Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony

Użytkownicy Internetu trafiają codziennie na setki treści, o których szybko zapominają. Konsumują je w błyskawicznym tempie w poszukiwaniu pozytywnych bodźców. Możemy im je dostarczyć na wiele sposobów, na przykład dzięki treściom interaktywnym. Jak działają i co pozwalają osiągnąć? Jakie marki z sukcesem je wykorzystują? Przekonajmy się!

Co to są treści interaktywne?


Treści interaktywne (Interactive content) to taki ich rodzaj, który zwiększa zaangażowanie użytkowników i skłania do działania. Dzięki nim odbiorcy:

  • nawiązują więź z marką,
  • są bardziej skłonni do konwersji (np. podjęcia decyzji zakupowej),
  • poszerzają wiedzę, zdobywają informacje,
  • kształtują swoje nastawienie do marki, jej produktów, usług i reprezentowanych wartości,
  • spędzają ogólnie więcej czasu na stronie, zaabsorbowani określoną aktywnością.

  • Treści interaktywne przyjmują wiele form. Dzięki swej wszechstronności ich wachlarz stale rośnie. To od twórców stron zależy, w jakim stopniu uda im się zdobyć uwagę i zaangażować użytkowników.

    Formy treści interaktywnych


    Treści interaktywne mogą przybrać przykładowe formy:

  • Interaktywne infografiki. Prezentacja danych z użyciem klikalnych elementów lub przycisków.
  • Multimedialne prezentacje. Coś więcej niż zwykłe slajdy. Np. Prezi.
  • Gry online. Mogą służyć rozrywce, edukacji lub dostarczaniu informacji. Dzięki wciągającemu designowi często zachęcają do powrotu na stronę.
  • Interaktywne mapy.
  • Wirtualne spacery. Pozwalają na widok z pierwszej osoby i oglądanie miejsc tak, jak byśmy faktycznie tam byli. Wykorzystywane np. przez muzea.
  • Kalkulatory online. Pozwalają obliczać dane pod użytkownika i lepiej rozumieć określone zjawisko. Np. kalkulator BMI, kalkulator wynagrodzeń lub kalkulator budowlany.
  • Quizy. Pozwalają na skategoryzowanie zjawiska, udzielenie informacji, test wiedzy lub po prostu służą rozrywce.
  • Konfiguratory produktów. Pozwalają dopasować produkt pod własne upodobania i sprawdzić, jak wyglądałby po personalizacji. Występują np. na stronach marek samochodowych.
  • Testy osobowości. Pozwalają określić naszą personę i dopasować usługi pod własne gusta. Mogą być też czystą formą zabawy.
  • Interaktywne filmy. Pozwalają na podejmowanie decyzji i kierowanie fabułą. Np. "Black Mirror: Bandersnatch".

  • Odpowiednia implementacja interaktywnych elementów na stronie powinna być poprzedzona badaniem potrzeb użytkowników. Co bowiem z tego, że wprowadzimy takie elementy w witrynie, jeśli nasza grupa docelowa nie będzie nimi zainteresowana? Forma interactive contentu powinna być dopasowana do tematyki strony i zachowań odwiedzających.

    Interaktywne treści a SEO


    Treści interaktywne spełniają bardzo ważną funkcję, która odróżnia je od często przeklikiwanych banerów i przewijanych tekstów: zachęcają do pozostania na stronie. Angażują, wzbudzają emocje, pogłębiają zainteresowanie tematem.

    Interaktywne treści mają ponadto większy potencjał do udostępniania przez użytkowników. Świetnie stworzona multimedialna prezentacja, gra online lub quiz mają większe szanse na trafienie do mediów społecznościowych, z których błyskawicznie dotrą do wielu odbiorców. Zwiększa to świadomość marki, ale i odwiedzenia witryny i jej widoczność w wynikach. Interaktywne treści przekładają się na pozytywne SEO strony, dlatego warto umieszczać tego typu content na swoich stronach.

    Jakie marki skutecznie wykorzystały interaktywne treści na stronach?


    Wiele dużych i znanych marek wykorzystało z sukcesem interaktywne treści na swoich witrynach. Zobaczmy, jak tego dokonały.

  • LEGO. Strona producenta popularnych klocków pozwala na stworzenie własnego zestawu online. Można wybierać spośród setek elementów i dowolnie je komponować. Możliwości są w zasadzie nieograniczone!
    Kiedyś oficjalny program od firmy LEGO nosił nazwę Digital Designer, ale nie jest już wspierany. Aktualnie marka poleca program Bricklink, który oferuje podobne funkcje.


  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony

  • Nike. Producent obuwia sportowego pozwala na personalizację swojej pary butów. Usługa nazywa się Nike by you i jest dostępna dla członków klubu Nike.


  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony

  • Coca-Cola. Producent najpopularniejszego napoju na świecie często tworzy interaktywne treści, angażujące odbiorców. Coca-Cola stawia na marketing wirusowy (viral marketing), w którym użytkownicy stają się ambasadorami marki. Np. akcja, w której zachęcano do wstawiania zdjęć ze spersonalizowaną butelką / puszką Coli z własnym imieniem.


  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony

  • IKEA. Producent mebli i wyposażenia domowego oferuje aplikację, pozwalającą zaprojektować własne wnętrze - IKEA Kreativ.


  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony

  • National Geographic. Interaktywne mapy, artykuły i animacje, dzięki którym użytkownicy pogłębiają wiedzę o geografii i historii.


  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony

  • Spotify. Interaktywne playlisty, dostosowane do upodobań słuchaczy.


  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony

  • NASA. Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej oferuje aplikacje, pozwalające eksplorować niebo i kosmos. Jedna z nich to Skymap.


  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony

  • Netflix. Interaktywne filmy i seriale jak choćby wspomniany "Black Mirror: Bandersnatch".


  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony
    Podsumowując: treści interaktywne (interactive content) to doskonały sposób na zaangażowanie użytkownika i nawiązanie z nim trwałej więzi. Pozwalają na pogłębianie wiedzy, prezentację informacji w kreatywny sposób. Zwiększają konwersję i przyczyniają się do budowania świadomości marki oraz zachęcają do udostępniania dalej. Warto zaprojektować multimedialne treści na swojej stronie, które przyciągną odbiorców i przełożą się na sukces marki.

    Przeczytaj również:

  • Brand awareness - jak istotna jest świadomość marki?
  • Marketing a kolory. Jak wybrać barwy strony internetowej?
  • Tone of voice Twojej marki - czy komunikujesz się prawidłowo?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski