Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty: jak algorytm karze za wyskakujące okienka?

Jeden z algorytmów wyszukiwarki Google, który ujrzał światło dzienne w 2017 roku, skupia się na reklamach wyświetlanych użytkownikom mobilnym. Jak działa i w jaki sposób postępować, aby mu nie podpaść? Wyjaśniamy działanie algorytmu Intrusive Interstitials Mobile Penalty.

Intrusive Interstitials Mobile Penalty - co to za algorytm?


Coraz więcej użytkowników Internetu korzysta z urządzeń mobilnych. Według części badań ponad 60% wszystkich internautów to internauci mobilni (czyli korzystający ze smartfonów). W obliczu tak wysokiego procentu wyszukiwarka Google podjęła kroki, by zapewnić im bardziej komfortowe korzystanie ze stron internetowych.

Omawiany algorytm - Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty - ma za zadanie nakładać kary na mobilne wersje stron, które po wczytaniu wyświetlają reklamę, zasłaniającą całą treść. Jeszcze gorzej, jeśli ta jest trudna do zamknięcia. Takie reklamy są uciążliwe dla użytkowników i często zdarza się, że - zirytowani wyskakującym okienkiem - opuszczają stronę. Zwiększa to współczynnik bounce rate, który określa właśnie, jak szybko internauta "odbił się" od strony, zniechęcony negatywnym pierwszym wrażeniem. Dla wyszukiwarki jest to jednoznaczny sygnał, że strona nie spełnia oczekiwań, w związku z czym należy obniżyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytm, o którym mowa, karze właśnie za takie natrętne, wielkoformatowe reklamy, które trudno zamknąć.

Tłumaczenie nazwy algorytmu to "kara za narzucające się reklamy na urządzeniach mobilnych". Interstitial to reklama wyświetlająca się po wczytaniu strony internetowej.

Jak wygląda kara od algorytmu Intrusive Interstitials Mobile Penalty?


Algorytm Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty nakłada kary na strony internetowe, które wyświetlają przeszkadzające reklamy na urządzeniach mobilnych, zwłaszcza gdy takie okienka zasłaniają znaczną część treści lub są trudne do zamknięcia. Kary mogą skutkować obniżeniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania mobilnego lub całkowitą degradacją strony w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Jest to bardzo niekorzystna sytuacja, gdyż wpływa na obniżenie ruchu na stronie, spadek konwersji i pogorszenie wyników biznesu, prowadzonego przez Internet. Dlatego lepiej nie ryzykować umieszczania takich ingerujących w doświadczenie użytkownika reklam.

Jak uniknąć kary od Intrusive Interstitials Mobile Penalty?


To proste - unikać umieszczania zasłaniających treść, ciężkich do zamknięcia reklam. Jednak dodajmy tu jeszcze parę punktów:
  • Jeżeli wyskakujące okienka są niezbędne, zaprojektujmy je we właściwy sposób. Czasem tego rodzaju okienka są konieczne, np. w przypadku komunikatów dotyczących plików cookies (ciasteczek). Możemy jednak zadbać o to, by nie zajmowały całego ekranu, a na przykład wyświetlały się na samym dole strony.
  • Jeżeli mamy na stronie wyskakujące okienka, powinny dać się łatwo zamknąć. Tak jak wyżej - czasem takie okienka są potrzebne, ale powinny być możliwie proste do zamknięcia. Przycisk zamykający musi być łatwo widoczny i odpowiednio duży, aby dało się go użyć jednym dotknięciem palca.

  • Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty: jak działa algorytm?

    Przykład właściwie zaprojektowanego okienka - w tym przypadku dotyczącego polityki plików cookies - które nie zajmuje całego ekranu strony mobilnej.

    Intrusive Interstitials Mobile Penalty - co jeszcze warto wiedzieć? 📱


  • Algorytm Intrusive Interstitials Mobile Penalty koncentruje się głównie na doświadczeniu użytkownika na urządzeniach mobilnych. Dlatego istotne, by strony internetowe były zoptymalizowane pod tym kątem. Dotyczy to odpowiedniego wyświetlania strony na tych urządzeniach, a także szybkiego ładowania strony.
  • Google udostępnia narzędzie Mobile-Friendly Test. Za jego pomocą sprawdzimy dostosowanie strony mobilnej do wymogów wyszukiwarki.
  • Wprawdzie algorytm nakłada kary, ale jest w stanie rozróżnić okienka, które są niezbędne (potwierdzenie wieku, akceptacja polityki cookies) od takich, które są wybitnie przeszkadzające i rozpraszają użytkownika.


  • Podsumowując: przy projektowaniu mobilnej wersji strony musimy mieć na uwadze wygodę użytkownika. Jeżeli będziemy stosować elementy, które wpływają na nią negatywnie, takie właśnie jak duże, trudne do zamknięcia okienka, które nie spełniają niezbędnych funkcji, musimy liczyć się z ryzykiem nałożenia kary. Aby jej uniknąć, nie stosujmy więc takich praktyk, a w przypadku koniecznych okienek, np. do potwierdzenia wieku, zadbajmy o to, by nie zasłaniały całego ekranu i były proste do wyłączenia.

    Przeczytaj dodatkowo:

  • Google Mobile-First Index: algorytm, który przygląda się stronom mobilnym
  • Najważniejsze algorytmy Google: 7 algorytmów kluczowych dla SEO


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.