • Wzrost świadomości marki - model 4A zachęca do podejmowania działań w celu lepszej rozpoznawalności firmy i jej oferty. Optymalna sytuacja to taka, w której dana marka jest automatycznie kojarzona z zaspokojeniem danej potrzeby. Np. dla wielu osób: orzeźwienie - Coca-Cola, luksus - Mercedes albo Lexus, zabawa - Lego, energia - Red Bull.
  • Budowanie długotrwałych relacji z klientami - model 4A promuje budowanie relacji z klientami poprzez dostarczanie wartości i doskonałych doświadczeń. To prowadzi do większego zaangażowania klientów i ich długoterminowej lojalności. W tej materii ustępuje jedynie modelowi 4E, który faktycznie skupia się przede wszystkim na doświadczeniach, wszechobecności i uwielbieniu marki.
  • Efektywniejsze wykorzystanie budżetu marketingowego - dzięki lepszemu zrozumieniu potrzeb klientów i skupieniu na kluczowych elementach oferty, firmy mogą efektywniej alokować swój budżet marketingowy. Pozwala to maksymalizować ROI z działań marketingowych.
  • Poprawa doświadczenia użytkownika online - koncentracja na akceptowalności i dostępności zachęca do ciągłego ulepszania User Experience (UX) na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. Jest to kluczowe dla sukcesu w cyfrowym świecie.

  • Pięć podejść do Marketing Mix - które powinienem wybrać?


    4P, 7P, 4C, 4E i 4A - tak wiele podejść do strategii marketingowej może być problematyczne w momencie, gdy chcemy określić własny kierunek. Podejścia 4A i 4E to alternatywy dla tradycyjnego i nieco już przestarzałego modelu 4P/7P (który jednak wytycza pewne żelazne ramy, jakie trzeba mieć na uwadze). Zostały opracowane, aby lepiej dostosować strategie marketingowe do współczesnych warunków rynkowych i zmieniających się oczekiwań konsumentów. Oba modele skupiają się na różnych aspektach strategii marketingowej:

  • 4A koncentruje się przede wszystkim na akceptowalności i przystępności, z naciskiem na potrzeby konsumentów i dostosowanie do nich naszej oferty. Model 4A podkreśla istotę budowania świadomości marki oraz trwałych więzi konsument-firma. Model 4A może być bardziej odpowiedni dla firm, które skupiają się na dostosowaniu swojej oferty do bezpośrednich potrzeb konsumentów, zapewniając łatwy dostęp do swoich produktów i usług oraz budując świadomość marki wśród szerokiej grupy odbiorców.
  • 4E skupia się głównie na doświadczeniu i wszechobecności oferty, podkreślając znaczenie budowania doświadczeń dla konsumentów, roli mediów społecznościowych i technologii cyfrowych w promowaniu marki. Model 4E może być szczególnie przydatny dla marek, które chcą intensywnie korzystać z mediów społecznościowych i technologii cyfrowych do budowania zaangażowania i relacji z konsumentami, oferując unikalne doświadczenia i promując pozytywną "ewangelizację" przez zadowolonych klientów.
  • 4C pozwala spojrzeć na rynek oczami klienta. Stawia na dopasowanie oferty pod jego gusta, priorytetyzację wygody odbiorcy i istotę płynnej komunikacji.

  • Nasza sugestia będzie więc podobna do tej, którą proponowaliśmy przy okazji podobnego pytania w artykule o Marketing Mix 4C - różne koncepcje Marketing Mix zostały opracowane po to, byśmy z nich czerpali i optymalizowali nasze oferty oraz podejście do rynku. Warto zatem korzystać z ich dorobku i dostosowywać strategię tak, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i je zaspokoić. Jeśli profil naszej działalności skupia się bardziej na serwowaniu pozytywnego doświadczenia - weźmy więcej z 4E; jeśli na przystępności oferty i budowaniu świadomości - skupmy się przede wszystkim na 4A. Każda firma i marka ma swoje unikalne wartości i własne potrzeby, inaczej musi też planować swoje działania, by wyróżnić się na rynku. Dla wielu firm najbardziej efektywnym podejściem będzie połączenie elementów kilku modeli, aby stworzyć kompleksową strategię marketingową, która nie tylko angażuje konsumentów na poziomie doświadczeń i relacji, ale także skupia się na zaspokajaniu ich podstawowych potrzeb i oczekiwań. W marketingu internetowym kluczowe jest elastyczne i dynamiczne podejście, które pozwala na adaptację do szybko zmieniającego się środowiska cyfrowego i zachowań konsumentów.

    Polecamy dodatkowo lekturę artykułów:

  • Pozycjonowanie lokalne: 7 przydatnych wskazówek. Nakieruj odbiorców na swoją stronę!
  • User Generated Content: jak wykorzystać treści od użytkowników na stronie?
  • Customer Lifetime Value: dlaczego warto znać wskaźnik wartości życiowej klienta

  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu stron, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć nową wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski