5. People
Piąty element Marketing Mix w ujęciu 7P to ludzie. Ludzie odnoszą się do wszystkich osób bezpośrednio lub pośrednio zaangażowanych w konsumpcję oferty firmy. Jest to zarówno personel, co klienci. W marketingu internetowym znaczenie tego elementu polega na:
Budowaniu relacji z klientami. Świetną strategią w tej materii są media społecznościowe. Social media pozwalają na tworzenie społeczności wokół marki i angażowanie użytkowników poprzez interaktywną komunikację. Mają także duże znaczenie w przypadku marketingu wirusowego - czyli takiego, który posługuje się treściami chętnie przekazywanymi od jednego użytkownika do drugiego.
Szkoleniu personelu. Powinniśmy upewnić się, że wszyscy pracownicy, od obsługi klienta po dział marketingu, rozumieją cel i wartości marki oraz potrafią je komunikować online.
Personalizacji komunikacji online. Doświadczenie chęci zrozumienia potrzeb i problemów odbiorcy oraz zaproponowanie spersonalizowanych rozwiązań jest zawsze mile widziane przez użytkowników. W związku z tym warto zadbać o dobrą komunikację z naszymi klientami.
Dbanie o ten element Marketing Mix wpływa poza tym pozytywnie na SEO strony. Budowanie relacji i zaangażowanie użytkowników poprzez wysokiej jakości obsługę może generować naturalne linki i wspomnienia o marce w innych miejscach w Internecie. Świadczenie dobrych usług i dbałość o kontakt z klientem może zatem przełożyć się na
jakościowe backlinki.
6. Process
Szósty element Marketing Mix w ujęciu 7P to proces. Proces to ogół metod i procedur używanych do dostarczenia produktu lub usługi klientowi. W kontekście marketingu internetowego optymalizacja procesu może zwiększyć satysfakcję klienta i efektywność operacyjną. Warto skupić się na:
Uproszczeniu ścieżki zakupowej. Powinniśmy zapewnić intuicyjną nawigację i minimalizować liczbę kroków wymaganych do dokonania zakupu. Sama strona powinna mieć przejrzysty interfejs użytkownika (UI - User Interface) oraz sprawiać przyjazne wrażenie (User friendly page).
Automatyzacji obsługi klienta. Możemy implementować rozwiązania, takie jak automatyczne odpowiedzi na często zadawane pytania czy systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM), które ułatwiają szybką i efektywną obsługę.
Transparentności procesu. Czyli jego jasności i przejrzystości. Warto oferować klientom możliwości śledzenia statusu zamówień i dostęp do historii zakupów. Sklepy e-commerce do perfekcji doprowadziły proces informowania klientów o statusie zakupu, potwierdzeniu otrzymania wpłaty, przewidywanym terminie dostawy, wysłaniu przesyłki i dostarczeniu jej do wybranego punktu.
Dodatkowo optymalizacja procesu zakupowego i obsługi klienta online może zmniejszyć
współczynnik odrzuceń (bounce rate) i zwiększyć
czas spędzony na stronie (dwell time). Te miary są istotnymi współczynnikami, branymi pod uwagę przez
algorytmy wyszukiwarki w procesie pozycjonowania strony.
7. Physical evidence
Siódmy element Marketing Mix w ujęciu 7P to dowód fizyczny. Dowód fizyczny obejmuje wszystko, co klienci mogą zobaczyć, dotknąć lub poczuć przed, w trakcie lub po zakupie produktu lub usługi. W środowisku online, choć bezpośredni kontakt z produktem jest ograniczony, element ten ma swoje odzwierciedlenie m.in. w:
Prezentacji wizualnej. Profesjonalne zdjęcia produktów, wideo demonstracyjne i wirtualne wycieczki, które pomagają klientom lepiej zrozumieć ofertę. Warto zadbać o dokładne opisy produktów oraz atrybuty ALT zdjęć (to drugie jest istotne w kontekście SEO strony, a dokładniej - mile widziane przez roboty wyszukiwarki). Dodatkowo warto zadbać o odpowiednie kolory strony internetowej.
Opiniach i recenzjach. Warto je wykorzystać jako dowody jakości i niezawodności produktów czy usług. Ponadto reagowanie na wszelkie opinie i komentarze dotyczące naszej oferty stawia nas w lepszym świetle, pokazując, że dbamy o komunikację z klientami.
Polityce zwrotów i gwarancji. Jasno komunikowana polityka buduje zaufanie i bezpieczeństwo zakupów online w oczach klientów.