Koszt pozyskania klienta w e-commerce: jak go obliczyć i obniżyć?

Koszt pozyskania klienta - czyli Customer Acquisition Cost (CAC) to miara finansowa, istotna w marketingu i analizie biznesowej. W tym artykule powiemy, czym dokładnie jest koszt pozyskania klienta, jak go obliczyć, dlaczego jest istotny oraz w jaki sposób obniżyć koszt pozyskania klienta w e-commerce. Zachęcamy do lektury artykułu i planowania skutecznej strategii obniżania Customer Acquisition Cost.

Czym jest koszt pozyskania klienta (CAC)?


Koszt pozyskania klienta (Customer Acquisition Cost) to miara, która pozwala określić całkowity koszt zdobycia nowego klienta dla danego biznesu. Na ów koszt składają się wszystkie wydatki związane przede wszystkim z marketingiem i sprzedażą, jak i innymi aspektami, mogącymi mieć wpływ na jego wysokość. Na wspomniane marketing i sprzedaż składają się takie elementy jak reklama, promocje, koszty personelu.

CAC jest kluczowym wskaźnikiem, pomagającym firmom ocenić, czy ich strategie są kosztowo efektywne. Jest istotny w analizie efektywności inwestycji marketingowych i wiąże się z pojęciem Wskaźnika Rentowności Inwestycji - ROI (Return On Investment). ROI pomaga określić efektywność działania przedsiębiorstwa.

Naturalnie każda firma dąży do tego, by koszt pozyskania klienta był obniżany. Pomaga to zwiększyć rentowność, gdyż niższy CAC przekłada się na większy zysk z każdego klienta.

W niektórych sklepach e-commerce klienci powtarzają swoje zakupy, a ich lifetime value jest wielokrotnie wyższe niż pierwsza transakcja. (Lifetime value to szacunkowy dochód, który dany użytkownik przyniesie sklepowi w trakcie swojego "życia jako klient sklepu"; pozwala ocenić wartość klienta w czasie). Dla takich sklepów ważne jest pozyskiwanie nowych klientów.

Jak obliczyć koszt pozyskania klienta (CAC)?


Koszt pozyskania klienta liczy się według poniższego wzoru:

Jak obliczyć koszt pozyskania klienta CAC

Aby obliczyć koszt pozyskania klienta (CAC), całkowite wydatki na pozyskanie klientów dzielimy przez liczbę pozyskanych klientów.

Przykładowo: jeżeli w danym okresie wydaliśmy na marketing 10.000 zł i pozyskaliśmy 50 nowych klientów, nasz koszt pozyskania (CAC) jednego nowego klienta wynosi 200 zł.

Jak obniżyć koszt pozyskania klienta (CAC)?


Tak jak wspomnieliśmy, firmy dążą do obniżania kosztu pozyskania klienta. W związku z tym potrzebna jest przemyślana i prawidłowa strategia obniżania tego rodzaju kosztów. W e-commerce, by obniżyć CAC i jednocześnie utrzymać rentowność oraz trwały wzrost biznesu na dobrych poziomach, możemy podjąć szereg działań. Oto czynności, które warto rozważyć, by osiągnąć ten cel.

Optymalizacja kampanii reklamowych


W tym celu należy regularnie analizować wyniki prowadzonych kampanii reklamowych, by zidentyfikować te, które kosztują najwięcej, a są najmniej efektywne. Możemy wtedy podjąć dwa kroki: 1) optymalizować je, 2) przenieść z nich budżet na te kampanie, które przynoszą lepsze rezultaty.

Dowiedz się więcej o Google Ads

Content marketing i SEO


Inwestycja w SEO, skupiającym się na optymalizacji strony pod wyszukiwarki, a także optymalizacja treści na stronie (content marketing) pozwolą zwiększyć ruch organiczny na stronie. Dzięki temu zyskujemy szansę na obniżenie CAC, gdyż tworzenie użytecznych treści, które odpowiadają na potrzeby grupy docelowej, przyciąga potencjalnych klientów bez potrzeby wysokich nakładów na reklamy.

Dowiedz się więcej o naszej ofercie Content marketing

Marketing w mediach społecznościowych


Czynne wykorzystywanie mediów społecznościowych (np. Facebook, Instagram) do budowania trwałych więzi z klientami wymaga pewnych nakładów, jednak social media to świetny kanał do dotarcia do naszej grupy docelowej. Regularne postowanie wartościowych treści, pozostawanie w kontakcie z odbiorcami oraz płatne kampanie targetowane do określonych grup użytkowników pozwalają na ogromne zasięgi i przekładają się na efektywność naszego biznesu.

Dowiedz się więcej o naszej ofercie Meta Ads

Optymalizacja strony i doświadczenia użytkownika


Jak niejednokrotnie wspominamy w naszych artykułach, strony oraz treści powinny być tworzone z myślą o użytkownikach. Dotyczy to w dużej mierze wartości i użyteczności contentu. Jednak nie mniej ważna jest budowa samej witryny. Komfort korzystania z niej powinien być jak najwyższy, a użytkownik powinien chcieć wrócić do nas w przyszłości. Dlatego tak istotne jest pozytywne doświadczenie użytkownika (UX - User Experience), na które składają się elementy: intuicyjna obsługa, czytelny interfejs, estetyka (w tym właściwe kolory strony), jasny przekaz informacji, brak przeszkadzających reklam i natrętnie wyskakujących okienek, zwłaszcza jeśli nie zawierają przydatnych informacji. Ostatni punkt jest o tyle ważny, że pojawianie się takich reklam i okienek na stronie jest źle widziane przez algorytm Intrusive Interstitials Mobile Penalty, który może nałożyć za to karę (algorytm dotyczy mobilnych wersji stron).

Skoro mowa o interfejsie, który jest osobnym pojęciem wchodzącym w zakres UX, polecamy lekturę artykułu: UI, czyli User Interface, a SEO i UX. Omawiamy tam wpływ interfejsu strony na doświadczenie użytkownika oraz doradzamy, co wziąć pod uwagę przy projektowaniu takiego interfejsu, aby był czytelny i prawidłowo służył do komunikacji na linii użytkownik - strona.

Analiza danych i segmentacja klientów


Dokładna analiza danych klientów pozwala na lepsze zrozumienie ich zachowań i preferencji. Segmentacja klientów umożliwia bardziej spersonalizowane i skuteczne podejście marketingowe, co może zwiększyć konwersję i obniżyć CAC. Innymi słowy: naszym obowiązkiem jest zrozumieć, kim są nasi klienci i czego dokładnie potrzebują; znając ich preferencje, zachowania i oczekiwania możemy podzielić ich na grupy i dostosować działania marketingowe do każdej z nich. Taka analiza oraz segmentacja pozwalają precyzyjnie określić koszty dotarcia do poszczególnych grup, a optymalnie - obniżyć koszty pozyskania klienta poprzez ulepszanie stosowanej strategii.

Dodatkowe działania w ramach obniżenia kosztu pozyskania klienta


Oprócz wyżej wymienionych działań możemy jeszcze:

  • stosować marketing szeptany - czyli zachęcać zadowolonych klientów do polecania naszego sklepu lub strony swoim znajomym i rodzinie. Inna nazwa tego rodzaju marketingu to Buzz marketing. Programy lojalnościowe, które oferują korzyści polecającemu i potencjalnemu nowemu klientowi pozwalają obniżyć CAC,
  • wykorzystać e-mail marketing - wysyłając spersonalizowane, wartościowe treści drogą mailową mamy szansę zwiększyć zaangażowanie i lojalność naszych klientów, przez co obniżamy koszt pozyskania nowych, czyli nasz CAC,
  • przeprowadzać testy A/B - czyli sprawdzać, które rozwiązania sprawdzają się lepiej i podążać ich ścieżką. Mogą dotyczyć wielu aspektów, od optymalizacji treści, przez ulepszanie doświadczenia użytkownika, aż po kampanie reklamowe i ich efektywność. W ten sposób identyfikujemy najlepsze podejścia i zwiększamy ROI (Return On Investment).


  • Ponadto żadne działania nie będą w pełni efektywne bez odpowiedniej strategii marketingowej firmy. Niezależnie od tego, czy działamy w Internecie od dłuższego czasu, czy może dopiero rozpoczynamy kampanie - budowanie właściwej strategii, przy założonym budżecie, biorącym pod uwagę możliwości finansowe klientów, wymaga odpowiedniego przygotowania. Właściwa analiza biznesu, klientów i konkurencji pozwala na wyszczególnienie odpowiednich działań marketingowych i ich kolejności, wyliczenie budżetu reklamowego z uwzględnieniem zakładanych celów oraz optymalizację budżetu przy planowanych działaniach marketingowych w Internecie, co pozwoli osiągnąć cel najniższym kosztem i uzyskać najwyższy zwrot z inwestycji.

    Implementacja wyżej opisanych strategii obniżenia kosztu pozyskania klienta w e-commerce wymaga czasu i ciągłego dostosowywania. Daje jednak szansę na znaczne obniżenie CAC i zwiększenie efektywności działań marketingowych w e-commerce.

    Przeczytaj również artykuły:

  • Co jest skuteczniejsze: SEO czy SEM? Którą strategię wybrać?
  • Pozycjonowanie strony: 10 najczęstszych błędów SEO


  • Jeżeli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie, chcesz zweryfikować dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrzne projekty bądź projekty w social media w swojej firmie - mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Polecamy profesjonalne szkolenie Facebook & Instagram Ads.


    Jeśli z kolei zastanawiasz się nad samodzielnym prowadzeniem kampanii reklamowych, chcesz dokonać weryfikacji działań i zdobyć cenną wiedzę oraz planujesz zostać specjalistą SEM - szkolenie Google Ads jest w sam raz dla Ciebie.

    Piotr Guziur


    CEO Marketing Online, specjalista SEM i SEO, były członek programu Trenerów Google Ads z tytułem Digital Champion. Autor książki „Marketing w Internecie – strategie dla małych i dużych przedsiębiorstw”, bestselleru wydawnictwa Helion oraz licznych artykułów na temat marketingu internetowego, planowania i badania mediów, a także rozwoju mediów cyfrowych i nowych form reklamy. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywał w domu mediowym oraz w firmach w Polsce i zagranicą.
    Szkolenia
    Polski