1. Product
Pierwszy element 4P to produkt, czyli to, co sprzedajemy. Nie chodzi o samą fizyczną charakterystykę przedmiotu czy opis usługi - to oczywiście też jest ważne, ale
najistotniejsze jest zrozumienie potrzeb odbiorców i wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom. Nasz produkt lub usługę musimy pokazać w sposób atrakcyjny i umożliwiający realizację potrzeb i pragnień.
Niezwykle ważne jest
optymalizowanie strony produktu pod kątem SEO, wykorzystanie zdjęć wysokiej jakości, wideo oraz szczegółowych opisów; oferowanie cyfrowych wersji produktów (e-booki, kursy online).
Przykładowo: nowoczesny smartfon z dostępem do Internetu, eleganckim designem, pojemną pamięcią. Umożliwia robienie zdjęć i kręcenie filmów w wysokiej jakości. Posiadając taki telefon, możemy stać się członkami elitarnego klubu danej marki i wyróżnić się spośród innych użytkowników smartfonów (takie podejście stosuje marka Apple w przypadku swoich produktów).
2. Price
Drugi element 4P to cena. Cena odgrywa ogromną rolę w całej strategii marketingowej - zwłaszcza w przypadku marketingu internetowego, gdzie klient ma do wyboru w zasadzie nieograniczoną liczbę ofert oraz produktów i usług, które spełnią niemal wszystkie jego zachcianki. Cena jest komunikacją jakości produktu / usługi. Dla wielu klientów wyższa cena to wyznacznik jakości, prestiżu i przynależności.
Ceny powinny być przede wszystkim
przejrzyste i zrozumiałe (transparentność - klient wie, za co płaci). Sklepy online to miejsce do zastosowania specjalnych ofert, zniżek i kodów promocyjnych (m.in. za polecenia; lub darmowa dostawa za zakupy o określonej kwocie minimalnej). W kontekście marketingu internetowego istotne jest, by dane strategie cenowe były dostępne tylko w sklepie sieciowym, a nie stacjonarnym.
Przykładowo: ponieważ cena jest komunikacją jakości i wyjątkowości, warto podkreślić aspekty produktu lub usługi, które decydują o tym, że nasz droższy produkt to lepszy wybór niż tańszy od konkurencji. Dlaczego ten smartfon jest lepszy, mimo że kosztuje o 500 zł więcej?
3. Promotion
Trzeci element 4P to promocja. Internet umożliwia wykorzystanie świetnych kanałów promocyjnych. Możemy spersonalizować naszą komunikację marketingową i sprawić, że proces zakupowy jest dla klienta wyjątkowym doświadczeniem. Nasza marka produktu lub usługi powinna być promowana w Internecie, do czego wyjątkowym kanałem są media społecznościowe. Buduje to
świadomość marki (brand awareness) i pozwala użytkownikom na zacieśnienie więzi z nią.
Jak nadmieniliśmy, marketing internetowy daje nam wiele przydatnych kanałów i narzędzi. Warto skorzystać z: marketingu w social media -
Meta Ads, e-mail marketingu, reklamy w
Google Ads, influencer marketingu (współpraca ze znanymi osobami), programów partnerskich, jak i narzędzi szeroko pojętego
Content marketingu. Nasze kampanie możemy optymalizować narzędziami stosowanymi przez
analitykę internetową.
Przydatnym narzędziem w komunikacji internetowej marki jest marketing poleceń -
Referral marketing. Pozwala na rekomendowanie produktów lub usług, budowanie więzi, lepsze komunikowanie promocji i korzyści oraz tworzenie wizerunku.
Inna przydatna strategia to
Viral marketing - czyli marketing wirusowy. Ma moc błyskawicznego rozprzestrzeniania się w Internecie, kreuje świadomość marki, pozwala na budowanie jej komunikacji i jest tak zaprojektowany, by łatwo było go przekazywać od jednego użytkownika do drugiego. Korzysta z wielu technik, a jedną z nich jest
Storytelling, czyli komunikacja i promowanie poprzez opowiadanie historii.
4. Place
Czwarty element 4P to dystrybucja. W przypadku dystrybucji musimy postawić na optymalizację kanałów sprzedaży online, zapewnić dostępność produktu (także pod kątem dostępności w wielu miejscach w Internecie, np. w różnych sklepach e-commerce, o ile to możliwe), a wyróżnić się poprzez szybkość i konkurencyjne koszty dostawy.
Możemy sprzedawać poprzez własną stronę internetową (własny sklep e-commerce), platformy handlowe (takie jak Allegro czy Amazon).
Przeczytaj dodatkowo: Koszt pozyskania klienta w e-commerce: jak go obliczyć i obniżyć?