Jak obliczyć i interpretować CES?
CES często oblicza się na podstawie jednego pytania ankietowego. Na przykład: „Jak łatwo było rozwiązać Twój problem?”, "Na ile oceniasz proces?", etc. Pytanie zawiera opcje odpowiedzi na skali od „bardzo trudno” do „bardzo łatwo”. Najczęściej jest to skala od 1 do 5, może być też wyrażona słownie, np. "Zdecydowanie trudno", “Raczej trudno”, “Trudno powiedzieć”, “Raczej łatwo”, “Zdecydowanie łatwo” (albo wariacje tych pytań - w zależności od tego, czego dotyczy pytanie). Coraz częściej skala nie zawiera liczb, a pięć emotikonek - od najsmutniejszej do najweselszej.
Wynik CES jest średnią wartością odpowiedzi na nasze jedno pytanie. Niski wynik CES (większość smutnych emotikon) wskazuje, że klienci napotykają trudności w interakcji z firmą. To może prowadzić do frustracji i niższej lojalności. Wysoki wynik CES (większość wesołych emotikon) sugeruje, że klienci uważają interakcje za łatwe i bezproblemowe. co Zwiększa to satysfakcję i prawdopodobieństwo ponownego skorzystania z oferty firmy.