User Generated Content: jak wykorzystać treści od użytkowników na stronie?

User Generated Content, w skrócie UGC, to treści generowane i tworzone przez użytkowników platform. Korzystający z naszej witryny sami dostarczają nam content. Jest to zatem zjawisko pozytywne, czy może negatywne? Jak umiejętnie wykorzystać UGC w dalszych działaniach? Przekonajmy się!

User Generated Content - co to jest?


UGC to każdy rodzaj treści na stronie internetowej, który nie pochodzi od moderatorów i właścicieli, a użytkowników. UGC możemy znaleźć przede wszystkim na mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, TikTok, YouTube. Ale nie tylko - występuje powszechnie na blogach, forach i stronach internetowych, jeśli tylko da się tam zamieścić content z poziomu użytkownika. Nie zawsze odznacza się profesjonalizmem w wykonaniu, gdyż dostarczają go zwykli użytkownicy Internetu, a nie redaktorzy lub oficjalni twórcy treści.

Ogólne przykłady User Generated Content:

  • Posty na social mediach. Wpisy, zdjęcia, filmy, komentarze.
  • Wpisy na blogach i forach.
  • Opisy i recenzje oraz opinie na stronach producentów.
  • Treści generowane przy użyciu dostarczanych przez platformę narzędzi. Na przykład na platformie TikTok czy Instagram.
  • Wikipedia. Najpopularniejsza internetowa encyklopedia zasługuje na osobną wzmiankę. Ideą tej encyklopedii jest dostarczanie treści w całości przez internautów. Można więc powiedzieć, że Wikipedia to jeden wielki User Generated Content!

  • User Generated Content funkcjonuje w oparciu o aktywność i zaangażowanie użytkowników. Dzięki temu spełnia kilka istotnych cech.

    Zapoznaj się z naszą ofertą Meta Ads

    Co cechuje User Generated Content?


    Zaangażowanie użytkowników


    Treści dostarczane przez użytkowników strony zwiększają ich zaangażowanie. UGC pozwala wyrażać swoje opinie, dzielić się spostrzeżeniami, uczestniczyć w społeczności. Jeśli odbiorca może współtworzyć stronę, w ten sposób bardziej wiąże się z marką. User Generated Content pozytywnie wpływa też na Brand awareness - świadomość marki.

    Naturalny rozwój treści


    User Generated Content sprawia, że treści na stronie tworzą naturalny, bogatszy ekosystem. Są dostarczane nie tylko przez moderatorów i redaktorów, ale i użytkowników, co dopełnia społeczność witryny i wzbogaca ją.

    Autentyczność treści


    UGC są postrzegane jako bardziej autentyczne ze względu na to, że tworzą je użytkownicy, a nie redaktorzy. Punkt widzenia zwykłego odbiorcy jest często bardziej ceniony przez resztę społeczności.

    Reklama


    User Generated Content może być wykorzystany marketingowo w celu polepszenia wizerunku firmy lub platformy. Pozytywne opinie od użytkowników potrafią być bardzo przekonujące dla społeczności witryny.

    Brak przewidywalności


    UGC ma to do siebie, że ciężko przewidzieć, jaką przybierze postać. Wkład od użytkowników witryny może być bardzo pozytywny, ale i negatywny. Powinniśmy stale monitorować to, co użytkownicy dostarczają na naszą stronę. W skrajnych przypadkach na stronie mogą pojawić się nieodpowiednie treści, co rzutuje na spadki w pozycjach. Jeżeli prowadzimy witrynę odpowiedzialną społecznie, jest to szczególnie ważne. Negatywny UGC jest bardzo niepożądanym czynnikiem w oczach algorytmów Google.

    Czas spędzony na stronie


    Ze względu na tworzenie zaangażowania, UGC zachęca do spędzania więcej czasu na stronie. Wpływa to pozytywnie na wskaźnik Dwell time, brany pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarki w procesie układania rankingu stron.

    User Generated Content a E-E-A-T i YMYL


    UGC jest istotnym czynnikiem w kontekście dwóch pojęć: E-E-A-T oraz YMYL.

  • E-E-A-T. Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (Doświadczenie, Eksperckość, Autorytet, Zaufanie). Element algorytmów Google, który określa poziom merytoryki i zaufania do danej strony. Jeżeli strona zawiera sporo negatywnego UGC, wówczas wyszukiwarka może obniżać jej pozycje przez pryzmat E-E-A-T, uznając ją za nieprofesjonalną i niegodną zaufania.
  • YMYL. Your Money, Your Life (Twoje pieniądze, Twoje życie). Współczynnik odnoszący się do stron o szczególnym znaczeniu dla finansów, zdrowia i dobrobytu ludzi. Negatywny UGC może bardzo zaniżać kondycję naszej strony przez pryzmat YMYL. Dlatego warto kontrolować, co użytkownicy umieszczają w obrębie naszego serwisu, zwłaszcza jeśli jesteśmy stroną odpowiedzialną społecznie.

  • User Generated Content ma spory wpływ na SEO. Zwłaszcza jeśli internauci tworzą dłuższe treści, na przykład artykuły czy recenzje. Teksty wpływają na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli są bogate w słowa kluczowe i mają wysoki poziom merytoryczny, wówczas pracują na nasze pozycje w SERP-ach.

    Zapoznaj się z naszą ofertą SEO (Pozycjonowanie stron WWW)

    UGC - pozytywne czy negatywne?


    W świetle dotychczasowych informacji możemy zadać sobie pytanie, czy UGC są pozytywnym, czy negatywnym zjawiskiem. Jak to zwykle bywa w SEO i contencie - to zależy.

    User Generated Content potrafi zdziałać naprawdę sporo dobrego. Angażuje społeczność, podkreśla autentyczność treści i pozwala na działania marketingowe w kontekście społeczności strony. Umiejętnie utrzymywany UGC na stronie to pozytywne zjawisko.

    Jednak niekontrolowane treści, dostarczane przez użytkowników, mogą również wyrządzić szkody. Internauci mogą wrzucać na stronę treści spamowe, obraźliwe lub dezinformacyjne. Dlatego konieczne jest stałe monitorowanie UGC.

    W skrócie - User Generated Content przyniesie nam to, na co sami zapracujemy. Dlatego dobrze jest kontrolować, co użytkownicy dostarczają na stronę i utrzymywać z nimi stały kontakt.

    User Generated Content i znane marki


    Jak znane na całym świecie marki umiejętnie wykorzystały UGC? Sprawdźmy!

  • Starbucks. Akcja pod tytułem: #WhiteCupContest. Użytkowników zachęcano do ozdabiania kubków kawy i udostępniania zdjęć w sieci. W ten sposób zbudowano społeczność opartą na kreatywności i luźnym dzieleniu się swoimi pomysłami.

  • User Generated Content i znane marki

  • Coca-Cola. Kampania "Share a Coke", w której zachęcano do dzielenia się zdjęciami butelek i puszek Coli ze swoim imieniem.

  • User Generated Content i znane marki

  • Instagram. Celem istnienia Instagrama jest w zasadzie właśnie UGC. Platforma zachęca do dzielenia się zdjęciami i filmami. W ten sposób każdy może stworzyć swoją własną społeczność obserwujących i udostępniać swoje treści. Ta ogromna platforma jest świetnym miejscem do prowadzenia szeroko zakrojonych działań marketingowych. Na podobnej zasadzie działają też np. TikTok, Reddit czy Tumblr.
  • TripAdvisor. Platforma do dzielenia się opiniami, recenzjami i zdjęciami z odwiedzonych miejsc i noclegów. UGC to kluczowy element funkcjonowania tej strony.
  • LEGO. Producent klocków zachęca do dzielenia się swoimi kreacjami w Internecie i opatrywania ich hasztagiem #LEGO. W ten sposób tworzy się społeczność o nieograniczonych możliwościach, bowiem każda kreacja jest wyjątkowa. Takie kreacje w społeczności LEGO często oznaczane są tagiem MOC - My Original Creation (Moja oryginalna twórczość).

  • User Generated Content i znane marki

    Podsumowując: User Generated Content w rękach sprawnego specjalisty SEO może być nieocenionym narzędziem do poprawy pozycjonowania i wizerunku strony. Należy stale monitorować treści dostarczane przez użytkowników, by nie wywarły negatywnego wpływu na witrynę. Powodzenia!

    Przeczytaj również:

  • Koszt pozyskania klienta w e-commerce: jak go obliczyć i obniżyć?
  • Jak optymalizować treści na stronie pod wyszukiwanie głosowe? 5 wskazówek
  • Brand personality - co o marce mówi jej osobowość?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu stron, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć nową wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski