Link baiting a clickbait
Wspomnieliśmy o tym na samym początku: link baiting nie leży na tej samej półce, co clickbait. Clickbait to zdecydowanie negatywna i odradzana technika. Nie tylko zraża użytkowników do strony, ale może być również powodem nałożenia kary ze strony wyszukiwarki. Zaznaczmy różnice między nimi w kilku zasadniczych kwestiach:
Cel. Link baiting ma na celu tworzenie wartości i ściąganie naturalnych linków. Clickbait dąży do zwiększenia ruchu poprzez sensację i kontrowersję nagłówków, często nie łącząc się z wartościową treścią.
Treść. Treść w link baitingu jest wartościowa i unikalna, w clickbaicie najczęściej prawie jej nie ma, gdyż kończy się na krzykliwym nagłówku - wiele hałasu o nic.
Wyniki. Link baiting skutkuje zwiększeniem zaufania odbiorców, lepszym ruchem na stronie i pozycjami w wynikach wyszukiwania - wszystko dzięki dobrym linkom zwrotnym. Clickbait wprawdzie skutkuje wieloma wejściami na stronę, ale to efekt krótkoterminowy, gdyż zaraz po nim następuje rozczarowanie i odbicie się od strony (duży współczynnik bounce rate).
Wpływ długoterminowy. Link baiting daje trwałe i pozytywne efekty dzięki naturalnym linkom zwrotnym. Clickbait daje szybkie efekty natychmiastowe, ale długofalowo wiąże się z utratą zaufania do strony i spadkami w pozycjach w wynikach wyszukiwania (SERP).
Podsumowując: link baiting to przydatna strategia, która łączy w sobie polecane przez nas w wielu artykułach działania - tworzenie wartościowej treści, opowiadanie historii, wykorzystanie social media, niesienie wartości oraz zgodność z wytycznymi wyszukiwarek. Warto starać się o jakościowe linki, które ściągają ruch i poprawiają reputację witryny.