Za co zawieszane jest konto Google Ads?

W poprzednim artykule na blogu pisaliśmy o informacji, wysłanej do reklamodawców przez Zespół Google Ads. Informacja dotyczy ograniczenia funkcji dostępnych na zawieszonych kontach Google Ads. W tym artykule natomiast rozwijamy pojęcie konta zawieszonego - czym właściwie jest i za co firma Google dokonuje takiego zawieszenia?

Wszystkiego dowiesz się z niniejszego wpisu - zachęcamy do lektury.
➡️ Przeczytaj: Google ograniczy funkcje dostępne na zawieszonych kontach Google Ads

Czym jest konto zawieszone?


Konto zawieszone w Google Ads oznacza, że Google tymczasowo lub na stałe zablokowało możliwość korzystania z konta reklamowego. Zawieszenie konta może nastąpić z różnych powodów, a jego skutkiem jest brak możliwości wyświetlania reklam oraz brak dostępu do funkcji i narzędzi reklamowych. Firma zastrzega sobie prawo do natychmiastowego zawieszenia konta bez ostrzeżenia - dzieje się tak jednak w przypadku rażących naruszeń zasad. Zasad, dodajmy, na których przestrzeganie zgadza się każdy reklamodawca, zakładając konto. Czym są naruszenia rażące, powiemy w dalszej części tego artykułu.

Kiedy Google zawiesza konto reklamodawcy?


Zasady, które akceptują reklamodawcy, są jasne i precyzyjne, a także powszechnie dostępne. W związku z tym zawieszanie kont przez firmę jest uzasadnione. Google stara się dbać o bezpieczeństwo odbiorców reklam i nie dopuszczać do publikowania takich, które mogłyby negatywnie wpływać na internautów. Warto mieć w tym kontekście na uwadze Zasady Google Ads, dostępne w Centrum Pomocy Google.

Google zawiesza konto za:

  • Naruszenie zasad dotyczących treści - promowanie produktów nielegalnych lub niebezpiecznych,
  • Złośliwe oprogramowanie na stronach docelowych (czyli tych, do których prowadzi reklama),
  • Niewłaściwe gromadzenie, wykorzystywanie i udostępnianie prywatnych danych użytkowników,
  • Sprzedaż produktów podrobionych (podróbek),
  • Reklamowanie nieautoryzowanych punktów sprzedaży leków (aptek),
  • Ukrywanie informacji przed użytkownikami,
  • Sfabrykowane kliknięcia reklam,
  • Nieregulowanie płatności,
  • Podejrzenia oszustwa finansowego,
  • Treści 18+,
  • Połączenie z innym zawieszonym kontem.

  • Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, tylko w przypadku rażących, bardzo poważnych naruszeń, Google zawiesza konto od razu i bez ostrzeżenia. W przypadku łagodniejszych naruszeń reklamodawca otrzymuje powiadomienie, które precyzuje charakter naruszenia oraz krokach, które należy podjąć. Taka wiadomość jest wysyłana minimum 7 dni przed zawieszeniem konta. Przyjrzyjmy się teraz rażącym naruszeniom zasad.

    Rażące naruszenia zasad Google


    Google określa rażące (poważne, naganne) naruszenie zasad jako takie, które łamie przepisy obowiązującego prawa bądź mające sporą szansę mocno zaszkodzić odbiorcom reklam i negatywnie wpłynąć na ekosystem reklamowy w Internecie. Zdarza się, że nawet pojedyncze reklamy są tak niestosowne, że firma natychmiast podejmuje decyzję o zawieszeniu konta, by nie narażać użytkowników na treści, zawarte w takiej reklamie. Google zawiesza konto natychmiastowo tylko wtedy, kiedy jest to jedyna możliwość szybkiego ukrócenia nielegalnej działalności wskazanego reklamodawcy.

    ➡️ Zapoznaj się z naszą ofertą usługi Google Ads

    Co zrobić, gdy konto zostanie zawieszone?


    Reklamodawca, którego konto reklamowe zostało zawieszone, ma prawo złożyć odwołanie. Należy mieć na uwadze to, by przed złożeniem takowego wykonać wszystkie zalecane kroki i naprawić reklamy, za które konto zostało zawieszone. Konto musi być w pełni sprawdzone i gotowe do ponownej weryfikacji. Nie powinno się też wysyłać więcej niż jednej prośby o ponowne sprawdzenie konta, jeśli poprzednia nie została jeszcze rozpatrzona. Wysyłanie jednego odwołania pozwala specjalistom po stronie Google płynniej rozpatrywać nadchodzące wnioski. Reklamodawca, który nadużywa możliwości wysyłania próśb o ponowne sprawdzenie konta, może być ukarany 7-dniową utratą opcji przesyłania takich próśb.

    Przede wszystkim warto oczywiście przestrzegać wszystkich reguł Google, żeby nie dopuścić do zawieszenia konta reklamowego.

    Konto zawieszane jest na stałe. Jeśli zostanie przesłane odwołanie, a Google rozpatrzy je pozytywnie, konto jest przywracane. Reklamodawca ma co najmniej pół roku na przesłanie odwołania od dnia zawieszenia konta.

    Ponadto reklamodawca, którego konto zostało zawieszone, kwalifikujący się do zwrotu środków, może konto usunąć i otrzymać zwrot.

    Jak wykrywane są naruszenia?


    Naruszenia są weryfikowane przez zespół specjalistów, wsparty przez systemy automatyczne. Weryfikacja przebiega w oparciu o treść reklam, uwagi użytkowników, opinie klientów, upomnienia prawne i inne.

    W przypadku drobnych naruszeń - czyli takich, które nie są rażące - reklamodawca otrzyma powiadomienie na swoim koncie, a także osobną wiadomość na skrzynkę e-mail.

    Podsumowując: zawieszenie konta może znacząco wpłynąć na reklamodawcę, zwłaszcza jeśli opiera się wyłącznie na reklamie w Internecie. Warto przestrzegać zasad Google, by uniknąć takiego zawieszenia i tworzyć reklamy, które spełniają standardy, są użyteczne dla odbiorców i przyczyniają się do polepszania ekosystemu reklamowego w sieci.

    ➡️ Przeczytaj również artykuł: Google Ads będzie pauzować frazy o niskiej aktywności

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online! Jeśli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii reklamowych, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę bądź marzysz o pracy jako specjalista SEM - mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Zapisz się na nasze profesjonalne Szkolenie z Google Ads!

    Piotr Guziur


    CEO Marketing Online, specjalista SEM i SEO, były członek programu Trenerów Google Ads z tytułem Digital Champion. Autor książki „Marketing w Internecie – strategie dla małych i dużych przedsiębiorstw”, bestselleru wydawnictwa Helion oraz licznych artykułów na temat marketingu internetowego, planowania i badania mediów, a także rozwoju mediów cyfrowych i nowych form reklamy. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywał w domu mediowym oraz w firmach w Polsce i zagranicą.
    Szkolenia
    Polski