Co to jest Web Usability i co wchodzi w skład pojęcia?
Web Usability - użyteczność strony internetowej - definiuje łatwość, z jaką użytkownicy poruszają się po stronie. Odnosi się do jej funkcjonalności, oferowanych opcji oraz przejrzystości w prezentowaniu informacji i spełnianiu celów, w jakich ją odwiedzono. Dobrze zaprojektowana strona jest przejrzysta, spójna, łatwa w obsłudze. Wywiera na odbiorcy pozytywne doświadczenie i zachęca do ponownych odwiedzin.
Web Usability skupia się na czterech najważniejszych elementach. Lub innymi słowy -
pojęcie opiera się na czterech mocnych filarach. Nasza strona powinna je optymalizować, by być użyteczną, pomocną i stabilną. Te filary to:
- Nawigacja. Strona powinna mieć klarowną i spójną nawigację, która umożliwia użytkownikom szybkie znalezienie potrzebnych informacji. Poruszanie się po niej nie powinno sprawiać żadnych trudności.
- Czytelność. Tekst na stronie powinien być czytelny, a układ elementów przemyślany tak, aby użytkownicy mogli łatwo przetwarzać informacje. Przydatnym zabiegiem jest umiejętnie zastosowane boldowanie. W grę wchodzi także odpowiednia kolorystyka. Przeczytaj dodatkowo artykuł: Marketing a kolory. Jak wybrać barwy strony internetowej?
- Dostępność. Strona powinna być dostępna dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich umiejętności czy używanych urządzeń, dlatego należy zadbać o zgodność ze standardami dostępności. Inna nazwa tego pojęcia to responsywność - określa dostosowanie witryny do każdego urządzenia (komputera, smartfona, tabletu). Responsywności strony przygląda się algorytm Google Mobile-First Index.
- Szybkość ładowania. Strona powinna szybko się ładować, aby uniknąć frustracji użytkowników i zniechęcenia do dalszego korzystania z niej. Większość z nich opuści stronę, jeśli ta nie wczyta się w około 3 sekundy. Więcej o optymalizacji prędkości ładowania strony piszemy w osobnym, obszernym artykule. Przeczytaj: Szybkość ładowania strony a SEO i UX

Ogólnie rzecz biorąc, użyteczność strony odgrywa bardzo dużą rolę w doświadczeniu użytkownika, czyli
UX (User Experience). UX określa wrażenia, jakie nasz odbiorca czuje w trakcie korzystania ze strony. W grę wchodzą takie aspekty jak użyteczność, ale i estetyka oraz spójny interfejs. Interfejs użytkownika, czyli
UI (User Interface) to osobne pojęcie, na którym trzeba się skupić przy projektowaniu spójnej witryny. Obejmuje wszystkie elementy, niezbędne do odpowiedniej komunikacji na linii użytkownik - strona. Są to m.in. przyciski, suwaki, komunikaty i alerty. Odpowiednio zaprojektowany User Interface pozwala na optymalizację User Experience, zaś ta przekłada się na korzyści, które opisujemy poniżej.
Jakie korzyści daje użyteczna strona?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, strony tworzone są przede wszystkim dla użytkowników, w związku z czym powinny stawiać na użyteczność i niesienie wartości. Oczywiście muszą jednocześnie spełniać wymogi i wytyczne wyszukiwarek, jednak nie powinny być tworzone tylko po to, by zadowolić określone algorytmy. Jeżeli strona jest użyteczna, a jej odbiorcy pozytywnie odnoszą się do jej aspektów i funkcjonalności, daje nam to następujące korzyści:
Zwiększona satysfakcja użytkowników i lojalność wobec marki,
wyższe wskaźniki konwersji i sprzedaży,
niższy wskaźnik odrzuceń (bounce rate) i wydłużony czas spędzany na stronie (dwell time),
poprawa wizerunku marki i zaufania użytkowników, a także lepsza świadomość marki (brand awareness).
Wysoka użyteczność strony internetowej przyczynia się do lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Algorytmy wyszukiwarek biorą pod uwagę czynniki użytkowe, takie jak czas spędzony na stronie i wskaźnik odrzuceń, a także wartość contentu. Optymalizacja użyteczności strony może zatem pośrednio wpłynąć na jej pozycjonowanie poprzez zwiększenie zaangażowania użytkowników i poprawę wskaźników użytkowych.