Frazy fat head – czy warto stosować krótkie słowa kluczowe?

Pozycjonowanie nie może odbywać się bez słów kluczowych. To ich odpowiedni dobór i siła stanowią o pozycji naszej witryny w wynikach wyszukiwania. W jednym z artykułów pisaliśmy o długich słowach kluczowych, tzw. long-tail keywords. W tym artykule przyjrzymy się ich przeciwieństwu - czyli frazach fat head. Czym się cechują i czy opłaca się je stosować w pozycjonowaniu strony?

Co to są frazy fat head?


Fat head to krótkie słowa kluczowe. Składają się z max. 1-2 wyrazów. Są ogólne i popularne. W swojej konstrukcji nie skupiają się na szczegółach, nie opisują wnikliwie żadnych zjawisk, nie są unikatowe ani niecodzienne. To frazy powszechnie wpisywane w okno wyszukiwarki, cechujące się ogromną liczbą wyszukiwań.

Cechy fraz fat head


  • Ogólne i krótkie,
  • Generują bardzo dużą liczbę wyszukiwań,
  • Niezwykle konkurencyjne ze względu na swoją powszechność (w zasadzie każdy w branży się na nie pozycjonuje).


  • Frazy fat head - zalety i wady w kontekście pozycjonowania strony


    Zalety fraz fat head


  • Ze względu na swą popularność, krótkie słowa kluczowe mogą potencjalnie ściągać wysoki ruch na stronę. Nie są to słowa niszowe, a często wyszukiwane.
  • Wysoka widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie strony na frazy fat head to okazja do zdobycia dobrego miejsca w SERP-ach.
  • Nie wymagają głębszego zrozumienia intencji użytkownika. W związku z tym łatwiej tworzyć treści w oparciu o takie frazy; w wielu przypadkach nie wymagają wiedzy eksperckiej, tak jak to bywa z frazami long-tail.


  • Wady fraz fat head


  • Wysoka konkurencyjność - w przypadku pozycjonowania strony na takie frazy, nie wystarczy po prostu z nich skorzystać. Będziemy musieli wyróżnić stronę czymś więcej niż tylko frazami, by była atrakcyjna spośród setek innych wyników. Możemy przykuć uwagę użytkowników i algorytmów wartościową treścią, świetnymi linkami (zewnętrznymi i wewnętrznymi), statusem eksperta w temacie, poleceniami i recenzjami.
  • Zawsze istnieje ryzyko, że takie frazy ściągną ruch o niskiej jakości, który wcale nie przełoży się na konwersje (czyli cele, które spełniają użytkownicy, dla jakich istnieje nasza strona, np. dokonanie zakupu albo zapisanie się do programu lojalnościowego).
  • Fat head czy long-tail: co wybrać?


    Jak wspomnieliśmy we wstępie, frazy fat head są przeciwieństwem long-tail. Long-tail keywords to długie i złożone frazy kluczowe, dotyczące bardziej niszowych zagadnień. Takie frazy pozwalają pozycjonować stronę na niecodzienne zapytania, które jednak dają nam status eksperta w niełatwych tematach. Doceniają to użytkownicy, którzy wyszukują skomplikowane zagadnienia. Frazy długiego ogona są mniej konkurencyjne i ściągają bardziej wyspecjalizowany ruch. Są odpowiednie dla treści eksperckich, złożonych i dostosowanych do trudniejszych zapytań użytkowników.

    Nasze słowa kluczowe powinniśmy dobierać tak, by odpowiedzieć na potrzeby i pytania użytkowników. Dlatego odpowiedź na pytanie o to, które frazy wybrać, zależy od sytuacji. Jeżeli chcemy pozycjonować stronę na trudniejsze, niecodzienne i wąskie tematycznie zapytania - weźmiemy long-tail; jeśli chcemy dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i wyświetlać się na popularne zapytania, wybierzemy fat head. Krótkie słowa kluczowe poza tym często są wybierane dla sklepów internetowych i witryn o charakterze sprzedażowym.

    Przeczytaj dodatkowo: Keyword research - jak przeprowadzić badanie słów kluczowych?

    Przykłady fraz fat head


    Jak zobaczymy w oparciu o poniższe przykłady, frazy fat head rzeczywiście są krótkie i bardzo ogólne. Na tyle ogólne, że da się pod nie podciągnąć wiele wyszukiwań i wyników - np. fraza "moda męska" zawiera w sobie przecież bardzo wiele podkategorii: buty, szaliki, płaszcze, spodnie, skarpetki, zegarki, okulary, nakrycia głowy...

  • Buty sportowe
  • Moda męska
  • Meble kuchenne
  • Biżuteria damska
  • Gry komputerowe
  • Telewizory 4K
  • Fitness online
  • Instrumenty muzyczne
  • Kawa sypana
  • Kosmetyki naturalne
  • Filmy koreańskie
  • Powieści romantyczne
  • Krzesła biurowe
  • Rysunek tradycyjny
  • Postaci tragiczne
  • Torby podróżne
  • jak schudnąć
  • jak gotować jajko
  • co to konwekcja
  • marketing definicja
  • aktualna pogoda
  • najbliższy szpital
  • jak prowadzić blog
  • co to AI


  • Jak widzimy na podstawie powyższych przykładów, krótkie słowa kluczowe mogą mieć bardzo różny charakter mimo dość ograniczonej formy. Część fraz jest typowo produktowa (np. biżuteria damska, meble kuchenne) - takie hasła doprowadzą nas najpewniej do sklepów internetowych. Część jest poradnikowa (filmy koreańskie, powieści romantyczne) - wpisując je, możemy trafić na recenzje i listy filmów i książek, blogi tematyczne, ale i księgarnie sieciowe. Frazy typu "jak gotować jajko" czy "marketing definicja" także dostarczą nam wiedzę. Z kolei frazy w rodzaju "aktualna pogoda" czy "najbliższy szpital" (albo sklep, komisariat, szkoła) mogą wykorzystywać lokalizację użytkownika, by dostarczyć możliwie najprecyzyjniejszych odpowiedzi.

    Podsumowując: frazy fat head, czyli krótkie słowa kluczowe, to niezbędny element bogatego ekosystemu keywordów, bez którego nie istnieje pozycjonowanie stron. Należy dobierać je na podstawie wcześniejszego badania słów kluczowych i mieć na uwadze potrzeby i użyteczność użytkownika. Raz okaże się, że nasz content pasuje idealnie pod frazy fat head, a innym - pod long-tail. Wszystko zależy od kontekstu, najważniejsze jednak, by spełniać oczekiwania i nieść wartość dla odbiorcy i algorytmów wyszukiwarki.

    Przeczytaj też: Pozycjonowanie strony - 7 najważniejszych algorytmów wyszukiwarki Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski