Płatny plan subskrypcyjny Meta (Facebook & Instagram) – preferencja reklamowa, wersja darmowa i płatna.

W ciągu ostatnich kilku lat media społecznościowe stały się nieodłączną częścią naszego życia w świecie online. Facebook, jako jedna z największych platform społecznościowych, przeszła w tym czasie wiele zmian, w tym przekształcenie się w Meta Platforms Inc. (nazywaną dalej "Meta"). Jedną z ostatnich zmian Mety związanych z prawem obowiązującym w UE Mety jest wprowadzenie płatnych planów subskrypcyjnych, które pozwalają użytkownikom korzystać z ich usług bez reklam. Czy warto rozważyć przejście na model subskrypcyjny? Czy płatny Facebook jest lepszy od darmowego? Czy eliminacja reklam z platformy społecznościowej jest czymś, za co warto zapłacić? O tym w poniższym artykule.

Darmowy Facebook a reklamy i zmiana swoich preferencji reklamowych

Dla wielu użytkowników Facebooka (oraz innych platform Meta, w tym Instagram i WhatsApp) reklamy stały się nieodzowną częścią doświadczenia online. Na przestrzeni lat, platforma rozwijała system reklamowy, umożliwiając firmom docieranie do swojej docelowej grupy odbiorców i generowanie tym samym zysków. Niemniej jednak, niektórzy użytkownicy czują się zaniepokojeni ilością reklam, które pojawiają się w ich przeglądanych treściach. Reklamy dla wielu z nas mogą być uciążliwe, szczególnie jeśli są źle dostosowane do zainteresowań danego użytkownika.
W ostatnim czasie wielu odbiorców skarżyło się na problem z personalizacją reklam, jakoby te były źle dopasowane do ich preferencji. Dlatego też Meta wprowadziła w swoich opcjach możliwość aktualizacji swoich preferencji reklamowych.
Jak zaktualizować swoje preferencje reklamowe? Wystarczy, że przy danej reklamie klikniesz „3 kropeczki”, następnie wybierzesz opcję „dlaczego widzę te reklamę” i klikniesz w sekcję „Twoja aktywność”.
Na końcu wystarczy kliknąć „zaktualizuj swoje preferencje reklamowe”. To z tego poziomu przeniesiesz się do centrum kont, gdzie możesz samodzielnie dokonać zmian w swoich zainteresowaniach.
Po edycji odpowiednich sekcji, Facebook przestanie prezentować Ci reklamy, które nie wchodzą w zakres Twoich preferencji reklamowych. Warto zatem zadbać tutaj o „porządek” i zadbać o swoje lepsze doświadczenia reklamowe.

Plan subskrypcyjny Meta

Od 07.11.2023r. Meta zaczął wyświetlać komunikaty o konieczności podjęcia decyzji dotyczących reklam. Meta informuje, że „W Regionie Europejskim możesz korzystać z naszych Produktów bez reklam w ramach subskrypcji lub korzystać z nich bezpłatnie z reklamami. Zaktualizowaliśmy nasze regulaminy i zasady ochrony prywatności, aby odzwierciedlały te opcje.” Więcej o tym znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/help/631125599118423.
Decydując się na płatną subskrypcję musisz liczyć się z tym, że Twoje możliwości reklamowania się w środowisku Meta zostaną ograniczone. Zarabianie na reklamach będzie uniemożliwione. Ty lub agencja, która tworzy dla Ciebie reklamy, nie będzie mogła ich opublikować. Więcej o tym w artykule firmy Meta Jak subskrypcja umożliwiająca korzystanie z produktów Meta bez reklam ogranicza możliwość reklamowania się i monetyzacji reklam.
Opcja wyboru planu subskrypcyjnego Meta pojawia się w krajach wyłącznie UE, EOG oraz Szwajcarii. Poniżej komunikat, który pojawia się w wersji komputerowej:
Po kliknięciu w tym okienku opcji „subskrybuj” zostaniesz przeniesiony do etapu, w którym trzeba podpiąć płatność i zdecydować się na opłaty, które do 1 marca 2024r. będą wynosiły 9,99 €. Po 1 marca 2024r. koszt subskrypcji zostanie zmieniony i będzie dotyczył 9,99 € za jedno konto oraz 6,00 € za każde dodatkowe konto na Facebooku lub Instagramie w tym Centrum kont.
Warto dodać, że koszt planu subskrypcyjnego w wersji na smartfony będzie nas kosztować 12,99 €. Należy zatem zastanowić się, czy wolimy korzystać z płatnej wersji Facebooka i pozostałych platform Meta, czy mimo wszystko nie przeszkadzają nam reklamy w wersji bezpłatnej, przy której zdecydujemy się pozostać. Powyżej zostawiliśmy Wam instrukcje, jak w szybki i łatwy sposób można zmienić swoje preferencje reklamowe, więc naszym zdaniem lepiej jest zadbać o swoje wrażenia i odbiór reklam niż decydować się na wersję płatną Facebooka. Jednakże wszystko zależy od naszych oczekiwań, więc decyzję pozostawiamy Wam.
Jeśli nie zdecydujecie się przejść na plan subskrypcyjny, to wystarczy kliknąć przycisk „wstecz” i zaakceptować poniższe informacje:

Czy warto przejść na płatny plan subskrypcyjny? Czy istnieje zagrożenie dla reklamodawców?


Decyzja o przejściu na płatny plan subskrypcyjny Meta zależy tylko i wyłącznie od Twoich osobistych preferencji i potrzeb.

Oto kilka kwestii, które trzeba wziąć pod uwagę:
1. Częstość korzystania z platformy - jeśli jesteś aktywnym użytkownikiem Facebooka i spędzasz na nim wiele czasu, to brak reklam może poprawić jakość Twojego doświadczenia. Warto wówczas zastanowić się nad płatną subskrypcją. niemniej pamiętaj, że zamiast płacić za subskrypcję możesz dopasować swoje preferencje reklamowe (omówione we wcześniejszej części artykułu).
2. Ilość reklam jest dla Ciebie uciążliwa. Jeśli reklamy na Facebooku są dla Ciebie uciążliwe i przeszkadzają Ci w przeglądaniu treści organicznych, płatny plan subskrypcyjny może być dobrym rozwiązaniem. Ale warto przed przejściem na płatny plan zmienić swoje preferencje reklamowe i na tej podstawie ocenić, czy opcja bez reklam będzie dla Ciebie korzystniejsza.
3. Upewnij się, że koszty subskrypcji są dla Ciebie akceptowalne i mieszczą się w Twoim budżecie. Porównaj cenę subskrypcji z korzyściami, jakie dostajesz w zamian, w tym przypadku brak reklam.
4. Po wyłączeniu reklam stracisz możliwość przeglądania reklam z ciekawymi ofertami. Nie masz też gwarancji, że Twój feed/aktualności bez reklam będą spełniały Twoje oczekiwania.
Płatny plan subskrypcyjny Meta oferuje użytkownikom z danych regionów. Przypomnijmy, że dotyczy to krajów UE, EOG i Szwajcarii. Czy warto przejść na plan subskrypcyjny i czy stanowi to zagrożenie dla agencji oraz freelancerów, tworzących reklamy w tym środowisku?
Facebook od zawsze był dostępny za darmo, a jego przychody pochodziły głównie z reklamodawców. W związku z tym, każdy użytkownik mógł zarejestrować się, korzystać z platformy i utrzymywać kontakt ze znajomymi bez ponoszenia kosztów.
Zadając sobie pytanie, czy plan subskrypcyjny stanowi zagrożenie dla obecnych reklamodawców? Ciężko na ten moment powiedzieć ile osób zdecyduje się wybrać płatną wersję Facebooka i Instagrama. W tym przypadku musimy poczekać na oficjalne dane. Według nas nie istnieje na ten moment realne zagrożenie dla reklamodawców. Pamiętasz chwilę, w której YouTube zaczął wprowadzać płatne plany bez reklam? Czy tam ucierpiał znacząco świat reklamowy?
Odpowiedź brzmi nie. W związku z tym podejrzewamy, że na Facebooku nasze działania również będą wyglądały podobnie.

Nawet jeśli użytkownicy zdecydują się przejść na model subskrypcyjny, to pamiętaj, że musisz zadbać o dobre jakościowe materiały na swoim fanpage’u. Użytkownik zamiast reklam będzie mógł przeglądać Twoje treści organiczne, więc o ten aspekt będziesz musiał od teraz jeszcze silniej dbać. Same zasięgi dla działań organicznych dla osób z płatną wersją mogą okazać się dużo większe niż dla osób, które zdecydują się na wersję bezpłatną Facebooka.

Pamiętaj mimo wszystko, że to czy przejdziesz na plan subskrypcyjny to jest Twoja osobista decyzja, a każdy użytkownik może mieć inne podejście do tej kwestii. Przed podjęciem decyzji zastanów się, czy korzyści płynące z braku reklam przeważają nad kosztami subskrypcji. Niezależnie od tego, czy wybierzesz płatny plan subskrypcyjny, czy pozostaniesz przy wersji darmowej, twoja prywatność i bezpieczeństwo powinny być zawsze na pierwszym miejscu.
Więcej na temat planów subskrypcyjnych w oficjalnym komunikacie Meta: https://about.fb.com/news/2023/10/facebook-and-instagram-to-offer-subscription-for-no-ads-in-europe/

Posiadasz stronę na Facebooku i Instagramie, korzystasz z reklam lub monetyzacji z wykorzystanem reklam? Jeżeli odpowiedź brzmi tak, nie wykupuj planów subskrypcyjnych! Jeżeli to zrobisz, Ty i Twoja agencja reklamowa nie będziecie mogli uruchamiać reklam!


Klaudia Piaskowska

Starszy Specjalista Social Media


Marketing Internetowy i Social Media to jej pasja. Lubi rozwijać się w tym obszarze i podążać za coraz to nowszymi zmianami. Swoją przygodę w tej branży zaczynała od pracy przy sklepie e-commerce, gdzie stopniowo wdrażała się w ekosystem Facebooka oraz Google'a. W Marketing Online jest odpowiedzialna za Kampanie Meta Ads dla naszych klientów, przeprowadza audyty i prowadzi Szkolenia Facebook & Instagram Ads.
Szkolenia
Polski