1. Nadoptymalizacja słów kluczowych
Występuje wtedy, gdy przesadzimy z ilością słów kluczowych w treści. Będzie to przede wszystkim źle wpływało na czytelność i użyteczność tekstu, gdyż keywordy będą wstawiane na siłę i do przesady, poza tym zwyczajnie sprawi, że treść wygląda sztucznie. Takie zjawisko nosi nazwę
keyword stuffing. Jest elementem zakazanych praktyk pozycjonowania, zwanych
Black Hat SEO.
Skutki dla SEO: spadek czytelności tekstu, ryzyko kary od algorytmów wyszukiwarki (np. algorytmu Panda).
Jak uniknąć: stosować słowa kluczowe w sposób naturalny, tam, gdzie to wymagane. Nieść wartość i użyteczność dla odbiorcy treści.
2. Brak wartościowej treści
Ten błąd popełnimy wtedy, gdy naszym priorytetem nie będzie niesienie wartości dla użytkownika. Wówczas występuje ryzyko, że nasze treści są płaskie, mało wartościowe lub wręcz bezużyteczne. Taki content nie odpowiada na potrzeby internautów, w konsekwencji czego strona jest nisko pozycjonowana przez algorytmy wyszukiwarki.
Skutki dla SEO: niska widoczność w SERP, wysoki wskaźnik odrzuceń (bounce rate), spadek zaangażowania użytkowników.
Jak uniknąć: odpowiedni keyword research, rozpoznanie potrzeb grupy docelowej, tworzenie i dostarczanie contentu, który odpowie na te potrzeby i będzie unikatowy.
3. Niezróżnicowana, generyczna treść
Tworzenie monotonnych, nieciekawych treści, które nie wyróżniają się niczym na tle konkurencji, a niekiedy i innych wpisów na stronie. Mają podobny format, styl, temat.
Skutki dla SEO: niższe zaangażowanie; poszczególne grupy odbiorców nie znajdą nic dla siebie; mniejsze konwersje.
Jak uniknąć: tworzyć unikatowe treści dla różnych grup odbiorców, skupiać się na tym, czego użytkownicy potrzebują i co może nieść dla nich wartość.
4. Brak optymalizacji pod kątem SEO
Jeśli nie zadbamy o spełnienie wytycznych wyszukiwarek pod kątem SEO, nie zyskamy szansy na pozycjonowanie przez algorytmy. Spowoduje to spadek widoczności w wynikach wyszukiwania.
Skutki dla SEO: mniejszy ruch, niższe pozycje, gorszy wizerunek.
Jak uniknąć: zadbać o słowa kluczowe, nagłówki, metadane (meta tytuły i meta opisy), obrazki i atrybuty ALT, linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne (w tym właściwe anchor text).
5. Brak optymalizacji mobilnej
Niedostosowanie strony pod urządzenia mobilne to jeden z poważniejszych błędów w SEO w dobie smartfonów i innych sprzętów przenośnych (np. tabletów). Ogromna część użytkowników przegląda sieć za pomocą takich urządzeń, dlatego nasza witryna musi być dopasowana pod każdy typ ekranu. Weryfikuje to
algorytm Google Mobile-First Index.
Skutki dla SEO: zły komfort użytkowania strony, trudności w nawigacji po stronie, spadki w pozycjach wyszukiwania mobilnego, podwyższony współczynnik odrzuceń (bounce rate).
Jak uniknąć: upewnijmy się, że treści i strony są responsywne (czyli dopasowane do różnych rodzajów ekranów). Optymalizujmy prędkość ładowania strony i interfejs użytkownika.
6. Ignorowanie trendów na rynku SEO
Jeśli chcemy przodować w marketingu internetowym i pozycjonować stronę zgodnie z najnowszymi wymogami, musimy być na bieżąco z trendami w SEO. Pozycjonowanie to tak dynamicznie zmieniająca się dyscyplina, że trzymanie ręki na pulsie jest wręcz obowiązkiem.
Skutki dla SEO: zostajemy w tyle za konkurencją, nie dostarczamy nowoczesnych rozwiązań.
Jak uniknąć: zapoznać się z najnowszymi trendami i starać się być na bieżąco. Polecamy lekturę artykułu: Pozycjonowanie stron: 7 trendów na 2024
7. Brak monitorowania wyników i dążenia do optymalizacji
Tworzymy treści oraz stronę i pozostawiamy je bez opieki. Zaniechanie kontroli działań i dostosowywania strategii do zmieniających się okoliczności.
Skutki dla SEO: pogorszenie pozycji w SERP, spadek ruchu, utrata zaufania użytkowników, niewiedza na temat tego, z czego wynikają gorsze wyniki witryny.
Jak uniknąć: regularne monitorowanie wyników i wskaźników wydajności. Aktualizacja treści (przydatny może okazać się recykling treści). Dbanie o stałą wartość i świeżość contentu dla użytkowników. Przydatne narzędzia: Google Search Console, Google Analytics, SEMrush, Ahrefs.
8. Pominięcie pozycjonowania lokalnego
Local searches to bardzo ważny aspekt dla biznesów, które opierają swoje działania o lokalizację i informacje z nią powiązane. Są to firmy, dla których dane kontaktowe i lokalne słowa kluczowe odgrywają istotną rolę. Sklepy, restauracje, punkty usługowe. Takie miejsca muszą mieć pozycjonowane treści pod
local keywords, żeby wyświetlać się w wynikach opartych o lokalizację użytkownika albo frazy, które pytają o to, gdzie znajdę najbliższy sklep czy jak dojadę do najlepszego punktu w okolicy.
Skutki dla SEO: spadek pozycji w wynikach wyszukiwania lokalnego, gorszy ruch na stronie, przekładający się na słabsze wyniki finansowe.
Jak uniknąć: zadbać o lokalne słowa kluczowe na stronie, zadbać o dane kontaktowe (lokalizacja, numer telefonu, adres e-mail, godziny otwarcia), dodać sekcję opinii i reagować na nie, stworzyć wizytówkę Google Moja Firma i optymalizować ją. Przeczytaj także artykuł o algorytmie Pigeon, który skupia się na pozycjonowaniu lokalnym.
9. Pominięcie optymalizacji grafik na stronie
Zdjęcia i obrazki na stronie są istotnym elementem czytelności. Pomagają użytkownikom rozeznać się w treści, wizualizując zagadnienia, zaś algorytmy wspierają w pozycjonowaniu witryny.
Skutki dla SEO: algorytmy wyszukiwarki nie umieją czytać obrazów, jeśli te nie mają tzw. atrybutów ALT (tekstów alternatywnych), czyli opisów zawartości obrazków.
Jak uniknąć: tworzyć atrybuty ALT i optymalizować je w oparciu o słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest dana strona.
10. Duplikacja treści oraz kanibalizacja treści
Wspominamy o tych błędach w jednym punkcie, gdyż są ze sobą nieco powiązane.
Duplikacja treści polega na umieszczaniu identycznego contentu na różnych podstronach serwisu.
Kanibalizacja treści z kolei opiera się na pozycjonowaniu różnych podstron o te same słowa kluczowe. Obie sytuacje są bardzo niepożądane.
Skutki dla SEO: duplikacja skutkuje rozmyciem wartości contentu, spadkiem w wynikach wyszukiwania, utratą zaufania odbiorcy, stanowi ryzyko kary algorytmicznej. Kanibalizacja powoduje, że algorytm nie wie, jaką podstronę dać w odpowiedzi na dane zapytanie, gdyż kilka z nich jest pozycjonowane pod ten sam keyword. Wpływa to negatywnie na przejrzystość witryny, pozycję w wynikach i doświadczenie użytkownika.
Jak uniknąć: tworzyć wartościowy content w oparciu o unikalne słowa kluczowe.