4C: Customer
Pierwszy element 4C to klient. W świetle podejścia 4C klient jest absolutnie najważniejszy. Nasze działania musimy planować i wdrażać tak, by odpowiadać na jego potrzeby, wychodzić naprzeciw oczekiwaniom, proponować rozwiązania problemów i maksymalizować zadowolenie oraz doświadczenie. W perspektywie marketingu internetowego warto analizować zachowania konsumentów, by dostosować ofertę oraz komunikację marketingową do ich potrzeb.
Innymi słowy, elementy modelu 7P możemy nakierować na naszego klienta. Tak więc produkt, cena, promocja, dystrybucja, a także ludzie, procesy i dowody fizyczne powinny być tak optymalizowane, by dopasować się do oczekiwań użytkowników i zapewnić im jak najlepsze doświadczenie. Warto wykorzystać analitykę internetową i narzędzia do badań rynku, by zrozumieć, czego poszukują potencjalni klienci w Internecie. Nasze podejście może być dodatkowo personalizowane, by odpowiadać na indywidualne potrzeby i zapewnić wrażenie wyjątkowego podejścia, opartego na profesjonalizmie.
Zapoznaj się z naszą ofertą analityki internetowej
4C: Cost
Drugi element 4C to koszt. Koszt odnosi się nie tylko do ceny zakupu, ale także do kosztu czasu, wysiłku i innych wydatków poniesionych przez klienta podczas zakupu. Nie jest to - tak jak w modelu 4P - po prostu pieniężna wartość produktu lub usługi, a złożona miara, obejmująca wiele zmiennych. Niektórzy specjaliści wspominają tu również o tzw. koszcie utraconych korzyści - czyli hipotetycznym koszcie, który ponosi klient, wybierając produkt (usługę) A i jednocześnie rezygnując z B. W związku z tym nasza oferta powinna być na tyle wyjątkowa i konkurencyjna, by jednoznacznie zachęcić potencjalnego konsumenta do zakupu i sprawić, że odniesie wrażenie podjęcia bardzo dobrej decyzji.
W kontekście e-commerce warto minimalizować "ukryte" koszty zakupu online, takie jak wysokie koszty wysyłki czy długie czasy oczekiwania. Musimy być transparentni co do wszelkich opłat i starać się oferować dodatkową wartość, która przewyższa koszt poniesiony przez klienta. Wydłużony czas wysyłki? Może warto zrekompensować to atrakcyjnym rabatem na kolejne zakupy, etc.
4C: Communication
Trzeci element 4C to komunikacja. Alternatywa dla promocji z modelu 4P. W tym kontekście komunikacja oznacza dialog między marką a klientem (zamiast jednokierunkowego przekazu reklamowego). Marketing internetowy jest idealnym miejscem do prowadzenia owocnego dialogu z naszym klientem - tak potencjalnym, co już istniejącym. W dobie mediów społecznościowych mamy wręcz nieograniczone możliwości komunikacji. Powinniśmy stale utrzymywać dialog na odpowiednim poziomie, by odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów, reagować na mody i trendy, słuchać opinii i odpowiadać na komentarze. W ten sposób zbudujemy trwałe relacje, oparte na zaufaniu i obustronnej komunikacji.
W budowaniu komunikacji bardzo pomogą nam wspomniane social media, a także przemyślane strategie
content marketingu. Warto zainwestować w profesjonalne kampanie
Meta Ads.
4C: Convenience
Czwarty i ostatni element 4C to wygoda. Można przyznać, że w ładny sposób spaja całe podejście w jedną całość - bowiem wygoda dla klienta jest tym, co ceni sobie w procesie poszukiwania odpowiedzi i spełniania potrzeb w Internecie. Proces zakupu powinien być jak najłatwiejszy i najbardziej dostępny dla klienta, niezależnie od tego, czy dokonuje on zakupu na komputerze, telefonie czy innym urządzeniu. Zapewnienie wygody naszemu klientowi to konieczność zadbania o dostępność produktów i usług, umożliwienie mu dotarcia do naszej oferty (bardzo istotne są właściwe
słowa kluczowe, pod które będziemy tę ofertę pozycjonować), prosty formularz zakupowy, czytelna polityka sklepu, w tym wysyłki i obsługi, wreszcie szybkie dostarczenie zakupionych dóbr i podjęcie działań, które zachęcą klienta do powrotu do sklepu e-commerce w przyszłości.
Z racji tego, iż ogromny procent użytkowników Internetu przegląda go na urządzeniach mobilnych - a także dokonuje zakupów - warto optymalizować stronę i proces zakupu pod kątem tych urządzeń. Musimy zapewnić różne metody płatności i dostawy, aby każdy klient mógł wybrać najwygodniejszą opcję.