Long-tail keywords: jak działają frazy długiego ogona?

Część słów kluczowych, pod które pozycjonujemy stronę, jest unikalna dzięki swojej długości. Niecodzienne, złożone zapytania dostarczają wartości witrynie i lepiej odpowiadają na zapytania internautów. Na czym polegają tzw. long-tail keywords i jak ich używać? Przekonajmy się!

Czym są słowa kluczowe (frazy) długiego ogona?


Frazy kluczowe długiego ogona składają się z co najmniej trzech słów. Są bardziej unikalne i odpowiadają na precyzyjniejsze zapytania. Użytkownicy wpisują je w wyszukiwarkę, by znaleźć odpowiedź na złożone zagadnienia.

Long-tail keywords są mniej popularne niż zwykłe słowa kluczowe. Mimo to pozycjonowanie na takie frazy jest jak najbardziej sensowne i opłacalne. Przykładowe frazy long-tail:

  • najlepsze rodzaje kawy do ekspresu przelewowego,
  • przyczyny i leczenie długotrwałego bólu pleców,
  • jak pielęgnować różne gatunki róż.

  • Jak widać, frazy odpowiadają na sprecyzowane zagadnienia w danym temacie. Czy to kawa, czy dolegliwości bólowe albo róże - użytkownicy pragną dowiedzieć się szczegółów. Tworzenie stron pod takie frazy pozwala dostarczać wartości i użyteczności dla odbiorców.

    Obecnie strony pozycjonują się na różne typy fraz. Przeciwieństwem long-tail jest fraza fat head, składająca się z 1-2 wyrazów. To np. buty damskie, opony zimowe, mikrofalówka, monitor płaski, skarpetki, obrączki, róża czerwona. Nazywa się je także frazami ogólnymi albo generycznymi.

    Jak frazy długiego ogona wpływają na SEO strony?


    Frazy long-tail mają kilka mocnych zalet. Warto rozważyć użycie ich w pozycjonowaniu własnej strony. Przyjrzyjmy się im bliżej.

    Dopasowanie do potrzeb użytkowników


    Jak już wspomnieliśmy, long-tail keywords odpowiadają na złożone zapytania. Osoba pielęgnująca storczyki chce dowiedzieć się konkretnie, jak to robić. Osoba cierpiąca na ból pleców pragnie poznać przyczynę i sposoby leczenia. Frazy długiego ogona pozwalają pozycjonować stronę, która dotrze do użytkowników, chcących poznać odpowiedź na precyzyjne zapytania. Tworząc content na ogólne keywordy typu "storczyki" czy "plecy" możemy nie dotrzeć do tych odbiorców.

    Ograniczona konkurencja


    Frazy long-tail, ze względu na swoją złożoność, są mniej popularne. A co za tym idzie - mniej konkurencyjne. Jest to w szczególności ważne dla mniejszych stron, które dzięki specjalistycznym treściom mogą zyskać pozycję eksperta.

    Wpływ na konwersję


    Użytkownicy, którzy poszukują informacji na bardziej złożone kwestie, mają większą szansę na podjęcie dalszych czynności. Są to osoby zaawansowane w procesie poszukiwania. Jeśli strona odpowiada ich potrzebom, chętniej dokonają zakupu, przejrzą cały serwis czy przejdą do kontaktu.

    Jak tworzyć frazy long-tail?


    Tworzenie i implementację dłuższych słów kluczowych należy przeprowadzić w kilku krokach.

    1. Keyword research. Pierwszy krok to dokładne badanie słów kluczowych. Należy znaleźć frazy długiego ogona z potencjałem, dopasowane do tematyki strony. Przydatne okażą się narzędzia takie jak Google Keyword Planner, Ahrefs, Semstorm, Senuto.
    2. Odpowiedź na potrzeby użytkowników. Tylko tworzenie treści, które spełniają potrzeby odbiorców, ma sens. Content musi nieść wartość, rozwiązywać problemy, udzielać informacji. Zorientuj się, jakie problemy w Twojej branży wymagają rozwiązania i twórz takie treści.
    3. Unikalność. Słowa kluczowe długiego ogona mają niezwykły potencjał unikalności. Dzięki swojej długości istnieje szansa, że trafimy na niezagospodarowaną pod względem contentu niszę. To tworzy predyspozycje do zostania w niej specjalistą.
    4. Naturalność. Tak jak zwyczajne słowa kluczowe, tak i frazy long-tail powinny być używane w sposób naturalny. Nie umieszczajmy ich w tekście na siłę oraz tak, by brzmiały nienaturalnie. Żadnych fraz kluczowych nie powinno się dodawać dla samej ilości - inaczej praktykujemy keyword stuffing.
    5. Regularne monitorowanie. Sprawdzaj, które frazy podnoszą pozycję strony i generują ruch.

    Algorytmem wyszukiwarki Google, który skupia się na złożonych zapytaniach użytkowników, jest algorytm MUM. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem na jego temat - Google MUM: algorytm, który rewolucjonizuje wyszukiwanie z użyciem AI.

    Przykładowe frazy long-tail dla różnych rodzajów stron


    Poniżej kilka przykładowych słów kluczowych długiego ogona dla wybranych branż i stron.

  • Sklep z butami dla kobiet: gdzie kupić modne buty damskie na specjalną okazję, najlepsze skórzane buty w rozmiarze 42.

  • Agencja prawna: procedura rozwodu w Polsce, koszty i wymagania przy zakładaniu spółki w Polsce.

  • Klinika weterynaryjna: jak leczyć alergie u psa, jak leczyć zęby u kota rasowego.

  • Blog ogrodowy: jak pielęgnować hortensje na balkonie, jak założyć ogródek warzywny krok po kroku.

  • Blog podróżniczy: trzydniowy plan zwiedzania Wenecji latem, jak zaplanować wyjazd do Chorwacji.
  • Czy moja strona potrzebuje fraz long-tail?


    Cóż, jak to bywa w SEO - to zależy. Jak udowodniliśmy wcześniej, frazy long-tail pasują do treści i zapytań złożonych i precyzyjnych. Dlatego należy tworzyć content tak, by odpowiadać na to, czego szukają użytkownicy. Jeśli dane zagadnienie wymaga frazy krótkiej, użyjmy krótkiej; jeśli długiego ogona - zastosujmy takie słowa kluczowe. Potrzeby odbiorców zawsze stoją na pierwszym miejscu, niezależnie od stopnia złożoności fraz kluczowych.

    Przy doborze słów kluczowych warto sprawdzić również, na co pozycjonuje się konkurencja. Da nam to pewne rozeznanie w tym, jak optymalnie dobrać własne keywordy. Długi ogon nie zawsze jest konieczny, ale pozycjonowanie się na takie frazy może stanowić o znaczącej przewadze w branży. Warto eksperymentować i sprawdzać wyniki - może się okazać, że frazy long-tail to klucz do sukcesu w Twojej dziedzinie!

    Przeczytaj również artykuł: Keyword research - jak przeprowadzić badanie słów kluczowych?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski