Od czego zacząć - od SEO czy SEM?
Wybór strategii jest uznaniowy. Zależy od tego, jakie mamy priorytety. Jeżeli potrzebujemy szybkich wyników i mamy budżet na reklamy, wybierzmy SEM. Jeśli pragniemy długoterminowo podnieść swoje pozycje i zwiększyć ruch oraz zaufanie do witryny, zdecydujmy się na SEO.
Jednakże najlepsze wyniki osiągają kampanie, które stawiają na kooperację działań SEO i SEM. W związku z tym sugestia z naszej strony - proponujemy rozpocząć od SEM, a potem uzupełnić go o SEO. Dlaczego?
Wyobraźmy sobie sytuację, w której nasz budżet musimy dokładnie zaplanować i podjąć decyzję, pod jakie słowa kluczowe chcemy prowadzić działania SEM albo SEO. Zaczynamy od SEM. Testujemy na przykład 500 słów kluczowych, związanych z naszym biznesem, w Google Ads. Słowa kluczowe wyciągamy z narzędzi do
planowania słów kluczowych, np.
Google Keyword Planner. Po pewnym czasie płatne wyniki przyniosą nam odpowiedź, które słowa z całej puli są najcenniejsze, a które z kolei możemy odsiać. Dopiero pod te najlepsze słowa kluczowe dokonujemy działań SEO. Warto w szczególności skupić się na bardziej złożonych słowach kluczowych długiego ogona (
long-tail keywords), które są mniej konkurencyjne i ściągają wartościowy ruch na stronę, dodatkowo pozycjonując nas jako eksperta w niecodziennej tematyce.
Nie starajmy się wyznaczyć również sztywnego minimalnego limitu czasu prowadzenia kampanii w celu sprawdzenia, które słowa kluczowe są najbardziej istotne. Niektórym kampaniom osiągnięcie wyników i wyciągnięcie wniosków co do dalszych działań może zająć trzy, cztery tygodnie, innym zaś znacznie dłużej.
Co zatem jest skuteczniejsze - SEO czy SEM?
Na podstawie dotychczasowych wywodów możemy śmiało powiedzieć, że ani SEM, ani SEO nie jest skuteczniejsze, ani ważniejsze.
Obydwie strategie wzajemnie się uzupełniają. Wprawdzie możemy mocniej postawić na jedną z nich, by osiągnąć określone efekty - szybsze wyniki, testowanie rynku i słów kluczowych oraz kontrolę (SEM) czy wiarygodność, budowanie pozycji i długoterminowe pozycjonowanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania (SEO) - jednak obydwa działania przyniosą optymalne efekty, jeśli będą stosowane wspólnie. Dlatego zaleca się przemyślaną kampanię, będącą fuzją SEO + SEM.
Jeśli wciąż zastanawiasz się, którą strategię wybrać dla swoich działań marketingu internetowego, spieszymy z rozwiązaniem. Oferujemy profesjonalne szkolenia z SEO oraz z Google Ads.
Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu strony, prowadzisz projekty SEO w firmie, pragniesz pogłębić wiedzę i nabrać nowego doświadczenia - polecamy nasze szkolenie z SEO (pozycjonowania).
Jeżeli chcesz samodzielnie prowadzić kampanie reklamowe, pracować jako wykwalifikowany specjalista SEM oraz pogłębić wiedzę i zdobyć nowe doświadczenie - zachęcamy do zapisania się na szkolenie z Google Ads.
↳
Polecamy dodatkowo lekturę artykułów:
Pozycjonowanie stron: 7 trendów na 2024
Najważniejsze algorytmy Google: 7 algorytmów kluczowych dla SEO