UI, czyli User Interface, a UX i SEO strony

UI - User Interface, czyli interfejs użytkownika. Pojęcie niekiedy mylone z UX, choć, jak pokażemy, nie bez przyczyny, gdyż UI i UX są od siebie bardzo zależne. W tym artykule powiemy, co to jest UI, z jakich elementów się składa, co brać pod uwagę przy jego projektowaniu, w jaki sposób UI wiąże się z UX oraz jak UI wpływa na SEO strony. Zachęcamy do zapoznania się z całą treścią artykułu, by lepiej zrozumieć pojęcie UI i zaprojektować je na własnej stronie.

Co to jest UI?


UI (User Interface) to wszystkie elementy, będące punktem kontaktu użytkownika ze stroną internetową, aplikacją lub innym wybranym systemem. Jego zadanie jest klarowne: umożliwić użytkownikowi możliwie najprostsze i intuicyjne korzystanie z danej usługi. Aby tak było, interfejs musi być zaprojektowany we właściwy sposób. Ten obowiązek spoczywa na barkach UI Designera. UI Designer projektuje styl strony, dobiera elementy multimedialne, troszczy się o branding, a także współpracuje z UX Designerem, czyli osobą odpowiedzialną za optymalizację doświadczenia użytkownika w trakcie korzystania z witryny.

Elementy UI


Skoro mowa o właściwym projekcie interfejsu użytkownika - powinien składać się z określonych elementów, by działać prawidłowo. Te elementy, pozwalające użytkownikowi na właściwą komunikację z systemem, to między innymi:

  • Elementy interaktywne - przyciski, pola tekstowe, listy rozwijane, pola wyboru, suwaki. Wszystko, co umożliwia użytkownikowi wykonywanie działań i wprowadzanie danych oraz intuicyjne poruszanie się po stronie. Odmianą przycisku, który rzuca się w oczy i ma na celu zachęcenie użytkownika do wykonania konkretnej czynności, jest Call to action. Wprawdzie nie musi mieć formy przycisku, ale najczęściej projektowane jest w taki właśnie sposób (może być też hasłem lub sformułowaniem w tekście czy częścią grafiki). CTA aktywizuje użytkownika i prowadzi go do kolejnych etapów, na przykład w procesie zakupowym albo ogólnej interakcji z witryną.
  • Komponenty nawigacyjne - menu, paski nawigacyjne, odnośniki. Wszystko to, co umożliwia faktyczne przemieszczanie się w obrębie serwisu i wchodzenie do poszczególnych sekcji.
  • Komunikaty i ostrzeżenia - elementy, które stanowią formę dialogu między użytkownikiem a systemem. Są to informacje zwrotne, mówiące o postępach w danym procesie, błędach, potwierdzenia działań, pomagające podjąć określone czynności. Wspierają w zrozumieniu aktualnego stanu systemu.
  • Styl i wygląd - estetyka interfejsu. Czyli m.in. kolorystyka, typografia, układ elementów, ikony, które wpływają na wrażenia wizualne użytkownika.

  • UI, czyli User Interface, a UX i SEO strony

    W filmach retrofuturystycznych, takich jak Alien (1979, reż. Ridley Scott), często wyobrażano sobie komputery przyszłości jako potężne maszyny z tysiącami przycisków i ekranów, korzystanie z których było częstokroć trudne i uciążliwe. Komunikacja z takim systemem była prawdziwą drogą przez mękę. Naszym zadaniem przy projektowaniu strony jest niedopuszczenie do takiej sytuacji - powinna być możliwie najbardziej przejrzysta i przyjazna w użytkowaniu.

    Co wziąć pod uwagę przy projektowaniu UI?


    Zaprojektowanie dobrego, przejrzystego i intuicyjnego interfejsu użytkownika wymaga odpowiedzenia na zasadnicze kilka pytań, przede wszystkim: jakie jest przeznaczenie strony, kto będzie z niej korzystał, jakie powinna zawierać informacje i w jaki sposób umożliwić ich odnalezienie oraz jaką usługę oferuje. Żeby prawidłowo zaprojektować User Interface, powinniśmy wziąć pod uwagę następujące aspekty:

  • Badanie użytkowników. Warto zebrać informacje na temat potrzeb i preferencji użytkowników poprzez badania, ankiety, testy użyteczności. W ten sposób lepiej zrozumiemy, jak zaprojektować interfejs odpowiadający ich oczekiwaniom. Zastanówmy się też, do jakiej grupy wiekowej należą nasi potencjalni użytkownicy - osoby młodsze będą miały prawdopodobnie mniejsze trudności przy pierwszym kontakcie z nową stroną niż osoby ze starszych pokoleń.
  • Prostota i intuicyjność. Upewnijmy się, że interfejs jest łatwy w obsłudze, aby użytkownicy mogli bez problemu odnaleźć to, czego szukają. Menu powinno być widoczne i przejrzyste oraz prowadzić do jasno określonych sekcji. Nawigacja po witrynie powinna być intuicyjna. Nasza strona nie musi być przełomem nawigacyjnym, by wyróżniać się spośród innych. Aspekt wartości i użyteczności pozostawmy treściom, które umieszczamy. Nawigację projektujmy tak, by była prosta i przyjemna.
  • Konsystencja. Jeśli chodzi o projektowanie strony, powinniśmy być konsekwentni w podejmowanych decyzjach. Jeśli pewne elementy zaprojektowaliśmy w określony sposób, wówczas pozostałe muszą być z nimi zgodne pod względem działania i wyglądu. Zachowajmy spójność wizualną i funkcjonalną między różnymi częściami interfejsu, aby uniknąć zamieszania i zwiększyć użyteczność.
  • Responsywność. Czyli innymi słowy - dopasowanie strony do wszystkich urządzeń: komputerów, tabletów i smartfonów (zwłaszcza tych ostatnich, biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej użytkowników sieci przegląda ją na telefonach). Zadbajmy o to, aby interfejs był responsywny i działał poprawnie na różnych urządzeniach i ekranach. Jest to ponadto sprawdzane przez algorytm Google Mobile-First Index, który bada dostosowanie witryny do różnych typów urządzeń.

  • Przeczytaj dodatkowo: Najważniejsze algorytmy Google: 7 algorytmów kluczowych w SEO

    UI a UX, czyli User Experience


    UI to pojęcie powiązane z UX (User Experience - doświadczenie użytkownika). Prawdopodobnie właśnie ze względu na tę korelację oba pojęcia bywają mylone. UI i UX współdziałają, by zapewnić użytkownikowi optymalny komfort korzystania ze strony internetowej. UX odnosi się do ogólnego doświadczenia użytkownika podczas korzystania ze strony, a UI skupia się na konkretnych elementach interfejsu, które umożliwiają interakcję z systemem. Przyjrzyjmy się podobieństwom i różnicom UX i UI.

    Podobieństwa:

  • Oba pojęcia koncentrują się na użytkowniku i jego potrzebach.
  • Zarówno UI, jak i UX mają na celu stworzenie usługi (strony), która jest użyteczna i satysfakcjonująca dla odbiorcy. Skupiają się po prostu na różnych aspektach tego zjawiska.
  • Zarówno UI, jak i UX wymagają zrozumienia zachowań i preferencji użytkowników oraz dostosowania projektu do ich potrzeb.
  • UI jest częścią UX. Innymi słowy: właściwy interfejs użytkownika jest jednym z elementów optymalnego doświadczenia w korzystaniu ze strony.

  • Różnice:

  • UI skupia się na konkretnych elementach interfejsu, takich jak przyciski, pola tekstowe itp., podczas gdy UX odnosi się do ogólnego doświadczenia użytkownika ze stroną.
  • UX obejmuje inne, szersze aspekty projektowania, takie jak badania użytkowników czy testowanie użyteczności.
  • Wpływ UX na SEO strony


    UI wpływa na SEO strony poprzez zwiększenie użyteczności i atrakcyjności witryny dla użytkowników. To przekłada się na zwiększenie czasu spędzanego na stronie (dwell time), obniżenie wskaźnika odrzuceń (bounce rate) i poprawę konwersji (czyli celów, dla których istnieje strona, np. dokonanie zakupu, zapisanie się do programu lub newslettera).

    UI wpływa także pośrednio na pozycjonowanie strony. Wszystkie opisane w tym artykule czynniki i miary, takie jak dwell time, bounce rate, responsywność strony, Call to action, layout i intuicyjność to wskaźniki, które mierzą doświadczenie użytkownika. Jeśli będzie pozytywne, wówczas strona wysyła w stronę wyszukiwarki sygnały, świadczące o jej wysokiej wartości i użyteczności. To przekłada się na lepsze pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

    UI User Interface interfejs użytkownika strony

    W związku z tym warto zadbać o odpowiednie doświadczenie użytkownika (UX) poprzez zaprojektowanie intuicyjnego i pomocnego interfejsu (UI). Dzięki temu odbiorca zostanie dłużej na stronie, znajdzie przydatne informacje i będzie się po niej przemieszczał swobodnie, pokazując wyszukiwarce, że warto nas nagrodzić wyższymi pozycjami w SERP.

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • Szybkość ładowania strony a SEO i doświadczenie użytkownika
  • Google Helpful Content: algorytm, który ceni pomocne strony
  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony internetowej


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski