UX, czyli User Experience — jaką pełni rolę w marketingu?

User Experience to pojęcie, które powinno być znane każdemu specjaliście marketingu. Jaka jest definicja UX? Jak wygląda User Experience w praktyce? W tym artykule przyjrzymy się najważniejszym zagadnieniom, związanym z doświadczeniem użytkownika naszej strony.

User Experience - co to takiego?

Jeśli chcemy zyskać pewność, że użytkownik wróci na naszą stronę, musimy zadbać o dobre pierwsze wrażenie. Należy mieć na względzie oczekiwania i potrzeby osób odwiedzających witrynę. Dobry UX design to przede wszystkim:
  • spójny interfejs strony,
  • łatwa, intuicyjna obsługa krok po kroku,
  • estetyka, która przekłada się na wrażenie z użytkowania i wizerunek,
  • jasny przekaz informacji,
  • wygoda użytkownika,
  • brak przeszkadzających reklam i wyskakujących okienek (tzw. pop-ups).
  • Co źle wpływa na doświadczenie użytkownika?


    Mając na uwadze definicję user experience, warto wiedzieć, jakich błędów nie popełnić. Elementy, które źle wpływają na UX, to:
  • niewłaściwa szata graficzna (kolory i czcionki),
  • za dużo tekstu, a za mało grafik,
  • źle wykonane SEO lub jego brak (co przekłada się na jakość contentu),
  • pominięcie potrzeb użytkowników - jeśli im nie odpowiada, użytkownik nie wróci,
  • błędnie zaprojektowana nawigacja po stronie, przez którą użytkownik się gubi,
  • zbyt długi czas ładowania strony.
  • Jak dopasować stronę do potrzeb użytkownika?


    Bardzo przydatne jest stworzenie modelowego użytkownika strony. UX designer tworzy taką personę na podstawie:
  • danych demograficznych i psychograficznych osób korzystających z marki,
  • analizy potrzeb klientów (poprzez kontakt lub analizę danych historycznych),
  • wykorzystywane technologie.

  • Modelowy użytkownik pozwala:
  • rozpoznać potrzeby odbiorcy,
  • zidentyfikować cele, dla jakich użytkownik szuka treści i odwiedza stronę,
  • skupić się na właściwej grupie docelowej.

  • Projektując stronę pod kątem UX, warto odpowiedzieć sobie na pytania:
  • Kto jest moim odbiorcą docelowym?
  • Jaki jest główny cel odwiedzin mojej strony?
  • Jak chcę, by wyglądała ścieżka użytkownika po stronie?
  • Jak przedstawić treści w sposób czytelny i jasny?
  • Czy na stronie da się łatwo wyszukać potrzebne informacje?
  • Jak zachęcę użytkownika do dłuższego pozostania na stronie?
  • Co cenią sobie użytkownicy stron internetowych?

    Wyobraźmy sobie, że jesteśmy użytkownikiem, który szuka informacji na temat produktu lub usługi. Trafiamy na odpowiednią stronę. Co sprawi, że nasza pierwsza wizyta będzie pozytywna i skłoni do powrotu w przyszłości?
  • Szybkie ładowanie strony. Użytkownicy są niecierpliwi i opuszczają witryny, które ładują się wolno. Niektórzy dają stronie zaledwie 3-5 sekund na załadowanie.
  • Przejrzysty, czytelny design i łatwa nawigacja.
  • Grafiki dobrej jakości, ukazujące produkt lub zagadnienie pod wieloma kątami.
  • Niezbędne informacje. Dotyczy to treści (w przypadku poradników), jak i szczegółów produktu, zakupu, dostawy, płatności (w przypadku sklepu).
  • Możliwość personalizacji do własnych potrzeb i upodobań.
  • Przydatne i pomagające w nawigacji jest też odpowiednie Call To Action (CTA). To łatwo widoczny i klikalny przycisk, pozwalający przejść do następnego kroku. Powinien mieć odpowiednie wymiary, kolor oraz kształt.

    Przeczytaj też artykuł o Core Web Vitals - algorytmie, na który składają się trzy metryki: FCP, FID, CLS, mierzące prędkość ładowania strony, jej wydajność oraz doświadczenie użytkowników. Artykuł: Google Core Web Vitals: jeden algorytm, trzy metryki

    Pamiętaj, że dopasowana pod oczekiwania i potrzeby odbiorcy strona pozwoli na dobre pierwsze wrażenie. Daje również sporą szansę na ponowne odwiedziny. W połączeniu z odpowiednimi praktykami SEO Twoja strona z pewnością będzie przyciągać coraz więcej użytkowników!

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski