Wiosenne słowa kluczowe: na jakie trendy w keywordach zwrócić uwagę wiosną?

Wiosna tuż, tuż! W jednym z poprzednich artykułów pisaliśmy o sezonowych słowach kluczowych. W tym przyjrzymy się wiosennym słowom kluczowym, a zatem frazom, które warto wziąć pod uwagę, tworząc content na wiosenne miesiące. Jakich słów warto użyć, na jakie okoliczności zwrócić uwagę i jak właściwie wyszukać odpowiednie frazy?

Wiosenne słowa kluczowe - czym są?


Wiosenne słowa kluczowe to umowne określenie na keywordy, które dotyczą wiosny, wszystkich mających wówczas miejsce świąt i wydarzeń, a także potencjalnych trendów na tę porę roku. Są elementem większego pojęcia, jakim są sezonowe słowa kluczowe - czyli fraz i wyszukiwań, które zyskują popularność tylko w określonym sezonie. Sezonowe słowa kluczowe dotyczą właśnie świąt, wydarzeń i trendów; są wytyczone przez ramy czasowe, głównie właśnie wiosnę, lato, jesień i zimę.

Jak znaleźć wiosenne słowa kluczowe?


Czyli innymi słowy - pod jakie frazy warto się pozycjonować w okresie wiosennym i skąd je wziąć? Każda branża będzie miała nieco inne słowa kluczowe, uzależnione od rodzaju prowadzonego biznesu, grupy docelowej i ich oczekiwań. By prawidłowo znaleźć frazy dla swojego segmentu, należy podjąć następujące kroki:

  • Badać trendy w wyszukiwarkach. Przydatne może być narzędzie Google Trends, pozwalające poznać dane na temat wyszukiwań - ich liczbę, genezę, region i zależności czasowe.
  • Śledzić trendy w mediach społecznościowych. Social media są zwierciadłem aktualnych trendów, mody, wydarzeń i nastrojów społecznych. W związku z tym warto słuchać, co w trawie piszczy i dostosowywać swoje treści do popularnych, gorących tematów. Śledzenie mediów takich jak Facebook, Instagram, X (Twitter) pozwoli nam trzymać rękę na pulsie.
  • Analizować konkurencję. Warto sprawdzać, o czym piszą konkurencyjne firmy i marki i nie zostawać w tyle, a także inspirować się używanymi słowami kluczowymi, tematami i tagami.
  • Myśleć naprzód. Jeżeli w naszej branży są planowane wydarzenia (kulturalne, społeczne, sportowe, etc.), warto zawczasu przygotować się na ich nadejście i stworzyć content, który wypuścimy wtedy, gdy ich popularność będzie największa.

  • Przydatne narzędzia do znalezienia konkretnych słów kluczowych to m.in.: Google Keyword Planner, Ahrefs, Semstorm, SEMrush.

    Wiosenne słowa kluczowe wg kalendarza


    Wprawdzie astronomiczna wiosna zaczyna się 20 marca, a kończy 20 czerwca, jednak na potrzeby tego artykułu ustalmy, że bierzemy pod uwagę okres od początku marca do początku czerwca. Przy szukaniu tematów i słów kluczowych w kontekście tych miesięcy warto rozejrzeć się za kalendarzami, które oferują listę wszystkich świąt, tych mniejszych, jak i większych. Poniżej przedstawiamy listę wydarzeń, które warto wziąć pod uwagę przy pozycjonowaniu strony przez najbliższe miesiące.

  • 8 marca - Dzień Kobiet. Warto wziąć pod uwagę słowa kluczowe związane z tym świętem, a także odwołujące się do upominków, prezentów, promocji, miłości i relacji.
  • 21 marca - pierwszy dzień wiosny. Okazja do wiosennych promocji, haseł związanych ze sprzątaniem, organizacją przestrzeni wokół siebie oraz tzw. "wietrzeniem magazynów".
  • 31 marca - Wielkanoc. Jedno z najważniejszych świąt chrześcijaństwa. Słowa kluczowe nawiązujące do Wielkanocy, promocje i grafiki świąteczne. W niejednej branży da się wykorzystać nawiązanie do tego święta.
  • 1 kwietnia - Poniedziałek wielkanocny. Jak wyżej. Dodatkowo tego dnia wypada Prima Aprilis.
  • 7 kwietnia - Światowy Dzień Zdrowia. Świetna okazja do promowania zdrowego trybu życia, odpowiedniego odżywiania, świadomości konieczności badań i ogólnego dbania o swój organizm.
  • 22 kwietnia - Dzień Ziemi. Obchodzony na całej kuli ziemskiej; okazja do wykorzystania słów kluczowych, które nawiązują do konieczności dbania o naszą planetę.
  • 3 maja - Święto Narodowe Trzeciego Maja. Istotne dla Polaków święto, będące upamiętnieniem uchwalenia Konstytucji 3 Maja w 1791 roku, ustawowo wolne od pracy. Okres od 1 do 3 maja to majówka (2 maja nie jest dniem wolnym od pracy).
  • 26 maja - Dzień Matki. Warto wziąć pod uwagę słowa kluczowe związane z tym świętem, a także odwołujące się do upominków, prezentów i miłości względem naszych mam.
  • 1 czerwca - Dzień Dziecka. Święto wszystkich dzieci, w związku z którym warto wziąć pod uwagę słowa kluczowe, nawiązujące do prezentów, atrakcji i niespodzianek dla mniejszych i większych dzieciaków.
  • Wiosenne słowa kluczowe - dalsze propozycje 🌤️


    Nasze sezonowe słowa kluczowe charakterystyczne dla wiosny nie muszą wiązać się ściśle z określonymi datami. Mogą to równie dobrze być frazy wyszukiwane przez całą wiosnę, które nie odnoszą się do świąt ani wydarzeń, są za to związane z wykonywanymi często wiosną czynnościami. Dlatego warto wziąć pod uwagę takie kategorie jak:

  • sport: uprawianie różnych sportów, przede wszystkim kolarstwo i rolkarstwo, które zyskuje szczególną popularność wiosną, poradniki na te tematy, a także oferty sklepów sportowych,
  • ogrodnictwo: uprawa warzyw, owoców, kwiatów, artykuły ogrodnicze, odzież ogrodnicza, wszelkie poradniki dotyczące tych zagadnień, a także oferty sklepów internetowych,
  • porządki: hasła związane z wiosennymi porządkami, sprzątaniem, odnawianiem domu i mieszkania, poradniki i przedmioty przydatne w tych sytuacjach,
  • ubrania: wiosenna moda, kolekcje wiosenne, poradniki stylu, wszystkie elementy garderoby wiosennej dla kobiet, mężczyzn i dzieci,
  • zdrowy tryb życia: tematy związane ze zdrowym odżywianiem, dbaniem o sylwetkę, które zyskują na popularności, gdy pogoda zachęca do uprawiania sportu i zwrócenia uwagi na swoją kondycję,
  • turystyka: wiosenne wypady, wyjazdy na majówkę (najważniejszy okres wyjazdowy na wiosnę), hasła związane z ofertami i atrakcyjnymi zniżkami na pobyt w określonych miejscach.

  • Nasze słowa kluczowe możemy ująć w krótkiej formie (frazy fat head) lub długiej (frazy długiego ogona). Frazy krótkie są bardziej ogólne i generyczne, zdecydowanie bardziej konkurencyjne, zapewniają też jednak spory ruch. Z kolei frazy długie są niecodzienne i odpowiadają na bardziej złożone zapytania, w konsekwencji czego treści pozycjonowane na takie frazy są mocno cenione przez użytkowników.

    Ponadto warto zastanowić się, jak będą brzmiały nasze frazy kluczowe (oczywiście zależy to też od tego, czy wybierzemy krótkie, czy długie keywordy), czyli innymi słowy - jakiego będą rodzaju. Mogą to być:
  • frazy brandowe - czyli zawierające nazwę marki, np. suszarka bosch, rower kross, sukienka wittchen (ich przeciwieństwem są frazy niebrandowe, czyli po prostu niezawierające nazwy żadnej marki),
  • frazy produktowe - nastawione na zakup konkretnego produktu, np. iPhone 15,
  • frazy lokalne - związane z określoną lokalizacją, przydatne szczególnie dla biznesów uzależnionych właśnie od lokalizacji, np. noclegi Mazury, hotel Gdańsk, restauracja włoska Zakopane,
  • frazy informacyjne - odpowiadające na różnorodne zapytania, które można ująć za pomocą słów co, gdzie, jak, kiedy, dlaczego, np. jakie są najlepsze hotele w Trójmieście, co to jest majówka, gdzie na majówkę, kiedy wypada Wielkanoc, etc.

  • Możliwości stworzenia i kombinacji oraz dopasowań słów kluczowych, mając na względzie wiosenne trendy, wydarzenia, święta i inne okoliczności jest niemal nieskończenie wiele. Warto wziąć pod uwagę oczekiwania użytkowników i intencje wyszukiwań (search intent), a także sprawdzać poczynania konkurencji, mieć świadomość nadchodzących wydarzeń i dostosowywać content do upływu czasu. Wszystkie działania z zakresu content marketingu i pozycjonowania stron dodatkowo musimy regularnie monitorować i analizować.

    Polecamy także lekturę artykułu na temat recyklingu treści (sam recykling jest zresztą hasłem, które często kojarzy się właśnie z wiosną, kiedy to zwracamy szczególną uwagę na dbanie o czystość i ekologię). Recykling treści pozwoli nam na wykorzystanie starszego contentu, jego aktualizację i wzbogacenie, dzięki czemu unikniemy konieczności tworzenia pewnych treści od nowa. Taka praktyka pozwala tchnąć drugi raz życie w określony content, dzięki czemu zyska on szansę na ponowne zdobycie pozycji w wynikach wyszukiwania, a nam - zaoszczędzić czas i środki na tworzenie czegoś od zera.

    Przeczytaj również: Pozycjonowanie stron: 7 trendów na 2024

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski