Marketing Mix 4E - poszczególne elementy
Najnowsza koncepcja Marketing Mix składa się z następujących części:
Experience (doświadczenie),
Exchange (wymiana),
Everyplace (wszechobecność),
Evangelism (ewangelizacja).
Autorem tego podejścia jest Brian Fetherstonhaugh. Przejdźmy do omówienia każdego z czterech elementów tej wersji Marketing Mix.
1. Experience
Pierwszy element Marketing Mix 4E skupia się na istotności kreowania wartościowych doświadczeń dla użytkowników. Powinny być takie, by zapadać w pamięć oraz zachęcać do dzielenia się z innymi. Jest to szczególnie istotne przez pryzmat treści dostarczanych do Internetu, których najważniejszymi odbiorcami są nie algorytmy wyszukiwarki, tylko nasi użytkownicy. Rolę doświadczenia podkreśla zresztą osobna działka, czyli
User Experience, skupiająca się na tworzeniu treści i samych stron tak, by korzystanie z nich było przyjemne i użyteczne. Podkategorią UX jest
UI, czyli User Interface - intuicyjny i łatwy w obsłudze interfejs strony, który pozwala na owocną komunikację na ścieżce odbiorca - system.
Wartościowe, zapamiętywalne doświadczenia pozwalają na mocniejsze utożsamianie się z marką bądź firmą. Wpływa to korzystnie na
Brand awareness - świadomość marki. Samo kreowanie doświadczeń nadaje też firmie bardziej ludzkich cech, co przekłada się na jej
Brand personality - tożsamość marki.
Warto tworzyć interaktywne, angażujące treści - wideo, gry, aplikacje czy wirtualne wycieczki. Wyróżniają markę i kreują doświadczenia, które z czasem stają się wspomnieniami, kojarzonymi z naszą marką. Do unikalnych doświadczeń produktowo-usługowych możemy wykorzystać przełomowe technologie AR (Augmented Reality) czy VR (Virtual Reality).
2. Exchange
Drugi element Marketing Mix 4E to wymiana. Konkretnie chodzi tutaj o wymianę wartości. Nasza oferta produktów lub usług powinna być tak skonstruowana, aby być postrzegana jako bardziej wartościowa niż cena, którą muszą za nią zapłacić. Można to postrzegać jako ewolucję elementu Price ze strategii 4P czy Cost z 4C. W ten sposób dochodzi do wymiany wartości między konsumentem a firmą.
W związku z tym warto zadbać o wartość dodaną w ofercie. Unikalne benefity, personalizacja oferty, wyróżniające się funkcjonalności - coś, co odróżni naszą ofertę od konkurencji i stanie się wartością samą w sobie. Należy podkreślać każdy aspekt naszej oferty, który jest niecodzienny, innowacyjny i jednoznacznie wyróżniający ją spośród setek, a nawet tysięcy innych ofert.
3. Everyplace
Trzeci element Marketing Mix 4E to wszechobecność, co - trzeba przyznać - celnie ilustruje ideę tego innowacyjnego podejścia. Internet i globalizacja połączyły kraje i kontynenty, a także rynki w jeden wielki organizm. W związku z tym konkurencyjne marki powinny wziąć pod uwagę to, by ich produkty, a przede wszystkim usługi były dostępne w każdym miejscu i czasie. Innymi słowy -
podaż powinna być wszędzie tam, gdzie może pojawić się popyt. Dążyć do realizacji tego celu można poprzez kanały zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe - zwłaszcza te drugie (w kontekście marketingu internetowego).
W związku z tym powinniśmy dbać o swoją obecność i responsywność online. Nasi potencjalni klienci muszą móc znaleźć nas możliwie najprościej. Warto integrować różne kanały sprzedaży i komunikacji. Chyba nie trzeba podkreślać, jak istotne w tym kontekście są social media - niejednokrotnie wspominamy, że firma, której nie ma w mediach społecznościowych, w zasadzie "nie istnieje". Social media niesamowicie wpływają na dostępność naszej oferty, kreują wspomnianą już świadomość marki, są świetnym miejscem do wymiany treści i nawiązywania relacji z konsumentami.
4. Evangelism
Czwarty element Marketing Mix 4E nie ma, wbrew pozorom, bezpośredniego powiązania z religią, jednak czerpie z niej konkretną ideę, mianowicie kult. W tym przypadku nie jest to kult bóstwa czy proroka, a marki. Element ewangelizacji podkreśla istotę budowania silnych więzi z konsumentami - na tyle silnych, by stali się niemal jej wyznawcami, nie tylko ją uwielbiając, ale i aktywnie polecając innym.
Element uwielbienia marki czy firmy bardzo mocno widać właśnie w Internecie. Fani danych marek skupiają się w ogromne społeczności, które dzielą się doświadczeniami. Tacy fani są ambasadorami marki - polecają ją, mówią o niej znajomym i rodzinie, a jeśli są influencerami, docierają do szerokiego grona odbiorców, co dla firmy jest niesamowicie korzystne. Marką może być produkt - samochód, maszynka elektryczna, pralka; może być usługa - pielęgnacja ciała, dbanie o zdrowie; może być wydarzenie - koncert, gala, zawody sportowe; może być osoba - aktor, sportowiec czy polityk. Każdy z tych rodzajów marek może mieć swoje oddane grono wielbicieli, którzy będą o tej marce rozmawiać, polecać ją, sami z siebie wymieniać jej zalety i bronić w dyskusji.
Na tym właśnie skupia się ostatni element najnowszej strategii Marketing Mix - na takim kreowaniu marki, by jej użytkownicy stawali się jej wyznawcami. Nie stanie się tak bez uprzedniego zarządzania innymi elementami - wszechobecnością, wymianą i doświadczeniem. Ale nie tylko - równie istotne są elementy poprzednich wersji Marketing Mix, takie jak produkt i dystrybucja z podejścia 4P, procesy z 7P czy komunikacja i wygoda z 4C.
Konsument nie stanie się bowiem wyznawcą marki, jeśli nie będzie miał ku temu szczególnych powodów - dlatego integracja wszystkich elementów Marketing Mix może nam pomóc w osiągnięciu takiego celu.
Zapoznaj się z naszą ofertą Strategii marketingowej