Wskaźnik CES – badanie wysiłku klienta w relacjach z firmą

CES to kolejny wskaźnik, dzięki któremu zbadamy stopień zadowolenia klienta z kontaktu z naszą firmą. CES dotyczy dokładniej wysiłku, jaki nasz użytkownik musiał ponieść w trakcie procesu zakupowego (najczęściej w określonym punkcie styku na ścieżce). W tym artykule powiemy, do czego służy CES, jak go obliczyć i interpretować, jak zadawać pytania w ankiecie CES oraz podamy garść przydatnych wskazówek. Zachęcamy do lektury.

CES - wskaźnik wysiłku klienta


CES mierzy wysiłek, jaki klienci muszą włożyć, by wykonać określoną czynność - dokonać zakupu, rozwiązać problem z obsługą, skorzystać z oferty. CES to Customer Effort Score, czyli właśnie w dosłownym przekładzie "wskaźnik wysiłku klienta". Dzięki niemu możemy zweryfikować łatwość interakcji naszej firmy z klientami. Zidentyfikujemy jednocześnie obszary, które wymagają optymalizacji, gdyż sprawiają odbiorcom potencjalne trudności i wpływają na doświadczenie użytkownika (UX - User Experience). Elementem UX, który z pewnością przyczyni się do lepszej interakcji na ścieżce użytkownik - strona, jest UI - User Interface.

Ankietę CES możemy przeprowadzić za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, takich jak Google Forms, SurveyMonkey czy Qualtrics.

➡️ Zapoznaj się z naszą ofertą Kampanii remarketingowych

Jak obliczyć i interpretować CES?


CES często oblicza się na podstawie jednego pytania ankietowego. Na przykład: „Jak łatwo było rozwiązać Twój problem?”, "Na ile oceniasz proces?", etc. Pytanie zawiera opcje odpowiedzi na skali od „bardzo trudno” do „bardzo łatwo”. Najczęściej jest to skala od 1 do 5, może być też wyrażona słownie, np. "Zdecydowanie trudno", “Raczej trudno”, “Trudno powiedzieć”, “Raczej łatwo”, “Zdecydowanie łatwo” (albo wariacje tych pytań - w zależności od tego, czego dotyczy pytanie). Coraz częściej skala nie zawiera liczb, a pięć emotikonek - od najsmutniejszej do najweselszej.

Wskaźnik CES - badanie wysiłku klienta w relacjach z firmą

Wynik CES jest średnią wartością odpowiedzi na nasze jedno pytanie. Niski wynik CES (większość smutnych emotikon) wskazuje, że klienci napotykają trudności w interakcji z firmą. To może prowadzić do frustracji i niższej lojalności. Wysoki wynik CES (większość wesołych emotikon) sugeruje, że klienci uważają interakcje za łatwe i bezproblemowe. co Zwiększa to satysfakcję i prawdopodobieństwo ponownego skorzystania z oferty firmy.

Wskaźnik CES - przydatne wskazówki 💡


  • Optymalizacja momentu wysyłki ankiety. Aby uzyskać najbardziej trafne odpowiedzi, ankieta CES powinna być wysyłana bezpośrednio po interakcji klienta z danym procesem lub punktem kontaktu na ścieżce.
  • Skupienie się na kluczowych momentach. Trzeba identyfikować i mierzyć CES w kluczowych punktach podróży klienta (Customer journey), gdzie wysiłek ma największe znaczenie dla satysfakcji i lojalności.
  • Otwarte pytania. Po pytaniu zamkniętym CES, dodajmy pytanie otwarte, aby uzyskać szczegółowe informacje o przyczynach oceny klienta. Czyli innymi słowy: wystawił ocenę 1-5, a my pytamy dodatkowo, dlaczego taką.
  • Śledzenie zmian w czasie. Warto regularnie mierzyć CES, aby monitorować postępy w poprawie doświadczeń klientów i reagować na nowo wykryte problemy.
  • Segmentacja danych. Analizujmy wyniki CES w kontekście różnych segmentów klientów, aby lepiej zrozumieć ich specyficzne potrzeby i oczekiwania.
  • Integracja z działaniami usprawniającymi. Używajmy wyników CES, aby priorytetyzować inicjatywy usprawniające w firmie, które zmniejszą wysiłek klienta.
  • Edukacja naszego zespołu. Upewnijmy się, że cały zespół rozumie znaczenie łatwości doświadczeń klienta i jak ich praca przyczynia się do zmniejszenia wysiłku klientów.

  • Przeczytaj również o wskaźnikach:

    ➡️ Wskaźnik CSAT - pomiar satysfakcji klienta

    ➡️ Wskaźnik NPS - pomiar lojalności klienta

    Jeśli planujesz wykorzystywać analitykę internetową w karierze zawodowej, chcesz pracować jako specjalista ds. analityki w Internecie, samodzielnie oceniać i kontrolować efektywność kampanii reklamowych, zlecasz działania agencji i chcesz lepiej rozumieć wyniki raportów, prowadzisz samodzielne kampanie i pragniesz je doskonalić - mamy dla Ciebie świetną propozycję. Zapisz się na nasze profesjonalne szkolenie z Google Analytics 4!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski