Jak zdobywać naturalne linki? Strategia przyciągania linków

Jedną z metod pozyskiwania linków zwrotnych jest przyciąganie linków, czyli link baiting. Link baiting, ze względu na zawartość słowa "bait" (przynęta), może kojarzyć się negatywnie. Wbrew pozorom jest to jedna z pozytywnych strategii pozyskiwania linków zwrotnych do naszej strony. Nie należy zatem kojarzyć jej z pojęciem clickbaitu, które też omówimy w poniższej treści. W tym artykule wyjaśnimy, co to jest link baiting i jakie działania wchodzą w skład tej strategii. Zatem - do dzieła!

Co to jest link baiting?


Link baiting, jak już napomknęliśmy we wstępie, to strategia, mająca na celu pozyskiwanie naturalnych i wartościowych linków zwrotnych do naszej strony. Dokonuje tego poprzez takie tworzenie treści na stronie i optymalizację samej witryny, by użytkownicy i inne strony chętnie linkowali do naszej. Innymi słowy - zgodnie z ideą tej strategii powinniśmy tworzyć taki content, by "kusić" do dzielenia się nim i udostępniania go.

Link baiting łączy w sobie link building (tworzenie linków) i content marketing (tworzenie i zarządzanie treścią). Jest postrzegany jako pozytywna technika z zakresu szerokiego pojęcia pozycjonowania, gdyż działania wchodzące w jej zakres poprzedza tworzenie wartościowych i użytecznych treści. Właśnie takie treści przyciągają uwagę odbiorców i zachęcają do podawania ich dalej - czyli linkowania do nas.

➡️ Przeczytaj również: Optymalizacja profilu linkowego strony: Klucz do sukcesu SEO

Działania link baitingu


Link baiting ma na celu zachęcić odbiorcę - czy to użytkownika prywatnego, czy inną witrynę internetową - do udostępniania linku do naszej strony. By tak się stało, powinniśmy zadbać o poniższe kwestie.

  • Tworzenie wartościowego contentu. Publikowanie treści, która jest unikalna, interesująca i użyteczna dla odbiorców. To sprawia, że ​​inne witryny chcą o niej wspominać. Przeczytaj: Content marketing - Jak pisać, by być chętnie czytanym?
  • Tworzenie treści humorystycznych i niekonwencjonalnych. Publikowanie treści zabawnych lub nietypowych może przyciągać uwagę i generować linki od innych witryn. Takiego rodzaju content jest chętnie udostępniany przez użytkowników, którzy cenią sobie luźne podejście do pewnych tematów. Ma jednak swoje ograniczenia, gdyż nie ze wszystkiego powinno się powszechnie żartować. W tym temacie zachęcamy do lektury artykułu: Czym jest LOLcontent i jakie ma znaczenie dla marketingu?
  • Opowiadanie historii. Opowieści wpływają na emocje, pozwalają stworzyć więź z marką i w naturalny sposób kreują jej wizerunek. Taka praktyka nosi nazwę storytelling - poświęciliśmy jej osobny artykuł: Storytelling w content marketingu - jak historie wpływają na odbiór treści.
  • Dostarczanie użytecznych narzędzi. Pewne narzędzia okazują się bardzo przydatne, zwłaszcza w profesjonalnych branżach i w kontekście złożonych zagadnień. Mogą to być interaktywne aplikacje, kalkulatory, mapy. Wysoki profesjonalizm i użyteczność takich narzędzi przyciągnie linki zwrotne, gdyż użytkownicy będą chętniej dzielić się rozwiązaniami, które pomagają im w codziennej pracy. Przeczytaj: Najlepsze narzędzia SEO
  • Publikowanie wartościowych danych, wyników i analiz. Może to dotyczyć przełomowych badań, najnowszych odkryć, nowinek technicznych. Nowe i ciekawe informacje mają spory potencjał do dostarczenia backlinków do naszej witryny.
  • Publikowanie infografik. Niejednokrotnie wspominamy, że ludzie są głównie wzrokowcami. Jeśli zawrzemy istotne dane w przystępnej formie graficznej, mogą chętniej udostępnić je dalej, kierując tym samym do naszej strony. Na przykład zamiast podawać dane demograficzne w postaci suchego tekstu, umieśćmy je na czytelnym i przykuwającym oko wykresie.
  • Kontrowersje. Ryzykowne zagranie w zależności od poruszanej tematyki i sposobu, w jaki ją przedstawimy. Kontrowersje są klikalne ze względu na swoją sensacyjność i skłonność do szokowania. Pamiętajmy jednak, by nie opierać swoich działań w sieci wyłącznie na kontrowersji, gdyż z czasem straci ona na wydźwięku, a nasza strona - na wiarygodności.
  • Obietnice, które obowiązkowo musimy spełnić. Nasze linki i nagłówki mogą zawierać atrakcyjne informacje lub zestawienia, np. "10 przykładów...". Taki artykuł obiecuje 10 wartościowych przykładów danej techniki czy strategii, co od razu kreuje większą chęć zapoznania się z nim. Ważne, by rzeczywiście spełniać obietnice zawarte w takiej zapowiedzi, w przeciwnym razie wpadniemy w clickbait.
  • Guest posting. Wpisy gościnne. Możemy nawiązać współpracę z innymi stronami, które umieszczą materiał z nami w formie wywiadu lub artykułu, a nas przedstawią jako eksperta w danej dziedzinie. W ten sposób zyskamy cenne odnośniki do naszej strony, oparte na zaufaniu i statusie profesjonalisty.
  • Social media. Media społecznościowe mają ogromną moc oddziaływania, a dla nas są polem do wielu działań. Warto umieszczać linki do swoich treści na social mediach (Facebook, Instagram, LinkedIn), gdyż to stamtąd ludzie najchętniej podzielą się nimi dalej. Mogą udostępnić link w obrębie tej samej platformy lub przesłać go do innego miejsca w Internecie, poza daną witryną.
  • Link baiting a clickbait


    Wspomnieliśmy o tym na samym początku: link baiting nie leży na tej samej półce, co clickbait. Clickbait to zdecydowanie negatywna i odradzana technika. Nie tylko zraża użytkowników do strony, ale może być również powodem nałożenia kary ze strony wyszukiwarki. Zaznaczmy różnice między nimi w kilku zasadniczych kwestiach:

  • Cel. Link baiting ma na celu tworzenie wartości i ściąganie naturalnych linków. Clickbait dąży do zwiększenia ruchu poprzez sensację i kontrowersję nagłówków, często nie łącząc się z wartościową treścią.
  • Treść. Treść w link baitingu jest wartościowa i unikalna, w clickbaicie najczęściej prawie jej nie ma, gdyż kończy się na krzykliwym nagłówku - wiele hałasu o nic.
  • Wyniki. Link baiting skutkuje zwiększeniem zaufania odbiorców, lepszym ruchem na stronie i pozycjami w wynikach wyszukiwania - wszystko dzięki dobrym linkom zwrotnym. Clickbait wprawdzie skutkuje wieloma wejściami na stronę, ale to efekt krótkoterminowy, gdyż zaraz po nim następuje rozczarowanie i odbicie się od strony (duży współczynnik bounce rate).
  • Wpływ długoterminowy. Link baiting daje trwałe i pozytywne efekty dzięki naturalnym linkom zwrotnym. Clickbait daje szybkie efekty natychmiastowe, ale długofalowo wiąże się z utratą zaufania do strony i spadkami w pozycjach w wynikach wyszukiwania (SERP).

  • Podsumowując: link baiting to przydatna strategia, która łączy w sobie polecane przez nas w wielu artykułach działania - tworzenie wartościowej treści, opowiadanie historii, wykorzystanie social media, niesienie wartości oraz zgodność z wytycznymi wyszukiwarek. Warto starać się o jakościowe linki, które ściągają ruch i poprawiają reputację witryny.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski