Brand awareness – jak istotna jest świadomość marki?

Brand awareness, czyli świadomość marki, to istotne pojęcie w marketingu, mające przełożenie także na SEO. W tym artykule przyjrzymy się bliżej definicji brand awareness, wpływie na SEO, a także działaniach, jakie powinniśmy wykonać jako marka.

Co to jest brand awareness?


Brand awareness - świadomość marki - określa, czy i w jakim stopniu odbiorcy są w stanie zapamiętać markę oraz jej produkty i usługi. To kluczowe pojęcie w procesie budowania świadomości i rozpoznawalności marki, przekładające się na postrzeganie jej przez użytkowników.

Niektóre marki do tego stopnia opanowały brand awareness, że wystarczy zaledwie niewielki fragment ich logo lub nazwy produktu, a niemal każdy będzie w stanie ją bezbłędnie rozpoznać. Na przykład charakterystyczne złote łuki, znane jako symbol sieci restauracji McDonald's.


Innym przykładem jest plakat ostatniej części filmu o Harrym Potterze, który nawet nie zawiera tytułu. Jednak marka i postaci są tak rozpoznawalne, że nie był on konieczny. Ten zabieg stosowany jest czasem właśnie w przypadku plakatów filmowych. Wykorzystano go także przy okazji premiery filmu "Mroczny Rycerz powstaje" w 2012 roku - każdy fan Batmana czekał na ostatnią część trylogii, dlatego wystarczył plakat z symbolem nietoperza.


Plakaty filmów: Mroczny Rycerz powstaje (reż. Christopher Nolan, 2012) oraz Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część II (reż. David Yates, 2011)


Niektóre postaci z popkultury są markami samymi w sobie. Są tak rozpoznawalne, że wystarczy tylko ich sylwetka, by niemal każdy był w stanie je zidentyfikować. Przykładami takich postaci są Darth Vader z Gwiezdnych wojen George’a Lucasa czy Indiana Jones, stworzony przez Stevena Spielberga.


Kadr z filmu Poszukiwacze zaginionej Arki (reż. Steven Spielberg, 1981)


W podobny sposób w świadomości konsumentów utrwalają się ikoniczni bohaterowie marek. Tak jak na poniższym przykładzie - z pewnością każdy z nas bez większych trudności rozpozna znaną postać, od lat będącą twarzą popularnych słodyczy.



Marki jako nazwy kategorii


Pewne marki weszły wręcz do języka potocznego jako modelowy przykład produktu. Takie zjawisko nazywa się pospoliceniem nazw marketingowych.

  • Adidasy jako określenie butów sportowych,
  • Pampersy jako określenie pieluch,
  • Aspiryna (Aspirin) jako lek na przeziębienie (podobnie coraz częściej w Polsce w tym kontekście używa się marki APAP),
  • Dżip (Jeep) jako samochód terenowy,
  • Kärcher jako określenie myjek ciśnieniowych,
  • Vegeta jako określenie przypraw,
  • Toi Toi jako określenie mobilnych toalet,
  • Walkman jako określenie przenośnych odtwarzaczy muzyki,
  • Ksero jako określenie urządzenia do kopiowania dokumentów,
  • Cola jako określenie bardzo słodkiego napoju gazowanego.
  • Jak kształtować brand awareness?


  • Content Marketing. Marketing treści jest niezawodnym narzędziem przy kreowaniu świadomości marki. Unikalne i użyteczne treści, niesienie wartości, budowanie autorytetu - to długotrwałe działania, które przynoszą korzyści w długim horyzoncie.
  • Kampanie reklamowe. Reklamy we wszystkich możliwych kanałach. W kontekście Internetu niezwykle przydatne są media społecznościowe. Prawdę mówiąc, marka, która nie istnieje w social media, nie istnieje prawie w świadomości odbiorców. Dlatego prowadzenie strony na Facebooku, Instagramie, kanału na YouTube pozwala na znaczną przewagę i budowanie świadomości w umysłach odbiorców.
  • Tone of voice. Czyli ton, jakim komunikuje się marka. Jest bardzo istotny w kontekście pozostawienia odpowiedniego wrażenia u użytkownika. Zachęcamy do zapoznania się z pełnym artykułem na ten temat: Tone of voice Twojej marki — czy komunikujesz się prawidłowo?
  • Partnerstwo i sponsoring. Nawiązywanie współpracy z innymi firmami lub znanymi osobistościami - szczególnie ważnymi dla danej branży - pozwala zwiększyć nasz brand awareness. Przykładowo - marki sportowe nawiązują współpracę ze znanymi sportowcami. Prawdę mówiąc, nie musi to być nawet marka sportowa - na przykład Adam Małysz kojarzony jest od lat z marką Red Bull, której logo i barwy brandowe znajdowały się na jego kasku narciarskim. Podobnie kojarzony jest Robert Kubica z siecią stacji Orlen.



  • Public relations. Jako marka warto zadbać o odpowiedni PR w postaci wywiadów, wystąpień w mediach.


  • Brand awareness a SEO


  • Zwiększona liczba wyszukiwań i odwiedzin strony. Marka, która dba o zakorzenienie w świadomości użytkowników, zwiększa swoją konwersję dzięki większej liczbie odwiedzin witryny.
  • Zwiększenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Silna świadomość marki przekłada się na odwiedziny strony oraz dłuższe sesje użytkowników, co podbija pozycję w SERP-ach.
  • Większe szanse linkbuildingowe. Popularne marki mają większe szanse na budowanie wartościowych i trwałych połączeń linkowych.
  • Brand awareness i duże marki


    Wielkie marki dokładają starań, by na stałe pozostać w świadomości użytkowników. Przyjrzyjmy się paru przykładom działań, które podejmują.

  • Coca-Cola. Marka regularnie organizuje kampanie reklamowe o globalnym zasięgu, np. podczas Super Bowl. Wspiera wydarzenia sportowe i kulturalne oraz jest niezwykle aktywna w mediach społecznościowych. Angażuje się w działania społeczne i charytatywne, co buduje pozytywny wizerunek i zwiększa świadomość marki. Coca-Cola stworzyła kampanię #ShareACoke, w której zachęcano użytkowników do dzielenia się zdjęciami z opakowaniem napoju ze swoim imieniem w mediach społecznościowych.



  • Nike. Marka prowadzi aktywne kampanie marketingowe, które koncentrują się na emocjonalnym zaangażowaniu i inspiracji, a nie tylko na promocji produktów. Nike stawia na znanych sportowców, takich jak LeBron James czy Serena Williams (na zdjęciu).



  • Apple. Marka słynie z innowacyjnych produktów, ale także z wyjątkowego designu i marketingu. Firma organizuje wydarzenia medialne - prezentacje nowych produktów, które budzą dużą uwagę mediów i konsumentów. Kampanie Apple są minimalistyczne, ale bardzo skuteczne w przekazywaniu wartości marki. Do dziś twarzą marki jest jeden z jej założycieli - Steve Jobs. Na zdjęciu: prezentacja iPhone'a w 2007 roku.



  • Podsumowując: brand awareness to niezbędny element w kształtowaniu świadomości i budowaniu wizerunku marki. Przekłada się korzystnie na SEO oraz konwersję, dlatego warto dołożyć starań, by prawidłowo kreować ten element komunikacji marketingowej.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski