Brandowe słowa kluczowe, czyli branded keywords – czym są i jak ich używać?

Brandowe słowa kluczowe - branded keywords - to takie frazy, które zawierają nazwę marki lub firmy. Mogą też zawierać inne terminy, specyficzne dla danej marki. Ich wykorzystanie niesie ze sobą sporo korzyści, w związku z czym w tym artykule powiemy dokładniej, czym są brandowe słowa kluczowe, jak je wykorzystywać, optymalizować oraz jaki wpływ mają brandowe słowa kluczowe na SEO strony. Zachęcamy do lektury.

Co to są brandowe słowa kluczowe?


Brandowe słowa kluczowe (branded keywords) to wszystkie frazy, które zawierają nazwę marki albo inne terminy, które są z nią powiązane. Mogą to więc być unikalne nazwy produktów, usług, wydarzeń, a także nazwiska osób powiązanych z tą marką. Osoby, które wyszukują takie frazy, często są stałymi klientami marki lub firmy albo znają dobrze jej ofertę. Brandowe słowa kluczowe są unikalne dla marki i wysoce rozpoznawalne. Ich optymalizacja niesie szereg korzyści, związanych z rozpoznawalnością oraz świadomością marki.

Co istotne, brandowe słowa kluczowe nie muszą być koniecznie samymi nazwami marki albo jej produktów bądź usług. Często są powiązane z konkretnymi hasłami towarzyszącymi, poszukiwanymi przez użytkowników, np. "Apple sklep", "Coca-Cola skład" czy "jaki laptop Lenovo wybrać".

Rodzaje brandowych słów kluczowych


Brandowe frazy kluczowe możemy podzielić na dwa rodzaje: zawierające markę oraz zawierające nazwy produktów. Te pierwsze bezpośrednio wskazują na markę lub firmę. Użytkownicy, wyszukujący takie frazy w wyszukiwarce, z reguły są już świadomi istnienia marki i szukają więcej informacji lub pragną dokonać zakupu. Z kolei drugi rodzaj fraz brandowych odnosi się do konkretnych produktów lub usług, oferowanych przez określoną markę. Ich wyszukiwanie świadczy o szczegółowym zainteresowaniu i jest nacechowane intencją zakupową. Przyjrzyjmy się kilku przykładom fraz obydwu rodzajów.

Frazy zawierające markę:

  • Apple sklep
  • Amazon Prime filmy
  • Microsoft Office cena
  • Spotify abonament
  • klocki Lego

  • Frazy zawierające nazwy produktów:

  • iPhone 14
  • Lego Falcon Millennium
  • BMW X5
  • Nike Air Max
  • Microsoft Surface laptop

  • Brandowe słowa kluczowe - czym są i jak ich używać?

    Dlaczego brandowe słowa kluczowe są ważne? Jak wpływają na SEO?


    Jak już wspomnieliśmy, brandowe frazy kluczowe są unikalne i bardzo charakterystyczne. Ich wykorzystanie przekłada się na SEO naszej strony, zwłaszcza w przypadku e-commerce (a raczej przede wszystkim, ale o tym opowiemy za moment). Skupmy się na najważniejszych aspektach istotności brandowych fraz.

  • Ochrona marki przed konkurencją - brandowe frazy są (lub co do zasady - powinny być) chronione prawnie. W związku z tym chronią przed innymi podmiotami rynkowymi, które chciałyby wykorzystać naszą nazwę marki albo produktu dla własnych celów biznesowych, w tym ściągnięcia ruchu na stronę.
  • Zwiększona widoczność - dzięki brandowym frazom kluczowym możemy znacząco zwiększyć widoczność naszej marki w wynikach wyszukiwania. W ten sposób przyciągamy potencjalnych klientów do sklepu e-commerce i dbamy o wizerunek oraz rozpoznawalność. Dobrze, jeśli nazwa produktu np. łączy się ze słowem ogólnym, typu laptop Lenovo czy smartfon Xiaomi.
  • Wysoka intencja zakupowa - użytkownicy, którzy wpisują brandowe słowo kluczowe w okno wyszukiwarki, często mają sprecyzowane intencje zakupowe. Nie szukają po prostu "telefonu", tylko "smartfona Samsung" czy "Nike Air Max", a nie zwyczajnych "butów sportowych". Tacy użytkownicy albo wiedzą, co chcą kupić, albo są bardzo bliscy podjęcia decyzji - wtedy np. wyszukują hasło "iPhone czy Xiaomi". Ogólnie rzecz biorąc, ruch generowany przez takie frazy kluczowe ma wyższą wartość, prowadząc do cennych konwersji (na przykład właśnie dokonania zakupu).

  • Brandowe słowa kluczowe, ze względu na ich wskazaną wyżej wysoką wartość, należy optymalizować. W tym celu warto:

  • Stworzyć unikalne strony produktowe - każdy produkt (albo usługa) powinien mieć swoją oddzielną, dedykowaną stronę. Taka strona musi być optymalizowana pod kątem ściśle określonych brandowych fraz kluczowych.
  • Korzystać z dobrodziejstw Content marketingu - czyli publikować jakościowe, użyteczne treści, związane z marką lub produktem. Blogi, poradniki, recenzje, w które naturalnie są wkomponowane brandowe frazy. Targetem takich poradników (np. "Jaki laptop do gier wybrać?") niekoniecznie muszą być użytkownicy, którzy mają sprecyzowaną intencję zakupową, a raczej tacy, którzy dopiero rozglądają się w temacie i szukają fachowej porady, dokładnego wytłumaczenia i rozejrzenia się po produktach i ich zaletach.
  • Optymalizować on-page SEO - czyli SEO w obrębie naszej strony internetowej. W tym celu należy wkomponować brandowe frazy nie tylko w treść, ale i w tytuły, nagłówki, meta tytuły i meta opisy oraz atrybuty ALT obrazków. Wpływa to znacząco na pozycjonowanie witryny i przyciąganie wartościowego ruchu.

  • ➡️ Zapoznaj się z naszą ofertą Content marketingu!

    Brandowe słowa kluczowe a e-commerce 🛒


    Brandowe frazy kluczowe są wprost nieocenione dla sklepów internetowych i wszelkich platform e-commerce! Dlaczego? Ponieważ:

  • Zwiększają konwersję - użytkownicy, szukający konkretnych produktów, zawierających nazwę marki, mogą być o krok od podjęcia decyzji zakupowej, a wykorzystanie tych fraz przybliży ich do zakupu, czyli zwiększa konwersje, na których nam zależy.
  • Budują lojalność - frazy brandowe wspomagają skuteczność komunikacji z istniejącymi klientami, którzy poszukują konkretnych rozwiązań.
  • Przyczyniają się do rozwijania świadomości marki - frazy brandowe pomagają budować i utrzymywać brand awareness u potencjalnych klientów i użytkowników.

  • Konkurencja w wynikach wyszukiwania (SERP - Search Engine Results Page) - w segmencie e-commerce jest ogromna, dlatego odpowiedni dobór brandowych fraz i ich optymalizacja dają szansę na zyskanie przewagi.

    Brandowe frazy są tak samo istotne w przypadku kampanii reklamowych, np. w systemie Google Ads. Tu również należy odpowiednio dobrać słowa kluczowe, by nasza reklama w wyszukiwarce pojawiła się w odpowiedzi na sprecyzowane zapytania. W tym celu przygotowaliśmy osobny artykuł, do którego lektury oczywiście zachęcamy!

    ➡️ Przeczytaj artykuł: Jak dobrać słowa kluczowe w kampanii Google Ads?

    ➡️ Zapoznaj się również z naszą ofertą kampanii Google Ads!

    Podsumowując: brandowe słowa kluczowe są unikalne i charakterystyczne; ściągają bardzo wartościowy ruch, głównie w postaci potencjalnych klientów o sprecyzowanej intencji zakupowej. Pozwalają na pozycjonowanie stron, zawierających obszerne informacje na temat danej branży, w treści których warto zawrzeć właśnie frazy brandowe. Prowadzą do cennych konwersji, mają znaczenie dla e-commerce oraz kampanii reklamowych. Warto je optymalizować i czerpać korzyści, które oferują.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zdobyć cenną wiedzę i zweryfikować dotychczasowe działania, nadzorujesz podwykonawców zewnętrznych albo projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować stronę!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski