Jak obliczyć i interpretować CSAT?
Wysoki CSAT (czyli wysoki odsetek pozytywnych odpowiedzi na pytania dotyczące satysfakcji) oznacza, że nasi klienci są zadowoleni z usług i prawdopodobnie będą polecać naszą firmę. Niski wskaźnik oznacza oczywiście, że produkty, usługi i doświadczenia wymagają poprawy, a my musimy zlokalizować newralgiczne miejsca w procesie obsługi.
Wskaźnik CSAT wykorzystuje w swojej metodologii ankiety, najczęściej składające się z pytań, na które odpowiedzi stanowią pięciostopniową skalę. Pytania dotyczą zadowolenia z określonego aspektu doświadczenia, np. "Czy byliście Państwo zadowoleni z kontaktu z naszą obsługą?", a skala zaczyna się zwyczajowo od 1 (w ogóle nie byłem, byłam) do 5 (byłem, byłam bardzo zadowolony, zadowolona). Wskaźnik CSAT możemy ująć jako procent pozytywnych odpowiedzi, przy czym za takowe często uznaje się 4 i 5 na skali.
Wskaźnik CSAT dla danego pytania liczymy, dzieląc liczbę pozytywnych odpowiedzi przez całkowitą liczbę odpowiedzi, a następnie mnożąc wynik przez 100%.
Jakie pytania warto zadać w ankiecie CSAT?
Pytania, jakie umieścimy w ankiecie CSAT, są naturalnie warunkowane przez branżę, w jakiej działamy, a także dotyczą określonego produktu czy usługi. Tym niemniej pewne pytania, choć szablonowe, powinny znaleźć się w takiej ankiecie (trzeba je oczywiście lekko zmodyfikować pod nasze wymagania). Przykładowe pytania do ankiety CSAT:
- Jak zadowolony/a jesteś z jakości naszego produktu/usługi?
- Czy nasz personel odpowiedział na Twoje pytania w satysfakcjonujący sposób?
- Jak oceniasz łatwość dokonania zakupu/usługi w naszym sklepie (na naszej stronie)?
- Jak oceniasz czas oczekiwania na obsługę?
- Czy produkt/usługa spełnił/a Twoje oczekiwania?
- Jak prawdopodobne jest, że polecisz naszą firmę znajomym lub rodzinie?
- Jak oceniasz wartość naszego produktu/usługi w stosunku do ceny?
- Jak zadowolony/a jesteś z procesu zwrotu/wymiany produktu?
- Jak oceniasz wygląd i funkcjonalność naszego produktu/usługi?
- Czy masz jakieś inne uwagi dotyczące Twojego doświadczenia z naszą firmą?
Niektóre pytania, z reguły dotyczące dodatkowych opinii lub uwag, powinny mieć ze względu na swoją formę postać otwartą. Czyli innymi słowy - udostępniamy klientowi formularz z polem tekstowym, w które może wpisać swoje uwagi.