Najważniejsze algorytmy Google - Panda, Penguin i nie tylko
Algorytmów Google jest sporo, ale część z nich ma wyjątkowe znaczenie dla SEO. Wszystkie bez wyjątku mają intrygujące nazwy takie jak Panda, BERT czy Penguin. Przyjrzyjmy się bliżej definicji i działaniu wybranych algorytmów ze stajni giganta w dziedzinie wyszukiwarek.
Algorytm Google Panda 🐼
Zadaniem Pandy jest dbanie o jakość treści. Ocenia jej wartość i unikalność na stronie. Gdyby nie Panda, prawdopodobnie sporo stron niskiej jakości wyskakiwałoby na górze listy wyników. Z działaniem Pandy możemy skojarzyć sobie to, jak wygląda w przyrodzie: jest czarno-biała. Otóż Panda nagradza strony dobrej jakości i karze witryny niskiej jakości.
Jak zadowolić algorytm Panda: tworzyć treści wysokiej jakości i dostarczać wartość dla użytkownika
Dowiedz się więcej: Algorytm Google Panda
Algorytm Google Page Rank 🖥️
Pierwszy algorytm Google, który wprawdzie nie jest już tak istotny, ale wciąż funkcjonuje.
Zadaniem Page Rank jest ocena autorytetu strony na podstawie ilości i jakości prowadzących do niej linków. Im więcej osób lub stron poleca daną witrynę, tym Page Rank uznaje ją za wartościowszą.
Jak zadowolić algorytm Page Rank: starać się o backlinki wysokiej jakości
Dowiedz się więcej: Algorytm Google Page Rank
Algorytm Google Penguin 🐧
Zadaniem Google Penguin jest walka ze spamem i nieuczciwymi praktykami. Dotyczy to głównie manipulacji linkami. Penguin walczy z manipulacją rankingiem strony przez sztuczne linki oraz z farmami linków. Algorytm zawdzięczający swą nazwę sympatycznemu ptakowi-nielotowi karze strony, które dopuszczają się takich działań.
Jak zadowolić algorytm Penguin: tworzyć naturalne, wartościowe linki; stawiać na ich jakość, nie ilość
Dowiedz się więcej: Algorytm Google Penguin
Algorytm Google Hummingbird 🐦
Zadaniem Google Hummingbird jest zrozumienie intencji użytkownika i dostarczenie optymalnej odpowiedzi. Dlatego tak istotne jest tworzenie treści, które będą spełniać potrzeby odbiorców i odpowiadać na ich pytania. Algorytm Koliber rozumie, że pytania bywają niedosłowne. Nie skupia się na słowie kluczowym samym w sobie, lecz wydźwięku całego zapytania.
Jak zadowolić algorytm Hummingbird: tworzyć treści pozycjonowane pod precyzyjnie dobrane słowa kluczowe, które spełniają potrzeby internautów
Dowiedz się więcej: Algorytm Google Hummingbird
Algorytm Google BERT 🧑
Zadaniem algorytmu BERT jest rozumienie niuansów, kontekstu i złożoności języka. BERT, kojarzący się z lubianą postacią z "Ulicy Sezamkowej", analizuje słowa kluczowe w zapytaniu. Stara się pojmować zapytanie kontekstowo jako całość, a nie jako osobne słowa.
Jak zadowolić algorytm BERT: podobnie jak w przypadku Kolibra - tworzyć treści, które odpowiadają precyzyjnie na zapytania
Dowiedz się więcej: Algorytm Google BERT
Algorytm Google RankBrain 🌐
Zadaniem algorytmu RankBrain jest lepsze rozumienie zapytań dzięki wykorzystaniu AI. Sztuczna inteligencja wspomaga RankBrain w pojmowaniu i precyzowaniu słów kluczowych. Dlatego istotne jest tworzenie treści, które będą odpowiadały dokładnym keywordom.
Jak zadowolić algorytm RankBrain: tworzyć treści dopasowane do słów kluczowych
Dowiedz się więcej: Algorytm Google RankBrain
Algorytm Google Mobile-First Indexing 📱
Zadaniem algorytmu Mobile-First Indexing jest skupienie się na mobilnej wersji danej strony. Algorytm ocenia jej dopasowanie do użytkownika, wygodę obsługi, responsywny design. Jeśli witryna wcale nie jest dopasowana do użytkowników mobilnych, Google może obniżyć znacząco jej ranking.
Jak zadowolić algorytm Mobile-First Indexing: tworzyć responsywne, wygodne wersje mobilne stron
Dowiedz się więcej: Algorytm Google Mobile-First Index