Stwórz skuteczną kampanię – narzędzia wyszukiwania i dopasowania słów kluczowych.

Dopasowania słów kluczowych w Google Ads

Jeśli chcemy wyświetlić reklamę użytkownikowi, który szuka czegoś konkretnego w wyszukiwarce, musimy ją kierować na słowa kluczowe. Tego typu kierowanie to podstawa kampanii w wyszukiwarkach, w których możemy odesłać użytkownika na konkretną podstronę oferowanej przez nas usługi czy produktu.
Kiedy wybieramy słowa kluczowe do naszej kampanii i wpisujemy pojedyncze, ogólne hasło, jak szkolenie w dopasowaniu przybliżonym (domyślny typ), będziemy wyświetlać się na wszystkie odmiany tego słowa jak szkolenia, szkoleń oraz frazy z tym słowem, czyli szkolenie adwords, szkolenia cena, ceny szkoleń w warszawie itp. Może się więc okazać, że wyświetlimy się na hasła zupełnie nieadekwatne do naszej oferty. Aby tego uniknąć, możemy wykluczyć niepożądane frazy. Nie da się jednak przewidzieć wszystkiego, co wpisze w wyszukiwarce użytkownik. Warto więc używać także pozostałych, węższych dopasowań słów kluczowych, które dają nam większą kontrolę, na co się wyświetlamy

Do wyboru mamy takie dopasowania jak:

  • dopasowanie przybliżone (omówione powyżej)
  • dopasowanie przybliżone z modyfikatorem
  • dopasowanie do wyrażenia
  • dopasowanie ścisłe
Modyfikator dopasowania przybliżonego
„+” dodany przed słowem kluczowym powoduje, że nasza reklama wyświetli się na każde hasło wpisywane przez użytkownika zawierające właśnie to słowo. Przykładowo, gdy mamy słowo kluczowe szkolenia adwords, przy dopasowaniu przybliżonym moglibyśmy się wyświetlić zarówno na szkolenia reklama lub reklama szkoleń (adwords jako synonim reklamy). Gdy dodamy modyfikator +szkolenia +adwords, mamy pewność, że system Google Ads nie wyświetli naszej reklamy na dalekie synonimy, ale wyłącznie na frazy podobne do zdefiniowanej. Możliwe będą więc wyświetlenia w wynikach wyszukiwania na takie frazy jak szkolenia adwords, adwords szkolenia (odwrócona kolejność), ale też szkolenia adwords cena, czy szkolenia warszawa adwords.
Dopasowanie do wyrażenia
Kolejnym dopasowaniem jest dopasowanie do wyrażenia. Różni się od wyżej omówionego tym, że zdefiniowane wyrazy we frazie muszą pojawić się w takie samej kolejności i pomiędzy nimi nie mogą się znajdować żadne inne słowa. Gdy mamy więc frazę „szkolenia adwords”, możemy się wyświetlić na szkolenia adwords warszawa, ale nie wyświetlimy się już na szkolenia warszawa adwords, ani na adwords szkolenia (odwrotna kolejność).
Dopasowanie ścisłe
Ostatnim typem dopasowania jest dopasowanie ścisłe, w którym wyświetlimy się na zadeklarowaną przez nas frazę, oraz jej najbliższe odmiany, a także synonimy. Jeśli mamy więc [szkolenia adwords], to możemy się wyświetlić na szkolenia adwords, ale też szkolenie adwords, czy szkolenia adwordsy i tym podobne. Reklama nie wyświetli się, jednak gdy Internauta użyje frazy zawierającej dodatkowe słowo z przodu lub z tyłu np. najlepsze szkolenie adwords, albo szkolenie adwords warszawa.
Słowo kluczowe w dopasowaniu przybliżonym z modyfikatorem w kampanii AdWords.
Odpowiednie dopasowanie słów kluczowych ma wpływ na wyniki naszej kampanii. Dzięki nim, mamy kontrolę nad kampanią, możemy dostosować reklamy oraz stawki do konkretnych słów. W każdej grupie reklam powinny znaleźć się takie słowa kluczowe, które będą pasować do reklamy i strony docelowej. Aby odpowiednio dobierać słowa i ich dopasowania potrzebne jest sporo doświadczenia i zaznajomienia ze stroną i ofertą reklamodawcy.

Narzędzia wspomagające dobór słów kluczowych:

1) Na koncie Google Ads, mamy do dyspozycji Planer Słów Kluczowych. Jest to narzędzie, które umożliwia wyszukiwanie nowych słów, ale też określenie przybliżonej liczby operacji wyszukiwania danego słowa.
Planer słów kluczowych.
Wybierając pierwszą opcję z rysunku powyżej, po wpisaniu jednego lub kilku słów kluczowych, dostajemy listę zawierającą proponowane przez Google słowa. Do każdego z nich mamy podaną średnia miesięczną liczbę wyszukiwań, poziom konkurencji, oraz sugerowaną stawkę za górę strony (dolny lub górny zakres).
Przykładowa lista proponowanych słów kluczowych.
Do zaproponowanych słów kluczowych należy podchodzić z pewną rezerwą. Błędem byłoby dodanie ich wszystkich do kampanii bez sprawdzenia. Jednak jak widzimy w tym przypadku, Google proponuje nam słowa, które pasują do tematyki i można rozważyć ich wprowadzenie do kampanii. Należy oczywiście podzielić je na grupy reklam i napisać do nich dopasowane reklamy prowadzące na odpowiednie i dopasowane strony docelowe.
Kolejna funkcja to „poznanie liczby wyszukiwań i prognozy”, która jest również zawarta w tej poprzedniej opcji. Jak widzimy na rysunku powyżej mamy tu podaną średnią liczbę wyszukiwań naszego słowa (390) oraz orientacyjną konkurencyjność (średnia) i sugerowaną stawkę (0,93 zł - 3,34 zł).
2) Semstorm
Popularnym zewnętrznym narzędziem do wyszukiwania słów kluczowych jest Semstorm. Posiada ono więcej możliwości niż Planer Słów Kluczowych Google, oprócz wyszukiwania nowych słów, posiada także funkcję znajdowania synonimów, generator tematów, czy sprawdzenie jakie domeny są widoczne na podany zestaw słów kluczowych. Możemy także przeanalizować naszą stronę i sprawdzić, na jakie słowa wyświetlamy się najczęściej i zweryfikować naszą widoczność w wyszukiwarce Google.
Jedną z ciekawych funkcji Semstorm jest sprawdzenie domen wyświetlanych na podaną listę słów kluczowych. Dzięki niej możemy sprawdzić, którzy z konkurentów i w jakim stopniu wyświetlają się na konkretne słowa. I tak w poniższym przykładzie widać, że na wszystkie wybrane przez nas słowa kluczowe w wynikach płatnych wyświetla się 6 konkurentów.
Domeny na słowa kluczowe w wynikach płatnych - Semstorm.
Dzięki funkcji powiązanych słów kluczowych możemy podobnie jak w planerze Google Ads (dawniej AdWords) sprawdzić sugerowane słowa kluczowe oraz powiązane słowa kluczowe. Jak można zauważyć, różnią się one jednak od tych podawanych przez Google. W ten sposób możemy więc powiększyć swoją bazę słów.
Powiązane słowa kluczowe - Semstorm.
Sugerowane słowa kluczowe - Semstorm.
Ważne jest, aby używać różnych metod i narzędzi do znajdowania słów kluczowych. Oczywiście na rynku jest wiele dostępnych systemów oferujących spore możliwości przy wyszukiwaniu słów kluczowych. Najlepiej więc łączyć różne narzędzia z samodzielnym wyszukaniem słów na podstawie struktury strony. Z proponowanych słów podobnych wybieramy tylko te, które są adekwatne do oferty reklamodawcy i wierzymy, że zapewnią odpowiedni poziom konwersji. Ponadto, aby skutecznie korzystać z reklamy na słowa kluczowe, musimy mieć pod nie odpowiednio przygotowane podstrony (landing pages) oraz idealnie dopasowane teksty reklam. O tym napiszemy w innym artykule.
Autor: Marceli Kuchta
Specjalista SEM
03.03.2020
Szkolenia
Polski