Unikalność treści na stronie. Dlaczego warto o nią zadbać?

Dlaczego treści na naszej stronie powinny być unikalne? I czym właściwie jest rzeczona "unikalność"? W tym artykule przyglądamy się argumentom za dążeniem ku unikalności treści. Poruszamy takie aspekty jak duplicate content, Google E-A-T i YMYL czy weryfikacja unikalności contentu.

Zachęcamy do lektury.

Unikalność treści na stronie internetowej


W erze digital marketingu, treści na stronie internetowej pełnią kluczową rolę nie tylko w przyciąganiu ruchu. Przyczyniają się też znacząco do budowania wiarygodności i zaufania wśród użytkowników oraz wyszukiwarek (np. Google). Unikalność treści wpływa bezpośrednio na widoczność w wyszukiwarkach, zaangażowanie użytkowników oraz ogólną skuteczność strategii SEO. Poniżej omawiamy kilka kluczowych aspektów, które podkreślają znaczenie unikalnych treści. Warto wziąć je pod uwagę przy planowaniu i tworzeniu contentu na swoją stronę.

Google E-A-T i Google YMYL


Google w szczególności przygląda się stronom, które mają wyjątkowo duży wpływ na dobrobyt człowieka. Może to być zdrowie, finanse, tematy prawnicze czy społeczne. Takie strony wchodzą w zakres YMYL - Your Money, Your Life (Twoje pieniądze, Twoje życie). Treści na takich stronach muszą być przede wszystkim zgodne z prawdą, rzetelne i wiarygodne, ale i unikalne oraz użyteczne. Decyzje podejmowane w oparciu o takie informacje mogą bowiem odcisnąć znaczące piętno na odbiorcach. Do oceny stron, Google wykorzystuje system E-A-T, czyli Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (Ekspertyza, Autorytet, Wiarygodność). Model wzbogacono o dodatkowe E - Experience (Doświadczenie - czyli pokazanie, że autor treści ma w danej materii bogaty dorobek). Strony oferujące unikalne i dobrze opracowane treści, które odzwierciedlają fachową wiedzę autora, zyskują na autorytecie i zaufaniu w oczach Google. Przekłada się to na lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, czyli SERP (Search Engine Results Page). Nacisk na unikalność jest dość duży, bowiem tylko strony, które mają naprawdę świeże, jakościowe i właśnie unikalne treści, mogą liczyć na najwyższe pozycje w wynikach.

Korzystanie ze źródeł zewnętrznych


Oczywiste jest, że nikt z nas nie jest specjalistą w każdej dziedzinie. W związku z tym musimy posiłkować się innymi źródłami w poszukiwaniu wiedzy i cennego materiału, który możemy owocnie przekuć w ciekawy, angażujący content. Wykorzystywanie informacji ze źródeł zewnętrznych jest ważne i często konieczne, ale należy to robić mądrze. Dobrze jest opierać się na wiarygodnych źródłach, aby zwiększyć dokładność i rzetelność prezentowanych treści. Pamiętajmy, aby nie kopiować treści, a jedynie czerpać inspirację oraz przedstawiać informacje własnymi słowami, dodając unikalną wartość dla czytelników. To właśnie te dane - czy to w postaci innego spojrzenia na temat, opisania case study, nowych aspektów omawianego zagadnienia - decydują o unikalności treści, czyli tym, co odróżnia je od dziesiątek innych opracowań.

Kwestia praw autorskich


Prawa autorskie są kluczową kwestią przy tworzeniu treści. Cytowanie i odnoszenie się do czyjegoś dorobku wymaga przestrzegania etycznych i prawnych standardów. Należy zawsze podawać źródło cytowanych treści i starać się, aby cytowanie było ograniczone i służyło jedynie jako punkt odniesienia lub wzmocnienie prezentowanych argumentów. Zawsze warto upewnić się, czy aby na pewno wolno nam skorzystać z czyjegoś materiału. Ponadto, jeśli korzystamy z czyjejś publikacji, powinniśmy umieścić do niej odnośnik. Odnośnik musi kierować do konkretnego wpisu (np. artykułu), a nie strony głównej witryny, na jakiej ten wpis opublikowano.

W temacie praw autorskich warto sięgnąć do odpowiedniego dokumentu. Żelazną podstawą jest Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W ustawie czytamy: Art. 29. Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów oraz rozpowszechnione utwory plastyczne, utwory fotograficzne lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym celami cytatu, takimi jak wyjaśnianie, polemika, analiza krytyczna lub naukowa, nauczanie lub prawami gatunku twórczości. Do tego: Art. 34. Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła. Podanie twórcy i źródła powinno uwzględniać istniejące możliwości. Twórcy nie przysługuje prawo do wynagrodzenia, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Pamiętajmy zatem, by, pisząc treść, respektować czyjś dorobek i korzystać z niego zgodnie z prawem oraz normami etycznymi. W ten sposób nie dopuścimy się również negatywnego zjawiska, jakim jest duplikacja treści.


Duplikacja treści


Duplikacja treści, czyli duplicate content, bardzo źle wpływa na SEO strony, która dopuściła się takiej praktyki. Może do niej dojść na kilka sposobów - m.in. przez dosłowne przeklejenie tej samej treści z cudzej strony na naszą albo przez umieszczanie identycznego (albo tylko lekko zmienionego) contentu na różnych podstronach tego samego serwisu. Wyszukiwarki starają się unikać prezentowania użytkownikom tych samych treści na wielu stronach. Jeśli tak jest, Google i inne wyszukiwarki obniżają znacząco pozycję strony, na której wykryty został zduplikowany content. Żeby uniknąć duplikacji, powinniśmy:

  • tworzyć treści od podstaw, unikając kopiowania i wklejania z innych stron,
  • parafrazować i rozwijać istniejące pomysły, tworząc nową wartość dla czytelnika,
  • regularnie przeglądać własne treści pod kątem ewentualnych powtórzeń wewnątrz serwisu.

  • Czyli - innymi słowy - żeby uniknąć duplikacji, należy stawiać na wartość, rzetelność, a przede wszystkim unikalność treści. Tylko w pełni unikalne i niepowtarzalne treści będą najbardziej docenione przez wyszukiwarki.

    Unikalność treści a algorytmy Google


    Jak już wspomnieliśmy, unikalność treści jest jednym z elementów, na jakie szczególną uwagę zwracają algorytmy Google. W tym miejscu sprostujmy: co do zasady - algorytm, na bazie którego działa Google, jest jeden. Jednak w języku potocznym, dla wygody, zwykło się określać każdą jego aktualizację mianem algorytmu (np. algorytm Panda, MUM, Mobile-First Index i tak dalej). Takie też nazewnictwo stosujemy na naszej stronie. Kilka algorytmów jest wyjątkowo wrażliwych na unikalność treści:

  • Panda. Algorytm Panda został wprowadzony przez Google głównie w celu obniżenia rankingu stron o niskiej jakości, które nie dostarczają unikalnej lub wartościowej treści. Panda karze strony z nadmierną duplikacją treści, cienką zawartością (thin content) oraz nadmiernym nasyceniem słów kluczowych (keyword stuffing).
  • Hummingbird. Algorytm Hummingbird pozwala Google lepiej rozumieć zapytania użytkowników i dostarczać wyniki bardziej odpowiadające ich intencjom. Strony z bogatymi, unikalnymi i dobrze napisanymi treściami są lepiej oceniane, ponieważ algorytm skupia się na kontekście i znaczeniu treści, a nie tylko na słowach kluczowych.
  • RankBrain. RankBrain wykorzystuje uczenie maszynowe do interpretacji zapytań internautów i lepszego dopasowania stron do ich zamiarów. Strony oferujące unikalne, wartościowe i dobrze opracowane treści będą miały lepsze szanse na wyższą pozycję.

  • Weryfikacja unikalności treści


    Unikalność naszej treści możemy, rzecz jasna, zweryfikować. Służą temu profesjonalne narzędzia, pomagające wykryć ewentualny plagiat. To m.in. Grammarly, Copyscape, Turnitin. Pomagają w prosty i efektywny sposób weryfikować unikalność treści. Używanie tych narzędzi pozwala na sprawdzenie, czy tworzone teksty nie są zbyt podobne do innych publikacji dostępnych w Internecie. Regularne korzystanie jest rekomendowane w celu utrzymania wysokiej jakości i unikalności treści na stronie.

    Podsumowując: unikalne treści nie tylko zwiększają widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Pomagają też budować zaufanie i wiarygodność wśród użytkowników, co jest kluczowe dla każdego serwisu internetowego. Inwestycja w unikalne, rzetelne i autentyczne treści przynosi długoterminowe korzyści w kontekście zarówno SEO, jak i ogólnej reputacji online.
    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i zdobyć cenną wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski