Web Usability – czyli jak zadbać o użyteczność strony internetowej

Web Usability - pojęcie, z którym wiąże się niejako sukces naszej strony internetowej. Dosłownie oznacza "użyteczność strony", czyli niezwykle ważny aspekt w jej codziennym funkcjonowaniu. Pamiętajmy bowiem, że strony oraz treści tworzymy dla użytkowników, nie dla wyszukiwarek - muszą więc spełniać określone wymogi. W tym artykule powiemy, co dokładnie oznacza pojęcie Web Usability, co wchodzi w jego skład, jakie są korzyści z użytecznej strony, jak ją poprawić oraz czy Web Usability ma wpływ na pozycjonowanie strony. Zachęcamy do lektury!

Co to jest Web Usability i co wchodzi w skład pojęcia?


Web Usability - użyteczność strony internetowej - definiuje łatwość, z jaką użytkownicy poruszają się po stronie. Odnosi się do jej funkcjonalności, oferowanych opcji oraz przejrzystości w prezentowaniu informacji i spełnianiu celów, w jakich ją odwiedzono. Dobrze zaprojektowana strona jest przejrzysta, spójna, łatwa w obsłudze. Wywiera na odbiorcy pozytywne doświadczenie i zachęca do ponownych odwiedzin.

Web Usability skupia się na czterech najważniejszych elementach. Lub innymi słowy - pojęcie opiera się na czterech mocnych filarach. Nasza strona powinna je optymalizować, by być użyteczną, pomocną i stabilną. Te filary to:

  1. Nawigacja. Strona powinna mieć klarowną i spójną nawigację, która umożliwia użytkownikom szybkie znalezienie potrzebnych informacji. Poruszanie się po niej nie powinno sprawiać żadnych trudności.
  2. Czytelność. Tekst na stronie powinien być czytelny, a układ elementów przemyślany tak, aby użytkownicy mogli łatwo przetwarzać informacje. Przydatnym zabiegiem jest umiejętnie zastosowane boldowanie. W grę wchodzi także odpowiednia kolorystyka. Przeczytaj dodatkowo artykuł: Marketing a kolory. Jak wybrać barwy strony internetowej?
  3. Dostępność. Strona powinna być dostępna dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich umiejętności czy używanych urządzeń, dlatego należy zadbać o zgodność ze standardami dostępności. Inna nazwa tego pojęcia to responsywność - określa dostosowanie witryny do każdego urządzenia (komputera, smartfona, tabletu). Responsywności strony przygląda się algorytm Google Mobile-First Index.
  4. Szybkość ładowania. Strona powinna szybko się ładować, aby uniknąć frustracji użytkowników i zniechęcenia do dalszego korzystania z niej. Większość z nich opuści stronę, jeśli ta nie wczyta się w około 3 sekundy. Więcej o optymalizacji prędkości ładowania strony piszemy w osobnym, obszernym artykule. Przeczytaj: Szybkość ładowania strony a SEO i UX

Web Usability - na czym opiera się użyteczność strony


Ogólnie rzecz biorąc, użyteczność strony odgrywa bardzo dużą rolę w doświadczeniu użytkownika, czyli UX (User Experience). UX określa wrażenia, jakie nasz odbiorca czuje w trakcie korzystania ze strony. W grę wchodzą takie aspekty jak użyteczność, ale i estetyka oraz spójny interfejs. Interfejs użytkownika, czyli UI (User Interface) to osobne pojęcie, na którym trzeba się skupić przy projektowaniu spójnej witryny. Obejmuje wszystkie elementy, niezbędne do odpowiedniej komunikacji na linii użytkownik - strona. Są to m.in. przyciski, suwaki, komunikaty i alerty. Odpowiednio zaprojektowany User Interface pozwala na optymalizację User Experience, zaś ta przekłada się na korzyści, które opisujemy poniżej.

Jakie korzyści daje użyteczna strona?


Jak wspomnieliśmy wcześniej, strony tworzone są przede wszystkim dla użytkowników, w związku z czym powinny stawiać na użyteczność i niesienie wartości. Oczywiście muszą jednocześnie spełniać wymogi i wytyczne wyszukiwarek, jednak nie powinny być tworzone tylko po to, by zadowolić określone algorytmy. Jeżeli strona jest użyteczna, a jej odbiorcy pozytywnie odnoszą się do jej aspektów i funkcjonalności, daje nam to następujące korzyści:

  • Zwiększona satysfakcja użytkowników i lojalność wobec marki,
  • wyższe wskaźniki konwersji i sprzedaży,
  • niższy wskaźnik odrzuceń (bounce rate) i wydłużony czas spędzany na stronie (dwell time),
  • poprawa wizerunku marki i zaufania użytkowników, a także lepsza świadomość marki (brand awareness).

  • Wysoka użyteczność strony internetowej przyczynia się do lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Algorytmy wyszukiwarek biorą pod uwagę czynniki użytkowe, takie jak czas spędzony na stronie i wskaźnik odrzuceń, a także wartość contentu. Optymalizacja użyteczności strony może zatem pośrednio wpłynąć na jej pozycjonowanie poprzez zwiększenie zaangażowania użytkowników i poprawę wskaźników użytkowych.

    Jak zwiększyć Web Usability swojej strony?


    Użyteczność strony składa się z elementów, na które - jako twórcy tejże strony - mamy wpływ i możemy je optymalizować. W związku z tym warto poświęcić nieco czasu i pracy, aby polepszyć Web Usability swojej witryny. Poniżej wskazujemy kilka działań, które zaleca się podjąć.

    1. Przeprowadzić badania użytkowników i analizę zachowań, aby zrozumieć, jakie są ich potrzeby i oczekiwania wobec strony.
    2. Zastosować zasadę prostoty i przejrzystości w projektowaniu interfejsu i nawigacji.
    3. Zoptymalizować prędkość ładowania strony poprzez optymalizację obrazów, kodu i hosting. Wskazówki dotyczące optymalizacji szybkości wczytywania strony podajemy w artykule na ten temat.
    4. Zapewnić dostępność strony dla osób z różnymi umiejętnościami, poprzez np. zapewnienie alternatywnych opisów (atrybutów ALT) dla obrazów dla osób niewidomych. Te atrybuty są jednocześnie pomocne dla algorytmów wyszukiwarki, gdyż możemy tam umieścić cenne słowa kluczowe, pod które pozycjonujemy stronę.
    5. Regularnie monitorować i analizować wskaźniki użytkowe, takie jak wskaźnik odrzuceń, czas spędzony na stronie, aby identyfikować obszary wymagające poprawy. W badaniu prędkości strony nieocenione okażą się raporty z bezpłatnego narzędzia Google PageSpeed Insights. W artykule poświęconym temu narzędziu opisujemy dokładnie aspekty jego działania i omawiamy wskaźniki (m.in. Core Web Vitals). Warto przeczytać!

    Na koniec przedstawiamy kilka kryteriów, wedle których możemy ocenić poziom użyteczności strony. Ich twórcą jest Jakob Nielsen - autor książki Designing Web Usability: The Practice of Simplicity. Jakob jest specjalistą użyteczności serwisów internetowych, którą zajmuje się już od lat 90. XX wieku.

    Web Usability Jakob Nielsen

    Dobra użyteczność jest jak tlen - nie zauważasz jej do momentu, aż jej zabraknie.

    Kryteria oceny użyteczności strony


  • Satysfakcja - określa, czy korzystanie z naszej strony rodzi przyjemność.
  • Zapamiętywalność - mówi, czy korzystanie ze strony zapada w pamięć; czy strona czymś się wyróżnia. A przede wszystkim: czy powrót na stronę po dłuższym czasie pozwoli szybko się na niej odnaleźć.
  • Nauczalność - określa, czy użytkownik będzie w stanie szybko nauczyć się posługiwania stroną przy pierwszych odwiedzinach.
  • Błędy - określa potencjalne błędy, które mogą występować w procesie korzystania ze strony. Dlatego tak istotne jest regularne jej testowanie. Warto samemu spróbować przejść przez jakiś proces, by sprawdzić, czy działa prawidłowo. Na podobnej zasadzie działa proofreading przy pisaniu treści - zanim je opublikujemy, czytamy je sami, by sprawdzić, czy nie zawierają błędów.
  • Efektywność - określa stopień możliwości szybkiej obsługi strony przez użytkowników, którzy mieli już z nią styczność.


  • Podsumowując: użyteczność strony - Web Usability - to kluczowy aspekt, który wpływa w ogromnym stopniu na doświadczenie użytkownika. Bez użyteczności i wartości strona jest nieprzydatna dla odbiorcy, który szybko ją opuści, wysyłając tym samym negatywny sygnał algorytmom wyszukiwarki. Te prawdopodobnie ukarzą stronę niskimi pozycjami w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto optymalizować stronę i nieść użyteczność, by w pierwszej kolejności zadowalać użytkowników, a w drugiej - cieszyć się uznaniem robotów wyszukiwarki.

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • Wstęp artykułu: jaka jest rola leadu w treści?
  • Najlepsze narzędzia SEO. 12 narzędzi przydatnych przy pozycjonowaniu stron


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.