White Hat vs Black Hat SEO — czym różnią się te dwie techniki pozycjonowania?

W wielu dziedzinach życia stajemy przed wyborem, jak osiągnąć zamierzone efekty. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania własnej strony internetowej. Możemy obrać ścieżkę dłuższą, zgodną z wytycznymi wyszukiwarki. Można jednak pójść na skróty i nagiąć zasady, by szybciej osiągnąć efekty. Pierwsza droga to White Hat, druga - Black Hat SEO. Z czym wiążą się oba podejścia oraz na czym dokładnie polegają?

White Hat SEO i Black Hat SEO - definicje

Działania White Hat SEO prowadzone są według zasad wyszukiwarek. Black Hat SEO to przeciwny kierunek, który może skutkować karą od Google. Przyjrzyjmy się charakterystyce obydwu podejść oraz kilku przykładom, żeby lepiej zrozumieć ich istotę.

White Hat SEO - opis i przykłady


Działania White Hat, jak już wspomniano, są zgodne z wytycznymi Google. To praktyki etyczne i legalne. Mają na celu jak największą optymalizację witryny dla użytkownika. Przyczyniają się też do zwiększenia widoczności strony i pozycji w wynikach wyszukiwania. Na efekty White Hat SEO czeka się jednak dłużej niż w przypadku Black Hat SEO. Przykładowe działania z zakresu White Hat to m.in.:
  • tworzenie wysokiej jakości, unikalnej i merytorycznej treści na stronę,
  • optymalizacja kodu strony, poprawa struktury URL,
  • optymalizacja strony tak, by najlepiej odpowiadała na zapytanie użytkownika,
  • działania mające na celu zwiększenie jakości User Experience (UX),
  • optymalizacja meta danych, nagłówków, treści,
  • pozyskiwanie wartościowych backlinków od stron o wysokiej reputacji,
  • optymalizacja strony pod wszystkie urządzenia i ekrany,
  • przejrzyste i logiczne linkowanie wewnętrzne, prowadzące do kolejnych treści związanych z tematem.

  • Techniki White Hat SEO owocują contentem wartościowym dla użytkownika. W dłuższej perspektywie przekładają się na wysoką pozycję strony w SERP-ach. To czynności bezpieczne, których implementacja powinna być podstawą budowania wartości strony w oczach Google.

    Black Hat SEO - opis i przykłady


    Czynności wykonywane w ramach Black Hat SEO stoją w sprzeczności z wymogami Google. Wprawdzie mogą dać chwilowe wzrosty pozycji, lecz ze względu na kary są ryzykowne. Nie mają na celu tworzenia wartościowych dla odbiorcy treści, a szybki skok pozycji w wyszukiwarce. Przykładowe działania Black Hat SEO:
  • przesycenie słowami kluczowymi (keyword stuffing). Dodawanie zbyt wielu słów kluczowych, które odnoszą się do tematu, ale w złym kontekście,
  • duplikacja treści (w tym spamowanie contentem na różnych podstronach),
  • pokazywanie użytkownikom innej treści niż robotowi wyszukiwarki (tzw. cloaking),
  • kamuflowanie treści - umieszczanie dodatkowego tekstu w kolorze tła,
  • masowe kupowanie linków i spamowanie linkami zwrotnymi niskiej jakości,
  • umieszczanie linków odsyłających dofollow niskiej jakości.
  • poison words - czyli wyrazy i sformułowania, które są źle postrzegane przez algorytmy wyszukiwarki, mogące zaniżyć statystyki strony oraz jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

  • Techniki Black Hat SEO to stanowczo błędna ścieżka rozwoju witryny. Groźba kary i niska wartość dla użytkownika nie są warte szybkich wzrostów pozycji w wyszukiwarce. Wykrycie nielegalnych technik przez algorytmy Google to kwestia czasu. Kara może zostać nałożona na pojedynczą stronę, a nawet całą domenę. W związku z tym przyjrzyjmy się, jak praktykować działania z zakresu "białego kapelusza".

    Wspomaganie działań White Hat SEO


    Jak już wspomniano, White Hat to przede wszystkim tworzenie wartościowego contentu dla użytkownika. Warto zapoznać się z pojęciem evergreen content - treści "wiecznie żywych". Evergreen to fundament dobrze prosperującej witryny, chcącej przyciągać użytkowników jakościowymi treściami.
    Wizerunek i kondycję naszej strony internetowej możemy ulepszać nie tylko w jej obrębie. Należy budować nasz wizerunek również poza nią, na przykład w mediach społecznościowych. Facebook, Instagram czy LinkedIn to platformy, dzięki którym dotrzemy do szerokiego grona odbiorców. Stała komunikacja z użytkownikami buduje długotrwałe zaufanie i wpływa korzystnie na image strony.

    Czy stosuję właściwą technikę SEO?


    Warto przeanalizować dotychczasowe pozycjonowanie strony. Zadajmy sobie kilka ważnych pytań:

    1. Czy stosuję techniki zgodne z zasadami White Hat SEO? Przeanalizuj krytycznie listę działań White Hat SEO.
    2. Na czym bardziej mi zależy - korzyści dla użytkownika czy wysokiej pozycji w Google?
    3. W jaki sposób przygotowuję treści na stronę i jakiej są jakości?
    4. Czy treści na stronie odpowiadają intencji użytkownika?
    5. W trakcie tworzenia treści pod daną frazę kluczową zastanówmy się, jaka będzie intencja użytkownika. Jeśli ktoś szuka porad na temat naprawy roweru, warto by znalazł właściwy poradnik. Bezcelowe byłoby odsyłać taką osobę do sklepu z nowymi rowerami - nie taka jest intencja odbiorcy treści.
    6. Czy pozyskuję backlinki ze źródeł wiarygodnych i sprawdzonych?
    7. Czy moja strona jest zoptymalizowana pod użytkowników desktopowych i mobilnych?
    8. Czy wśród moich działań jakiekolwiek należą do Black Hat SEO? Jak szybko mogę je zmienić na zgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google?

    Regularnie weryfikujmy prowadzone czynności z zakresu pozycjonowania. Warto poszerzać również swoją wiedzę o nowe techniki.

    Gray Hat SEO - czyli na pograniczu dobrego i złego


    Analogia do białego i czarnego kapelusza pochodzi z klasycznych filmów amerykańskich, głównie westernów, gdzie protagoniści często nosili nakrycia głowy w jasnych barwach, zaś antagoniści wybierali czarne. Miało to w symboliczny sposób ukazywać podział na dobro i zło. W późniejszych latach podział nieco się zatarł i kolor kapelusza nie był wyznacznikiem moralności postaci. Podobnie rzecz się ma z SEO - pewne praktyki zahaczają zarówno o pozytywne, jak i negatywne strategie; takie podejście, łączące w sobie czarne i białe, określono mianem Gray Hat SEO. O "SEO szarego kapelusza" napisaliśmy osobny artykuł.

    Black Hat SEO, White Hat SEO, Gray Hat SEO - którą strategię wybrać?

    Kadr z filmu Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969) z Robertem Redfordem i Paulem Newmanem. Podział na dobro i zło według czarnego i białego kapelusza w tamtym okresie już nieco się zatarł; podobnie jak w SEO, gdzie na popularności zyskał "szary kapelusz".


    Ogólnie rzecz biorąc, z racji czerpania z Black Hat SEO, praktyki "szarego kapelusza" są raczej odradzane, gdyż stanowią ryzyko nałożenia kary przez wyszukiwarkę i nie do końca są uznawane za etyczne.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu stron, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć nową wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO już dziś!


    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski