Jak obniżyć koszt pozyskania klienta (CAC)?
Tak jak wspomnieliśmy, firmy dążą do obniżania kosztu pozyskania klienta. W związku z tym potrzebna jest przemyślana i prawidłowa strategia obniżania tego rodzaju kosztów. W e-commerce, by obniżyć CAC i jednocześnie utrzymać rentowność oraz trwały wzrost biznesu na dobrych poziomach, możemy podjąć szereg działań. Oto czynności, które warto rozważyć, by osiągnąć ten cel.
Optymalizacja kampanii reklamowych
W tym celu należy regularnie analizować wyniki prowadzonych kampanii reklamowych, by zidentyfikować te, które kosztują najwięcej, a są najmniej efektywne. Możemy wtedy podjąć dwa kroki: 1) optymalizować je, 2) przenieść z nich budżet na te kampanie, które przynoszą lepsze rezultaty.
Dowiedz się więcej o Google Ads
Content marketing i SEO
Inwestycja w SEO, skupiającym się na optymalizacji strony pod wyszukiwarki, a także optymalizacja treści na stronie (content marketing) pozwolą zwiększyć ruch organiczny na stronie. Dzięki temu zyskujemy szansę na obniżenie CAC, gdyż tworzenie użytecznych treści, które odpowiadają na potrzeby grupy docelowej, przyciąga potencjalnych klientów bez potrzeby wysokich nakładów na reklamy.
Dowiedz się więcej o naszej ofercie
Content marketing
Marketing w mediach społecznościowych
Czynne wykorzystywanie mediów społecznościowych (np. Facebook, Instagram) do budowania trwałych więzi z klientami wymaga pewnych nakładów, jednak social media to świetny kanał do dotarcia do naszej grupy docelowej. Regularne postowanie wartościowych treści, pozostawanie w kontakcie z odbiorcami oraz płatne kampanie targetowane do określonych grup użytkowników pozwalają na ogromne zasięgi i przekładają się na efektywność naszego biznesu.
Dowiedz się więcej o naszej ofercie
Meta Ads
Optymalizacja strony i doświadczenia użytkownika
Jak niejednokrotnie wspominamy w naszych artykułach, strony oraz treści powinny być tworzone z myślą o użytkownikach. Dotyczy to w dużej mierze wartości i użyteczności contentu. Jednak nie mniej ważna jest budowa samej witryny. Komfort korzystania z niej powinien być jak najwyższy, a użytkownik powinien chcieć wrócić do nas w przyszłości. Dlatego tak istotne jest pozytywne
doświadczenie użytkownika (UX - User Experience), na które składają się elementy: intuicyjna obsługa, czytelny interfejs, estetyka (w tym właściwe
kolory strony), jasny przekaz informacji, brak przeszkadzających reklam i natrętnie wyskakujących okienek, zwłaszcza jeśli nie zawierają przydatnych informacji. Ostatni punkt jest o tyle ważny, że pojawianie się takich reklam i okienek na stronie jest źle widziane przez algorytm
Intrusive Interstitials Mobile Penalty, który może nałożyć za to karę (algorytm dotyczy mobilnych wersji stron).
Skoro mowa o interfejsie, który jest osobnym pojęciem wchodzącym w zakres UX, polecamy lekturę artykułu:
UI, czyli User Interface, a SEO i UX. Omawiamy tam wpływ interfejsu strony na doświadczenie użytkownika oraz doradzamy, co wziąć pod uwagę przy projektowaniu takiego interfejsu, aby był czytelny i prawidłowo służył do komunikacji na linii użytkownik - strona.
Analiza danych i segmentacja klientów
Dokładna analiza danych klientów pozwala na lepsze zrozumienie ich zachowań i preferencji. Segmentacja klientów umożliwia bardziej spersonalizowane i skuteczne podejście marketingowe, co może zwiększyć konwersję i obniżyć CAC. Innymi słowy: naszym obowiązkiem jest zrozumieć, kim są nasi klienci i czego dokładnie potrzebują; znając ich preferencje, zachowania i oczekiwania możemy podzielić ich na grupy i dostosować działania marketingowe do każdej z nich. Taka analiza oraz segmentacja pozwalają precyzyjnie określić koszty dotarcia do poszczególnych grup, a optymalnie - obniżyć koszty pozyskania klienta poprzez ulepszanie stosowanej strategii.
Dodatkowe działania w ramach obniżenia kosztu pozyskania klienta
Oprócz wyżej wymienionych działań możemy jeszcze:
stosować marketing szeptany - czyli zachęcać zadowolonych klientów do polecania naszego sklepu lub strony swoim znajomym i rodzinie. Inna nazwa tego rodzaju marketingu to Buzz marketing. Programy lojalnościowe, które oferują korzyści polecającemu i potencjalnemu nowemu klientowi pozwalają obniżyć CAC,
wykorzystać e-mail marketing - wysyłając spersonalizowane, wartościowe treści drogą mailową mamy szansę zwiększyć zaangażowanie i lojalność naszych klientów, przez co obniżamy koszt pozyskania nowych, czyli nasz CAC,
przeprowadzać testy A/B - czyli sprawdzać, które rozwiązania sprawdzają się lepiej i podążać ich ścieżką. Mogą dotyczyć wielu aspektów, od optymalizacji treści, przez ulepszanie doświadczenia użytkownika, aż po kampanie reklamowe i ich efektywność. W ten sposób identyfikujemy najlepsze podejścia i zwiększamy ROI (Return On Investment).
Ponadto żadne działania nie będą w pełni efektywne bez odpowiedniej
strategii marketingowej firmy. Niezależnie od tego, czy działamy w Internecie od dłuższego czasu, czy może dopiero rozpoczynamy kampanie - budowanie właściwej strategii, przy założonym budżecie, biorącym pod uwagę możliwości finansowe klientów, wymaga odpowiedniego przygotowania. Właściwa analiza biznesu, klientów i konkurencji pozwala na wyszczególnienie odpowiednich działań marketingowych i ich kolejności, wyliczenie budżetu reklamowego z uwzględnieniem zakładanych celów oraz optymalizację budżetu przy planowanych działaniach marketingowych w Internecie, co pozwoli osiągnąć cel najniższym kosztem i uzyskać najwyższy zwrot z inwestycji.
Implementacja wyżej opisanych strategii obniżenia kosztu pozyskania klienta w e-commerce wymaga czasu i ciągłego dostosowywania. Daje jednak szansę na znaczne obniżenie CAC i zwiększenie efektywności działań marketingowych w e-commerce.
Przeczytaj również artykuły:
Co jest skuteczniejsze: SEO czy SEM? Którą strategię wybrać?
Pozycjonowanie strony: 10 najczęstszych błędów SEO
Jeżeli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie, chcesz zweryfikować dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrzne projekty bądź projekty w social media w swojej firmie - mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Polecamy profesjonalne
szkolenie Facebook & Instagram Ads.
Jeśli z kolei zastanawiasz się nad samodzielnym prowadzeniem kampanii reklamowych, chcesz dokonać weryfikacji działań i zdobyć cenną wiedzę oraz planujesz zostać specjalistą SEM -
szkolenie Google Ads jest w sam raz dla Ciebie.