Marketing a kolory. Jak wybrać barwy strony internetowej?

Specjalista marketingu, projektując treści do Internetu, sięga po kolory na każdym kroku. W jakim celu? Jak je właściwie wykorzystać? Z jakich kolorów korzystać, a jakich lepiej unikać? Sprawdźmy to!

Dlaczego kolory są tak ważne w marketingu?

Kolory mają moc wpływania na emocje i odczucia użytkownika. Potrafią zmienić percepcję obserwowanego zjawiska lub rzeczy. Dotyczy to także stron internetowych, które są wizytówką marek i firm. Nic więc dziwnego, że znalazły zastosowanie w content marketingu. Nie chodzi tu tylko o to, jakie kolory są według nas mniej lub bardziej ładne. Różne barwy wywołują podświadomie różne emocje i musimy być tego świadomi, projektując przekaz naszych treści. Kolory są tak istotne, że pewne marki nie muszą się specjalnie silić, by zdobyć uwagę odbiorców. Ich barwy brandowe są właśnie tak rozpoznawalne (na przykład czerwony i żółty w przypadku McDonald's).



Funkcje kolorów a marketing


Kolor witryny internetowej może zadecydować o sukcesie konwersji. Wielu użytkowników podejmuje decyzje, kierując się podświadomymi bodźcami. Kolory mogą przełożyć się na to, czy odbiorca skorzysta z usług lub dokona zakupu. Załóżmy, że dany kolor decyduje o bezpieczeństwie, a ktoś szuka zaufanego doradcy finansowego. Strona doradcy powinna postawić na takie właśnie barwy. Porównując różnych doradców, użytkownik w teorii może podświadomie wybrać tego, który ma "lepsze kolory".
Istnieje kilka ważnych aspektów, które trzeba wziąć pod uwagę, projektując szatę kolorystyczną strony.

Skojarzenia emocjonalne


Kolory mają moc wpływania na nasze wrażenia i emocje. Inne odczucia wzbudzi strona utrzymana w pastelowej żółci, inne skąpana w czerni i szarości. Dokładniejszemu znaczeniu poszczególnych kolorów przyjrzymy się pod koniec tego artykułu.

Przeczytaj również: Storytelling w Content Marketingu: jak historie wpływają na odbiór treści

Dostosowanie do grupy docelowej


To, do kogo kierujemy przekaz marketingowy, ma ogromne znaczenie. Kto szuka naszej strony internetowej i na nią wejdzie? Elementy, które trzeba wziąć pod uwagę, to m.in.:

  • wiek odbiorców,
  • płeć odbiorców,
  • cele, oczekiwania i potrzeby odbiorców,
  • dochód odbiorców.


  • Inne kolory powinna mieć strona skierowana do dzieci. Inne do młodych kobiet. Inne do mężczyzn w sile wieku. Każda branża, oferująca produkty i usługi dla konkretnych grup, musi mieć odrębne barwy. Na przykład:

  • dla dzieci: czerwony, żółty, niebieski, zielony (jaskrawe barwy), dla dorosłych: czarny, szary, granatowy lub biały.
  • dla kobiet: fioletowy, granatowy, różowy, dla mężczyzn: niebieski, czarny, szary. Zwyczajowo niezbyt lubiane przez obie płci barwy to za to brązowy i pomarańczowy.


  • Rozpoznawalność marki


    Pewne marki mają rozpoznawalne, ikoniczne kolory. Brandowe barwy marek to charakterystyczne odcienie określonych kolorów. Muszą być obowiązkowo stosowane w każdym miejscu. Przykładowo: Facebook - niebieski, Żabka - zielony, KFC - czerwony, biały i czarny, InPost - żółty, biały i szary. Widząc te barwy w Internecie, marki prawdopodobnie od razu przyjdą nam na myśl.

    Czytelność


    Kolory powinny poprawiać czytelność strony i ułatwiać odbiór treści. Nie mogą być męczące dla oka. Tekst nie powinien zlewać się z tłem. Grafiki muszą w naturalny sposób odcinać się od reszty.

    Spójność kolorystyczna


    Kolory, których używamy na stronie internetowej, muszą odzwierciedlać te używane w innych kanałach. Nasza marka powinna być spójna niezależnie od medium, w którym ją prezentujemy. Strona i treści są wizytówką naszego brandu i powinny od razu wywoływać z nim skojarzenie.

    Znaczenie kolorów w marketingu


    Kolory w marketingu niosą ze sobą całą gamę znaczeń. Przyjrzyjmy się znaczeniu kolorów w kontekście naszej strony internetowej.

  • Czerwony: pasja, energia, miłość. Ale również: agresja i gniew. Dlatego warto ostrożnie używać czerwieni. Zdecydowanie nie powinna znaleźć się na stronie związanej z medycyną.

  • Brand: Coca-Cola


  • Niebieski: zaufanie i profesjonalizm. Finanse, technologie, medycyna. Nie pasuje z kolei do żywności.

  • Brand: IBM


  • Zielony: natura, spokój, ekologia, świeżość. Zdecydowanie polecany do branży zdrowotnej i ekologicznej, a także spożywczej.

  • Brand: Starbucks


  • Żółty: radość i optymizm oraz energia. Często widzi się go w rozrywce i kulturze.

  • Brand: National Geographic


  • Fioletowy: luksus i tajemniczość. Moda i kosmetyki. Wykorzystuje go czasem także branża spożywcza.

  • Brand: Cadbury


  • Różowy: delikatność, słodycz, romantyzm. Branża mody i beauty. Kolor kierowany przede wszystkim do dziewczynek i kobiet.

  • Brand: Barbie


  • Brązowy: solidność i przyziemność. Często wykorzystują go branża motoryzacyjna oraz budowlana.

  • Brand: UPS


  • Czarny: ekskluzywność, prestiż, elegancja. Stosowany przez firmy oferujące produkty i usługi luksusowe.

  • Brand: Mercedes-Benz


  • Szary: profesjonalizm i minimalizm. Branża technologiczna.

  • Brand: Audi


  • Biały: czystość, prostota, elegancja i minimalizm.

  • Brand: Apple



    Nie wiem, jaki kolor wybrać do swojej strony!


    Paleta kolorów oferuje nieskończoną ilość barw. Każdy brand ma szansę znaleźć dla siebie unikalny odcień. Oto przykładowe branże wraz z kolorami, które można rozważyć.

  • Strona o zdrowym odżywianiu: zielony; pastelowy jasnożółty; delikatny, jasny niebieski.
  • Strona kancelarii prawnej: ciemny niebieski; szary; srebrny.
  • Strona producenta napojów energetycznych: pomarańczowy; czerwony; neonowe akcenty.
  • Strona agencji marketingowej: niebieski; szary; czarny.
  • Strona antykwariatu ze starymi książkami: brązowy; beżowy; ciemny bordowy; złoty.
  • Strona lekarza-specjalisty, kliniki lub szpitala: biały, niebieski.
  • Strona marki samochodów luksusowych: czarny, szary, srebrny.


  • Pragniesz stworzyć i wypozycjonować stronę, ale nie jesteś pewien o zgodność z SEO? Dzięki kursowi z SEO poznasz tajniki treści, które wpłyną pozytywnie na odbiór Twojej marki.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski