Pozycjonowanie strony: 10 najczęstszych błędów SEO

Pozycjonowanie stron to niełatwe zadanie. Algorytmy i wymagania wyszukiwarek są stale aktualizowane, wymagania i potrzeby użytkowników ulegają zmianom i ewolucji. Dopasowanie strategii do tempa zmian wymaga często podejmowania szybkich decyzji, jednak nie wszystkie kończą się szczęśliwie. W tym artykule przyjrzymy się najczęściej popełnianym błędom w SEO i doradzimy, jak ich uniknąć.

Pozycjonowanie stron - dlaczego warto inwestować w SEO?


Aktywne pozycjonowanie stron to przede wszystkim większa widoczność w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu zwiększamy szansę na dotarcie do potencjalnych odbiorców i klientów. Im strona wyżej w SERP-ach, tym większe prawdopodobieństwo, że ją zauważą i klikną.

Czynne pozycjonowanie stron przyczynia się do zwiększenia ruchu organicznego. Im większy ruch na stronie, tym większe konwersje i sprzedaż.

Ponadto wyżej pozycjonowane strony są lepiej postrzegane w kontekście zaufania i autorytetu. Właściwe pozycjonowanie stron, zwłaszcza połączone z aktywnym wykorzystaniem najnowszych trendów, przyczyni się do zwiększenia pozytywnego wizerunku naszej witryny i marki.

Jak już wspomnieliśmy we wstępie, o pomyłkę w pozycjonowaniu nie jest trudno. Dlatego przyjrzyjmy się dziesięciu najistotniejszym błędom, których lepiej nie popełniać, pozycjonując swoją witrynę. Część z nich wynika z braku doświadczenia lub wiedzy, zaś część - z przesadnie dobrych chęci. Może bowiem okazać się, że "przedobrzymy" - i zamiast wpłynąć pozytywnie na SEO strony, zadziałamy na jej niekorzyść. Tak sytuacja wygląda np. w przypadku nadoptymalizacji słów kluczowych.

Pozycjonowanie strony: 10 najczęstszych błędów SEO


Przejdźmy jednak do sedna sprawy. Poniżej omawiamy dziesięć częstych błędów, popełnianych w trakcie pozycjonowania stron internetowych. Mówimy, czym skutkują oraz co zrobić, by ich uniknąć.

1. Nadoptymalizacja słów kluczowych


Występuje wtedy, gdy przesadzimy z ilością słów kluczowych w treści. Będzie to przede wszystkim źle wpływało na czytelność i użyteczność tekstu, gdyż keywordy będą wstawiane na siłę i do przesady, poza tym zwyczajnie sprawi, że treść wygląda sztucznie. Takie zjawisko nosi nazwę keyword stuffing. Jest elementem zakazanych praktyk pozycjonowania, zwanych Black Hat SEO.
  • Skutki dla SEO: spadek czytelności tekstu, ryzyko kary od algorytmów wyszukiwarki (np. algorytmu Panda).
  • Jak uniknąć: stosować słowa kluczowe w sposób naturalny, tam, gdzie to wymagane. Nieść wartość i użyteczność dla odbiorcy treści.


  • 2. Brak wartościowej treści


    Ten błąd popełnimy wtedy, gdy naszym priorytetem nie będzie niesienie wartości dla użytkownika. Wówczas występuje ryzyko, że nasze treści są płaskie, mało wartościowe lub wręcz bezużyteczne. Taki content nie odpowiada na potrzeby internautów, w konsekwencji czego strona jest nisko pozycjonowana przez algorytmy wyszukiwarki.
  • Skutki dla SEO: niska widoczność w SERP, wysoki wskaźnik odrzuceń (bounce rate), spadek zaangażowania użytkowników.
  • Jak uniknąć: odpowiedni keyword research, rozpoznanie potrzeb grupy docelowej, tworzenie i dostarczanie contentu, który odpowie na te potrzeby i będzie unikatowy.


  • 3. Niezróżnicowana, generyczna treść


    Tworzenie monotonnych, nieciekawych treści, które nie wyróżniają się niczym na tle konkurencji, a niekiedy i innych wpisów na stronie. Mają podobny format, styl, temat.
  • Skutki dla SEO: niższe zaangażowanie; poszczególne grupy odbiorców nie znajdą nic dla siebie; mniejsze konwersje.
  • Jak uniknąć: tworzyć unikatowe treści dla różnych grup odbiorców, skupiać się na tym, czego użytkownicy potrzebują i co może nieść dla nich wartość.


  • 4. Brak optymalizacji pod kątem SEO


    Jeśli nie zadbamy o spełnienie wytycznych wyszukiwarek pod kątem SEO, nie zyskamy szansy na pozycjonowanie przez algorytmy. Spowoduje to spadek widoczności w wynikach wyszukiwania.
  • Skutki dla SEO: mniejszy ruch, niższe pozycje, gorszy wizerunek.
  • Jak uniknąć: zadbać o słowa kluczowe, nagłówki, metadane (meta tytuły i meta opisy), obrazki i atrybuty ALT, linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne (w tym właściwe anchor text).


  • 5. Brak optymalizacji mobilnej


    Niedostosowanie strony pod urządzenia mobilne to jeden z poważniejszych błędów w SEO w dobie smartfonów i innych sprzętów przenośnych (np. tabletów). Ogromna część użytkowników przegląda sieć za pomocą takich urządzeń, dlatego nasza witryna musi być dopasowana pod każdy typ ekranu. Weryfikuje to algorytm Google Mobile-First Index.
  • Skutki dla SEO: zły komfort użytkowania strony, trudności w nawigacji po stronie, spadki w pozycjach wyszukiwania mobilnego, podwyższony współczynnik odrzuceń (bounce rate).
  • Jak uniknąć: upewnijmy się, że treści i strony są responsywne (czyli dopasowane do różnych rodzajów ekranów). Optymalizujmy prędkość ładowania strony i interfejs użytkownika.


  • 6. Ignorowanie trendów na rynku SEO


    Jeśli chcemy przodować w marketingu internetowym i pozycjonować stronę zgodnie z najnowszymi wymogami, musimy być na bieżąco z trendami w SEO. Pozycjonowanie to tak dynamicznie zmieniająca się dyscyplina, że trzymanie ręki na pulsie jest wręcz obowiązkiem.
  • Skutki dla SEO: zostajemy w tyle za konkurencją, nie dostarczamy nowoczesnych rozwiązań.
  • Jak uniknąć: zapoznać się z najnowszymi trendami i starać się być na bieżąco. Polecamy lekturę artykułu: Pozycjonowanie stron: 7 trendów na 2024


  • 7. Brak monitorowania wyników i dążenia do optymalizacji


    Tworzymy treści oraz stronę i pozostawiamy je bez opieki. Zaniechanie kontroli działań i dostosowywania strategii do zmieniających się okoliczności.
  • Skutki dla SEO: pogorszenie pozycji w SERP, spadek ruchu, utrata zaufania użytkowników, niewiedza na temat tego, z czego wynikają gorsze wyniki witryny.
  • Jak uniknąć: regularne monitorowanie wyników i wskaźników wydajności. Aktualizacja treści (przydatny może okazać się recykling treści). Dbanie o stałą wartość i świeżość contentu dla użytkowników. Przydatne narzędzia: Google Search Console, Google Analytics, SEMrush, Ahrefs.


  • 8. Pominięcie pozycjonowania lokalnego


    Local searches to bardzo ważny aspekt dla biznesów, które opierają swoje działania o lokalizację i informacje z nią powiązane. Są to firmy, dla których dane kontaktowe i lokalne słowa kluczowe odgrywają istotną rolę. Sklepy, restauracje, punkty usługowe. Takie miejsca muszą mieć pozycjonowane treści pod local keywords, żeby wyświetlać się w wynikach opartych o lokalizację użytkownika albo frazy, które pytają o to, gdzie znajdę najbliższy sklep czy jak dojadę do najlepszego punktu w okolicy.
  • Skutki dla SEO: spadek pozycji w wynikach wyszukiwania lokalnego, gorszy ruch na stronie, przekładający się na słabsze wyniki finansowe.
  • Jak uniknąć: zadbać o lokalne słowa kluczowe na stronie, zadbać o dane kontaktowe (lokalizacja, numer telefonu, adres e-mail, godziny otwarcia), dodać sekcję opinii i reagować na nie, stworzyć wizytówkę Google Moja Firma i optymalizować ją. Przeczytaj także artykuł o algorytmie Pigeon, który skupia się na pozycjonowaniu lokalnym.


  • 9. Pominięcie optymalizacji grafik na stronie


    Zdjęcia i obrazki na stronie są istotnym elementem czytelności. Pomagają użytkownikom rozeznać się w treści, wizualizując zagadnienia, zaś algorytmy wspierają w pozycjonowaniu witryny.
  • Skutki dla SEO: algorytmy wyszukiwarki nie umieją czytać obrazów, jeśli te nie mają tzw. atrybutów ALT (tekstów alternatywnych), czyli opisów zawartości obrazków.
  • Jak uniknąć: tworzyć atrybuty ALT i optymalizować je w oparciu o słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest dana strona.


  • 10. Duplikacja treści oraz kanibalizacja treści


    Wspominamy o tych błędach w jednym punkcie, gdyż są ze sobą nieco powiązane. Duplikacja treści polega na umieszczaniu identycznego contentu na różnych podstronach serwisu. Kanibalizacja treści z kolei opiera się na pozycjonowaniu różnych podstron o te same słowa kluczowe. Obie sytuacje są bardzo niepożądane.
  • Skutki dla SEO: duplikacja skutkuje rozmyciem wartości contentu, spadkiem w wynikach wyszukiwania, utratą zaufania odbiorcy, stanowi ryzyko kary algorytmicznej. Kanibalizacja powoduje, że algorytm nie wie, jaką podstronę dać w odpowiedzi na dane zapytanie, gdyż kilka z nich jest pozycjonowane pod ten sam keyword. Wpływa to negatywnie na przejrzystość witryny, pozycję w wynikach i doświadczenie użytkownika.
  • Jak uniknąć: tworzyć wartościowy content w oparciu o unikalne słowa kluczowe.
  • O co warto dodatkowo zadbać? Więcej działań SEO


  • Przyjazne adresy URL - takie, które będą sprawiać pozytywne wrażenie dla użytkownika i jednocześnie będą czytelne dla wyszukiwarki,
  • Call to action - nasi odbiorcy potrzebują czasem wezwania do działania, dlatego warto zadbać o hasła i elementy, które ich do tego zachęcą,
  • Breadcrumbs - ścieżka z okruszków, pozwalająca na przejrzystą nawigację w obrębie witryny,
  • Klastry tematyczne - dzięki nim dokonasz właściwej hierarchizacji treści i wpłyniesz pozytywnie na pozycjonowanie strony, pomagając odbiorcy i algorytmom,
  • Storytelling - przydatne w content marketingu narzędzie, polegające na tworzeniu historii w procesie komunikacji z odbiorcami. Korzystnie wpływa na wizerunek marki i pozycjonowanie strony.

  • Znasz już najczęstsze błędy w SEO. Teraz pora na praktykę - mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże Ci w lepszym zaplanowaniu i weryfikacji działań z zakresu pozycjonowania strony. Oferujemy profesjonalne pakiety szkoleń SEO, które pomogą Ci zdobyć wartościową wiedzę z zakresu pozycjonowania i marketingu internetowego. Zapisz się już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski