Treści typu evergreen — czyli jakie?

Żadna strona internetowa nie może istnieć bez treści. Są niezbędne do rankowania i generowania ruchu, odpowiadają też na zapytania użytkowników. Treści na stronach internetowych możemy podzielić na dwa zasadnicze rodzaje: fresh i evergreen. Treści evergreen, czyli evergreen content, to treści "wiecznie żywe". Co dokładnie oznacza to pojęcie i jak tworzyć content tego rodzaju?

Evergreen content - treść wiecznie żywa

Przy tworzeniu treści evergreen największy nacisk kładzie się na ich jakość oraz trwałość. Ten typ contentu jest aktualny niezależnie od czasu. Nie notuje w związku z tym spadków w ruchu, co przekłada się na wysoką wartość. Jest bardzo uniwersalny, stanowiąc dla użytkowników stałe źródło zainteresowania. W praktyce po publikacji treści evergreen będzie ona przynosić ruch przez miesiące, a nawet całe lata.

Przykłady treści evergreen


Wiemy już, czym cechują się treści "wiecznie zielone". Content tego rodzaju ma charakter poradnikowy. Użytkownicy wpisują zapytania, by dowiedzieć się więcej na dany temat i poszerzyć wiedzę. Przykładowe tytuły artykułów tego rodzaju to:
  • Jak skutecznie stracić na wadze?
  • Jak wymienić koło w samochodzie?
  • Jak gotować jajka na miękko?
  • Jak prawidłowo napisać charakterystykę postaci?
  • Jaki ekspres do kawy warto wybrać?
  • Przepisy na pyszne, niskokaloryczne ciasta
  • Ranking 100 książek, które warto przeczytać
  • Ból pleców - kiedy warto udać się do specjalisty?
  • Tajemnice kosmosu - czym są czarne dziury?
  • Problemy ze snem - jak im zaradzić?
  • Czym różni się napięcie od natężenia elektrycznego?

  • Należy wspomnieć też o treściach, które zdecydowanie nie zaliczają się do evergreen content. Poniższe przykłady nie są zatem dobrymi tytułami do artykułów "wiecznie żywych":
  • Modne stylizacje na wiosnę 2024 - poznaj nasze propozycje!
  • Jaki krem do opalania jest najskuteczniejszy?
  • Najlepsze pomysły na prezenty świąteczne
  • Nie wiesz, jak przebrać się na Halloween? Sprawdź nasze pomysły!
  • Prezent na Dzień Ojca - co warto kupić tacie?

  • Powyższe przykłady zaliczają się do fresh content - czyli newsów. To aktualne treści, które w momencie publikacji mają szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Generują wówczas duży ruch i czasowo zwiększają pozycję strony w wyszukiwarce. Z biegiem czasu tracą jednak na świeżości i wymagają aktualizacji (np. kiedy nadejdzie nowy sezon świąteczny).

    Korzyści evergreen content


    Czym cechuje się evergreen content poza stałą aktualnością? Do szeregu korzyści tworzenia treści tego rodzaju zalicza się przede wszystkim:

  • Pozycja specjalisty w danej dziedzinie. Treść evergreen, która od lat wysoko rankuje, podnosi prestiż danej witryny. Gdy artykuł na trudny temat stale zajmuje wysoką pozycję, stajemy się mentorem w danej dziedzinie.
  • Prosta optymalizacja. Artykuły evergreen dotyczą tematów wyszukiwanych dosłownie codziennie. Użytkownicy każdego dnia sprawdzają w Google, jak gotować ryż czy usunąć plamę z tkaniny. Treści evergreen opierają się o proste słowa kluczowe (gotowanie ryżu, usuwanie plam).
  • Evergreen content to inwestycja na lata. Artykuł "wiecznie żywy" można zawsze wzbogacić o dodatkowe informacje lub nowe przykłady. Koszt tworzenia takiej treści jest mniejszy niż pisania newsów, które szybko tracą aktualność. Ponadto treści evergreen dostarczają wartościowych danych historycznych. Badając ruch na takich stronach, dowiemy się, czego użytkownicy szukają i co sobie cenią.
  • Evergreen content to poradniki. Osoba zainteresowana danym tematem evergreen, np. ogrodnictwem czy kuchnią, chętnie zajrzy do innych artykułów. Przekłada się to na zwiększony ruch na stronie.
  • Backlinki. Treści evergreen ze względu na swoją długowieczność zbierają więcej backlinków od innych stron. Świetny artykuł evergreen z czasem będzie polecany i linkowany jako źródło przez coraz większą liczbę stron.
  • Tworzenie treści evergreen


    Artykuły muszą mieć określone cechy, by spełniać wymagania treści "wiecznie żywych". Zaliczają się tu przede wszystkim:
  • Odpowiednie słowa kluczowe i optymalizacja treści.
  • Przed przystąpieniem do pisania artykułu należy wykonać dobry keyword research. Uniwersalne słowa kluczowe pozwolą użytkownikom trafić na naszą treść. Pomocny okaże się na przykład Ahrefs lub Semstorm. Artykuł powinien być czytelny, podzielony nagłówkami na sekcje, mieć wypunktowania i pogrubienia ważniejszych zagadnień.
  • Kompleksowość treści.
  • Artykuł, by nosić miano evergreen, musi być naprawdę wyczerpujący. Im bogatsza i bardziej nasycona słowami kluczowymi i przykładami treść, tym lepiej. Artykuł powinien w pełni odpowiadać na zapytanie użytkownika. Warto, by kierował odbiorcę do pokrewnych tematów przez linkowanie wewnętrzne. Artykuł o gotowaniu ryżu może odsyłać do poradnika o daniach z ryżem. Za to artykuł o ekspresach do kawy - do artykułu o jej rodzajach.
  • Dostosowanie do użytkownika.
  • Słownictwo i poziom wiedzy dopasowane do odbiorcy.
  • Unikanie nawiązań do aktualnych trendów i popkultury.
  • Pewne hasła zyskują na popularności równie szybko, co ją tracą. Umieszczanie w treści nawiązań do popularnych obecnie filmów czy rozrywki nie zapewni zasięgu w dłuższym czasie. Rolą contentu evergreen nie jest w końcu pisanie o tym, co popularne obecnie.
  • Cykliczna aktualizacja treści.
  • Choć artykuły evergreen pracują same na siebie, warto nie pozostawiać ich bez opieki. Co jakiś czas dobrze jest dodawać nowe szczegóły lub zdjęcia do treści evergreen. W ten sposób pokazujemy również, że jako specjalista stale interesujemy się tematem.
  • Grafiki i treści wizualne.
  • Warto wzbogacić artykuł o przejrzyste i czytelne grafiki, korelujące z tekstem. Dzięki temu artykuł staje się bardziej wartościowy w oczach użytkownika. Jeśli np. piszemy o rodzajach kawy, należy zamieścić zdjęcia ziaren każdego rodzaju. Grafiki opatrzone atrybutem alt (tekstem alternatywnym obrazka) pomagają wypozycjonować artykuł. Użytkownik może trafić na artykuł z poziomu wyszukiwarki obrazów i zainteresować się treścią.

    Dobrze napisany artykuł evergreen to silny element prosperującej domeny. Dowiedz się, jak pisać więcej treści przyjaznych pozycjonowaniu i zwiększać pozycję własnej strony!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski