Pozycjonowanie lokalne: 7 przydatnych wskazówek. Nakieruj odbiorców na swoją stronę!

Pozycjonowanie lokalne pozwala firmom i lokalom z danego regionu geograficznego na lepszą widoczność w wyszukiwarce w odpowiedzi na określone zapytania użytkowników. Jednak ten proces wymaga odpowiedniego zaplanowania, by działać skutecznie. W związku z tym podpowiemy, na co zwrócić uwagę i jak podejść do lokalnego pozycjonowania z głową. W tym artykule przedstawiamy 7 przydatnych wskazówek w temacie pozycjonowania lokalnego. Zachęcamy do lektury i optymalizacji własnej strony pod wyszukiwania lokalne!

Pozycjonowanie lokalne - czyli jakie?


Pozycjonowanie lokalne skupia się na dopasowaniu stron pod wyszukiwania, które dotyczą konkretnego rejonu, np. województwa, powiatu, miasta lub jego dzielnicy. Dzięki właściwym działaniom mamy szansę przyciągnąć klientów, którzy szukają określonych produktów lub usług na ściśle wyznaczonym obszarze. Pozycjonowanie lokalne jest szczególnie istotne dla biznesów, które swoją ofertę ograniczają właśnie do danego rejonu - mogą to być sklepy stacjonarne, restauracje i kluby, salony fryzjerskie, warsztaty samochodowe, kancelarie prawne, księgarnie, piekarnie czy apteki. Zarówno wyszukujących (użytkowników) i wyszukiwanych (właścicieli firm) interesuje tylko zapytanie dotyczące danego obszaru.

Jak już wspomnieliśmy - aby strona usługodawcy znalazła się w wynikach wyszukiwania lokalnego, musi być odpowiednio przygotowana. W związku z tym prezentujemy poniżej zbiór wskazówek odnośnie właściwego pozycjonowania lokalnego.

1. Lokalne słowa kluczowe


Optymalizacja słów kluczowych pod wyszukiwania lokalne to absolutna podstawa. Musimy umieścić na stronie frazy kluczowe, związane z naszą usługą oraz lokalizacją. Należy użyć ich zresztą nie tylko w treści, ale i w nagłówkach, tytułach, atrybutach ALT (słownych opisach zawartości obrazków) oraz metadanych (meta tytułach, meta opisach). W tym celu należy zastanowić się, jakie hasła będą wpisywać użytkownicy, by znaleźć naszą stronę. Konieczny będzie właściwy keyword research - badanie słów kluczowych. Przydatne narzędzia: Google Keyword Planner (dostępny w Google Ads), Ahrefs, SEMrush.

Przykładowe lokalne frazy kluczowe:

  • sklep ogrodniczy Milanówek,
  • apteka Grodzisk Mazowiecki,
  • auto serwis Płock,
  • restauracja włoska Warszawa Śródmieście,
  • księgarnia Warszawa Stare Miasto,
  • fryzjer Kraków Płaszów,
  • kancelaria prawna Wrocław.

  • Pozycjonowanie lokalne: 7 przydatnych wskazówek. Nakieruj odbiorców na swoją stronę!

    Warto przy okazji lokalnych słów kluczowych:

  • wykorzystać frazy kluczowe długiego ogona (long-tail keywords) - są mniej konkurencyjne i pozwalają w bardziej unikalny sposób prezentować ofertę, np. najlepsza kwiaciarnia w Poznaniu, najlepsza pizza w Olsztynie,
  • zadbać o to, by we frazach kluczowych była też nazwa usługi, np. serwis rowerów Gdynia,
  • analizować konkurencję - czyli zobaczyć, pod jakie frazy pozycjonują się podobne strony,
  • wykorzystać sformułowanie "w pobliżu", np. restauracja w pobliżu; użytkownicy często korzystają z takich haseł,
  • wykorzystać pytania - np. gdzie kupić kwiaty we Wrocławiu, gdzie naprawię auto w Gdańsku, gdzie zjeść w Zakopanem; użytkownicy często wpisują podobne hasła.

  • Zapoznaj się z naszą ofertą Pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych (SEO)

    2. Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma)


    Następna cenna wskazówka to założenie profilu w usłudze Google My Business. Rejestracja w tej usłudze Google jest bezpłatna. Dzięki temu będziemy wyświetlać się w lokalnych SERP oraz na mapach Google. Nasza wizytówka firmowa powinna zawierać niezbędne informacje: adres, godziny otwarcia, zdjęcia, oferta, dane kontaktowe (telefon, e-mail). Poniżej przykładowy widok wizytówki firmy w usłudze Google Moja Firma.

    Pozycjonowanie lokalne: 7 przydatnych wskazówek. Nakieruj odbiorców na swoją stronę!

    Ponadto warto zainwestować w reklamę Google Ads. Dzięki temu zyskamy szansę na wyświetlanie się na samej górze wyników wyszukiwania, dotarcie do szerszego grona odbiorców, zwiększenie ruchu na stronie oraz optymalizację konwersji.

