Google PageSpeed Insights – co powie nam narzędzie do badania szybkości strony?

Google PageSpeed Insights, zwane w skrócie PSI, to narzędzie oferowane przez giganta z Kalifornii. Dzięki niemu zbadamy prędkość dowolnej strony internetowej. PSI oferuje wiele przydatnych raportów, dzięki którym wnikliwie przeanalizujemy kondycję witryny. W tym artykule powiemy, czym dokładnie jest PageSpeed Insights, jak działa, jakie raporty oferuje oraz jakie działania podjąć, by poprawić prędkość strony.

Co to jest Google PageSpeed Insights (PSI)?


Jak wspomnieliśmy we wstępie, PageSpeed Insights to narzędzie od Google, które oferuje możliwość kompleksowego zbadania prędkości dowolnej strony. Możemy zbadać ją dla urządzeń mobilnych oraz komputerów. Narzędzie dostarcza informacji na temat rzeczonej prędkości w ujęciu całego szeregu metryk, a także podsuwa sugestie dotyczące optymalizacji. Jest niezwykle przydatne i warto z niego korzystać w procesie ulepszania strony, zwłaszcza że Google PageSpeed Insights jest narzędziem bezpłatnym.

Jak skorzystać z narzędzia? Wystarczy wejść na stronę: https://pagespeed.web.dev/ i wpisać adres URL wybranej strony. Narzędzie dokona złożonej analizy i przedstawi nam wyniki.

Wykonaliśmy analizę wybranej strony internetowej. Poniżej znajduje się część raportu, który dostarcza PSI. Jak widać, raport jest rozbudowany i określa takie współczynniki jak wydajność, ułatwienia dostępu, sprawdzone metody i SEO. W sekcji Diagnostyka oferuje wskazówki i dokładniejsze objaśnienia. W tejże sekcji dostępna jest możliwość przełączenia się między audytami dotyczącymi określonych metryk lub po prostu wyświetlenie wszystkich naraz.

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights


Najważniejsze metryki PSI


Raport dostarczany przez PSI zawiera zbiór metryk, określających różne aspekty szybkości badanej strony internetowej. Zdecydowanie trzy najważniejsze z nich to CLS, FID i LCP, wchodzące w skład Core Web Vitals. Core Web Vitals to właśnie te trzy metryki, badające jakość strony oraz poziom doświadczenia użytkownika.

  • LCP - Largest Contentful Paint. Mierzy czas od otworzenia strony do chwili, kiedy największy kawałek treści jest w pełni załadowany i gotowy do wyświetlenia. Optymalny wynik LCP to poniżej 2,5 sekundy. Wynik badanej strony to 3,7 s - czyli do poprawy.
  • FID - First Input Delay. Mierzy czas od pierwszej interakcji użytkownika (np. kliknięcia) na stronie do momentu, gdy przeglądarka zareaguje na tę interakcję. Optymalny wynik FID to poniżej 100 milisekund. Wynik badanej strony to zaledwie 19 ms, czyli bardzo dobry.
  • CLS - Cumulative Layout Shift. Sprawdza, jak bardzo niestabilny jest układ strony podczas ładowania. Optymalny wynik CLS to mniejszy niż 0,1. Wynik badanej strony to 0,28 - czyli nieco za wysoki.

  • Inne metryki wyświetlane przez PSI to m.in.:

  • FCP - First Contentful Paint. Mierzy czas od rozpoczęcia ładowania strony przez użytkownika do momentu, gdy pierwszy element treści jest wyświetlany w przeglądarce. Optymalny wynik FCP to poniżej 1,3 sekundy. Wynik badanej strony to dokładnie 1,3 s - czyli, powiedzmy, w sam raz.
  • INP - Interaction to Next Paint. Mierzy reakcję strony na interakcje użytkownika, obserwując opóźnienia kliknięć, dotknięć ekranu i interakcji z klawiaturą, które występują w czasie wizyty na stronie. INP ma docelowo zastąpić FID. Optymalny wynik INP to poniżej 200 milisekund; do 500 wymaga poprawy, a powyżej to poważny sygnał do zmian. Wynik badanej strony to 746 ms, czyli właśnie sygnał do usprawnień.
  • TTFB - Time to First Byte. Czyli czas do pierwszego bajtu. Mówi, ile czasu upływa od żądania wyświetlenia strony przez użytkownika do momentu odpowiedzi na nie przez serwer. Optymalny wynik TTFB to około 200 milisekund. Wynik badanej strony to 300 milisekund, czyli do zaakceptowania.
  • Wyniki prezentowane przez PSI


    Narzędzie PSI przydziela stronom wyniki w skali 0-100. Wyższy wynik równa się lepszej wydajności strony. Przedziały punktowe prezentują się następująco:

  • 90-100: Wynik doskonały.
  • 50-89: Wynik średni. Sugerowane są pewne optymalizacje.
  • 0-49: Wynik słaby. Zalecane jest przeprowadzenie znacznych optymalizacji.

  • Kategorie wyników google pagespeed insights

    Badana strona miała spore problemy z wydajnością (10), cechowała się dobrymi sprawdzonymi metodami (78), a także świetnymi ułatwieniami dostępu (98) i poziomem SEO (92).

    Google PageSpeed Insights

    Jak poprawić wyniki strony?


    Wyniki dostarczone przez narzędzie Google PSI mogą sugerować konieczność zmian w badanej stronie. Aby to zrobić, należy m.in.:

  • Wyeliminować zasoby, które mogą blokować renderowanie.
  • Skompresować pliki CSS i JavaScript, by przyspieszyć ładowanie strony.
  • Skompresować obrazy i inne multimedia. Nie musi to oznaczać pogorszenia ich jakości. W Internecie dostępnych jest wiele narzędzi, które zmniejszają wagę obrazów bez szkody dla ich jakości. Przyda się też dodanie atrybutu "srcset" - dzięki niemu strona będzie sama wybierać optymalny rozmiar obrazu w zależności od urządzenia, z którego korzysta użytkownik.
  • Wykorzystać pamięć cache, by skrócić czas ładowania strony dla powracających użytkowników.
  • Skorzystać z szybkiego hostingu i serwerów CDN (Content Delivery Network), które poprawiają ładowanie strony.
  • Ustalić priorytety ładowania treści - tak, by te najważniejsze wczytywały się pierwsze.
  • Naprawić przekierowania. Unikać łańcuchów przekierowań, które obciążają witrynę.
  • Nie nadużywać skryptów, reklam, wtyczek. Spowalniają stronę.
  • Regularnie monitorować wydajność strony w Google PageSpeed Insights i wdrażać ewentualne poprawki.

  • Podsumowując: Google PageSpeed Insights (PSI) to bardzo przydatne narzędzie do regularnego monitorowania kondycji strony. Dzięki niemu poznamy wiele metryk, decydujących o szybkości jej ładowania i podejmiemy niezbędne decyzje optymalizacyjne. Warto z niego korzystać, gdyż stanowi pomoc ze strony Google dla wszystkich stron, oferując nieocenione wsparcie w poprawie działania witryny.

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • Szybkość ładowania strony a SEO i doświadczenie użytkownika
  • Google Page Experience: algorytm, który mierzy UX
  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony internetowej


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski