Kolory mają moc wpływania na emocje i odczucia użytkownika. Potrafią zmienić percepcję obserwowanego zjawiska lub rzeczy. Dotyczy to także stron internetowych, które są wizytówką marek i firm. Nic więc dziwnego, że znalazły zastosowanie w content marketingu. Nie chodzi tu tylko o to, jakie kolory są według nas mniej lub bardziej ładne. Różne barwy wywołują podświadomie różne emocje i musimy być tego świadomi, projektując przekaz naszych treści. Kolory są tak istotne, że pewne marki nie muszą się specjalnie silić, by zdobyć uwagę odbiorców. Ich barwy brandowe są właśnie tak rozpoznawalne (na przykład czerwony i żółty w przypadku McDonald's).
Funkcje kolorów a marketing
Kolor witryny internetowej może zadecydować o sukcesie konwersji. Wielu użytkowników podejmuje decyzje, kierując się podświadomymi bodźcami. Kolory mogą przełożyć się na to, czy odbiorca skorzysta z usług lub dokona zakupu. Załóżmy, że dany kolor decyduje o bezpieczeństwie, a ktoś szuka zaufanego doradcy finansowego. Strona doradcy powinna postawić na takie właśnie barwy. Porównując różnych doradców, użytkownik w teorii może podświadomie wybrać tego, który ma "lepsze kolory".
Istnieje kilka ważnych aspektów, które trzeba wziąć pod uwagę, projektując szatę kolorystyczną strony.
Skojarzenia emocjonalne
Kolory mają moc wpływania na nasze wrażenia i emocje. Inne odczucia wzbudzi strona utrzymana w pastelowej żółci, inne skąpana w czerni i szarości. Dokładniejszemu znaczeniu poszczególnych kolorów przyjrzymy się pod koniec tego artykułu.
Przeczytaj również: Storytelling w Content Marketingu: jak historie wpływają na odbiór treści
Dostosowanie do grupy docelowej
To, do kogo kierujemy przekaz marketingowy, ma ogromne znaczenie. Kto szuka naszej strony internetowej i na nią wejdzie? Elementy, które trzeba wziąć pod uwagę, to m.in.:
wiek odbiorców,
płeć odbiorców,
cele, oczekiwania i potrzeby odbiorców,
dochód odbiorców.
Inne kolory powinna mieć strona skierowana do dzieci. Inne do młodych kobiet. Inne do mężczyzn w sile wieku. Każda branża, oferująca produkty i usługi dla konkretnych grup, musi mieć odrębne barwy. Na przykład:
dla dzieci: czerwony, żółty, niebieski, zielony (jaskrawe barwy), dla dorosłych: czarny, szary, granatowy lub biały.
dla kobiet: fioletowy, granatowy, różowy, dla mężczyzn: niebieski, czarny, szary. Zwyczajowo niezbyt lubiane przez obie płci barwy to za to brązowy i pomarańczowy.
Rozpoznawalność marki
Pewne marki mają rozpoznawalne, ikoniczne kolory. Brandowe barwy marek to charakterystyczne odcienie określonych kolorów. Muszą być obowiązkowo stosowane w każdym miejscu. Przykładowo: Facebook - niebieski, Żabka - zielony, KFC - czerwony, biały i czarny, InPost - żółty, biały i szary. Widząc te barwy w Internecie, marki prawdopodobnie od razu przyjdą nam na myśl.
Czytelność
Kolory powinny poprawiać czytelność strony i ułatwiać odbiór treści. Nie mogą być męczące dla oka. Tekst nie powinien zlewać się z tłem. Grafiki muszą w naturalny sposób odcinać się od reszty.
Spójność kolorystyczna
Kolory, których używamy na stronie internetowej, muszą odzwierciedlać te używane w innych kanałach. Nasza marka powinna być spójna niezależnie od medium, w którym ją prezentujemy. Strona i treści są wizytówką naszego brandu i powinny od razu wywoływać z nim skojarzenie.