Które okienko atrybucji konwersji używać w swoich kampaniach i dlaczego?

Kiedy przeglądasz aktualności na Facebooku lub Instagramie, to wyświetla Ci się wiele „sponsorowanych” postów. Jedne skupiają się na tym, że możesz zobaczyć jakiś film, a inne są typowo sprzedażowe, jak przeglądanie katalogu z przekierowaniem na stronę www i finalizacją zakupu. Reklamy mogą wyświetlać się w różnych obszarach na Facebooku, Instagramie lub Audience Network.
Każdy użytkownik może podjąć inną interakcję z reklamą. Jedni tylko wyświetlą, a drudzy obejrzą reklamę i klikną ją. Jeżeli po zobaczeniu reklamy, przeniesiemy się na stronę sklepu online i dokonamy tam zakupu, to w raportach Facebooka, zobaczymy konwersję w polu „zakupy w witrynie”.
Atrybucja to proces przypisywania udziału konkretnym punktom styku na ścieżce zakupowej klienta. W tej sytuacji, np. jeśli użytkownik zobaczył reklamę na facebooku, a później w wyszukiwarce na komputerze i z tej drugiej dokonał zakupu, to najprościej założyć można, że do zakupu doszło dzięki ostatniej reklamie. A tak naprawdę każda reklama przyczynia się do dokonania konwersji. Czy to kampania brandowa, zasięgowa, czy konkretna – na konwersję. Warto dlatego analizować przebieg całej ścieżki konwersji konsumenta.

Zmiany firmy Apple i raportowanie reklam

W związku z wprowadzonymi zmianami w urządzeniach Apple, od wersji iOS 14 reklamodawcy mają utrudnione mierzenie zdarzeń konwersji zarówno w aplikacjach, jak i w witrynach. Chcąc przypisywać odpowiednie zdarzenia konwersji konieczna jest zatem konfiguracja zagregowanych zdarzeń webowych. Dzięki temu będziemy mogli skuteczniej prowadzić kampanie, a użytkownicy będą mieli zapewnioną prywatność.
Co trzeba zrobić, aby raportowanie reklam dla użytkowników, posiadających urządzenia firmy Apple było skuteczniejsze?
1. Zweryfikować domenę.
2. Skonfigurować i uporządkować zgodnie z customer journey (ścieżką klienta) 8 najważniejszych zdarzeń w swojej domenie. Dla sklepów online będzie to np. wyświetlenie zawartości, dodanie do koszyka, przejście do płatności etc.
3. Skonfigurować API konwersji (zgodnie z instrukcją zawartą w ustawieniach piksela).
Dane do raportów z urządzeń Apple, mogą trafiać nawet z 3-dniowym opóźnieniem. Dlatego też warto mieć to na uwadze w przypadku omawiania statystyk z klientem.

Atrybucja konwersji na Facebooku – jakie okienko wybrać?

Ustawienie atrybucji to nic innego, jak okres czasu w którym konwersje mogą zostać przypisane do naszych reklam. Obecnie domyślne okienko atrybucji to 7-dniowe kliknięcie lub 1-dniowe wyświetlenie.
Okienko atrybucji konwersji pozwala nam mierzyć sprzedaż, pozyskanie leada, czy zapisanie się do newslettera. To co mierzymy, uzależnione jest od celu wybranej kampanii. Pozostając przy domyślnym okienku atrybucji zliczamy wszystkie osoby, które po zobaczeniu reklamy w przeciągu 7 dni dokonały konwersji lub zobaczyły/wyświetliły reklamę i w ciągu jednego dnia sfinalizowały, np. zakup lub wypełniły formularz kontaktowy.
Tak naprawdę, to z jakiego ustawienia atrybucji konwersji będziemy korzystać wynika, np. z tego jakim produktem handlujemy. Czy są to produkty szybkozbywalne, czy takie których zakup poprzedzony jest większym namysłem. Przed zmianą domyślnego ustawienia atrybucji warto przeanalizować sobie różne przedziały atrybucji. Obecnie do wyboru mamy:
  • 7-dniowe kliknięcie,
  • 1-dniowe kliknięcie,
  • Kliknięcie lub wyświetlenie po 1 dniu,
  • 7-dniowe kliknięcie lub 1-dniowe wyświetlenie.

Ustawienie atrybucji na Facebooku - podsumowanie

Czym sugerować się podczas podjęcia decyzji odnośnie wyboru atrybucji konwersji? Poniżej przedstawiamy nasze porady, które wynikają z pracy z różnymi branżami i klientami. Każdy może mieć inne wskazówki. Warto nadmienić, że algorytmy Facebooka lepiej działają, gdy w ciągu tygodnia nasze kampanie zbierają po 50 konwersji. Po osiągnięciu tej magicznej liczby zestaw reklam przechodzi z fazy „uczenia się” w fazę aktywną.
Jeśli nie wiesz od czego zacząć, to poniższe sugestie mogą pomóc Ci w podjęciu właściwej decyzji:
1. Jeśli mamy małe budżety na kampanie, to rekomendujemy okienko atrybucji 1-dniowe wyświetlenie lub 7-dniowe kliknięcie.
2. Jeśli mamy więcej niż 50 konwersji na dzień i duże budżety, a do tego niski koszt konwersji, to lepiej wybrać 1-dniowe kliknięcie.
3. Jeśli mamy nieznacznie więcej niż 50 konwersji lub mniej niż 50 na dzień, to wybieramy podstawowe okienko atrybucji 7-dniowe kliknięcie lub 1-dniowe wyświetlenie.
4. Jeśli reklamujemy się na większej liczbie platform i mamy budżet powyżej 10-15 tysięcy, to korzystamy z okienka atrybucji 7-dniowe kliknięcie. W ramach tej opcji możemy prowadzić dodatkowe działania w obszarach:
  • E-mail marketing (newsletter),
  • Google Ads,
  • LinkedIn Ads i wiele innych.
Dla przykładu, jeśli ktoś widział reklamę na Facebooku, ale nie skonwertował, a w ten sam dzień zobaczył maila i dokonał konwersję, to Facebook przypisze tego użytkownika do swoich statystyk. Dzieje się tak w sytuacji, gdy wybierzemy atrybucję 7-dniowe kliknięcie i 1-dniowe wyświetlenie. Jeśli zależy nam na wartościowych danych, to wybieramy 7-dniowe kliknięcie, aby rozróżnić bardziej obszary, w których prowadzone są działania reklamowe/marketingowe.
5. W przypadku kampanii brandowych rekomendujemy korzystanie z okienka 1-dniowe wyświetlenie lub 7-dniowe kliknięcie.
6. W przypadku kampanii Remarketingowych a'la brand zalecamy - 1-dniowe wyświetlenie lub 7-dniowe kliknięcie - w zależności od branży i sprzedawanych produktów.
Jeśli konwersję będą nam rotować do chociażby 20-30 na dzień, to możemy zmienić na okienko atrybucji 7-dniowe kliknięcie, odświeżając aktualny zestaw reklam i zmieniając ustawienia atrybucji.
W sytuacji, gdy wybierzemy konwersję „zakup”, a w ciągu tygodnia uda się zebrać zaledwie 10-15 konwersji, to lepiej przejść na niższy poziom konwersji. Warto wówczas wybrać, np. „dodanie do koszyka”, tak aby algorytm mógł wyjść z fazy uczenia się. Dzięki temu lepiej będzie targetował nasze reklamy i trafniej dobierał osoby z danej grupy docelowej.
Data ostatniej aktualizacji
16.03.2022

Klaudia Piaskowska

Specjalista Social Media


Marketing Internetowy i Social Media to jej pasja. Lubi rozwijać się w tym obszarze i podążać za coraz to nowszymi zmianami. Swoją przygotę w tej branży zaczynała od pracy przy sklepie e-commerce, gdzie stopniowo wdrażała się w ekosystem Facebooka oraz Google'a. W Marketing Online jest odpowiedzialna za Kampanie Meta Ads dla naszych klientów, przeprowadza audyty i prowadzi Szkolenia Facebook & Instagram Ads.
Szkolenia
Polski