    Zapoznaj się z naszą ofertą Kampanii Google Ads

    3. Lokalne linki zwrotne


    Warto postarać się o linki zwrotne (backlinki) z portali, które cieszą się dobrymi opiniami oraz są odwiedzane przez wielu użytkowników. Mogą to być lokalne portale informacyjne, blogi czy strony firm, z którymi nawiążemy kooperację. Takie linki zwrotne z jakościowych i popularnych witryn kierują do naszej i zwiększają nam ruch, a dodatkowo - z racji tego, że nas polecają - zwiększają nasz autorytet lokalny.

    4. Opinie klientów


    Warto dbać o dobre relacje ze swoimi klientami, a zadowolonych zachęcać do zostawienia opinii i komentarza. Mogą to zrobić np. oceniając firmę w Google My Business (punkt 2.) lub na innym portalu z lokalnymi opiniami. Opinie poprawiają widoczność i wiarygodność w wynikach wyszukiwania. Ponadto użytkownicy bardziej cenią sobie opinie innych klientów niż oficjalne opisy czy rekomendacje ze strony firmy. Pamiętajmy, że nawet jeśli otrzymamy nieprzychylną opinię, powinniśmy się do niej odnieść oraz dołożyć starań, by naprawić błąd - to mile widziane, gdy firma stara się zrozumieć oczekiwania klientów i poprawiać ofertę.

    5. Optymalizacja mobilna


    Coraz większy procent internautów korzysta z sieci na smartfonach, a zwłaszcza ci, którzy dokonują wyszukiwań lokalnych. Np. znajdują się w nowym mieście i chcą znaleźć polecaną restaurację albo odwiedzić inny interesujący ich punkt. W związku z tym naszym obowiązkiem jest zadbać o to, by strona mobilna była responsywna - czyli odpowiednio się wczytywała i była dopasowana do każdego rodzaju urządzenia, a nawigacja po niej nie sprawiała trudności. Dodatkowo zadbajmy o szybkie ładowanie strony - to zresztą istotne w przypadku każdej wersji witryny, czy to mobilnej, czy desktopowej.

    Pozycjonowanie lokalne: 7 przydatnych wskazówek. Nakieruj odbiorców na swoją stronę!

    6. Korzystanie ze znaczników schema.org


    Możemy wykorzystać schematu danych strukturalnych - schema.org - do oznaczania informacji takich jak godziny otwarcia czy opinie klientów na stronie. Dzięki temu wyszukiwarki mogą lepiej rozumieć i prezentować dane na temat naszej firmy. Ponadto dzięki danym strukturalnym możemy się wyświetlać we fragmentach rozszerzonych w wynikach wyszukiwania (rich snippets). Takie wyniki zawierają więcej danych o stronie i są bardziej zachęcające. Zawierają np. ocenę, cenę, fragment treści, liczbę opinii, dostępność produktu.

    7. Spełnianie wytycznych algorytmów Google


    Algorytmy wyszukiwarki Google mają decydujący głos w procesie pozycjonowania stron, w tym pozycjonowania lokalnego. W tym kontekście warto mieć w szczególności na uwadze trzy algorytmy - opisaliśmy je dokładnie w poświęconych im artykułach.

    1. Algorytm Pigeon - usprawnia wyniki wyszukiwania lokalnego i Mapy Google.
    2. Algorytm Possum - wspomaga wyszukiwanie lokalne, biorąc pod uwagę lokalizację użytkownika.
    3. Algorytm Mobile-First Index - skupia się na mobilnej wersji danej strony. Algorytm ocenia jej dopasowanie do użytkownika, wygodę obsługi, responsywny design. Jeśli witryna wcale nie jest dopasowana do użytkowników mobilnych, Google może obniżyć znacząco jej ranking. W optymalizacji interfejsu strony pomoże nam właściwy User Interface.

    Ponadto, jeśli nasza firma należy do firm szczególnej kategorii - np. medycznej, finansowej, prawnej - warto zadbać o zgodność z wytycznymi E-A-T oraz YMYL. Strony E-A-T stawiają na eksperckość, autorytet i zaufanie w procesie tworzenia i dostarczania treści. Strony YMYL - Your Money, Your Life - to takie, które mają szczególny wpływ na dobrobyt człowieka, czyli dotyczą właśnie zdrowia albo finansów. Takie witryny powinny być szczególnie profesjonalne, odznaczać się wysoką jakością treści oraz stopniem zaufania. Google zwraca na to ogromną uwagę!
    Podsumowując: stosując się do naszych wskazówek, zyskasz szansę na optymalizację pozycjonowania lokalnego strony swojej firmy. Poprawisz jej widoczność, zwiększysz ruch i przyciągniesz więcej potencjalnych klientów. Pamiętaj o właściwym doborze lokalnych fraz kluczowych, dopasowaniu strony do różnych urządzeń, wizytówce Google Moja Firma i opiniach klientów. Powodzenia w pozycjonowaniu lokalnym!

    Przeczytaj również artykuły:

  • Geolokalizacja: jak wpływa na pozycjonowanie strony?
  • Zakładka "O nas" na stronie - dlaczego warto ją mieć?
  • Call To Action na stronie internetowej - do czego służy?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu stron, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć nową wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski