Co jest skuteczniejsze – SEO czy SEM? Którą strategię wybrać?

SEO oraz SEM to dwie gałęzie strategii marketingowych, dzięki którym firmy i strony zwiększają swoją widoczność online. Są ze sobą nierozerwalnie połączone. Rozpoczynając działania marketingu internetowego, możemy zadać sobie pytanie - która ze strategii jest skuteczniejsza (lub silniejsza)? W tym artykule przyjrzymy się mocnym stronom SEO i SEM oraz podpowiemy, do czego i kiedy wykorzystywać każdą z nich.

SEO i SEM - do czego służą te strategie?


SEO (Search Engine Optimization) służy do optymalizacji strony internetowej oraz zawartych na niej treści. Ma na celu podniesienie jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO optymalizuje przede wszystkim wspomnianą już treść, ale i strukturę witryny, linki (zewnętrzne i wewnętrzne), jej mobilność, metadane (meta tytuły oraz meta opisy) czy prędkość ładowania.

↳ Polecamy lekturę artykułu: Pozycjonowanie strony: 10 najczęstszych błędów SEO

SEO SEM

Przykładowe wyniki organiczne dla zapytania "ubrania termiczne"

SEM (Search Engine Marketing) to płatne reklamy, które pojawiają się na liście wyników wyszukiwania w odpowiedzi na zapytanie, wpisane w okno wyszukiwarki. W ramach SEM zawierają się także reklamy w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram i in.). Do planowania i realizacji działań SEM najczęściej wykorzystuje się Google Ads. Popularną formą reklam są reklamy PPC - Pay-Per-Click, w której reklamodawca płaci za nią w momencie kliknięcia przez użytkownika. Dlatego koszty SEM są mocno uzależnione od liczby kliknięć w reklamę. Jak widać na poniższej grafice, wyniki płatne są oznaczone jako "Sponsorowane".

SEO SEM

Przykładowe wyniki płatne dla zapytania "spodnie narciarskie"

Mocne strony SEO


  • Długoterminowe efekty. Jeśli w odpowiedni sposób zoptymalizujemy stronę, pozytywne efekty (wysoka pozycja w SERP, zwiększenie ruchu organicznego) mają szansę utrzymywać się przez dłuższy czas.
  • Bardziej wiarygodne niż reklamy. Z punktu widzenia użytkownika wyniki organiczne są godniejsze zaufania niż płatne reklamy.
  • Koszty SEO są mniejsze w długim horyzoncie. Wprawdzie koszty początkowe mogą być wysokie (np. zatrudnienie specjalistów, agencji, plan marketingowy), o tyle długoterminowe SEO jest opłacalne.


  • Mocne strony SEM


  • Zdecydowanie szybsze wyniki. SEM może przynieść niemal natychmiastowy ruch na naszą stronę oraz zwiększyć konwersję.
  • Kontrola. Możemy kontrolować zarówno budżet - ile chcemy wydać na reklamy oraz na jakie słowa kluczowe (keywords) - oraz samą reklamę, tzn. włączyć lub wyłączyć w dosłownie dowolnej chwili.
  • Precyzyjne targetowanie. Reklamy możemy kierować do konkretnych grup docelowych. Grupy określamy np. na podstawie wieku, lokalizacji, zainteresowań, etc.
  • Od czego zacząć - od SEO czy SEM?


    Wybór strategii jest uznaniowy. Zależy od tego, jakie mamy priorytety. Jeżeli potrzebujemy szybkich wyników i mamy budżet na reklamy, wybierzmy SEM. Jeśli pragniemy długoterminowo podnieść swoje pozycje i zwiększyć ruch oraz zaufanie do witryny, zdecydujmy się na SEO.

    Jednakże najlepsze wyniki osiągają kampanie, które stawiają na kooperację działań SEO i SEM. W związku z tym sugestia z naszej strony - proponujemy rozpocząć od SEM, a potem uzupełnić go o SEO. Dlaczego?

    Wyobraźmy sobie sytuację, w której nasz budżet musimy dokładnie zaplanować i podjąć decyzję, pod jakie słowa kluczowe chcemy prowadzić działania SEM albo SEO. Zaczynamy od SEM. Testujemy na przykład 500 słów kluczowych, związanych z naszym biznesem, w Google Ads. Słowa kluczowe wyciągamy z narzędzi do planowania słów kluczowych, np. Google Keyword Planner. Po pewnym czasie płatne wyniki przyniosą nam odpowiedź, które słowa z całej puli są najcenniejsze, a które z kolei możemy odsiać. Dopiero pod te najlepsze słowa kluczowe dokonujemy działań SEO. Warto w szczególności skupić się na bardziej złożonych słowach kluczowych długiego ogona (long-tail keywords), które są mniej konkurencyjne i ściągają wartościowy ruch na stronę, dodatkowo pozycjonując nas jako eksperta w niecodziennej tematyce.

    Nie starajmy się wyznaczyć również sztywnego minimalnego limitu czasu prowadzenia kampanii w celu sprawdzenia, które słowa kluczowe są najbardziej istotne. Niektórym kampaniom osiągnięcie wyników i wyciągnięcie wniosków co do dalszych działań może zająć trzy, cztery tygodnie, innym zaś znacznie dłużej.

    Co zatem jest skuteczniejsze - SEO czy SEM?


    Na podstawie dotychczasowych wywodów możemy śmiało powiedzieć, że ani SEM, ani SEO nie jest skuteczniejsze, ani ważniejsze. Obydwie strategie wzajemnie się uzupełniają. Wprawdzie możemy mocniej postawić na jedną z nich, by osiągnąć określone efekty - szybsze wyniki, testowanie rynku i słów kluczowych oraz kontrolę (SEM) czy wiarygodność, budowanie pozycji i długoterminowe pozycjonowanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania (SEO) - jednak obydwa działania przyniosą optymalne efekty, jeśli będą stosowane wspólnie. Dlatego zaleca się przemyślaną kampanię, będącą fuzją SEO + SEM.

    Jeśli wciąż zastanawiasz się, którą strategię wybrać dla swoich działań marketingu internetowego, spieszymy z rozwiązaniem. Oferujemy profesjonalne szkolenia z SEO oraz z Google Ads.

    Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu strony, prowadzisz projekty SEO w firmie, pragniesz pogłębić wiedzę i nabrać nowego doświadczenia - polecamy nasze szkolenie z SEO (pozycjonowania).



    Jeżeli chcesz samodzielnie prowadzić kampanie reklamowe, pracować jako wykwalifikowany specjalista SEM oraz pogłębić wiedzę i zdobyć nowe doświadczenie - zachęcamy do zapisania się na szkolenie z Google Ads.



    Polecamy dodatkowo lekturę artykułów:

    Pozycjonowanie stron: 7 trendów na 2024
    Najważniejsze algorytmy Google: 7 algorytmów kluczowych dla SEO

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski