Pogrubienia w tekście: jak wpływają na UX?

Pogrubienia, czyli boldowanie, sprawiają, że określone fragmenty tekstu są wyraźniejsze i bardziej rzucają się w oczy. Takie zabiegi są często stosowane w wielu treściach tekstowych w Internecie. Boldowanie to cenny zabieg, wykorzystywany w content marketingu i nie tylko. Jednak co niosą ze sobą pogrubienia i w jaki sposób wpływają na odbiór treści przez użytkowników i przez wyszukiwarkę? Poznaj najważniejsze informacje na temat boldowania tekstu.

Do czego służą pogrubienia w tekście?


Pogrubienia służą do zaznaczenia wyjątkowo istotnych informacji w tekście lub pojedynczych słów bądź fraz. Wyróżniają je spośród dziesiątek lub setek innych wyrazów, zwracając uwagę na ich kluczowość dla omawianego zagadnienia. W podobny sposób działają podkreślenia, choć mają zdecydowanie mniejszą siłę wyrazu. Jeśli chodzi o kursywę, czyli pismo pochyłe, stosuje się ją przede wszystkim w przypadku cytatów czy porównań w różnych językach.

Wpływ pogrubień na czytelność tekstu dla użytkownika


  • Wyróżnienie kluczowych informacji. Pogrubienia pozwalają wyróżnić kluczowe słowa, frazy lub zdania, przyciągając uwagę czytelników i pomagając im zrozumieć istotne punkty artykułu.
  • Możliwość szybkiego skanowania tekstu. Tekst z odpowiednio stosowanymi pogrubieniami jest łatwiejszy do szybkiego przeglądania. Czytelnicy mogą szybko zidentyfikować ważne fragmenty i zdecydować, czy chcą dokładniej przeczytać dany fragment.
  • Podkreślenie hierarchii. Pogrubienia mogą być wykorzystane do podkreślenia hierarchii treści. Bolduje się np. tytuły sekcji, podtytuły, ważne punkty lub definicje.
  • Zwrócenie uwagi na linki. Często bolduje się także linki, aby zwrócić na nie uwagę. Wpływa to korzystnie na czas spędzony przez użytkownika w całej witrynie i przejrzystość linkowania wewnętrznego.
  • Jakie elementy warto pogrubić w tekście?


  • Tytuły i podtytuły. Pogrubienia mogą być stosowane do wyróżnienia tytułów i podtytułów, co ułatwia czytelnikom nawigację po treści. Jeśli nie decydujemy się boldować tych elementów, warto zadbać o taki układ treści, by były czytelne bez tego zabiegu.
  • Słowa kluczowe. Istotne słowa lub frazy mogą być pogrubione, aby zwrócić uwagę czytelników i podkreślić ich znaczenie. Przede wszystkim warto wyboldować keywordy, pod które pozycjonowana jest treść, aby zwrócić uwagę na ich szczególne znaczenie dla omawianego tematu.
  • Ważne punkty. Wyróżnienie ważnych punktów lub faktów pomaga czytelnikom zrozumieć istotę treści i szybko przyswoić informacje. Przydaje się stosować boldowanie w przypadku podkreślenia danych tez, wniosków, podsumowań.
  • Wypunktowania. Boldowanie list punktowanych pozwala na łatwiejsze zorientowanie się w treści i rozróżnienie poszczególnych elementów listy.

  • Jak często stosować boldowanie?


    Pogrubienia w tekście to przydatny zabieg, jednak nie można z nimi przesadzić. Powinniśmy boldować tylko faktycznie istotne zdania lub frazy. Wówczas tekst będzie czytelny, a ważne elementy odpowiednio wyróżnione. W przeciwnym wypadku zaburzymy jego przejrzystość, co źle wpłynie na doświadczenie użytkownika.

    Wpływ pogrubień na SEO strony i ocenę przez roboty wyszukiwarek


    Boldowanie tekstu ma niewątpliwie pozytywny wpływ na użyteczność z punktu widzenia odbiorcy treści, ale czy wpływa też na to, jak roboty wyszukiwarki postrzegają tę treść? Okazuje się, że tak. Wprawdzie boldowanie nie odgrywa szczególnie znaczącej roli, ale jest brane pod uwagę przez algorytmy. Roboty wyszukiwarek rozpoznają pogrubienia jako sygnał, że dany fragment tekstu jest istotny, jednak nie jest to jedyny czynnik brany pod uwagę przy ocenie treści strony. O wiele ważniejsze są niejednokrotnie omawiane przez nas elementy, takie jak wartość treści, słowa kluczowe, linki zwrotne czy dostosowanie strony pod różne typy urządzeń.

    Pamiętajmy, że stosowanie pogrubień powinno być związane z poprawą czytelności i doświadczenia użytkownika (UX - User Experience), a nie tylko z manipulacją dla celów SEO. Nadmierna stylizacja tekstu może być uznana za spam przez roboty wyszukiwarek i mieć negatywny wpływ na ocenę strony. Dlatego należy używać pogrubień z umiarem i zawsze w kontekście poprawy przejrzystości treści dla czytelników.

    Jak oznaczyć boldowanie w kodzie strony?


    Pogrubienie tekstu w kodzie HTML strony możemy oznaczyć na kilka sposobów.

  • Zwykłe pogrubienie tekstu: tag "b". W nawiasy < > wpisujemy tekst, który ma być pogrubiony. Wygląda to następująco:

    Boldowanie tekstu. Do czego służy?

  • Pogrubienie tekstu tagiem "strong": w ten sposób pogrubiamy tekst semantycznie. Jest to o tyle istotne, że pogrubienie za pomocą tagu "strong" jest widoczne właśnie dla robotów wyszukiwarki. Zwraca uwagę, że wyboldowany fragment jest istotny w kontekście całej treści. Wygląda to następująco:

  • Boldowanie tekstu. Do czego służy?


    Podsumowując: boldowanie tekstu to użyteczny zabieg, który wpływa na jego czytelność. Podkreśla istotne fragmenty, wyróżnia słowa kluczowe i co ważniejsze sformułowania. Wprawdzie samo boldowanie nie ma wielkiego znaczenia w oczach robotów wyszukiwarek, ale wpływa bardzo na użyteczność i doświadczenie użytkownika. To z kolei przekłada się na pozytywne wrażenia z korzystania ze strony, co będzie odczytane jako ważny sygnał przez algorytmy. Dlatego warto rozsądnie stosować boldowanie, mając na uwadze wygodę czytelnika, która przeniesie się na lepszy wizerunek witryny w oczach wyszukiwarki, potencjalnie skutkując poprawą pozycjonowania strony.

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • UI, czyli User Interface, a UX i SEO strony
  • PageSpeed Insights - co mówi narzędzie badające szybkość strony


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski