1. Acceptability
Pierwszy element Marketing Mix 4A to akceptowalność. Określa, jak postrzegana jest wartość produktu lub usługi przez klientów. Wliczają się tu jakość, wygląd, smak, pierwsze wrażenie czy inne cechy spełniające ich oczekiwania. Dzięki optymalizacji tego elementu zyskamy pewność, że pierwszy kontakt odbiorcy z ofertą będzie pozytywny. Odniesie on wrażenie, że akceptuje tę ofertę, jest ona dla niego do przyjęcia i może zaspokoić jego potrzeby.
W kontekście marketingu internetowego (i nie tylko) warto skupić się na takiej prezentacji oferty oraz treści, by precyzyjnie odzwierciedlały korzyści i wartości, które oferta zawiera, a jakich poszukują nasi potencjalni klienci. Można wykorzystać pozytywne opinie dotychczasowych klientów, by podkreślić wartość i użyteczność produktu lub usługi. Należy podkreślać zalety oferty i aspekty, które odróżniają ją od konkurencji. Pierwsza myśl odbiorcy w zetknięciu z ofertą powinna brzmieć:
O, to jest to! (czyli: jestem w stanie to przyjąć, chętnie rozważę zakup, myślę, że to oferta dla mnie).
2. Affordability
Drugi element Marketing Mix 4A to przystępność cenowa. Dotyczy tego, czy oraz w jakim stopniu potencjalni klienci mogą pozwolić sobie na zakup produktu lub usługi. Nie chodzi tu tylko o cenę - liczą się też (a dla niektórych przede wszystkim) korzyści, jakie prezentuje oferta, a także jej wartość w kontekście cenowym. Niektórzy klienci mogą być chętni zakupić dany produkt lub usługę, nie biorąc ceny za czynnik decydujący, lecz jeśli produkt bądź usługa nie prezentuje dla nich dostatecznie dużej wartości (w kontekście korzyści, jakie niesie), mogą odłożyć zakup na czas nieokreślony.
W związku z tym warto podkreślać zalety oferty w stosunku do jej ceny. Rozważmy różne opcje cenowe, promocje, rabaty dostępne online. Powinniśmy tak dostosować cenę do korzyści, jakie niesie oferta, by szły ze sobą w parze i nie sprawiały, że potencjalni klienci "odkładają zakup na później" (który może łatwo przekształcić się w "nigdy").
3. Accessibility
Trzeci element Marketing Mix 4A to dostępność. Określa łatwość, z jaką nasi potencjalni klienci mogą dotrzeć do oferty produktu lub usługi. Precyzuje ponadto, czy proces zakupowy jest prosty, dostępne formularze - przejrzyste i zrozumiałe, polityka cen, zwrotów, promocji - przystępna, a całość od początku do końca - łatwa i przyjemna.
W kontekście marketingu internetowego bardzo istotne jest optymalizowanie strony (przede wszystkim pod kątem SEO), by można ją było łatwo znaleźć. Potencjalni klienci, szukając produktów lub usług i wpisując hasło w wyszukiwarkę, powinni móc łatwo odnaleźć naszą ofertę. Dlatego konieczne są właściwe słowa kluczowe (tu trzeba wykonać odpowiedni keyword research), kampania reklamowa (
sprawdź, jak dobrać słowa kluczowe w kampanii Google Ads), a także optymalizacja treści. Zadbajmy o chwytliwe
nagłówki (których treść musi pokrywać się z tym, co zawiera strona), atrakcyjne zdjęcia oferty i właściwe metadane.
Nasz proces zakupowy powinien być prosty i intuicyjny. Jeśli jakikolwiek etap może sprawiać potencjalne trudności, załączmy instrukcję krok po kroku lub udzielmy niezbędnych wskazówek. Sprzedaż możemy prowadzić na różnych platformach zakupowych, by maksymalnie uprościć i umożliwić odbiorcy dotarcie do oferty. Naszą ofertę warto komunikować na mediach społecznościowych, które są świetnym kanałem do kontaktowania się z odbiorcami i nawiązywania trwałych więzi.
4. Awareness
Czwarty element Marketing Mix to świadomość. Skupia się na tym, w jakim stopniu nasi potencjalni odbiorcy (członkowie grupy docelowej, do której kierujemy ofertę) są świadomi istnienia marki, jej produktów lub usług oraz korzyści, jak i potrzeb, które mogą z ich pomocą spełnić. Ów element mieszanki marketingowej rozwija się do szerszego pojęcia, jakim jest
Brand awareness - świadomość marki. Polecamy lekturę artykułu na ten temat!
W kontekście świadomości warto inwestować w kampanie reklamowe online, które dotrą do potencjalnych odbiorców naszej firmy / marki. Mogą to być reklamy w wyszukiwarce albo reklamy w mediach społecznościowych. W ten sposób zwiększymy rozpoznawalność marki i zwrócimy uwagę na naszą ofertę. Regularnie publikujmy wartościowe treści na blogach i w mediach społecznościowych, aby budować świadomość marki i zaangażowanie użytkowników.
➡️
Zapoznaj się z naszą ofertą Google Ads
➡️
Zapoznaj się z naszą ofertą Meta Ads