Jakie treści pisać na social media? (Facebook & Instagram)

Ile razy zdarzyło Ci się usiąść przed komputerem z chęcią napisania czegoś ciekawego, ale miałeś totalną pustkę w głowie? Nie masz pomysłu jak napisać treść, która ożywi Twoją społeczność? Przychodzimy z pomocą. Omówimy kilka zasad, które rozwiążą Twój problem. Już nie będzie dnia, żebyś nie wstawił czegoś ciekawego na swoją stronę na Facebooku lub Instagramie.

Czego poszukują Twoi odbiorcy?

Nie bez powodu zaczynamy od tego tematu, ponieważ to jakie treści będziesz tworzył uzależnione jest od Twojej grupy docelowej. Inaczej pisze się treści medyczne, prawnicze, a jeszcze inaczej treści typowo lifestylowe. Odbiorcy Twojej strony mogą szukać porad, inspiracji, motywacji, a nawet rozrywki. Treści publikowane na fanpage’u powinny odpowiadać na ich pytania i problemy.
Pamiętaj o tym, że Twój odbiorca to typowy „Nowak”, który nie zna Twojego trudnego, branżowego słownictwa. Pisz tak, aby język posta był zrozumiany przez każdego. Proste i krótkie zdania, to klucz do sukcesu. Nie używaj strony biernej, żargonu i innych skomplikowanych słów, których i tak nikt nie zrozumie.
Wiemy już w jaki sposób mniej więcej tworzyć zdania, ale jak sprawdzić kto znajduje się w mojej grupie docelowej? Sposobów na to jest kilka. Możesz przejrzeć statystyki na Facebooku oraz Instagramie i sprawdzić dane demograficzne, czyli płeć, wiek oraz lokalizację swoich fanów. Na podstawie takich danych możesz przygotować swoją personę. Kolejną rzeczą, którą warto sprawdzić to - przygotuj post z ankietą. Zapytaj swoich fanów, jakiej treści oczekują od Ciebie oraz jakie tematy interesują ich najbardziej. Zachęć społeczność do komentowania. To oni powiedzą Ci o czym masz pisać.
Chcąc przejrzeć statystyki wystarczy wejść w Meta Business Suite i z lewego menu wybrać opcję “statystyki”. Tam znajdziesz dane odnośnie m.in. zasięgu na Facebooku i Instagramie, dane o odbiorcach, czy trendy reklam.
Statystyki można przeglądać dla danego okresu, tj.: ostatnie 7 dni, 28 dni, ten miesiąc lub dla dat niestandardowych (okresu, który nas najbardziej interesuje).

Jak wzbogacić treść?

Wiemy już kim jest nasza persona i wiemy, jakich treści od nas oczekują, więc co dalej? Jak napisać post, który zdobędzie kilkanaście polubień i komentarzy? Wzbogać swoje teksty o dane i statystyki. Nic nie działa tak intrygująco na ludzi, jak liczby! Możesz stworzyć ciekawą infografikę, która opisze daną problematykę.
Może jakieś nagranie, krótki filmik zza kulis Twojej pracy? Pokaż swoim fanom, co robisz i co dla nich aktualnie przygotowujesz. Jeśli nie lubisz występów przed kamerą, to opatrz takie wideo ciekawym dźwiękiem i napisami. Z czasem na pewno przełamiesz w sobie wewnętrzną blokadę i przyzwyczaisz się do występów przed obiektywem. Twoi fani to pokochają!
Jedną z ważniejszych rzeczy, która tworzy interesujący post jest również nagłówek. Warto napisać go kapitalikami lub pogrubioną czcionką. Niech nagłówek będzie mini zapowiedzią tego, co czytelnik otrzyma czytając dalszą treść posta. Możesz użyć sformułowań typu: „X najlepszych sposobów na Y”, „X pomysłów na obiad”, „Gdy przeczytasz X porad, Twoje życie zmieni się na lepsze”, itd.
Jakie tematy zyskują na popularności? Możesz to sprawdzić w Google Trends. Wystarczy, że w wyszukiwane hasło wpiszesz tematykę, o której chcesz napisać i poniżej sprawdzisz najpopularniejsze zapytania lub te, które aktualnie zyskują na popularności.
Oprócz tego pamiętaj, aby treść była wzbogacona o emotikony, tylko nie przesadzaj z ich ilością. Nie używaj ich co zdanie. Dobierz je w taki sposób, aby odzwierciedlały to co jest w danej tematyce posta. Emotikony, to coś co przyciągnie uwagę odbiorcy.
Nie zapomnij również o sprawdzeniu ortografii, interpunkcji oraz stylistyki. Są to na tyle rażące błędy, że możesz w komentarzach spotkać się z hejtem, a Twoi odbiorcy stwierdzą, że nie jesteś specjalistą. Jeżeli masz problem z oceną, czy treść została napisana we właściwy sposób, to skorzystaj z pomocy copywritera lub redaktora.

Jaki typ posta jest najlepszy?

Treść napisana, grafika lub wideo przygotowane, to teraz decyzja – jaki typ posta wybrać? Możesz dodać tekst + wideo lub tekst + grafikę. Przetestuj na co, Twoja grupa odbiorców reaguje chętniej. Najlepszą metodą na określenie, która wersja publikacji będzie najlepsza są testy A/B. W jednym tygodniu opublikuj tekst z grafiką, a w kolejnym tekst z wideo i zobacz, gdzie otrzymasz lepsze efekty.
Jeśli masz sklep online i publikujesz jakieś posty produktowe, to pamiętaj o tym, aby oznaczać produkty. W tym celu warto podpiąć pod sklep katalog produktowy, który zaciągnie produkty bezpośrednio ze sklepu, a Ty je z łatwością potem otagujesz.
Jedną z lepszych form aktywizacji społeczności jest również post typu „zorganizuj sesję pytań i odpowiedzi”. Działa to na zasadzie Questions and Answers, które jest dosyć popularne w relacjach na Instagramie. Sprawdź to na swojej stronie na Facebooku, może to być kolejna, ciekawa forma zaangażowania społeczności.
Ostatnią propozycją jest post karuzelowy, który w przypadku konta na Instagramie może zwiększyć Twoje zasięgi organiczne. Otóż, jeśli użytkownik przewinie takiego posta i nie zostawi reakcji, to algorytm Instagrama pokaże go ponownie tylko z innym zdjęciem z karuzeli. Przetestuj, jak taki post sprawdzi się na Facebooku oraz Instagramie.

Skąd brać pomysły na pisanie postów?

Wyczerpały Ci się pomysły, odpowiedziałeś już na tematykę, którą zainteresowana była Twoja społeczność i co dalej? Tutaj z pomocą przychodzą różnego rodzaju narzędzia, które podpowiedzą Ci, czego ludzie aktualnie szukają w Internecie.
Możesz skorzystać, np. z Google Trends. Jest to narzędzie, które pokazuje czego szukają internauci na całym świecie, w tym właśnie w Polsce. Możesz zobaczyć, jakie tematy zyskują na popularności. Monitoruj Google Trends i reaguj, publikując u siebie odpowiedzi na dane zapytania.
Oprócz tego Google oferuje nam narzędzie Keyword Planner w Google Ads, gdzie również można sprawdzić, jak często wyszukiwane są konkretne frazy przez użytkowników. Jeśli nie wiesz, jak to sprawdzić, to zachęcamy do wzięcia udziału w szkoleniu z Google Ads, które prowadzone jest przez naszych specjalistów.
Świetnym generatorem pomysłów jest również: Answer The Public. Narzędzie, w którym wpisujesz jedno lub dwa słowa, wybierasz język polski oraz kraj i sprawdzasz, jakie rzeczy wyszukują odbiorcy w sieci.
My najczęściej opieramy się na publikowaniu rotujących postów, tak aby nie zanudzić odbiorców tymi samymi tematami. Podziel swoje posty na różne sekcje i publikuj co tydzień coś innego. Możesz skorzystać z naszych pomysłów na publikacje, np.:
  • case study,
  • poradniki, wskazówki i recenzje,
  • aktualności i nowości z branży,
  • raporty i statystyki,
  • backstage z Twojej pracy lub relacje z ważnych wydarzeń,
  • podziel się ciekawym wpisem na Twoim blogu lub wskaż blog, który Cię zainteresował,
  • pokaż swoją pracę „od kuchni” – to fani kochają najbardziej!
Pamiętaj o tym, aby treści były ciekawe, użyteczne, a fani Ci się odwdzięczą zwiększoną liczbą reakcji – polubień oraz komentarzy. Nie bój się pisać, bo autorskie treści mogą być znacznie ciekawsze niż linki do publikacji, które są napisane trudnym słownictwem.
Popatrz też na to, co robi Twoja konkurencja. Zobacz, jakie tworzą treści i jakie do tego prezentują kreacje. IKEA bardzo ciekawie tworzy swój content w social mediach, stosując grę słów. Zainspiruj się innymi, ale twórz swoje indywidualne pomysły na treść.
Oprócz tego możesz tworzyć ciekawe infografiki, takie jak np.:
Bądź też posty pisane kapitalikami lub bez nich. Zobacz jeden z przykładów:
Nie ma jednej uniwersalnej receptury na to, który rodzaj posta sprawdzi się u Ciebie. Twórz, testuj i analizuj statystyki!
Po więcej inspiracji o czym pisać zapraszamy do naszego poradnika 40 pomysłów na posty social media

Pobierz poradnik

Podaj swojego maila i zacznij tworzyć ciekawe wpisy na swoich profilach w social mediach!
Polityka prywatności

Klaudia Piaskowska

Specjalista Social Media


Marketing Internetowy i Social Media to jej pasja. Lubi rozwijać się w tym obszarze i podążać za coraz to nowszymi zmianami. Swoją przygotę w tej branży zaczynała od pracy przy sklepie e-commerce, gdzie stopniowo wdrażała się w ekosystem Facebooka oraz Google'a. W Marketing Online jest odpowiedzialna za Kampanie Meta Ads dla naszych klientów, przeprowadza audyty i prowadzi Szkolenia Facebook & Instagram Ads.
Szkolenia
Polski