Struktura kampanii reklamowej w Internecie

Dobra struktura kampanii

Internetowa kampania reklamowa musi zostać porządnie przygotowana, przemyślana i zbudowana z wielu tysięcy elementów, których efektywność można szczegółowo mierzyć.

Porządnie przygotowana struktura kampanii

Słaba struktura kampanii stworzona na szybko, w pośpiechu albo przy ograniczonej liczbie godzin pracy nie nadaje się do prawdziwej optymalizacji. Liczą się tu także pomysły, więc do skutecznej reklamy w Internecie potrzebujemy zarówno zdolnych ludzi jak i dobrych danych. Doskonałym przykładem są rozbudowane kampanie Google Ads. Podobnie sprawa wygląda w przypadku Facebook Ads. Tam zamiast słów kluczowych używamy między innymi różnych form reklamy, różnych celów reklamy, różnych grup odbiorców. Na początku liczy się doświadczenie i kreatywność, ponieważ trzeba wymyślić i znaleźć dobre kombinacje tych ustawień. Tę samą zasadę tj. budowę solidnej struktury kampanii należy stosować w pozostałych mediach: programmatic/RTB, email marketing, remarketing, display i innych.

Wpływ struktury kampanii na efektywność

Niezależnie od budżetu i celu kampanii budowa struktury kampanii wymaga dużej uwagi i staranności. W Google Ads ten sam budżet można zrealizować za pomocą kampanii prostej, zbudowanej na ograniczonej liczbie słów i tekstów reklam oraz za pomocą kampanii opartej na solidnej strukturze, w której jest kilkadziesiąt razy więcej słów i tekstów reklam odpowiednio zoptymalizowanych. Ta druga opcja przyniesie znacznie lepsze efekty np. za ten sam budżet kupimy o kilkadziesiąt procent więcej kliknięć i konwersji (efekt będzie większy o kilkadziesiąt procent).

Prosty przykład

Kampania z budżetem 10 000 miesięcznie, zrealizowana za pomocą solidnej struktury uzyskuje o 50% więcej kliknięć i konwersji w porównaniu do kampanii opartej o niepełną strukturę. Oznacza to, że dzięki dobrej strukturze ten sam efekt można osiągnąć za 67% budżetu (w tym przypadku oszczędzamy 3300 zł miesięcznie).

Im lepiej zostanie przygotowana kampania tym więcej zaoszczędzimy. Warto zatem mieć pewność, że prowadzona kampania jest oparta o bardzo dobrą strukturę.

Testowanie i bieżąca optymalizacja

Nikt jednak nie jest w stanie wymyślić najlepszych reklam od ręki i konieczne jest stworzenie wielu dobrych kampanii cząstkowych na koncie reklamowym, rozpoczęcie kampanii i bardzo sprawna analiza danych oraz bieżąca optymalizacja efektywności. Po wnikliwej analizie danych odkrywamy najskuteczniejsze reklamy, optymalizujemy kampanię i uzyskujemy coraz lepsze wyniki. W cotygodniowych raportach widać wzrost efektywności kampanii, ponieważ jest on „Data Driven”. Ten sam budżet kampanii może przynieść efekty większe o kilkadziesiąt procent, a nawet kilka razy. Zależy to od tego jak dobrze rozbudowana zostanie struktura kampanii, z jak dobrych elementów zostanie złożona (kreatywność) oraz jak dobrze zostanie zoptymalizowana (measurement planning process, analiza danych, bieżące przełożenie danych na decyzje = data driven campaign)

Podsumowanie

Reasumując w zakupie kampanii internetowych, w szczególności tych sprzedawanych w modelu aukcyjnym (AdWords, FB, Programmatic), jednym z najważniejszych elementów jest perfekcyjnie przygotowana struktura kampanii, która będzie się nadawać do dalszej optymalizacji na podstawie danych. To dzięki niej niektóre kampanie są kilka razy skuteczniejsze od tych, przygotowanych w sposób uproszczony, w których duża część budżetu reklamowego przepala się nieefektywnie.

O tym jak poprawnie zbudować strukturę kampanii w Google Ads i FB mówimy na szkoleniu "Google Ads od Podstaw" oraz "Facebook/Instagram Ads".

Autor: Piotr Guziur
01.12.2017
Szkolenia
Polski