User friendly page: jak stworzyć stronę przyjazną użytkownikom?

User friendly oznacza dosłownie "przyjazny użytkownikowi". Pojęcie odnosi się do stron internetowych, które wywierają na swoich odbiorcach pozytywne wrażenie. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu pojęciu i określimy, o co warto zadbać, by nasza strona była zachęcająca i przyjazna. Bo - jak niejednokrotnie powtarzamy - to właśnie użytkownik jest dla nas najważniejszy.

Strona przyjazna użytkownikowi - czyli jaka?


Wspomnieliśmy już we wstępie, że user friendly page wywołuje pozytywne odczucia u osób z niej korzystających. Co to dokładnie oznacza?

W skrócie - User friendly page to przede wszystkim:

  • strona łatwa w obsłudze,
  • intuicyjna w swojej budowie,
  • szybko ładująca się,
  • zaprojektowana estetycznie (kolory, layout, układ treści),
  • zawierająca wartościowe, użyteczne treści,
  • ilustrująca zawartość grafikami,
  • wyróżniająca się na tle konkurencyjnych witryn i zachęcająca do ponownych odwiedzin.

  • Omówmy szerzej kilka najważniejszych pojęć w kontekście user friendly pages.

    Przejrzystość i prostota


    Strona ułatwia odnalezienie szukanych informacji, jest prosta do nawigowania, nie ma zbędnych elementów, które wpływałyby negatywnie na czytelność. Musimy ułatwić użytkownikowi sprawne znalezienie to, w poszukiwaniu czego odwiedził witrynę - bez konieczności przeklikiwania się przez wiele podstron.

    Dostosowanie do różnych urządzeń (responsywność)


    Nasza strona musi prezentować się odpowiednio niezależnie od tego, na jakim urządzeniu jest wyświetlana - na komputerze, tablecie czy smartfonie.

    Szybkość ładowania strony


    Strona powinna ładować się jak najszybciej. Warto zadbać m.in. o to, by obrazy na stronie nie były na tyle duże, by spowalniać jej ładowanie. Użytkownicy są niecierpliwi i prędko opuszczają stronę, która ładuje się za wolno. Ponad połowa użytkowników Internetu wraca do wyników wyszukiwania po zaledwie 3 sekundach, jeśli strona wczytuje się zbyt długo.

    User Experience


    Doświadczenie użytkownika w korzystaniu ze strony. Powinno być jak najlepsze, gdyż to właśnie dla niego tworzymy treści i projektujemy witryny. Owemu doświadczeniu przygląda się np. algorytm Google Page Experience. Pojęcie UX omawiamy szerzej w artykule: UX, czyli User Experience - jaką pełni rolę w marketingu?

    Nagłówki, metadane i treść


    Nasze nagłówki muszą przykuwać uwagę i "wyróżniać się z tłumu", jednocześnie zapowiadając treść, która faktycznie spełnia obietnice. Metadane - meta tytuły i meta opisy - jak i właśnie nagłówki powinny zawierać słowa kluczowe, na które pozycjonujemy treść. Metadane ponadto zwięźle opisują zawartość strony i zachęcają do kliknięcia. Sama treść powinna być wartościowa, na temat, unikalna i wsparta słowami kluczowymi, które wyszukują internauci. Zachęcamy do przeczytania osobnych artykułów o omawianych pojęciach!

    Call to action


    Warto postarać się o kilka elementów Call to action, czyli zachęcenia do podjęcia określonego działania. Nie można przesadzać z tą strategią, gdyż strona wyda się wówczas zbyt nachalna. Właściwie zaprojektowane elementy CTA zwiększają konwersję i aktywizują użytkowników.

    Kolory na stronie


    Nie ma co ukrywać - większość ludzi jest wzrokowcami, w ten sposób zapamiętują treść i wrażenia, sama zaś warstwa graficzna odgrywa ogromną rolę w ich percepcji. Może się zdarzyć, że postaramy się o świetną treść, jakościowe linki i wspaniałe nagłówki - lecz co z tego, jeśli wygląd strony będzie odpychający? Czy wiesz, jakie kolory w marketingu są user friendly, a jakie wręcz przeciwnie? Warto przeczytać artykuł: Marketing a kolory. Jak wybrać barwy strony internetowej? i odpowiednio zaprojektować witrynę, biorąc pod uwagę wpływ kolorów na odczucia użytkownika i ich dopasowanie do branży, w której działamy.

    Formularze i elementy interakcyjne


    Jeżeli nasza strona zawiera formularze, dokumenty, formy i inne rodzaje elementów, które użytkownik wypełnia - powinny być zaprojektowane przystępnie. Ponadto jeśli dotyczą skomplikowanych zagadnień, są złożone i mogą wymagać pomocy - dostarczmy instrukcje wypełnienia krok po kroku. Dodatkowo zadbajmy o bezpieczeństwo danych użytkowników.

    Przyjazne adresy URL


    Sprawiające przyjazne wrażenie adresy URL to także element user friendly page. Powinny wyglądać w odpowiedni sposób, unikać znaków specjalnych, mieć hierarchiczną budowę. Jest to istotne tak dla użytkowników, jak dla wyszukiwarki. Piszemy o nich więcej w artykule: Przyjazny adres URL - czyli jaki?

    Dostępność strony


    Nasza strona powinna być łatwo dostępna dla każdego użytkownika Internetu - niezależnie od tego, z jakich korzysta narzędzi oraz jak biegle potrafi poruszać się po sieci.

    Przydatne wskaźniki i algorytmy w kontekście user friendly pages


  • Bounce rate - wskaźnik odrzuceń (odbicia). Określa, jak szybko użytkownicy "odbijają się" od strony, czyli opuszczają ją, zniechęceni pierwszym wrażeniem. Oczywiście wskaźnik powinien być jak najniższy. Jest brany pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarki przy pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania (SERP). Bounce rate sprawdzisz w Google Analytics. Bezpośrednio powiązany z dwell time.
  • Dwell time - czas spędzony przez użytkownika na stronie od momentu kliknięcia w link. Im wyższy, tym prawdopodobnie strona jest bardziej wartościowa i użyteczna. Wpływa na pozycjonowanie podobnie jak bounce rate. Również do zmierzenia w Google Analytics.
  • Google Mobile-First Index - algorytm, który przygląda się dostępności stron na urządzeniach mobilnych.
  • E-A-T i YMYL - dwa wskaźniki Google, które określają stopień eksperckości, autorytetu i zaufania do strony oraz przyglądają się stronom, wywierającym szczególny wpływ na życie człowieka. Takie strony powinny być szczególnie jakościowe.
  • Core Web Vitals - algorytm Google, który sprawdza poziom doświadczenia użytkownika z korzystania ze strony.
  • Panda i Pingwin - na wytyczne tych algorytmów warto zwrócić szczególną uwagę przy projektowaniu treści oraz linków na stronie.


  • Podsumowując: user friendly page to z punktu widzenia użytkownika świetne strony, do których z chęcią powróci w przyszłości. Przyjazne, jakościowe, zachęcające. Warto przyjrzeć się wytycznym budowania takich stron i dostarczyć odbiorcy jak najlepsze doświadczenie.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski