Jak dobrać słowa kluczowe w kampanii Google Ads?

Jedną z żelaznych podstaw dobrej kampanii reklamowej Google Ads są słowa kluczowe (keywords). Na ich podstawie możemy nakierować kampanię tak, by wyświetlała się w odpowiedzi na określone zapytania użytkowników w wynikach wyszukiwania. W tym artykule podpowiemy, jak dobrać słowa kluczowe w kampanii Google Ads oraz jak duże mają znaczenie dla jej powodzenia.

Słowa kluczowe w kampanii Google Ads


W panelu kampanii Google Ads mamy do wyboru trzy rodzaje dopasowań słów kluczowych:

  • dopasowanie przybliżone,
  • dopasowanie do wyrażenia,
  • dopasowanie ścisłe.

  • W przypadku dopasowania przybliżonego reklamy mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania powiązanych z danym słowem kluczowym. Jeśli wybierzemy dopasowanie do wyrażenia, reklamy mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania obejmujących znaczenie tego słowa kluczowego. Z kolei dopasowanie ścisłe sprawia, że reklamy będą wyświetlane w przypadku, gdy wyniki wyszukiwania mają takie samo znaczenie jak wybrane słowo kluczowe.

    Jak znaleźć słowa kluczowe do kampanii Google Ads?


    W tym celu skorzystamy z przydatnego narzędzia, jakim jest Planer słów kluczowych. W panelu bocznym wybieramy Narzędzia > Planowanie > Planer słów kluczowych, a następnie przechodzimy do "Poznaj nowe słowa kluczowe".


    Następnie wpisujemy interesujące nas hasło we wskazanym polu. Możemy też wybrać konkretną lokalizację (ta opcja znajduje się tuż pod polem, w którym wprowadzamy wspomniane hasło; domyślnie jest to cały kraj). Klikamy "Zobacz wyniki".


    W odpowiedzi otrzymamy szereg danych, m.in. zainteresowanie wskazanym hasłem w ujęciu rocznym oraz frazy, dzięki którym możemy zwiększyć zakres wyszukiwania. Jednak to, co najbardziej nas w tej chwili interesuje, to propozycje słów kluczowych - znajdują się niżej, pod podaną przez nas frazą (w tym przypadku podana fraza to "rolki dziecięce").

    W wyświetlającym się panelu otrzymujemy szereg przydatnych informacji - przede wszystkim średnią miesięczną liczbę wyszukiwań frazy kluczowej, a także zmianę przez 3 miesiące, zmianę rok do roku, konkurencję czy stawkę. Dzięki propozycjom słów kluczowych możemy wzbogacić treść naszego artykułu lub strony produktowej najchętniej wyszukiwanymi słowami kluczowymi, które skierują więcej ruchu na naszą stronę docelową.



    Zapoznaj się z naszą ofertą kampanii Google Ads

    Dobór słów kluczowych i następne kroki


  • Jak już wspomnieliśmy, by zbudować skuteczną kampanię, musimy na początku znaleźć skuteczne i właściwe słowa kluczowe, które opisują dokładnie naszą ofertę. Polecamy właśnie Google Keyword Planner, ale oczywiście można skorzystać też z innych narzędzi, np. Ahrefs albo Senuto.
  • Następnie weryfikujemy potencjał słów kluczowych w Keyword Plannerze w Google Ads.
  • Potem eksportujemy pełną listę słów kluczowych do arkusza (np. Excel).
  • Dzielimy słowa kluczowe na grupy reklam, tak by dopasować je w możliwie optymalny sposób. Wyłapujemy przy okazji słowa wykluczające się. Jeśli chodzi o podział reklam - załóżmy, że sprzedajemy sukienki. Hasło "sukienka wieczorowa" jest dość ogólne i powinno kierować do strony z ofertą wieczorowych sukienek. Natomiast hasło "sukienka wieczorowa czerwona" jest bardziej precyzyjne, dlatego warto, by na takie zapytanie wyświetlała się reklama, która kieruje bezpośrednio do strony, na której dostępna jest oferta z sukienkami w takim właśnie kolorze.

  • Kiedy mamy pełną listę sprawdzonych słów kluczowych, możemy optymalizować pod nie nasze konkretne kampanie reklamowe w systemie Google Ads.

    Więcej o dostosowywaniu kampanii, między innymi o konwersjach, mówimy na naszym profesjonalnym szkoleniu z Google Ads. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o budowie i prowadzeniu kampanii w wyszukiwarce, m.in.:

  • pomiarze konwersji w Google Ads,
  • słowach kluczowych w kampanii,
  • tekstach reklam,
  • Google Ads Editor,
  • remarketingu dla wyszukiwarek,

  • ...i wiele, wiele więcej - szkolenie Google Ads. Budowa i prowadzenie kampanii w wyszukiwarce jest w sam raz dla Ciebie. Polecamy je zwłaszcza jeśli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii, pragniesz zweryfikować dotychczasowe doświadczenia i zdobyć cenną wiedzę oraz marzysz o pracy jako specjalista SEM.


    Polecamy również lekturę artykułów:

  • Pomiar konwersji w Google Ads. Modele atrybucji konwersji
  • Koszt pozyskania klienta w e-commerce: jak go obliczyć i obniżyć?
  • Piotr Guziur


    CEO Marketing Online, specjalista SEM i SEO, były członek programu Trenerów Google Ads z tytułem Digital Champion. Autor książki „Marketing w Internecie – strategie dla małych i dużych przedsiębiorstw”, bestselleru wydawnictwa Helion oraz licznych artykułów na temat marketingu internetowego, planowania i badania mediów, a także rozwoju mediów cyfrowych i nowych form reklamy. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywał w domu mediowym oraz w firmach w Polsce i zagranicą.
    Szkolenia
    Polski