Marketing Mix 4E: nowoczesne podejście do strategii. Dlaczego warto je rozważyć?

W naszej trzyczęściowej serii artykułów omówiliśmy ewolucję pojęcia Marketing Mix, czyli Mieszanki marketingowej. Jednakże rynek, przedsiębiorstwa i konsumenci stale się zmieniają; nic więc dziwnego, że z czasem wykreowało się innowacyjne podejście, znane jako 4E. Co oznaczają poszczególne elementy nowego Marketing Mix, jak dostosować je do strategii w marketingu internetowym oraz dlaczego warto rozważyć to ujęcie? Zachęcamy do lektury artykułu.

Marketing Mix, czyli Mieszanka Marketingowa


Przypomnijmy: Marketing Mix to koncepcja, która określa najważniejsze elementy, jakie należy wziąć pod uwagę w planowaniu strategicznym. Ewoluuje i dostosowuje się do zmieniającego się rynku. Pierwsza wersja Marketing Mix została zaproponowana przez E. Jerome'a McCarthy'ego w 1960 roku. Skupiała się bardziej na potrzebach przedsiębiorstwa, biorąc pod uwagę czynniki 4P, czyli Product, Price, Promotion, Place (produkt, cena, promocja i dystrybucja). McCarthy podkreślał wagę tych elementów w procesie dostarczenia optymalnych produktów i usług przez firmę na rynek. 4P w swojej idei miało maksymalizować korzyści przedsiębiorstwa.

➡️ O 4P przeczytasz tutaj - 4P: podstawowa koncepcja Marketing Mix, którą warto znać

Po przeszło dwudziestu latach idea Marketing Mix uległa gruntownym zmianom. Bernard Booms i Mary Bitner zaproponowali uzupełnienie klasycznego modelu o trzy dodatkowe elementy, czego efektem stał się Marketing Mix 7P; nowe części to People, Process, Physical evidence (ludzie, procesy, dowody fizyczne). 7P dało początek nowemu prądowi w myśleniu o rynku, który na dobre rozwinęła następna koncepcja. Wzięto bowiem pod uwagę rolę czynnika ludzkiego - zarówno pracowników firm, jak i klientów. Zrozumiano dodatkowo, że rynkiem i marketingiem rządzą skomplikowane procesy, a konsumenci mają swoje wymagania i oczekiwania, które możemy spełnić, udowadniając im, że nasza oferta jest warta rozważenia (element Physical evidence).

➡️ O 7P przeczytasz tutaj - 7P: rozwinięcie koncepcji Marketing Mix

Ostatnia z koncepcji, którą omawialiśmy w trzyczęściowej serii Marketing Mix, to 4C. Jej autorem jest Robert F. Lauterborn i powstała w 1990 roku. Tu użytkownik zadomowił się na dobre, będąc pierwszym elementem przełomowej strategii. 4C składa się bowiem z następujących elementów: Customer, Cost, Communication, Convenience (klient, koszt, komunikacja, wygoda). Cały Marketing Mix 4C skupia się właśnie na naszym kliencie; jest to spojrzenie na rynek jego oczami, mające pomóc firmom uzmysłowienie sobie, czego klienci chcą i jak im to dostarczyć. To podejście jest szczególnie innowacyjne w świetle marketingu internetowego, gdzie odbiorca treści oraz konsument sklepów e-commerce jest na pierwszym miejscu.

➡️ O 4C przeczytasz tutaj - 4C: alternatywna koncepcja Marketing Mix

Tyle słowem dłuższego wstępu i przypomnienia. Od pewnego czasu coraz głośniej jest o jeszcze następnym podejściu do mieszanki marketingowej, czyli 4E. Co oznaczają poszczególne elementy i w jaki sposób stanowią ewolucję podejścia do myślenia o rynku i marketingu? Sprawdźmy to.

Marketing Mix 4E - poszczególne elementy


Najnowsza koncepcja Marketing Mix składa się z następujących części:

  • Experience (doświadczenie),
  • Exchange (wymiana),
  • Everyplace (wszechobecność),
  • Evangelism (ewangelizacja).

  • Autorem tego podejścia jest Brian Fetherstonhaugh. Przejdźmy do omówienia każdego z czterech elementów tej wersji Marketing Mix.

    Marketing Mix 4E - dlaczego warto?

    1. Experience


    Pierwszy element Marketing Mix 4E skupia się na istotności kreowania wartościowych doświadczeń dla użytkowników. Powinny być takie, by zapadać w pamięć oraz zachęcać do dzielenia się z innymi. Jest to szczególnie istotne przez pryzmat treści dostarczanych do Internetu, których najważniejszymi odbiorcami są nie algorytmy wyszukiwarki, tylko nasi użytkownicy. Rolę doświadczenia podkreśla zresztą osobna działka, czyli User Experience, skupiająca się na tworzeniu treści i samych stron tak, by korzystanie z nich było przyjemne i użyteczne. Podkategorią UX jest UI, czyli User Interface - intuicyjny i łatwy w obsłudze interfejs strony, który pozwala na owocną komunikację na ścieżce odbiorca - system.

    Wartościowe, zapamiętywalne doświadczenia pozwalają na mocniejsze utożsamianie się z marką bądź firmą. Wpływa to korzystnie na Brand awareness - świadomość marki. Samo kreowanie doświadczeń nadaje też firmie bardziej ludzkich cech, co przekłada się na jej Brand personality - tożsamość marki.

    Warto tworzyć interaktywne, angażujące treści - wideo, gry, aplikacje czy wirtualne wycieczki. Wyróżniają markę i kreują doświadczenia, które z czasem stają się wspomnieniami, kojarzonymi z naszą marką. Do unikalnych doświadczeń produktowo-usługowych możemy wykorzystać przełomowe technologie AR (Augmented Reality) czy VR (Virtual Reality).

    Marketing Mix 4E Experience

    2. Exchange


    Drugi element Marketing Mix 4E to wymiana. Konkretnie chodzi tutaj o wymianę wartości. Nasza oferta produktów lub usług powinna być tak skonstruowana, aby być postrzegana jako bardziej wartościowa niż cena, którą muszą za nią zapłacić. Można to postrzegać jako ewolucję elementu Price ze strategii 4P czy Cost z 4C. W ten sposób dochodzi do wymiany wartości między konsumentem a firmą.

    W związku z tym warto zadbać o wartość dodaną w ofercie. Unikalne benefity, personalizacja oferty, wyróżniające się funkcjonalności - coś, co odróżni naszą ofertę od konkurencji i stanie się wartością samą w sobie. Należy podkreślać każdy aspekt naszej oferty, który jest niecodzienny, innowacyjny i jednoznacznie wyróżniający ją spośród setek, a nawet tysięcy innych ofert.

    Marketing Mix 4E Exchange

    3. Everyplace


    Trzeci element Marketing Mix 4E to wszechobecność, co - trzeba przyznać - celnie ilustruje ideę tego innowacyjnego podejścia. Internet i globalizacja połączyły kraje i kontynenty, a także rynki w jeden wielki organizm. W związku z tym konkurencyjne marki powinny wziąć pod uwagę to, by ich produkty, a przede wszystkim usługi były dostępne w każdym miejscu i czasie. Innymi słowy - podaż powinna być wszędzie tam, gdzie może pojawić się popyt. Dążyć do realizacji tego celu można poprzez kanały zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe - zwłaszcza te drugie (w kontekście marketingu internetowego).

    W związku z tym powinniśmy dbać o swoją obecność i responsywność online. Nasi potencjalni klienci muszą móc znaleźć nas możliwie najprościej. Warto integrować różne kanały sprzedaży i komunikacji. Chyba nie trzeba podkreślać, jak istotne w tym kontekście są social media - niejednokrotnie wspominamy, że firma, której nie ma w mediach społecznościowych, w zasadzie "nie istnieje". Social media niesamowicie wpływają na dostępność naszej oferty, kreują wspomnianą już świadomość marki, są świetnym miejscem do wymiany treści i nawiązywania relacji z konsumentami.

    Marketing Mix 4E Everyplace

    4. Evangelism


    Czwarty element Marketing Mix 4E nie ma, wbrew pozorom, bezpośredniego powiązania z religią, jednak czerpie z niej konkretną ideę, mianowicie kult. W tym przypadku nie jest to kult bóstwa czy proroka, a marki. Element ewangelizacji podkreśla istotę budowania silnych więzi z konsumentami - na tyle silnych, by stali się niemal jej wyznawcami, nie tylko ją uwielbiając, ale i aktywnie polecając innym.

    Element uwielbienia marki czy firmy bardzo mocno widać właśnie w Internecie. Fani danych marek skupiają się w ogromne społeczności, które dzielą się doświadczeniami. Tacy fani są ambasadorami marki - polecają ją, mówią o niej znajomym i rodzinie, a jeśli są influencerami, docierają do szerokiego grona odbiorców, co dla firmy jest niesamowicie korzystne. Marką może być produkt - samochód, maszynka elektryczna, pralka; może być usługa - pielęgnacja ciała, dbanie o zdrowie; może być wydarzenie - koncert, gala, zawody sportowe; może być osoba - aktor, sportowiec czy polityk. Każdy z tych rodzajów marek może mieć swoje oddane grono wielbicieli, którzy będą o tej marce rozmawiać, polecać ją, sami z siebie wymieniać jej zalety i bronić w dyskusji.

    Na tym właśnie skupia się ostatni element najnowszej strategii Marketing Mix - na takim kreowaniu marki, by jej użytkownicy stawali się jej wyznawcami. Nie stanie się tak bez uprzedniego zarządzania innymi elementami - wszechobecnością, wymianą i doświadczeniem. Ale nie tylko - równie istotne są elementy poprzednich wersji Marketing Mix, takie jak produkt i dystrybucja z podejścia 4P, procesy z 7P czy komunikacja i wygoda z 4C. Konsument nie stanie się bowiem wyznawcą marki, jeśli nie będzie miał ku temu szczególnych powodów - dlatego integracja wszystkich elementów Marketing Mix może nam pomóc w osiągnięciu takiego celu.

    Marketing Mix 4E Evangelism

    Zapoznaj się z naszą ofertą Strategii marketingowej

    Korzyści z prowadzenia strategii Marketing Mix 4E w Internecie 💡


    Tak jak przed chwilą powiedzieliśmy, dopiero integracja wszystkich elementów mieszanki marketingowej pozwoli nam na optymalizację strategii i osiągnięcie założonych celów. Wymieńmy jeszcze pokrótce korzyści z wprowadzenia 4E do naszych działań marketingu internetowego.

  • Zwiększone zaangażowanie. Podejście 4E promuje tworzenie angażujących treści i doświadczeń, które zwiększają interakcję konsumentów z marką.
  • Większa lojalność klientów. Poprzez budowanie silnych relacji i wartości dodanej, klienci są bardziej skłonni do pozostania wierni marce. Jest to istotne również w przypadku kosztów pozyskania klienta w e-commerce.
  • Rozszerzony zasięg. Wykorzystanie wszechobecności i ewangelizacji umożliwia dotarcie do nowych klientów i rynków poprzez różnorodne kanały online i rekomendacje.
  • Lepsze pozycjonowanie. Skupienie na unikalnych doświadczeniach i wartości dla klienta pomaga wyróżnić markę na tle konkurencji.
  • Wzrost sprzedaży i konwersji. Integracja wszystkich elementów 4E może prowadzić do zwiększenia sprzedaży poprzez lepsze zrozumienie i spełnianie potrzeb klientów oraz poprawę dostępności oferty.

  • Sprawdź naszą ofertę Kampanii e-commerce

    Podsumowując: innowacyjna strategia 4E Marketing Mix pozwala na jeszcze lepsze podejście do klienta i analizę rynku. Integracja wszystkich elementów mieszanki marketingowej, spojrzenie na marketing i rynek oczami zarówno firmy, jak i konsumenta może zwiększyć nasze szanse na sukces rynkowy i optymalizację konwersji. Strategia 4E umożliwia nam dążenie do sytuacji, w której klienci stają się wyznawcami naszej marki - czy to sprzedajemy produkty, czy usługi, czy wydarzenia lub promujemy znane osoby. Wcielanie w życie założeń wszystkich podejść do Marketing Mix oraz skupienie się na najnowszym - czyli oferowanie doświadczeń, wymiany wartości, wszechobecność i dostępność oferty i ewangelizm marki - pozwoli nam na zwiększenie szansy na osiągnięcie marketingowego zwycięstwa.

    Polecamy również artykuły:

  • Najważniejsze elementy kampanii Google Ads. O czym pamiętać na początku?
  • Content Marketing: jakość czy ilość?
  • User Generated Content: jak wykorzystać treści od użytkowników na stronie?

  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu stron, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć nową wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski