Kampania klienta
Kampania klienta skupia się na osiągnięciu wzrostu sprzedaży, a jej efektywność oceniana jest poprzez analizę wyników sprzedażowych. W tym kontekście ważne jest odpowiednie raportowanie, które powinno dostarczać odpowiedzi na pytanie o to, jak bardzo kampania przyczyniła się do wzrostu sprzedaży.
Realizacja celów kampanii klienta wymaga prowadzenia wielu kampanii mediowych w różnych systemach reklamowych. Jest to odpowiedzią na złożony proces planowania komunikacji reklamowej, oparty o ścieżkę zakupową klienta, znaną jako
Customer Journey. Nasze działania reklamowe są dostosowane do różnych etapów procesu zakupowego potencjalnych klientów. Od budowania świadomości marki i oferty, przez dostarczanie szczegółowych informacji o produkcie, aż po finalne bodźce skłaniające do zakupu.
➡️
Przeczytaj artykuł o Customer Journey - czyli podróży klienta
Przykładowo, kampanie skoncentrowane na budowie świadomości marki powinny być oparte na wskaźnikach, które jasno pokazują, jak ta świadomość została zbudowana. Kampanie informacyjne mają za zadanie dostarczać konkretnych informacji o produkcie lub usłudze, często poprzez etapy takie jak dostarczenie próbek produktów, demonstracje czy testy, jak w przypadku oprogramowania czy jazd próbnych.
Równie ważne są kampanie sprzedażowe, które powinny być skierowane do osób już gotowych do dokonania zakupu. Takie działania często wykorzystują strategie słów kluczowych związanych bezpośrednio z produktem (
branded keywords) oraz kampanie remarketingowe, które są skierowane do osób, które już wcześniej zrealizowały określone cele w ramach naszej komunikacji.
W ramach planowania komunikacji reklamowej budujemy strategię, na którą składa się szereg kampanii mediowych. Każda ma za zadanie realizować swój cel na odpowiednim etapie procesu zakupowego. W związku z tym raporty na temat efektywności kampanii powinny opierać się o odpowiednie
KPI.
Przykładowo:
- Od kampanii, które mają na celu budowę znajomości marki i oferty, należy oczekiwać wskaźnika, który pokaże, jak ta znajomość została zbudowana.
- Jeśli klient potrzebuje szczegółowych informacji na temat produktu, to z pewnością zaplanowaliśmy w komunikacji reklamowej etap, na którym dostarczamy tę informację.
- Czasami możliwe jest testowanie produktu, np. pobranie wersji demo oprogramowania. W dobrze zaplanowanej kampanii będą również komunikaty, zachęcające do pobrania demo. Innym przykładem może być umówienie się na jazdę próbną lub skorzystanie z pierwszego darmowego masażu.
- Kampanie sprzedażowe są najskuteczniejsze, jeśli trafiają do osób gotowych do zakupu. Do takich należą kampanie na słowa kluczowe związane z produktem lub usługą albo kampanie remarketingowe. Od kampanii na tym etapie można oczekiwać, że będą konwertować na transakcje lub zapytania ofertowe.