Black Friday i Cyber Monday w social media - od czego zacząć?
Przede wszystkim musisz usiąść i rozpisać plan działania. Działania chaotyczne i przygotowywane „na już” nie pomogą Ci w odpowiedniej promocji marki w social media. Najważniejsze to jest przygotować strategię promocyjną i wykorzystać w pełni potencjał akcji Black Friday oraz Cyber Monday. Przemyśl na spokojnie ile czasu potrzebujesz, aby przygotować set grafik i innych materiałów promocyjnych. Jak długo będzie trwała akcja promocyjna w Twojej firmie i co masz do zaoferowania swoim klientom? Pamiętaj, że Twoja oferta musi wyróżniać się na tle konkurencji.
Zbuduj napięcie wśród swoich klientów i pokaż im, że warto czekać na to, co dla nich przygotowujesz! Jeśli masz problem z wyborem asortymentu do promocji. Nie wiesz co warto przecenić i czy, aby na pewno okazja Black Friday i Cyber Monday są dla Twojej firmy, to zapytaj swoich odbiorców. Wykorzystaj potencjał instagrama – rolki, relacje i zapytaj swoich obserwujących, czy czekają na promocje w Twoim sklepie.
Działania w social media na te dwa ważne wydarzenia marketingowe warto podsumować poniższym cytatem:
„Nagłówki to absolutnie życiowa sprawa we wszelkim marketingu. Na witrynie, w mailach, w newsletterze, gdziekolwiek – nagłówek łapie czytelnika niczym haczyk, ściąga go, w końcu zamienia go w klienta.”
– Angus Mcleod
Dlaczego nagłówki są tak ważne? To one przyciągają uwagę klienta, to one sprawiają, że nie pozostajemy obojętni na to co widzimy w mediach społecznościowych. Chwytliwy nagłówek i dobrze przygotowana reklama sprawi, że klient będzie chciał zapoznać się z Twoją ofertą. Dlatego też przygotuj grafiki i inne materiały promocyjne w taki sposób, aby Twój odbiorca, Twoja grupa docelowa chciała zostać na dłużej, a finalnie żeby chciała dokonać zakupu.
Poniżej zostawiamy przykład z behance.net, którzy przygotowali mockupy z okazji Black Friday.
Jak przygotować komunikację marketingową na Black Friday i Cyber Monday?
Czy wiesz, że dobrze przygotowana strategia content marketingowa w social media to połowa sukcesu całej promocji z okazji Black Friday oraz Cyber Monday? Grafiki, wideo czy animacje to jedno, ale bez dobrych wartościowych treści nie zachęcisz klienta do przejścia na sklep internetowy.
„Cztery podstawowe elementy marketingu usług to: ludzie, ludzie, ludzie i jeszcze raz ludzie.”
– Richard Dow
Marketing to ludzie i to dzięki nim rozwija się Twoja firma i Twoje social media. Przygotuj opinie o produktach, prezentacje produktów w formie wideo, bądź listę produktów objętych promocją. Zacznij dystrybuować treści w taki sposób, aby Twoi odbiorcy zauważyli, że robisz coś więcej i, że przygotowujesz dla nich coś wyjątkowego.
Najczęściej popełnianymi błędami na tym etapie przez marki jest wybór produktów, które są niszowymi produktami i, które są rzadko sprzedawane. To, że przecenisz asortyment z Twojego punktu widzenia jako taki „musimy się go pozbyć”, to nie oznacza, że klienci teraz z okazji Black Friday i Cyber Monday go kupią. Musisz im dać coś więcej! Musisz im dać, coś co rozwiązuje ich dotychczasowe problemy i co z punktu widzenia klienta jest mu potrzebne w życiu codziennym.
Skup się na języku korzyści. Zacznij sprzedawać marzenia i opowiedz historię swojego produktu w taki sposób, aby odbiorcy chcieli się z nim zapoznać. Tworząc opisy produktów trzymaj się zasad:
- Proste i jasne komunikaty – pisz krótko, zwięźle i na temat,
- Łatwe wykorzystanie – napisz o dostępnych funkcjonalnościach i o ich prostym wykorzystaniu.
Poniżej przykład promocji produktu z krótkim tekstem oraz czytelną grafiką, która prezentuje cechy produktu.
W komunikacji warto też zawrzeć informacje o terminie dostawy. Jeśli wiesz, że z uwagi na te dwa wydarzenia nie dasz rady sprostać szybkiej wysyłce, to poinformuj o tym klienta! Nie zmuszaj go do dowiadywania się o tym fakcie dopiero na etapie podsumowania zamówienia. Wtedy klient będzie skłonny zrezygnować z zakupu, a atrakcyjna do tej pory oferta cenowa przestanie takowa być.
Remarketing na Facebooku i Instagramie - wracaj z reklamami do osób, które już widziały Twój produkt.
Jak wykorzystać zaangażowanie klienta i jak wykorzystać fakt, że był zainteresowany moim produktem?
„Wczorajsze dane na temat oczekiwań i doświadczeń klientów to jedynie historia. Dzisiejsze wiadomości na temat oczekiwań i doświadczeń klientów to jutrzejsze zyski.”
– J. Robinson
Jeśli widzisz, że klient nie dokonuje zakupu, ale interesuje się Twoim produktem, to możesz go złapać w tzw. remarketing. Czym jest remarketing? Remarketing zaczyna się od osób, które weszły w jakiś sposób w interakcję z Twoją firmą. Mogą to być osoby, które dodały produkt do koszyka, ale go nie kupiły, a mogą być to też osoby, które zainicjowały przejście do płatności, ale przerwały proces finalizacji zakupu. Jak ponownie dotrzeć do takich osób?
Przypomnij o sobie takiemu odbiorcy, wykorzystując kampanie z celem konwersja i wybierając typ kampanii jako sprzedaż z katalogu. Zaprezentuj odbiorcy asortyment, który prawdopodobnie przeglądał i zachęć go do dokonania zakup. Remarketing to świetna okazja, aby dorzucić klientowi dodatkowy rabat. Taka opcja skłoni go do tego, aby jeszcze bardziej rozważyć Twoją propozycję nijeżeli konkurencji.
A na koniec… czy jest jakaś różnica między Black Friday a Cyber Monday? Otóż kiedyś różnice były znacznie bardziej widoczne. Black Friday był wydarzeniem, który obowiązywał głównie w sklepach stacjonarnych, a z kolei Cyber Monday był wydarzeniem stworzonym w cyberprzestrzeni. Z biegiem lat granice pomiędzy tymi wydarzeniami znacznie się zacierają. Czy dla świata marketingu i social media jest to dobre rozwiązanie? Owszem! Dzięki wydarzeniom jakimi są Black Friday i Cyber Monday możesz zwiększyć sprzedaż kursów, szkoleń i produktów w swoim sklepie online.
Teraz czas na Ciebie. Przygotuj się do zwiększonego ruchu w sklepie internetowym lub na swojej stronie i wyjdź do klienta z ciekawą ofertą! Zacznij swoje przygotowania od dzisiaj i nie odkładaj tego w czasie. Im szybciej zaczniesz działać, tym szybciej Ci się to zwróci w postaci zadowolonych klientów i zwiększonej sprzedaży.
Klaudia Piaskowska
Specjalista Social Media
Marketing Internetowy i Social Media to jej pasja. Lubi rozwijać się w tym obszarze i podążać za coraz to nowszymi zmianami. Swoją przygotę w tej branży zaczynała od pracy przy sklepie e-commerce, gdzie stopniowo wdrażała się w ekosystem Facebooka oraz Google'a.
W Marketing Online jest odpowiedzialna za Kampanie
Meta Ads dla naszych klientów, przeprowadza
audyty i prowadzi
Szkolenia Facebook & Instagram Ads.