Reklamy produktowe – Google Shopping, czy Amazon Sponsored Products?

Reklamy produktowe

Ze względu na fakt dynamicznego rozwoju handlu internetowego i reklamy online, której celem jest zwiększenie przychodów z transakcji w sieci, wielu z nas zastanawia się jak wykorzystać systemy Google oraz Amazon do tworzenia kampanii reklamowych i jak dzięki temu zwiększyć przychody ze sprzedaży swoich produktów.
Który system wobec tego wybrać? Jakie reklamy produktowe kryją za sobą podobieństwa i różnice? Wybór systemu reklamowego bazuje przede wszystkim na tym, jakie mamy cele i jakie zasoby. Musimy zadać sobie kilka podstawowych pytań, np.
Chcemy zwiększyć zasięg geograficzny i sprzedaż na rynkach zagranicznych, czy może chcemy sprzedawać tylko w Polsce i skupić się na określonym województwie?
Posiadamy swój sklep internetowy i magazyn?

Poniżej podamy kilka podstawowych różnic reklam produktowych na Amazonie i reklam produktowych Google.

Wygląd reklam Amazon sponsored products vs Google shopping
Wygląd reklamy na Amazonie nie różni się znacząco od reklamy produktowej Google. Wpisując w wyszukiwarkę Amazon i Google przykładową frazę „czerwone buty damskie” otrzymamy następujące wyniki:
Oba typu reklam zawierają zdjęcie, nazwę produktu, cenę, nazwę producenta, oceny użytkowników i dodatkowe informacje o rabatach lub możliwościach przesyłki. Wobec tego w kwestii wyświetlania informacji o swojej firmie i produktach, wybór systemu nie ma znaczenia. Idąc jednak dalej, spore znaczenie ma dostępność i zasięg geograficzny wyświetlania się reklam.

System reklamowy Amazon, czyli Amazon Marketing Services pozwala na reklamowanie się tylko w krajach, w których posiada swoje domeny, czyli:

  • Amazon.com
  • Amazon.ca
  • Amazon.com.mx
  • Amazon.co.uk
  • Amazon.de
  • Amazon.fr
  • Amazon.it
  • Amazon.es
  • Amazon.co.jp
  • Amazon.cn
  • Amazon.in
Co ważne, za niedługo będzie również w Polsce, więc dla większości osób związanych z handlem jest to ogromnie istotna informacja. Na chwilę obecną większość Polaków, sprzedaje lub kupuje na amazon.de. Jeśli chodzi o Google – zasięg geograficzny nas nie ogranicza. Sprzedawać możemy praktycznie gdzie tylko potrzebujemy. System ten pozwala też na konkretne dostosowanie reklam do poszczególnych lokalizacji (ograniczając lub dostosowując stawki CPC dla określonego terenu). Amazon nie daje takich możliwości, a jest to bardzo istotna informacja dla osób skupionych na danym zasięgu geograficznym (np. województwie, mieście itd.).

Amazon i Google różnią też wymagania dotyczące kont reklamowych. Spójrzmy na poniższą tabelę. Zanim zaczniemy się reklamować musimy:

AmazonGoogle
Założyć konto „Professional” w systemie Amazona (miesięczna subskrypcja w wysokości 39.99$ (amazon.com)Założyć darmowe konto Google Ads, które umożliwia tworzenie kampanii PPC.
Założyć stronę swojego sklepu na Amazonie (katalog swoich produktów).Założyć darmowe konto w systemie Google Merchant Center z aktualnym katalogiem produktów
Wprowadzić swoje produkty do magazynu (Amazon Inventory), decyzja o formie wysyłki produktów (przez magazyn Amazona tzw. FBA, czy samodzielnie).Poddać weryfikacji przez Google swoją stronę internetową (sklep e-commerce z produktami).
Co to dla nas oznacza? Tworzenie kampanii reklamowych Google Shopping wymaga od nas założenia dwóch osobnych kont Google oraz własny sklep internetowy. Oprócz systemu Google Ads, należy zaznajomić się z systemem Google Merchant Center. Jest to narzędzie, które umożliwia przesyłanie danych produktowych, tworzenie katalogów i dodawanie informacji o marce i sklepie. Patrząc na powyższe, Amazon jest prostszym rozwiązaniem dla użytkowników, którzy nie posiadają osobnego sklepu internetowego. Osoby lub przedsiębiorstwa, które chcą się reklamować mogą utworzyć katalog produktów bezpośrednio na stworzonym koncie Amazon. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że w porównaniu do Google Shopping, przy korzystaniu z systemu reklamowego, platforma ta jest płatna. W przypadku reklam Google konto jest darmowe.

Porównanie procesu tworzenia kampanii reklamowych Google i Amazon

Proces tworzenia kampanii reklamowych w systemach Google oraz Amazon jest dość zróżnicowany. Pomimo faktu, iż bazują one na tym samym modelu promocji PPC, posiadają kilka istotnych różnic. Już przy początkowych etapach budowania kampanii, Google oferuje więcej ustawień konfiguracji reklam. Są nimi przede wszystkim ustawienia lokalizacji, które ściśle łączą się z opisanymi wcześniej możliwościami Google w zakresie dostępności i zasięgu geograficznego reklam. System pozwala także na szerszy zasięg dzięki opcji korzystania z wyświetlania na witrynach partnerskich. Użytkownicy chcący korzystać z możliwości geograficznego kierowania reklam systemu Amazon są zobowiązani do utworzenia osobnych kampanii oraz list produktów w różnych językach, tak aby produkty mogły być sprzedawane na różnych domenach, np. niemiecka lista produktów na „amazon.de” oraz angielska lista produktów na „amazon.co.uk”. Korzyścią jest jednak możliwość obsłużenia tych kampanii za pomocą jednego konta.
Google, w porównaniu do Amazona, pozwala na korzystanie z planowania harmonogramu reklam, priorytetu kampanii oraz reklam lokalnego asortymentu, czego Amazon nie oferuje. Są to istotne kwestie, ponieważ dzięki nim sprzedawcy mogą m.in. korzystać ze statystyk dotyczących dni i godzin dokonywanych transakcji handlowych oraz ustawiać harmonogramy w taki sposób, aby zwiększać sprzedaż swoich artykułów w określonym czasie (a czasem znając swoją specyfikę biznesu, tak szczegółowe dostosowanie jest nieocenione by nie przepalać budżetu reklamowego) . Konfiguracja kampanii Google jest o wiele bardziej złożona, trudniejsza, natomiast daje niesamowite rezultaty.
Kolejną bardzo istotną różnicą jest fakt, że w systemie Amazon należy podać słowa kluczowe, na bazie których system będzie wyświetlał reklamy. W reklamach produktowych Google system nie korzysta ze zdefiniowanych słów kluczowych, ale wyświetla reklamy łącząc tematycznie zapytania internautów z informacjami i atrybutami jakie posiadają promowane artykuły.
Z własnego doświadczenia, porównaliśmy wyniki kampanii Google oraz Amazon ze względu na liczbę wyświetleń reklam, liczbę kliknięć, koszt oraz sprzedaż dla konkretnego klienta, który reklamował swoje produkty w obu systemach na raz. Warto się im przyjrzeć, uzyskaliśmy dzięki nim bardzo dużo interesujących wniosków. Ochrona danych nie pozwala nam na podanie konkretnych wyników (dlatego zakładamy kwotę X), natomiast przedstawimy wzrosty i spadki wyników porównując dwa systemy:
Wyniki wyraźnie pokazują, że wykorzystanie platformy reklamowej Amazon (konkretnie w tym przypadku sprzedaż na domenie amazon.co.uk) dało bardzo dobre rezultaty. Koszt reklamy dla naszego klienta w badanym okresie czasu był niemalże taki sam, ale pozostałe wskaźniki okazały się mieć o wiele większe wartości. Liczba wyświetleń reklamy na domenie Amazona jest prawie 4 razy większa niż w wynikach wyszukiwania Google. Liczba kliknięć w przypadku Amazona jest ponad 2 razy większa niż w przypadku Google. Liczba konwersji reklam Amazon Sponsored Products jest ponad 1,5 razy większa niż reklam produktowych Google Shopping. Z wyników dotyczących wyświetleń można również wywnioskować, że reklamy na Amazon mają bardzo duży zasięg, ale liczba kliknięć i konwersji nie jest do nich wprost proporcjonalna. Może być to spowodowane dużą konkurencją oraz faktem, że klienci Amazon przeszukują witrynę z zamiarem kupna produktu, mając bardzo duży wachlarz artykułów do wyboru. Znaczenie może mieć też popularność danej marki i produktów (popytu na nie) na danym rynku.
W przypadku Google reklamy mogą nie wyświetlać się na każde zapytanie internaty, gdyż użytkownicy nie zawsze wpisują frazy oznaczające bezpośrednią chęć kupna. Google cechuje się bowiem tym, że wyszukiwarka daje możliwość sprawdzenia danych technicznych, czytania opinii na forach lub nawet historii przedsiębiorstwa. Przykładowo, użytkownik wpisujący frazę „Umywalka firmy Roca” w Google mógł chcieć zapoznać się z opiniami innych klientów tej firmy na forach internetowych, natomiast wpisując identyczną frazę na witrynie Amazon mógł chcieć przeglądnąć dostępne umywalki i kupić jedną z nich.
Oznacza to, że Google nie korzystając w reklamach produktowych ze słów kluczowych musi inteligentnie wyświetlać reklamy, tak aby kierować je głównie na użytkowników z zamiarem kupna, a nie wyświetlać ich zbędnie, w zbyt dużej ilości. Ważne tu jest wtedy stosowanie wykluczeń słów kluczowych. Przeanalizowane miary pokazały jednak, że przy praktycznie tym samym koszcie, można osiągać bardzo dobre rezultaty, kierować reklamy na różne lokalizacje, korzystać z różnic jakie dają systemy Google oraz Amazon dostosowując je odpowiednio do potrzeb biznesowych przedsiębiorstwa oraz zwiększać swoją sprzedaż w znacznym stopniu korzystając z obu rozwiązań. Z naszej analizy wypłynął też ważny wniosek. Przy podobnym koszcie wydanym na promocję w obu systemach, reklamy Amazon osiągnęły prawie 4 razy większą liczbę wyświetleń i ponad 1,5 razy większą liczbę konwersji sprzedaży. Zastosowanie systemu Amazon do reklamy produktów w tym przypadku dało lepsze korzyści finansowe.
Podsumowując, dobór systemu reklamowego trzeba przede wszystkim dostosować do potrzeb biznesowych przedsiębiorstwa i zasobów jakie posiadamy. Z Amazona z pewnością skorzystają Ci, którzy nie posiadają zagranicznych domen i system ten ułatwi im stworzenie swojego katalogu produktów w jednym miejscu. Zwróćmy jednak uwagę na to jakie możliwości daje sam system Google, jak skomplikowane i dzięki temu skuteczne połączenia możemy stosować tworząc tam kampanie produktowe. Dla niektórych typów biznesu jest to konieczność. Co wobec tego polecamy? Stosowanie obu systemów na raz 😉 Z pewnością dzięki połączeniu możliwości Google oraz Amazon można osiągnąć zadowalające rezultaty i zwiększyć sprzedaż.
Autor: Agata Zawada
Specjalista SEM
05.08.2020
Szkolenia