Najważniejsze algorytmy Google: 7 algorytmów kluczowych dla SEO

Firma Google stale dba o jakość usług oraz wyników wyszukiwania. Dzięki algorytmom, które są wciąż ulepszane i doskonalone, korzystanie z wyszukiwarki staje się wygodniejsze. Czy wiesz, jakie algorytmy Google są najistotniejsze? Na jakie aspekty zwrócić uwagę, by dopasować się do wymogów?

Algorytmy Google - pojęcie


Algorytmy Google to zestaw złożonych reguł i procedur, które muszą być przestrzegane przez strony internetowe. Są wykorzystywane do pozycjonowania i tworzenia rankingów stron. Algorytmy istnieją dla użytkownika: mają na celu takie rankowanie stron, by te dostarczały najlepsze wyniki. Walczą też ze spamem i manipulacją użytkownikiem. Stale aktualizowane i ulepszane, algorytmy są w centrum zainteresowania twórców treści internetowych.

Co do zasady - algorytm, na bazie którego działa Google, jest jeden. Jednak w języku potocznym, dla wygody, zwykło się określać każdą jego aktualizację mianem algorytmu (np. algorytm Panda, MUM, Mobile-First Index i tak dalej). Takie też nazewnictwo stosujemy na naszej stronie.

Dla osób zainteresowanych SEO oraz pozycjonerów wpływ algorytmów jest nie do ocenienia. Algorytmy decydują bowiem o pozycji strony w wynikach, co ma ogromny wpływ na kondycję całego biznesu. Zwłaszcza takiego, który opiera się w większości lub w całości na Internecie.



Jak aktualne są algorytmy Google?


Algorytmy są aktualne w zasadzie co do chwili obecnej. Owszem, tak często Google usprawnia działanie swojej wyszukiwarki! Kiedyś zmian w algorytmach dokonywano raczej rzadko. Dziś na porządku dziennym jest wprowadzanie drobnych zmian i usprawnień. Na wynik dla danego zapytania wpływa nieraz kilka, a nawet kilkanaście algorytmów. Algorytmy wspólnie pracują dla optymalnego efektu i dostarczenia użytkownikowi jak najlepszej usługi.

Warto śledzić nowiny ze świata SEO, by na bieżąco znać aktualizacje algorytmów. Blogi tematyczne i oficjalne komunikaty Google dostarczają cennych informacji o update'ach.

Najważniejsze algorytmy Google - Panda, Penguin i nie tylko


Algorytmów Google jest sporo, ale część z nich ma wyjątkowe znaczenie dla SEO. Wszystkie bez wyjątku mają intrygujące nazwy takie jak Panda, BERT czy Penguin. Przyjrzyjmy się bliżej definicji i działaniu wybranych algorytmów ze stajni giganta w dziedzinie wyszukiwarek.

Algorytm Google Panda 🐼


Zadaniem Pandy jest dbanie o jakość treści. Ocenia jej wartość i unikalność na stronie. Gdyby nie Panda, prawdopodobnie sporo stron niskiej jakości wyskakiwałoby na górze listy wyników. Z działaniem Pandy możemy skojarzyć sobie to, jak wygląda w przyrodzie: jest czarno-biała. Otóż Panda nagradza strony dobrej jakości i karze witryny niskiej jakości.

  • Jak zadowolić algorytm Panda: tworzyć treści wysokiej jakości i dostarczać wartość dla użytkownika

  • Dowiedz się więcej: Algorytm Google Panda


  • Algorytm Google Page Rank 🖥️


    Pierwszy algorytm Google, który wprawdzie nie jest już tak istotny, ale wciąż funkcjonuje. Zadaniem Page Rank jest ocena autorytetu strony na podstawie ilości i jakości prowadzących do niej linków. Im więcej osób lub stron poleca daną witrynę, tym Page Rank uznaje ją za wartościowszą.

  • Jak zadowolić algorytm Page Rank: starać się o backlinki wysokiej jakości

  • Dowiedz się więcej: Algorytm Google Page Rank


  • Algorytm Google Penguin 🐧


    Zadaniem Google Penguin jest walka ze spamem i nieuczciwymi praktykami. Dotyczy to głównie manipulacji linkami. Penguin walczy z manipulacją rankingiem strony przez sztuczne linki oraz z farmami linków. Algorytm zawdzięczający swą nazwę sympatycznemu ptakowi-nielotowi karze strony, które dopuszczają się takich działań.

  • Jak zadowolić algorytm Penguin: tworzyć naturalne, wartościowe linki; stawiać na ich jakość, nie ilość

  • Dowiedz się więcej: Algorytm Google Penguin


  • Algorytm Google Hummingbird 🐦


    Zadaniem Google Hummingbird jest zrozumienie intencji użytkownika i dostarczenie optymalnej odpowiedzi. Dlatego tak istotne jest tworzenie treści, które będą spełniać potrzeby odbiorców i odpowiadać na ich pytania. Algorytm Koliber rozumie, że pytania bywają niedosłowne. Nie skupia się na słowie kluczowym samym w sobie, lecz wydźwięku całego zapytania.

  • Jak zadowolić algorytm Hummingbird: tworzyć treści pozycjonowane pod precyzyjnie dobrane słowa kluczowe, które spełniają potrzeby internautów

  • Dowiedz się więcej: Algorytm Google Hummingbird


  • Algorytm Google BERT 🧑


    Zadaniem algorytmu BERT jest rozumienie niuansów, kontekstu i złożoności języka. BERT, kojarzący się z lubianą postacią z "Ulicy Sezamkowej", analizuje słowa kluczowe w zapytaniu. Stara się pojmować zapytanie kontekstowo jako całość, a nie jako osobne słowa.

  • Jak zadowolić algorytm BERT: podobnie jak w przypadku Kolibra - tworzyć treści, które odpowiadają precyzyjnie na zapytania

  • Dowiedz się więcej: Algorytm Google BERT


  • Algorytm Google RankBrain 🌐


    Zadaniem algorytmu RankBrain jest lepsze rozumienie zapytań dzięki wykorzystaniu AI. Sztuczna inteligencja wspomaga RankBrain w pojmowaniu i precyzowaniu słów kluczowych. Dlatego istotne jest tworzenie treści, które będą odpowiadały dokładnym keywordom.

  • Jak zadowolić algorytm RankBrain: tworzyć treści dopasowane do słów kluczowych

  • Dowiedz się więcej: Algorytm Google RankBrain


  • Algorytm Google Mobile-First Indexing 📱


    Zadaniem algorytmu Mobile-First Indexing jest skupienie się na mobilnej wersji danej strony. Algorytm ocenia jej dopasowanie do użytkownika, wygodę obsługi, responsywny design. Jeśli witryna wcale nie jest dopasowana do użytkowników mobilnych, Google może obniżyć znacząco jej ranking.

  • Jak zadowolić algorytm Mobile-First Indexing: tworzyć responsywne, wygodne wersje mobilne stron

  • Dowiedz się więcej: Algorytm Google Mobile-First Index
  • Pozostałe algorytmy Google - co poza naszym TOP 7?


    Algorytmy Panda, Page Rank, Penguin, Hummingbird, RankBrain i BERT oraz Mobile-First Indexing są niezwykle istotne. To na nich powinniśmy skupić się w pierwszej kolejności. Jednak w stajni Google zamieszkuje znacznie więcej algorytmów, wspólnie pracujących na optymalne doświadczenie z używania wyszukiwarki. To między innymi:

  • Google Pigeon - algorytm Gołąb. Tak jak gołębie zamieszkują jedno miejsce, tak jego zadaniem jest wyszukiwanie lokalne. Google Pigeon usprawnia wyniki wyszukiwania lokalnego i Mapy Google.
  • Google Core Web Vitals - jego zadanie to pomiar doświadczenia użytkownika ze stroną. Bierze pod uwagę czas ładowania czy interaktywność witryny.
  • Google E-A-T, znany też w postaci rozwiniętej jako E-E-A-T. Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (oraz Experience) - Ekspertyza, Autorytet, Zaufanie (i Doświadczenie). Nie jest to algorytm w dosłownym znaczeniu, a bardziej system wspierający algorytmy. Stawia na treści tworzone przez ekspertów i niosące realną wartość. Algorytmy lepiej oceniają strony o wysokim E-E-A-T.
  • Google YMYL - Your Money, Your Life - "Twoje pieniądze, Twoje życie". Google oznacza tak strony o szczególnym znaczeniu dla finansów, zdrowia i dobrobytu człowieka.
  • Google Medic Update - jak nazwa wskazuje, zainteresowaniem tego algorytmu są strony medyczne. Sprawdza, czy strony o tej tematyce dbają o jakość i aktualność treści.
  • Google Fred - ten algorytm, kojarzący się z Flintstone'ami, walczy ze stronami o treściach niskiej jakości. Ma na uwadze również spamowanie reklamami w serwisie.
  • Google Pirat - algorytm, który walczy z naruszaniem praw autorskich w Internecie.
  • Google Phantom - tajemniczy algorytm, który miał wpływ głównie na weryfikację jakości treści oraz doświadczenia użytkownika.
  • Google Opos - wspomaga wyszukiwanie lokalne, biorąc pod uwagę lokalizację użytkownika.
  • Google Caffeine - algorytm wspomagający indeksację stron i dostarczający aktualne wyniki dla danego zapytania.
  • Google MUM - algorytm, który rewolucjonizuje wyszukiwanie przy pomocy AI, skupiając się w szczególności na bardzo złożonych, wielokontekstowych zapytaniach.
  • Google Page Experience Update - algorytm, który mierzy poziom doświadczenia użytkownika (UX) w trakcie korzystania ze strony.
  • Google Query Deserves Diversity - algorytm, który podsuwa różnorodne wyniki w odpowiedzi na niejasne lub wieloznaczne zapytania.
  • Google Helpful Content Update - algorytm, który ceni i premiuje strony pomocne dla użytkowników.
  • Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty - algorytm, który nakłada kary na strony mobilne za zasłaniające treść, trudne do zamknięcia wyskakujące okienka.
  • Google Payday Loan - algorytm, który walczy ze stronami stosującymi spamerskie techniki; są to głównie strony dotyczące finansów (pożyczek i chwilówek), a także hazardu i kategorii 18+.
  • Google Exact Match Domain Update - algorytm, który dba o sprawiedliwe wyniki wyszukiwania, obniżając pozycje stron, które do zapytania pasują wyłącznie dokładną nazwą domeny, a nie oferowaną treścią.


  • Podsumowując - algorytmów Google jest cała masa. Dopasowanie strony i treści pod ich wymogi to niemałe wyzwanie! Jeśli chcemy się dobrze pozycjonować, musimy brać pod uwagę wytyczne Google'a. Warto śledzić aktualne trendy oraz aktualizacje algorytmów, by dostarczać na stronę jak najlepsze treści.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski