Consent Mode – dlaczego warto go wdrożyć na stronę i jak działa?

Pewnie coraz częściej słyszysz o tym, że ochrona prywatności internautów jest związana z trybem zgodności wprowadzonym przez Google, a mianowicie Consent Mode. Zbieranie danych o użytkownikach strony internetowej ułatwia gromadzenie i zbieranie informacji o potencjalnym kliencie. Bez tego ciężko jest dopasować ofertę indywidualnie pod konkretną osobę. Z tego artykułu dowiesz się czym jest Consent Mode i dlaczego trzeba to wdrożyć, aby strona była zgodne z RODO i wytycznymi Europejskiej Rady Ochrony Danych Osobowych – GDPR.

Pliki Cookies – co to takiego?

Pliki cookies to w skrócie ciasteczka lub cookies. Są to małe pliki tekstowe zapisywane na komputerze lub urządzeniu użytkownika podczas odwiedzania konkretnych stron internetowych. Wykorzystujemy je w celu gromadzenia i przechowywania informacji na temat działań użytkownika, preferencji i innych danych. Dane te mają poprawić doświadczenia użytkownika i dostarczyć mu spersonalizowane zawartości w postaci reklam.
Z tego miejsca warto zaznaczyć, że gromadzenie plików cookies powinno działać zgodnie z obowiązującym przepisami prawnymi, tzn. jeśli użytkownik nie wyraża zgody na używanie plików cookie, to nie możemy ich gromadzić i nie możemy ich wykorzystywać na stronie internetowej, ani w żadnych systemach analitycznych, a tym bardziej nie możemy ich wykorzystywać do celów marketingowych.
Wyróżniamy 4 główne typy plików cookies:
  • Niezbędne pliki cookies, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Nie wymagają one zgody użytkownika, ponieważ są kluczowe dla zapewnienia podstawowej funkcjonalności witryny.
  • Funkcjonalne pliki cookies pomagają zapamiętywać preferencje użytkownika tj. język czy lokalizacja. Dzięki temu witryna może dostosować zawartość do Twoich indywidualnych potrzeb.
  • Wydajnościowe/Analityczne pliki cookies wykorzystywane są do gromadzenia danych analitycznych dotyczących działania strony i zachowań użytkowników. Pomagają w analizie wydajności witryny i dostosowaniu jej do potrzeb użytkowników.
  • Reklamowe pliki cookies śledzą aktywność użytkownika w celu dostarczenia mu spersonalizowanych reklam. Wykorzystywane są w kampaniach reklamowych i marketingowych.
Podsumowując, zgodnie z przepisami dotyczącymi prywatności, takimi jak RODO i GDPR, użytkownicy powinni być informowani o wykorzystaniu plików cookies i muszą mieć możliwość wyrażenia lub odmówienia zgody na ich użycie , a szczególnie plików cookies trzecich (Third-Party Cookies) oraz tych reklamowych.

Czym są Third-Party Cookies?

Third-Party Cookies to pliki cookies strony trzecich i pochodzą one od innych witryn lub firm. Są zintegrowane z witryną, którą użytkownik odwiedza. Wykorzystuje się je do celów reklamowych, śledzenia zachowań użytkowników i analizy ruchu na stronie. Przykładem takich plików cookies jest np. Google Analytics, które pozwala monitorować ruch na wielu różnych witrynach.

Co to jest Consent Mode?

Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody pozwala dostosować śledzenie użytkowników do ich zgód na wykorzystywanie plików cookie. Działa na zasadzie uwzględniania preferencji użytkowników w kwestii prywatności i dostosowania działań śledzenia do ich wyborów. Oto, jakie są główne funkcje Consent Mode:
  • Pomoc w zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności: Consent Mode jest szczególnie ważne dla stron internetowych, które chcą zbierać dane o użytkownikach. Z tego względu właściciel strony zobowiązany jest do przestrzegania przepisów dotyczących prywatności, czyli RODO oraz ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (GDPR). Aby działać zgodnie z prawem trzeba dostosować śledzenie do zgód użytkowników.
  • Uwzględnianie preferencji użytkownika: Consent Mode bierze pod uwagę, czy użytkownik wyraził zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Jeśli użytkownik nie wyraził zgody, Consent Mode minimalizuje zbieranie danych o jego aktywności.
  • Optymalizacja analiz: Pomaga w skonfigurowaniu analizy ruchu na stronie internetowej, aby dostosować ją do wyborów użytkownika i zapewnić zgodność z jego preferencjami.
Wdrożenie Consent Mode na stronie internetowej spowoduje utratę zbieranych danych w Google Analytics i innych systemach analitycznych. Średnio Consent Mode powoduje utratę od 30% do 50% danych. Jednak to ile danych zostanie utraconych zależy od tego, ile użytkowników zdecyduje się na odmowę udzielenia zgód na śledzenie oraz od tego, jak zostanie wdrożony baner Consent Mode na stronie internetowej. W niektórych przypadkach utrata danych może być bardzo duża i sięgać nawet 80%.
Czy wdrożenie trybu uzyskiwania zgody jest obowiązkowe?
Jak możecie się domyślać na podstawie przeczytanych wyżej informacji, użytkownik musi mieć zapewnione prawo do ochrony swoich danych i zezwolenia na zbieranie tylko tych, które z jego punktu widzenia są najistotniejsze.
Wdrożenie Consent Mode v2 jest konieczne dla osób korzystjących z reklam Google Ads do 6 marca 2024. W przypadku braku wdrożenia Consent Mode v2 na konto Google Ads zostaną nałożone ograniczenia - zawieszenie list odbiorców i brak możliwości kierowania reklam remarketingowych. W przypadku całkowitego braku banera na stronie z trybem uzyskiwania zgody Google będzie zawieszać konta, ale tutaj nie znamy dokładnej daty. Maile są już rozsyłane do wybranych "szczęśliwców" od ponad roku, tak że po 6 marca 2024 możemy spodziewać się wzmożonej liczby kont z ostrzeżeniam, a potem z zawieszneiem konta Google Ads i Analytics. Sam wymóg banera pochodzi jeszcze z 2018 roku, tak że teraz jest ostatni dzwonek, aby go wdrozyć.
Dlatego też wdrożenie Consent Mode jest obowiązkowe i dotyczy tych stron, na których dane na temat ruchu użytkownika są zbierane. Brak wdrożenia trybu uzyskania zgody może skutkować zawieszeniem chociażby konta w Google Ads. System potrafi wykryć, czy Consent Mode zostało wdrożone. Poniżej możesz zobaczyć, jak wygląda mail wygenerowany przez system Google, informujący że dane konto reklamowe nie spełnia wymogów Consent Mode.
Oprócz kar finansowych, które może na Ciebie nałożyć Urząd Ochrony Danych Osobowych w UE to grozi Ci również kara nałożona przez firmę Google w postaci blokady konta reklamowego. Jeśli otrzymałeś powyższego maila, to masz ok. 2 miesiące czasu na wdrożenie Consent Mode. Natomiast, jeżeli po upływie tego terminu nadal nie będziesz spełniał wymogów dot. RODO i GDPR, to konto reklamowe Google Ads zostanie zablokowane lub zostaną nałożone ograniczenia reklamowe. W pierwszej kolejności związane z brakiem możliwości zbierania informacji o konwersjach i tworzenia list odbiorców remarketingowych.
Otrzymasz wówczas maila z treścią jak poniżej:

Jak wdrożyć Google Consent Mode?

W tym celu możesz skorzystać z odpowiednich wtyczek, które oferuje pakiety darmowe jak i płatne, w zależności od tego ile podstron jest na Twojej witrynie. Najczęściej wybieranymi wtyczkami według różnych agencji są CookieBot oraz CookieYes. Jeśli Twój system CMS nie pozwala wdrożyć wspomnianych wtyczek, to musisz skorzystać z pomocy programisty, który przygotuje dla Ciebie spersonalizowane rozwiązanie.
Baner cookies, który będzie spełniał wymogi RODO/GDPR powinien być przygotowany w taki sposób, aby pasek zgody był prosty i zrozumiały dla każdego odbiorcy. Powinien zawierać przyciski związane z akceptacją, odmową jak i dostosowanie, które pliki cookies użytkownik wyraża, aby były przetwarzane. Zgoda w banerze cookies musi być dobrowolna.
Wtyczki CookieBot oraz CookieYes umożliwiają zbieranych danych o użytkownikach bez naruszenia ich prywatności. Więcej o tych programach znajdziesz tutaj
Jeśli posiadasz małą stronę, do 50 podstron łącznie to możesz w wersji darmowej skorzystać z CookieBot’a. Natomiast CookieYes pozwala w wersji darmowej na implementację banera do 100 podstron.
Oprócz tych dwóch najbardziej popularnych systemów, warto zwrócić uwagę chociażby na Consent Manager. Oferują rozwiązania dla wydawców, agencji, sklepów internetowych, inspektorów ochrony danych osobowych oraz firm międzynarodowych. Tutaj natomiast pakiet darmowy nie dotyczy określonej liczby podstron, a sesji. W pakiecie BASIC mamy do dyspozycji 5000 odsłon/miesięcznie. Im większy serwis, tym więcej odsłon w miesiącu będzie nam potrzebnych.
Jeśli chcesz bazować na liczbach sesji w miesiącu a nie na podstronach, to zapoznaj się również z Termly. Tutaj z kolei w pakiecie darmowym do dyspozycji użytkownika jest aż 10 000 wyświetleń baneru.
Z darmowych narzędzi znajdziecie jeszcze to - narzędzie do zarządzania zgodą na pliki cookie w witrynach internetowych w celu zapewnienia zgodności z RODO + dyrektywą UE w sprawie plików cookie (ePrivacy).
To, na który system się zdecydujesz zależy od Ciebie i od tego jak dużą stronę internetową zarządzasz. Warto sprawdzić cenniki wspomnianych wtyczek i dopasować to pod indywidualne potrzeby. Podczas wdrażania polityki cookies warto również skonsultować się z działem prawnym, aby zbierane dane nt. użytkowników nie naruszały regulacji prawnych.
Poza wyżej wymienionymi platformami do zarządzania consent mode jest też cała lista przygotowana i zebrana przez Google, znajdziesz ją tutaj.
Podsumowując, Consent Mode to narzędzie, które pomaga dostosować śledzenie użytkowników do ich wyrażonych zgód i preferencji dotyczących plików cookie. Wdrożenie Consent Mode na stronie internetowej jest ważne zarówno dla zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności, jak i dla budowania zaufania użytkowników.
Zadbaj o ochronę prywatności użytkowników i zgodność z przepisami poprzez odpowiednie wdrożenie Consent Mode na swojej stronie internetowej.
Nie masz wdrożonego Consent Mode? Możesz to zrobić dość łatwo za pomocą cookiebot.com. Skorzystaj z 10% zniżki na Cookieboota

Klaudia Piaskowska

Starszy Specjalista Social Media


Marketing Internetowy i Social Media to jej pasja. Lubi rozwijać się w tym obszarze i podążać za coraz to nowszymi zmianami. Swoją przygodę w tej branży zaczynała od pracy przy sklepie e-commerce, gdzie stopniowo wdrażała się w ekosystem Facebooka oraz Google'a. W Marketing Online jest odpowiedzialna za Kampanie Meta Ads dla naszych klientów, przeprowadza audyty i prowadzi Szkolenia Facebook & Instagram Ads.
Szkolenia
Polski