Trust Rank: o wskaźniku, który oddziela przydatne linki od spamu

Trust Rank to pojęcie mocno związane z pionierskim algorytmem Google - Page Rank. W jaki sposób ten wskaźnik wspiera jeden z najstarszych systemów algorytmicznych wielkiej wyszukiwarki? Przekonajmy się!

Co to jest Trust Rank?


Trust Rank to uzupełnienie algorytmu Page Rank. Przypomnijmy: Page Rank to jeden z pierwszych algorytmów Google. Jego zadanie to analiza jakości i liczby linków, prowadzących do danej witryny. Algorytmowi poświęcony jest osobny artykuł: Page Rank, pierwszy algorytm Google - czy dalej jest istotny?

Autorami Trust Rank są Jan Pedersen, Zoltan Gyongyi i Hector Garcia-Molina. Sama nazwa Trust Rank oznacza "Ranga zaufania". Oddaje to istotę współczynnika. Trust Rank analizuje linki prowadzące do strony i na tej podstawie ocenia poziom zaufania do niej. Oddziela wartościowe strony od spamowych. Pomaga również w ustalaniu pozycji stron w wynikach wyszukiwania.

Trust Rank działa w sposób półautomatyczny. Co to oznacza? Mianowicie to, że część procesów przebiega algorytmicznie, zaś część potrzebuje ingerencji człowieka.

Jak dostosować stronę pod Trust Rank?


Ogólnie rzecz biorąc, musimy zadbać o to, by strona była godna zaufania. Przede wszystkim w kontekście linków! W związku z tym istotna jest zarówno jakościowa treść, która przyciąga linki, jak i jakość linków, które prowadzą do naszej witryny.

Oto kroki, które warto podjąć w świetle Trust Rank:

  • Tworzyć i publikować wartościową, jakościową treść.
  • Linkować do zaufanych źródeł.
  • Pozyskiwać linki wysokiej jakości.
  • Zadbać o przejrzyste linkowanie wewnętrzne.
  • Budować wizerunek marki oraz status eksperta w danej dziedzinie.
  • Zbierać i publikować pozytywne recenzje od użytkowników, które potwierdzają zaufanie i autorytet.
  • Śledzić i przestrzegać wytycznych Google, zwłaszcza w kontekście algorytmów wyszukiwarki.

  • Linki niskiej jakości, które prowadzą na naszą stronę, znacząco zaniżają wskaźnik Trust Rank. Dlatego tak istotne jest stałe monitorowanie profilu linkowego i usuwanie połączeń linkowych, które szkodzą kondycji witryny. Idealna w oczach wskaźnika Trust Rank strona zawiera 0% spamu. Ma wartościową treść, a prowadzące do niej linki pochodzą z zaufanych źródeł. Wysoce niewskazane jest korzystanie z farm linków.

    Czy wskaźnik Trust Rank jest istotny?


    Jak najbardziej. Współpracując z algorytmem Page Rank, Trust Rank wpływa na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Podczas gdy pierwszy z nich pozycjonuje strony w oparciu o linki, drugi próbuje torować mu drogę poprzez usuwanie spamu z SERP-ów. Obydwa współczynniki dopełniają się więc w sposób idealny.

    Niestety dane odnośnie skali Trust Rank naszej strony nie są upubliczniane. W kondycji witryny zorientować możemy się np. poprzez analizę wskaźników Domain Authority lub Domain Rating. Obydwu poświęcone są osobne artykuły - zachęcamy do przeczytania! Podsumowując: warto dbać o linki przychodzące i wychodzące. Jest to kluczowe nie tylko z punktu widzenia użytkownika, ale i systemów, które pozycjonują stronę. Przejrzysty, jakościowy profil linkowy jest tak samo ważny, jak treści na naszej stronie.

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • Jakościowe backlinki - istotny element pozycjonowania strony
  • Dywersyfikacja linków - dlaczego warto ją stosować?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski