User Experience - co to takiego?
Jeśli chcemy zyskać pewność, że użytkownik wróci na naszą stronę, musimy zadbać o dobre pierwsze wrażenie. Należy mieć na względzie oczekiwania i potrzeby osób odwiedzających witrynę.
Dobry UX design to przede wszystkim:
spójny interfejs strony,
łatwa, intuicyjna obsługa krok po kroku,
estetyka, która przekłada się na wrażenie z użytkowania i wizerunek,
jasny przekaz informacji,
wygoda użytkownika,
brak przeszkadzających reklam i wyskakujących okienek (tzw. pop-ups).Co źle wpływa na doświadczenie użytkownika?
Mając na uwadze definicję user experience, warto wiedzieć, jakich błędów nie popełnić. Elementy, które źle wpływają na UX, to:
niewłaściwa szata graficzna (kolory i czcionki),
za dużo tekstu, a za mało grafik,
źle wykonane SEO lub jego brak (co przekłada się na jakość contentu),
pominięcie potrzeb użytkowników - jeśli im nie odpowiada, użytkownik nie wróci,
błędnie zaprojektowana nawigacja po stronie, przez którą użytkownik się gubi,
zbyt długi czas ładowania strony. Jak dopasować stronę do potrzeb użytkownika?
Bardzo przydatne jest stworzenie modelowego użytkownika strony. UX designer tworzy taką personę na podstawie:
danych demograficznych i psychograficznych osób korzystających z marki,
analizy potrzeb klientów (poprzez kontakt lub analizę danych historycznych),
wykorzystywane technologie.
Modelowy użytkownik pozwala:
rozpoznać potrzeby odbiorcy,
zidentyfikować cele, dla jakich użytkownik szuka treści i odwiedza stronę,
skupić się na właściwej grupie docelowej.
Projektując stronę pod kątem UX, warto odpowiedzieć sobie na pytania:
Kto jest moim odbiorcą docelowym?
Jaki jest główny cel odwiedzin mojej strony?
Jak chcę, by wyglądała ścieżka użytkownika po stronie?
Jak przedstawić treści w sposób czytelny i jasny?
Czy na stronie da się łatwo wyszukać potrzebne informacje?
Jak zachęcę użytkownika do dłuższego pozostania na stronie?
Co cenią sobie użytkownicy stron internetowych?
Wyobraźmy sobie, że jesteśmy użytkownikiem, który szuka informacji na temat produktu lub usługi. Trafiamy na odpowiednią stronę. Co sprawi, że nasza pierwsza wizyta będzie pozytywna i skłoni do powrotu w przyszłości?
Szybkie ładowanie strony. Użytkownicy są niecierpliwi i opuszczają witryny, które ładują się wolno. Niektórzy dają stronie zaledwie 3-5 sekund na załadowanie.
Przejrzysty, czytelny design i łatwa nawigacja.
Grafiki dobrej jakości, ukazujące produkt lub zagadnienie pod wieloma kątami.
Niezbędne informacje. Dotyczy to treści (w przypadku poradników), jak i szczegółów produktu, zakupu, dostawy, płatności (w przypadku sklepu).
Możliwość personalizacji do własnych potrzeb i upodobań.Przydatne i pomagające w nawigacji jest też odpowiednie
Call To Action (CTA). To łatwo widoczny i klikalny przycisk, pozwalający przejść do następnego kroku. Powinien mieć odpowiednie wymiary, kolor oraz kształt.
Przeczytaj też artykuł o Core Web Vitals - algorytmie, na który składają się trzy metryki: FCP, FID, CLS, mierzące prędkość ładowania strony, jej wydajność oraz doświadczenie użytkowników. Artykuł:
Google Core Web Vitals: jeden algorytm, trzy metryki
Pamiętaj, że dopasowana pod oczekiwania i potrzeby odbiorcy strona pozwoli na dobre pierwsze wrażenie. Daje również sporą szansę na ponowne odwiedziny. W połączeniu z odpowiednimi praktykami SEO Twoja strona z pewnością będzie przyciągać coraz więcej użytkowników!
Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.