Google Ads dla E-commerce

E-commerce + Google ads

Prowadzisz sklep internetowy? Zainwestowałeś w reklamę Google Ads i nie uzyskałeś satysfakcjonujących wyników? Kampania Google Ads dla sklepu online powinna być odpowiednio zbudowana przy wykorzystaniu typów kampanii przeznaczonych właśnie dla e-commerce. Pod uwagę należy wziąć także kategorie w sklepie i marżowość produktów.

Do kampanii Google Ads przeznaczonych dla sklepów internetowych zaliczają się kampanie produktowe oraz kampanie remarketingu dynamicznego.

Kampania produktowa jest jedyną kampanią, która pozwala wyświetlać reklamy w formie zdjęcia, tytułu (czyli nazwy) oraz ceny produktu w wyszukiwarce Google. Nie można w tej kampanii promować usług. Wyjątkiem są telefony komórkowe wraz z abonamentem jako usługą. Produkty są wyświetlane na stronie z wynikami wyszukiwania, a także na karcie „Zakupy”.

Skąd Google wie, na jakie słowa kluczowe ma zostać wyświetlona reklama sklepu e-commerce? Tutaj najważniejszym elementem jest plik produktowy, najczęściej generowany automatycznie w CMS w formacie XML lub tworzony ręcznie w Google Sheets, a także tworzony na podstawie danych strukturalnych sklepu. Do pliku przesyłane są takie informacje jak: tytuł, opis, cena, kategoria Google produktu. Najbardziej istotne są tytuł i opis, bo na ich podstawie Google dobiera słowa kluczowe, na które wyświetli się reklama danego produktu.

W Systemie Google Ads istnieją dwa rodzaje kampanii produktowych: standardowa kampania produktowa oraz inteligentna kampania produktowa (z celem sprzedaż online nowym i dotychczasowym klientom lub pozyskanie nowych klientów). Kampania inteligentna łączy ze sobą standardową kampanię produktową i kampanię remarketingową w sieci reklamowej oraz za pomocą machine learningu automatycznie licytuje stawki i umieszcza reklamy w witrynie na podstawie danych o odbiorcach.

Kampania remarketingu dynamicznego to kampania, która wyświetla reklamy sklepu online użytkownikom, którzy byli już na Twojej stronie. Korzysta ona z danych z pliku produktowego. Dzięki niemu użytkownik, przechodząc na inne witryny znajdujące się w sieci Google Display Network, widzi reklamę z produktami, które oglądał na Twojej stronie. Ten typ kampanii służy do finalizacji sprzedaży.

Efektywna kampania Google Ads powinna uzyskać opłacalny ROAS dla właściciela sklepu. Średnio jest to ROAS pomiędzy 700% a 1200% (ROAS – Return on Advertising Spend, procentowy zwrot z nakładów na reklamę).

Bez względu na to, czy kampanię Google Ads realizowałeś samodzielnie, czy zlecałeś to agencji, poniższe błędy mogły mieć bardzo duży wpływ na opłacalność Twojej kampanii:

  • Uruchomienie tylko kampanii linków sponsorowanych w sieci wyszukiwania
    Google Ads ma kampanię produktową stworzoną właśnie dla sklepów internetowych. Kampania linków sponsorowanych lub dynamiczna kampania w sieci wyszukiwania powinny jedynie uzupełniać kampanię produktową. Tworzymy wtedy kampanię na wybrane produkty np. o wysokiej marżowości. Sama kampania linków sponsorowanych nie jest w stanie osiągnąć tak dobrych wyników, jak kampania produktowa.
  • Brak odpowiednich tytułów i opisów produktów w sklepie internetowym
    Użytkownicy Internetu są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Odpowiedni tytuł i opis produktu wzbudzają zaufanie do sklepu, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie liczby transakcji w Twojej witrynie. Najważniejsze jest jednak to, że tytuły i opisy produktów są przesyłane do pliku produktowego, który jest wykorzystywany w reklamie sklepu online, czyli kampaniach produktowej i remarketingu dynamicznego. Te dwa aspekty są kluczowe, bo mają wpływ na to, na jakie słowa wyświetla się reklama produktowa. Każdy sklep rowerowy chciałby, żeby jego reklama wyświetlała się na słowa związane z rowerami. Niestety, często się zdarza, że reklama nie wyświetla się na najważniejsze słowa kluczowe, co obniża efektywność kampanii.
  • Ignorowanie jakości pliku produktowego
    Google ocenia jakość pliku produktowego. Na jakość mają wpływ m.in.: odpowiedni tytuł produktu, opis, jakość zdjęcia, aktualna dostępność, aktualna cena, a także odpowiednio dopasowany Google Product Category. Plik produktowy powinien być aktualizowany jak najczęściej, aby wszystkie elementy (np. cena lub dostępność) pokrywały się z tym, co użytkownik znajdzie na stronie. Jakość pliku produktowego ma wpływ przede wszystkim na wysokość kosztu kliknięcia za reklamę. Obniżenie go pozwala uzyskać większą liczbę kliknięć w danym budżecie, a co za tym idzie – wzrost liczby użytkowników na Twojej stronie i wzrost liczby transakcji oraz przychodów.
  • Tylko jedna kampania produktowa
    W niektórych przypadkach jest to duży błąd stosowany w kampaniach Google Ads dla e-commerce. Jedna kampania produktowa nie daje możliwości odpowiedniego licytowania stawek i inwestycji środków w konkretną kategorię lub produkty np. o wyższej marżowości. Przy podziale kampanii produktowych należy wziąć pod uwagę poniższe aspekty:
    • kategorie produktów w sklepie
    • marżowość produktu
    • na jakim etapie ścieżki zakupowej jest Twój klient, czyli odpowiedni podział kampanii pod kątem wyszukiwanych słów (czy są to słowa ogólne, produktowe czy związane z marką).*
      *z wyjątkiem kampanii inteligentnej
  • Brak remarketingu dynamicznego
  • Remarketing dynamiczny jest zaraz po kampanii produktowej następnym typem reklamy przeznaczonym dla sklepu e-commerce. Dodatkowo powinieneś stworzyć grupy odbiorców, uwzględniając ścieżkę zakupową klienta w Twoim sklepie. Takie rozwiązanie pozwoli na zainwestowanie większych środków w reklamę wyświetlającą się użytkownikom, którzy byli na ostatnim kroku zakupowym, czyli w koszyku, a nie dokonali zakupów. Przykładowe grupy odbiorców dla kampanii sklepu online to:
    • użytkownicy, którzy byli w koszyku, ale nic nie kupili
    • użytkownicy, którzy zrealizowali transakcje
    • użytkownicy, którzy oglądali produkty, ale nie dodali ich do koszyka
  • Brak zaawansowanych ustawień w kampaniach (w przypadku samodzielnej licytacji stawek)
    W przypadku samodzielnej licytacji stawek, należy przeanalizować użytkowników dokonujących transakcji w Twoim sklepie internetowym. Na pewno zauważysz różnice np. pod kątem tego, z jakiego województwa użytkownicy najczęściej robią zakupy w Twoim sklepie, w jakich godzinach i dniach tygodnia, z jakiego urządzenia – czy są to urządzenie mobilne (tablet, telefon) czy desktop (komputer, laptop). Te wszystkie aspekty powinny być wzięte pod uwagę przy zaawansowanych ustawieniach kampanii. Po co inwestować w reklamę sklepu internetowego np. w woj. łódzkim, skoro masz stamtąd bardzo mało transakcji, a koszt transakcji w kampanii przewyższa kilkukrotnie Twoją marżę?
  • Zbyt wczesne uruchomienie kampanii inteligentnej
    Kampanie inteligentne samodzielnie licytują stawki na podstawie założonych celów (maksymalizacja ROAS, maksymalizacja wartości konwersji z budżetu), wykorzystując w tym celu machine learning. Aby jednak robiły to dobrze, potrzebują jak GPS dobrej mapy. Taką mapą są transakcje e-commerce. Uruchamiając inteligentną kampanię produktową bez odpowiedniej ilości danych odnośnie sprzedaży, kampanie te często będą mało skuteczne. Na początek dobrą praktyką jest ustawienie kampanii produktowych z samodzielną licytacją stawek, a po uzbieraniu odpowiedniej ilości danych o transakcjach, przejście na kampanię inteligentną.
  • Skomplikowany proces zakupowy
    Proces zakupowy w Twoim sklepie powinien być łatwy, lekki i przyjemny. Nie utrudniaj go swojemu klientowi. Nikt nie lubi wypełniać mnóstwa niepotrzebnych pól przy podawaniu danych osobowych, czy też poszukiwać bez końca na stronie kosztów dostawy. Użytkownik powinien bez problemu dodać produkt do koszyka, następnie przejść wszystkie kroki w koszyku bez większych komplikacji. Najczęstsze problemy, jakie użytkownik napotyka na ścieżce zakupowej, to:
    • mały, niezauważalny przycisk „Dodaj do koszyka”
    • problem z przejściem do koszyka po kontynuacji zakupów
    • brak informacji o kosztach wysyłki
    • długi, skomplikowany formularz z niepotrzebnymi danymi do realizacji zamówienia
    • brak popularnych form płatności w danym kraju. W Polsce najpopularniejsze to: płatność kartą, za pobraniem czy za pomocą systemów płatności online
    • czas dostawy - w Polsce oczekiwany czas dostawy jest krótszy niż w innych krajach

Wykorzystanie wszystkich możliwości, jakie daje Google Ads przy reklamie sklepu online, nie jest proste. Należy wziąć pod uwagę bardzo dużo aspektów. Przy zwiększaniu sprzedaży w sklepie online za pomocą kampanii Google Ads najważniejsze powinny być:

  • szczegółowy podział kampanii i inwestycja środków tam, gdzie kampanie generują satysfakcjonujący ROAS, a ograniczanie wydatków na nieopłacalne kampanie
  • analiza tytułów i opisów produktów w celu uzyskania wysokiej jakości pliku produktowego i wyświetlania kampanii na trafne słowa kluczowe

Sytuacja w Internecie jest bardzo dynamiczna, codziennie powstają sklepy internetowe i w każdym momencie może pojawić się nowa konkurencja dla Twojego biznesu, co prawdopodobnie będzie miało wpływ na efektywność Twojej kampanii. Należy na bieżąco śledzić analizę aukcji w prowadzonych kampaniach i reagować na reklamy konkurencji czy oferty promocyjne, które wprowadza. Kompleksowe podejście do kampanii e-commerce gwarantuje sukces kampanii Google Ads – satysfakcjonujący ROAS i zadowolenie właściciela ze sklepu online przynoszącego zyski.

Autor: Marta Piosek
Specjalista SEM
02.2019
Aktualizacja 01.2021
Szkolenia
Polski