4P: podstawowa koncepcja Marketing Mix, którą warto znać (1/3)

Koncepcja Marketing Mix to żelazna podstawa przy planowaniu strategii marketingowych. Dla specjalisty zajmującego się digital marketingiem stanowi drogowskaz przy wyznaczaniu celów. W tym artykule powiemy, z jakich elementów składa się Marketing Mix i podamy cenne wskazówki dla każdego z nich. Zachęcamy do lektury.

Co to jest Marketing Mix?


Autorem omawianego pojęcia jest profesor E. Jerome McCarthy; opisał Marketing Mix w książce Basic Marketing: A Managerial Approach. Sama koncepcja sięga lat 60. XX wieku, lecz podstawy, którym zawdzięcza swoje istnienie, są aktualne do dzisiaj. Marketing Mix (Kompozycja marketingowa) to koncepcja, na której podstawową wersję składają się cztery elementy, czyli 4P. Te elementy to:

  • Product (produkt),
  • Price (cena),
  • Promotion (promocja),
  • Place (dystrybucja).

  • Marketing Mix jest narzędziem, które pozwala analizować te elementy, będące kluczowymi składowymi oferty rynkowej danej firmy. Koncepcję 4P można odnieść do działań, prowadzonych w zakresie marketingu internetowego. Przyjrzymy się każdemu z czterech "P".

    Marketing Mix 4P Product Price Promotion Place

    1. Product


    Pierwszy element 4P to produkt, czyli to, co sprzedajemy. Nie chodzi o samą fizyczną charakterystykę przedmiotu czy opis usługi - to oczywiście też jest ważne, ale najistotniejsze jest zrozumienie potrzeb odbiorców i wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom. Nasz produkt lub usługę musimy pokazać w sposób atrakcyjny i umożliwiający realizację potrzeb i pragnień.

    Niezwykle ważne jest optymalizowanie strony produktu pod kątem SEO, wykorzystanie zdjęć wysokiej jakości, wideo oraz szczegółowych opisów; oferowanie cyfrowych wersji produktów (e-booki, kursy online).

    Przykładowo: nowoczesny smartfon z dostępem do Internetu, eleganckim designem, pojemną pamięcią. Umożliwia robienie zdjęć i kręcenie filmów w wysokiej jakości. Posiadając taki telefon, możemy stać się członkami elitarnego klubu danej marki i wyróżnić się spośród innych użytkowników smartfonów (takie podejście stosuje marka Apple w przypadku swoich produktów).

    2. Price


    Drugi element 4P to cena. Cena odgrywa ogromną rolę w całej strategii marketingowej - zwłaszcza w przypadku marketingu internetowego, gdzie klient ma do wyboru w zasadzie nieograniczoną liczbę ofert oraz produktów i usług, które spełnią niemal wszystkie jego zachcianki. Cena jest komunikacją jakości produktu / usługi. Dla wielu klientów wyższa cena to wyznacznik jakości, prestiżu i przynależności.

    Ceny powinny być przede wszystkim przejrzyste i zrozumiałe (transparentność - klient wie, za co płaci). Sklepy online to miejsce do zastosowania specjalnych ofert, zniżek i kodów promocyjnych (m.in. za polecenia; lub darmowa dostawa za zakupy o określonej kwocie minimalnej). W kontekście marketingu internetowego istotne jest, by dane strategie cenowe były dostępne tylko w sklepie sieciowym, a nie stacjonarnym.

    Przykładowo: ponieważ cena jest komunikacją jakości i wyjątkowości, warto podkreślić aspekty produktu lub usługi, które decydują o tym, że nasz droższy produkt to lepszy wybór niż tańszy od konkurencji. Dlaczego ten smartfon jest lepszy, mimo że kosztuje o 500 zł więcej?

    3. Promotion


    Trzeci element 4P to promocja. Internet umożliwia wykorzystanie świetnych kanałów promocyjnych. Możemy spersonalizować naszą komunikację marketingową i sprawić, że proces zakupowy jest dla klienta wyjątkowym doświadczeniem. Nasza marka produktu lub usługi powinna być promowana w Internecie, do czego wyjątkowym kanałem są media społecznościowe. Buduje to świadomość marki (brand awareness) i pozwala użytkownikom na zacieśnienie więzi z nią.

    Jak nadmieniliśmy, marketing internetowy daje nam wiele przydatnych kanałów i narzędzi. Warto skorzystać z: marketingu w social media - Meta Ads, e-mail marketingu, reklamy w Google Ads, influencer marketingu (współpraca ze znanymi osobami), programów partnerskich, jak i narzędzi szeroko pojętego Content marketingu. Nasze kampanie możemy optymalizować narzędziami stosowanymi przez analitykę internetową.

    Przydatnym narzędziem w komunikacji internetowej marki jest marketing poleceń - Referral marketing. Pozwala na rekomendowanie produktów lub usług, budowanie więzi, lepsze komunikowanie promocji i korzyści oraz tworzenie wizerunku.

    Inna przydatna strategia to Viral marketing - czyli marketing wirusowy. Ma moc błyskawicznego rozprzestrzeniania się w Internecie, kreuje świadomość marki, pozwala na budowanie jej komunikacji i jest tak zaprojektowany, by łatwo było go przekazywać od jednego użytkownika do drugiego. Korzysta z wielu technik, a jedną z nich jest Storytelling, czyli komunikacja i promowanie poprzez opowiadanie historii.

    4. Place


    Czwarty element 4P to dystrybucja. W przypadku dystrybucji musimy postawić na optymalizację kanałów sprzedaży online, zapewnić dostępność produktu (także pod kątem dostępności w wielu miejscach w Internecie, np. w różnych sklepach e-commerce, o ile to możliwe), a wyróżnić się poprzez szybkość i konkurencyjne koszty dostawy.

    Możemy sprzedawać poprzez własną stronę internetową (własny sklep e-commerce), platformy handlowe (takie jak Allegro czy Amazon).

    Przeczytaj dodatkowo: Koszt pozyskania klienta w e-commerce: jak go obliczyć i obniżyć?

    Dodatkowe wskazówki 💡


  • Przy pozycjonowaniu strony pod kątem produktu (ale nie tylko) warto wziąć pod uwagę sprzedażowe słowa kluczowe - jakie hasła użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę w poszukiwaniu określonych produktów lub usług? Pod nie pozycjonujemy nasz sklep e-commerce, prowadzimy komunikację marketingową w social media, etc. W tym kontekście równie istotna jest intencja wyszukiwania - czyli zamiar, z jakim internauci wpisują konkretne hasło.
  • Wielu użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego - wymawiają swoje hasła, a nie wpisują je; w związku z tym warto pamiętać o optymalizacji strony pod kątem wyszukiwania głosowego, w tym zadbać o słowa kluczowe długiego ogona.
  • Nasz produkt lub usługę wyróżnimy unikalną osobowością marki - warto zadbać o ten dodatkowy aspekt w planowaniu strategii Marketing Mix.
  • Bardzo przydatne jest wykorzystywanie danych zwrotnych od naszych klientów na temat produktu, ceny, promocji i dystrybucji (czyli każdego z 4P). Dzięki temu możemy optymalizować ofertę produktową, strategie cenowe, działania promocyjne i procesy dystrybucyjne w naszej strategii marketingu internetowego.

  • Rozwinięciem koncepcji Marketing Mix jest podejście 7P, które wzbogaca nasze dotychczasowe 4P o trzy kolejne elementy. Są to: People (Ludzie), Processes (Procesy) i Physical evidence (Dowód fizyczny). O koncepcji 7P traktuje druga część naszego cyklu artykułów o Marketing Mix.

    ➡️ Przeczytaj: 7P: rozwinięcie koncepcji Marketing Mix

    Podsumowując: 4P - Product, Price, Promotion, Place - w marketingu internetowym pomagają firmom skutecznie dostosować swoje strategie do wymogów cyfrowego świata. Ich zastosowanie może pośrednio wpływać na poprawę SEO poprzez lepszą widoczność online, większy ruch na stronie i optymalizację konwersji.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu stron, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć nową wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski