Co to jest brand awareness?
Brand awareness - świadomość marki - określa, czy i w jakim stopniu odbiorcy są w stanie zapamiętać markę oraz jej produkty i usługi. To kluczowe pojęcie w procesie budowania świadomości i rozpoznawalności marki, przekładające się na postrzeganie jej przez użytkowników.
Niektóre marki do tego stopnia opanowały brand awareness, że wystarczy zaledwie niewielki fragment ich logo lub nazwy produktu, a niemal każdy będzie w stanie ją bezbłędnie rozpoznać. Na przykład charakterystyczne złote łuki, znane jako symbol sieci restauracji McDonald's.
Innym przykładem jest plakat ostatniej części filmu o Harrym Potterze, który nawet nie zawiera tytułu. Jednak marka i postaci są tak rozpoznawalne, że nie był on konieczny. Ten zabieg stosowany jest czasem właśnie w przypadku plakatów filmowych. Wykorzystano go także przy okazji premiery filmu "Mroczny Rycerz powstaje" w 2012 roku - każdy fan Batmana czekał na ostatnią część trylogii, dlatego wystarczył plakat z symbolem nietoperza.
Plakaty filmów: Mroczny Rycerz powstaje (reż. Christopher Nolan, 2012) oraz Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część II (reż. David Yates, 2011)
Niektóre postaci z popkultury są markami samymi w sobie. Są tak rozpoznawalne, że wystarczy tylko ich sylwetka, by niemal każdy był w stanie je zidentyfikować. Przykładami takich postaci są Darth Vader z
Gwiezdnych wojen George’a Lucasa czy Indiana Jones, stworzony przez Stevena Spielberga.
Kadr z filmu Poszukiwacze zaginionej Arki (reż. Steven Spielberg, 1981)
W podobny sposób w świadomości konsumentów utrwalają się ikoniczni bohaterowie marek. Tak jak na poniższym przykładzie - z pewnością każdy z nas bez większych trudności rozpozna znaną postać, od lat będącą twarzą popularnych słodyczy.
Marki jako nazwy kategorii
Pewne marki weszły wręcz do języka potocznego jako modelowy przykład produktu. Takie zjawisko nazywa się pospoliceniem nazw marketingowych.
Adidasy jako określenie butów sportowych,
Pampersy jako określenie pieluch,
Aspiryna (Aspirin) jako lek na przeziębienie (podobnie coraz częściej w Polsce w tym kontekście używa się marki APAP),
Dżip (Jeep) jako samochód terenowy,
Kärcher jako określenie myjek ciśnieniowych,
Vegeta jako określenie przypraw,
Toi Toi jako określenie mobilnych toalet,
Walkman jako określenie przenośnych odtwarzaczy muzyki,
Ksero jako określenie urządzenia do kopiowania dokumentów,
Cola jako określenie bardzo słodkiego napoju gazowanego.