Wstęp artykułu. Jaka jest rola leadu w treści?

Lead, czyli wstęp, to ta sekcja w artykule, którą czytasz w tym momencie. Co do zasady towarzyszy niemal każdej treści pisanej. Powinien jednak zawierać określone informacje i być napisany we właściwy sposób, by dobrze spełniać swoją rolę. W tym artykule powiemy, czym dokładnie jest lead, jakie są funkcje wstępu, jak napisać dobry wstęp i jakiej powinien być długości.

Co to jest lead (wstęp)?


Wstęp to pierwszy akapit artykułu, znajdujący się tuż pod tytułem (nagłówkiem H1). Jego zadanie jest proste: zainteresować odbiorcę i zachęcić do dalszego zapoznania się z treścią. Powinien prezentować główną tematykę, opcjonalnie zaznaczać tezę treści i wspominać o tym, czego możemy się dowiedzieć w trakcie lektury. Stanowi niejako zajawkę całości. Jest bardzo istotnym elementem artykułu i nie można go zaniedbać, gdyż odpowiednio napisany wstęp może decydować o tym, czy czytelnik zdecyduje się przewinąć stronę dalej.

Lead - z j. angielskiego: przewodzić, kierować (leader - przywódca). Odzwierciedla to rolę wstępu, który niejako wskazuje drogę, prowadzi do dalszej części artykułu, zaznaczając, co jest w nim istotne oraz czego możemy się spodziewać.

Przeczytaj też: Rodzaje i funkcje nagłówków w SEO

Funkcje wstępu w treści


Wspomnieliśmy już pokrótce o funkcjach leadu, ale ujmijmy je jeszcze w trzech zwięzłych punktach:

  1. Przyciągnięcie uwagi czytelnika - zainteresowanie tematem, zarysowanie problematyki i zagadnień, pojawiających się w artykule,
  2. Prezentacja głównego tematu treści oraz problemów i sposobów ich rozwiązania,
  3. Zachęta do dalszego czytania, czyli wskazanie korzyści z zapoznania się z całością artykułu.

Wstęp, z oczywistej racji przynależności do samego początku artykułu, ma również spory wpływ na pojęcie podziału treści na tzw. Above The Fold i Below The Fold. Owo pojęcie dotyczy podziału treści na sekcje; pierwsza wyświetla się bez przewijania (Above), a druga po przewinięciu strony (Below). Istotne jest, żeby sekcja Above The Fold zawierała hasła, które przykuwają uwagę oraz obietnicę wartościowej treści, znajdującej się w dalszej części artykułu. Ogrom tej roli przypada właśnie wstępowi, który - jak już zaznaczyliśmy - musi zaintrygować czytelnika i zachęcić go do dalszej interakcji z artykułem, w tym przewinięcia aż do końca strony.

Co powinien zawierać dobry lead?


  • Główny temat - wprawdzie nadrzędnie tę funkcję powinien spełniać tytuł artykułu, jednak część tej odpowiedzialności spada też na wstęp. Lead nakreśla główną problematykę treści i zaznacza aspekty, które zostaną omówione.
  • Hook - tak zwany haczyk, czyli zdanie lub sformułowanie, które przykuwa uwagę odbiorcy. Często stawia się w tym miejscu na kontrowersje, co jest zagrywką ryzykowną, gdyż tego typu elementy często obiecują niesamowite emocje i informacje, których główna treść jednak nie dostarcza. Dlatego warto zdobywać uwagę użytkownika w uczciwy sposób, podkreślając frazy istotne i użyteczne dla treści.
  • Kontekst - wstęp określa, w jakim kontekście i z jakiego punktu widzenia dane zjawisko lub temat będą omawiane w prezentowanej treści.
  • Kluczowe pytanie - niejako pokrewne z haczykiem, gdyż jego funkcją jest zaintrygowanie odbiorcy. Wprawdzie lead nie musi kończyć się pytająco, ale można wykorzystać taki zabieg, by czytelnik sam zadał sobie pytanie, o jakie nam chodzi, a następnie odszukał odpowiedź w artykule. Ważne, by faktycznie mu jej dostarczyć, w przeciwnym razie poczuje się oszukany, a to źle wpływa na wizerunek treści, marki, strony.

  • Jak długi powinien być wstęp?


    Wstęp to tylko zaczątek całej treści. Nie powinien być przesadnie długi, a wręcz zwięzły, lecz przy tym konkretny. Musi przedstawić główny temat w paru zdaniach. Optymalny wstęp to jeden lub dwa akapity, po dwóch albo trzech zdaniach na każdy z nich. Oczywiście długość wstępu jest uznaniowa, ma na nią również wpływ złożoność tematu i liczba poruszanych zagadnień. Miejmy jednak przy jego pisaniu na względzie użyteczność dla odbiorcy, który za pomocą leadu chce szybko zorientować się co do przydatności artykułu.

    Jak napisać dobry lead? Kilka przydatnych wskazówek


  • Zacząć od intrygującej frazy lub pytania, by przyciągnąć uwagę już od pierwszych słów. Przydatne okażą się cytaty, pytania retoryczne, zaskakujące fakty,
  • Jasność i przejrzystość - lead powinien być prosty i zrozumiały,
  • Zachęta do dalszego czytania - lead powinien namówić do zapoznania się z całym artykułem, dlatego nie powinien jednocześnie podsuwać rozwiązania poruszonego w temacie problemu, a zaznaczyć, że takowe znajduje się w dalszej części,
  • Warto starannie dobierać słowa, by lead był przejrzysty, wartościowy i spójny,
  • Słowa kluczowe - wstęp jest, obok treści, nagłówków czy atrybutów alt obrazków, dobrym miejscem do wstawienia słów kluczowych, pod które pozycjonujemy treść. Nie przesadzajmy z nimi jednak - zdecydowanie raz wystarczy.


  • Wstęp (lead) - co to jest wstęp, jakie ma funkcje, jak go napisać

    Wstęp do jednego z naszych artykułów - "Artykuły sponsorowane - jak wykorzystać je w strategii SEO?", który pokrótce zaznacza tematykę treści i wspomina, jakie aspekty zostaną w niej poruszone, zachęcając do lektury.


    Podsumowując: wszystkie elementy dobrego artykułu: tytuł, lead, poszczególne nagłówki, wartościowa treść, linki wewnętrzne i zewnętrzne, grafiki i inne - są istotne i nie można o nich zapominać. Optymalizacja wstępu pozwoli nam na uchwycenie uwagi użytkownika, zainteresowanie tematem i stworzenie obietnicy rozwiązania problemu (którą to obietnicę treść musi obowiązkowo spełnić!). Dlatego warto optymalizować wstępy, aby zyskać większą szansę na zapoznanie odbiorcy z całością treści, co może pozytywnie wpłynąć na dalsze konwersje.

    Przeczytaj dodatkowo:

  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony
  • Clickbait - czym grożą zwodnicze nagłówki?
  • Sezonowe słowa kluczowe: jak użyć ich w planowaniu treści?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski