Buzz marketing + content: jak tworzyć treści pod marketing szeptany?

Buzz marketing jest jedną ze strategii, stosowanych przez marki w celu wzbudzenia zainteresowania wokół produktu lub usługi. Na czym polega buzz marketing? Czym się kierować w planowaniu treści pod wymogi marketingu szeptanego? W tym artykule odpowiemy na te pytania, a także podamy kilka cennych przykładów i wskazówek.

ℹ️ Agencja Marketing Online nie oferuje kampanii buzz marketingowych. Artykuł ma charakter edukacyjny.

Co to jest buzz marketing?


Buzz marketing moglibyśmy przetłumaczyć dosłownie jako "marketing szumu", co doskonale oddaje jego ideę - stworzenie szumu wokół marki. Rolą marketingu szeptanego - taką przyjął potoczną nazwę w języku polskim - jest wykreowanie zainteresowania i emocji wokół produktów, zaangażowanie użytkowników i spowodowanie, by przekazywali informacje o marce między sobą. Celem specjalistów marketingu, korzystających z tej strategii, jest puszczenie w obieg pewnych informacji i treści, które następnie przechodzą od jednego użytkownika do drugiego drogą rozmów, poleceń czy mediów społecznościowych.

Zalety marketingu szeptanego


Marketing szeptany pozwala nam na znacznie naturalniejsze reakcje odbiorców, co przekłada się w znaczący sposób na odbiór marki i jej produktów lub usług.

  • Naturalne, niewymuszone rekomendacje zwiększają zaangażowanie i zaufanie użytkowników,
  • Dzięki temu, że nośnikami buzz marketingu są użytkownicy (a także influencerzy), możemy dotrzeć do zupełnie nowych grup docelowych,
  • Bardzo wysoki potencjał generowania zainteresowania w stosunkowo krótkim czasie,
  • Pozytywny wpływ na brand awareness - świadomość marki wśród użytkowników, pozycjonowanie się jako innowacyjna i intrygująca marka.


  • ➡️ Przeczytaj również: Brand awareness - jak istotna jest świadomość marki?

    Buzz marketing a content marketing i SEO


    Buzz marketing w naturalny sposób możemy połączyć z działaniami content marketingowymi, by wpłynąć pozytywnie na SEO naszej strony. Przyjrzyjmy się kilku działaniom, które warto rozważyć.

  • Tworzenie wartościowych treści. Wykorzystajmy nasze umiejętności content marketingowe do stworzenia unikalnych treści, którymi użytkownicy będą chętnie się dzielić. W ten sposób ściągniemy naturalny ruch na naszą stronę, a także zyskamy szansę otrzymania wartościowych linków zwrotnych (backlinks) od zaufanych witryn. Przykładowo możemy stworzyć poradnik lub kompendium wiedzy na dane zagadnienie w innowacyjny, nowoczesny sposób, wzbogacić je aktualnymi przykładami i cennymi wskazówkami.
  • Współpraca z influencerami i znanymi osobami. Warto postawić na kooperację z osobami, które oprócz popularności cieszą się dużym zaufaniem i autorytetem. Osoby, które są w danej branży cenione i szanowane, w naturalny sposób zachęcą użytkowników do dzielenia się informacjami i korzystania z usług marki/firmy.

  • ➤ Często we współpracy z influencerami stawia się na trendsetting - kreowanie nowych zachowań u użytkowników dzięki specjalnie zaplanowanemu wykorzystaniu markowych produktów.

  • Działania viralowe. Projektowanie akcji, które mają szansę rozejść się w Internecie lotem błyskawicy. Bardzo przydatny okazuje się LOLcontent - zabawne treści. Należy jednak projektować je ostrożnie i z wyczuciem humoru oraz dobrego smaku.
  • Monitoring i wdrażanie usprawnień. Wszystkie działania content marketingowe należy stale śledzić i reagować na efekty. Jeśli otrzymaliśmy pozytywną recenzję - podziękujmy za nią, jeśli negatywny komentarz - skonsultujmy, co poszło nie tak. Badajmy wyniki naszego contentu i analizujmy, co robimy prawidłowo, a co należy jeszcze usprawnić.

  • Dodatkowe metody buzz marketingu z wykorzystaniem content marketingu:

  • Kontrowersyjne lub zaskakujące treści - technika, którą należy stosować ze szczególną ostrożnością. Kontrowersje wprawdzie przyciągają uwagę, ale stosowane bez wyczucia mogą przyczynić się do pogorszenia opinii o marce. Tym niemniej mało co ma tak silny wpływ na emocje i potencjał do udostępniania, co kontrowersje.
  • Ukryte reklamy - projektowanie treści w taki sposób, by na pierwszy rzut oka nie wyglądały jak materiały promocyjne. Często stosuje się ten zabieg w filmach i serialach (product placement), kiedy bohaterowie używają markowych produktów, by fabuła mogła się rozwijać. Trzeba jednak uważać, by takie działania nie były zbyt nachalne i oczywiste.
  • Unikalne doświadczenia - tworzenie doświadczeń z marką, na przykład wydarzeń, które zostawiają pozytywne wrażenia u użytkowników. Wówczas będą chętnie dzielić się przeżyciami z rodziną i znajomymi.
  • Marketing szeptany i content marketing - przykłady


  • Tesla - Elon Musk, założyciel firmy, często korzysta z platformy X (Twitter), by dzielić się nowymi informacjami. Jego wpisy generują dużą ilość dyskusji i zainteresowania wśród fanów i mediów. Na zdjęciu: Elon Musk na tle logo Tesli.


  • Elon Musk na tle logo Tesli. Budowanie świadomości za pomocą buzz marketingu


  • Apple - producent iPhone'a regularnie organizuje huczne wydarzenia brandowe, na których prezentuje najnowsze produkty i przełomowe technologie. Eventy Apple'a są zawsze szeroko komentowane i udostępniane. Na zdjęciu: Tim Cook, dyrektor generalny Apple Inc., w trakcie jednej z prezentacji firmy Apple.


  • Budowanie świadomości poprzez buzz marketing. Wydarzenia branżowe Apple


  • Netflix - gigant platform streamingowych regularnie update'uje swój kalendarz zapowiedzi i premier filmów i seriali. W zapowiedziach Netflix stawia na kontrowersje i sensacje, zwłaszcza w kontekście tytułów, treści i obsady produkcji. Kontrowersje tego rodzaju wzbudzają wiele dyskusji i udostępnień.


  • Netflix i buzz marketing - marketing szeptany


  • Allegro - internetowe reklamy platformy zakupowej, zwłaszcza te świąteczne, stają się viralowymi hitami. Reklamy są świetnie napisane, nakręcone i mocno wpływają na emocje. Dzięki temu użytkownicy chętnie się nimi dzielą. Dodatkowo są zrobione w taki sposób, że marka Allegro przewija się w nich bardzo dyskretnie. Przykładem takiej reklamy jest "English for beginners".


  • Buzz marketing - Allegro i reklamy świąteczne


  • Avon - producent kosmetyków często organizuje wydarzenia i konkursy online, w których zachęca klientki do udziału poprzez udostępnianie treści z szansą na wygranie produktów. W ten sposób buduje zaangażowanie, a przede wszystkim sprawia, że użytkowniczki przekazują dalej markowe treści. Avon organizuje też wydarzenia branżowe o eleganckim charakterze.

    Avon i buzz marketing


    Podsumowując: buzz marketing to bardzo przydatna strategia do budowania zaangażowania i zainteresowania wokół marki. Połączony z content marketingiem, marketing szeptany staje się świetnym narzędziem do budowania świadomości marki i polepszania SEO naszej firmowej strony.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.


  • Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski