Zagrożenia cloakingu – czyli jak nie dostarczać treści na stronę

Do tworzenia treści na stronę internetową należy podchodzić z głową, a dokładniej - z dawką wiedzy. Pewne praktyki, nawet wykonywane nieświadomie, mogą bowiem mocno zaszkodzić całej witrynie. Opisywaliśmy wiele z nich - na przykład poison words, keyword stuffing czy duplicate content. Wszystkie zaliczają się do negatywnego SEO, zwanego w branży Black Hat SEO (SEO czarnego kapelusza - od symbolicznego podziału na dobrych i złych, pochodzącego z klasycznych westernów).

Tym razem przyjrzymy się praktyce, która nosi nazwę cloaking - powiemy, co to jest cloaking, czym grozi oraz jakie działania warto wykonywać zamiast niej. Warto przeczytać!
➡️ Przeczytaj również artykuł o Keyword stuffing (przesyceniu słowami kluczowymi)

Cloaking, czyli maskowanie treści


Termin "cloaking" pochodzi oczywiście z języka angielskiego i oznacza dosłownie "maskowanie" bądź "ukrywanie". Słowo "cloak" to "peleryna", "płaszcz" - tak jak "Invisibility cloak" to "Peleryna niewidka". Pojęcie jest również wykorzystywane w wojskowości. Odnalazło jednak swoje zastosowanie także i w SEO - ochrzczono nim niepoprawną praktykę, której niestety dopuszczają się niektóre witryny i ich content creatorzy.

Cloaking to praktyka SEO, polegająca na tym, że dana treść jest przedstawiana w jeden sposób dla użytkowników, lecz w zupełnie inny dla wyszukiwarek. Technika jest stosowana w celu manipulowania rankingami wyszukiwarek poprzez dostarczanie im treści, które są optymalizowane pod kątem algorytmów, podczas gdy użytkownicy odwiedzający stronę widzą inne, często mniej zoptymalizowane lub niepowiązane treści. Innymi słowy: wyszukiwarka jest przekonana, że strona zawiera wartościowe i rzetelne informacje, przez co pozycjonuje ją wysoko w SERP, tymczasem ta prezentuje użytkownikom docelowym o wiele uboższy content. Jest to o tyle szkodliwe, że to właśnie odbiorcy treści powinni być stawiani na pierwszym miejscu, a nie algorytmy wyszukiwarek.

Jak działa cloaking?


Zaznaczmy, że - jak w przypadku wszystkich innych negatywnych praktyk, które opisujemy - ich charakterystyka służy pogłębieniu wiedzy w celu unikania takich działań.

Cloaking działa poprzez identyfikację, czy odwiedzający stronę jest użytkownikiem, czy robotem wyszukiwarki. Następnie dostarcza różne treści w zależności od tego, kto odwiedza stronę. Techniki stosowane w cloakingu obejmują:

  • zmianę treści - wyświetlanie różnych wersji treści dla użytkowników i dla robotów wyszukiwarek,
  • zmianę URL - przekierowywanie robotów wyszukiwarek na inny URL niż ten dla użytkowników,
  • manipulację HTTP - modyfikowanie nagłówków HTTP w odpowiedzi na zapytania od robotów wyszukiwarek.

  • Cloaking to negatywna praktyka SEO


    Cloaking jest uznawany za negatywną praktykę, ponieważ narusza zasady wyszukiwarek, które dążą do zapewnienia uczciwych i odpowiednich wyników dla użytkowników. Wspomnieliśmy już, że to nasi odbiorcy są najważniejsi, a dostarczanie im wiarygodnych i świetnych jakościowo treści to nasze zadanie, za które jesteśmy wynagradzani wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania. Cloaking to droga na skróty. Jest formą manipulacji mającą na celu wprowadzenie wyszukiwarek w błąd. To prowadzi do:

  • Niesprawiedliwych rankingów. Strony mogą uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania dzięki treściom, które nie są rzeczywiście widoczne dla użytkowników.
  • Naruszenia zasad. Wyszukiwarki, takie jak Google, mają wyraźne wytyczne dotyczące unikania cloakingu i mogą nałożyć kary na strony stosujące tę technikę, włącznie z całkowitym usunięciem z indeksu wyszukiwarki (taka kara to ban).
  • Utraty zaufania. Użytkownicy, którzy klikają na link do strony i nie znajdują tam oczekiwanych treści, mogą stracić zaufanie do strony, co negatywnie wpływa na jej reputację. Prawdopodobnie więcej nie wrócą na taką stronę.
  • Zamiast cloakingu: praktyki, które warto wdrożyć


    Jak wobec tego podejść do dostarczania treści na stronę www? Zamiast stosowania cloakingu (i każdej innej praktyki z dziedziny SEO czarnego kapelusza) warto skupić się na etycznych i efektywnych strategiach SEO. Takich, które są zgodne z wytycznymi wyszukiwarek i dostarczają wartość użytkownikom. Oto najważniejsze z nich:

  • Tworzenie wartościowych treści. Warto skupić się na tworzeniu wysokiej jakości, wartościowych treści, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników.
  • Optymalizacja on-page. Upewnijmy się, że treści są dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO, używając odpowiednich słów kluczowych, nagłówków, meta opisów i tagów alt dla obrazów.
  • Link building. Budowanie naturalnych linków zwrotnych poprzez współpracę z innymi stronami, publikowanie gościnnych wpisów i udostępnianie wartościowych zasobów.
  • Mobile-friendly. Upewnijmy się, że strona jest responsywna i dobrze działa na urządzeniach mobilnych. Jest to ważnym czynnikiem rankingowym, gdyż ogromny odsetek internautów stanowią tacy, którzy przeglądają sieć na telefonach.
  • Szybkość ładowania strony. Optymalizacja szybkości ładowania strony, co poprawia doświadczenie użytkownika (user experience) i jest uwzględniane przez wyszukiwarki w rankingach.
  • Analiza i monitoring. Regularnie analizujmy wyniki SEO i monitorujmy ruch na stronie, aby dostosowywać swoje strategie i reagować na zmieniające się trendy.

  • ➡️ Przeczytaj dodatkowo: Szybkość ładowania strony a SEO i doświadczenie użytkownika

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online! Jeśli zastanawiasz się nad samodzielnym pozycjonowaniem, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć cenną wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO we własnej firmie - mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Zapisz się na nasze profesjonalne Szkolenie z SEO (pozycjonowania)!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski