Kluczowe zdarzenia – Jak Google niweluje różnice w pomiarze konwersji między Google Ads i Google Analytics?

Kluczowe zdarzenia - Jak Google niweluje różnice w pomiarze konwersji między Google Ads i Google Analytics?

Google wprowadza nową nazwę metryki w Google Analytics 4 - Kluczowe zdarzenia (Key Events). Co to oznacza?

Kluczowe zdarzenia (Key events) w GA4



Zmiana tej nazwy ma najpewniej rozwiązać problem różnicy w liczbie konwersji pomiędzy raportami w sekcji Raporty systemu GA4 a raportami w sekcji reklamy w GA4, a także raportami w systemie Google Ads, które pokazują liczbę konwersji zaimportowanych z Google Analytics 4.

Pojawia się bowiem wiele pytań, dlaczego te liczby różnią się między sobą. W szczególności - dlaczego różnią się, kiedy konwersje są importowane z Google Analytics 4 do Google Ads.

Na naszym szkoleniu z Google Analytics 4 wyjaśniamy, skąd wynikają te różnice oraz omawiamy szczegółowo różne sposoby atrybucji w systemie Google Ads oraz Google Analytics, jakie były stosowane do tej pory.

Różnice dotyczą:

  • modelu atrybucji,
  • źródeł sesji, jakie są uwzględniane na ścieżce,
  • okna konwersji,
  • sposobu zliczania konwersji unikalnych (na sesję albo kliknięcie z reklamy),
  • daty, do której przypisywane jest zdarzenie.

  • Google stara się zniwelować te różnice i uniknąć nieścisłości oraz wielu pytań o ich powód. Tym samym, jak pisze, chce uprościć nam analizę i rozumienie danych.

    Dzięki temu, że zostaną zastosowane dwie różne nazwy metryk: „Konwersja” oraz „Kluczowe zdarzenie”, jasne będzie, że są to inne miary i mogą być inaczej liczone.

    Kluczowe zdarzenia, kiedyś w Analytics nazywane konwersjami, będą nadal raportowane w Google Analytics z uwzględnieniem:

  • wszystkich źródeł na ścieżce


  • modelu atrybucji oraz okna konwersjim ustawionego w Administracji GA4


  • metody zliczania Kluczowych Zdarzeń (raz na sesję albo raz na zdarzenie, czyli za każdym razem). Ustawienia te są dostępne w Administracji przy każdym kluczowym zdarzeniu (klikamy w 3 kropki po prawej stronie)


  • okna konwersji ustawionego w Administracji GA4


  • oraz wg daty wystąpienia tego zdarzenia. Tu znajduje zastosowanie zawsze ta sama zasada, że Google Analytics pokazuje to, co dzieje się na witrynie, a nie skuteczność reklam, więc zdarzenia muszą być raportowane wtedy, kiedy wystąpiły.
  • Konwersje, czyli zmierzone przez GA4 kluczowe zdarzenia, które są następnie importowane do Google Ads i służą do oceny efektywności kampanii reklamowych, będą opierać się na nieco innych zasadach.

    Zostaną zastosowane:

  • model atrybucji wybrany dla zaimportowanej konwersji z Google Ads


  • źródła na ścieżce, jakie zostaną uwzględnione to: Kanały Płatne Google – tu nie mamy opcji wyboru


  • okno konwersji wybrane w systemie Google Analytics (jak wyżej)


  • sposób zliczaniam wybrany w Google Ads


  • Ponadto data zapisania konwersji będzie związana z ostatnim kliknięciem z reklamy, a nie faktyczną datą wystąpienia tej konwersji na witrynie. To oznacza, że jeśli zrobisz raport o liczbie konwersji za poprzedni miesiąc dziś, a następnie za kilka dni ponownie, to może się okazać, że liczba konwersji wzrosła. Powodem jest przypisywanie konwersji, które wystąpiły na witrynie w tym miesiącu, ale zostały przypisane do daty kliknięcia w reklamę, które mogło wystąpić jeszcze w ubiegłym miesiącu. Tu chodzi o przypisanie efektu do reklamy oraz o to, by raporty wskazywały, jak skuteczna była reklama w ubiegłym miesiącu, więc jeśli użytkownik kliknął w reklamę w ubiegłym miesiącu, a dopiero teraz generuje konwersję na witrynie, to zostanie ona przypisana jako efekt reklamy w ubiegłym miesiącu.
    Pamiętajmy, że sposób atrybucji to kwestia odpowiedniego podejścia i żadne z zastosowanych w tych dwóch systemach nie jest dobre albo złe. Po prostu służy czemuś innemu. Konwersja w Google Ads ocenia, jak efektywny okazał się wydany budżet na reklamę, więc uwzględnia wszystkie konwersje, jakie może powiązać z daną reklamą (kliknięciami, za które płacimy). Google Analytics natomiast jest przede wszystkim systemem statystyk odwiedzin witryny i pokazuje to, co faktycznie działo się na witrynie.

    ➡️ Szczegółowe materiały na ten temat są dostępne w naszej Akademii w Szkoleniu Google Analytics 4.

    Omawiamy je na lekcjach:

    Część 1. Szkolenia:

  • Kluczowe zdarzenia
  • Różnice pomiaru między Google Analytics i Google Ads

  • Część 2. Szkolenia:

  • Konwersja wielokanałowa
  • Modele Atrybucji w GA4
  • Raporty konwersji wielokanałowej w GA4

  • Przydatne materiały w pomocy Google Analytics:

  • [GA4] Conversions vs. key events
  • [GA4] Oznaczanie zdarzeń jako kluczowych zdarzeń

  • ➡️ Przeczytaj również: Audyt Kampanii Google Ads. Sprawdź, czy Kampania nie marnuje budżetu reklamowego

    Piotr Guziur


    CEO Marketing Online, specjalista SEM i SEO, były członek programu Trenerów Google Ads z tytułem Digital Champion. Autor książki „Marketing w Internecie – strategie dla małych i dużych przedsiębiorstw”, bestselleru wydawnictwa Helion oraz licznych artykułów na temat marketingu internetowego, planowania i badania mediów, a także rozwoju mediów cyfrowych i nowych form reklamy. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywał w domu mediowym oraz w firmach w Polsce i zagranicą.
    Szkolenia
    Polski