Co to są treści interaktywne?
Treści interaktywne (Interactive content) to taki ich rodzaj, który zwiększa zaangażowanie użytkowników i skłania do działania. Dzięki nim odbiorcy:
nawiązują więź z marką,
są bardziej skłonni do konwersji (np. podjęcia decyzji zakupowej),
poszerzają wiedzę, zdobywają informacje,
kształtują swoje nastawienie do marki, jej produktów, usług i reprezentowanych wartości,
spędzają ogólnie więcej czasu na stronie, zaabsorbowani określoną aktywnością.
Treści interaktywne przyjmują wiele form. Dzięki swej wszechstronności ich wachlarz stale rośnie. To od twórców stron zależy, w jakim stopniu uda im się zdobyć uwagę i zaangażować użytkowników.
Formy treści interaktywnych
Treści interaktywne mogą przybrać przykładowe formy:
Interaktywne infografiki. Prezentacja danych z użyciem klikalnych elementów lub przycisków.
Multimedialne prezentacje. Coś więcej niż zwykłe slajdy. Np. Prezi.
Gry online. Mogą służyć rozrywce, edukacji lub dostarczaniu informacji. Dzięki wciągającemu designowi często zachęcają do powrotu na stronę.
Interaktywne mapy.
Wirtualne spacery. Pozwalają na widok z pierwszej osoby i oglądanie miejsc tak, jak byśmy faktycznie tam byli. Wykorzystywane np. przez muzea.
Kalkulatory online. Pozwalają obliczać dane pod użytkownika i lepiej rozumieć określone zjawisko. Np. kalkulator BMI, kalkulator wynagrodzeń lub kalkulator budowlany.
Quizy. Pozwalają na skategoryzowanie zjawiska, udzielenie informacji, test wiedzy lub po prostu służą rozrywce.
Konfiguratory produktów. Pozwalają dopasować produkt pod własne upodobania i sprawdzić, jak wyglądałby po personalizacji. Występują np. na stronach marek samochodowych.
Testy osobowości. Pozwalają określić naszą personę i dopasować usługi pod własne gusta. Mogą być też czystą formą zabawy.
Interaktywne filmy. Pozwalają na podejmowanie decyzji i kierowanie fabułą. Np. "Black Mirror: Bandersnatch".
Odpowiednia implementacja interaktywnych elementów na stronie powinna być poprzedzona badaniem potrzeb użytkowników. Co bowiem z tego, że wprowadzimy takie elementy w witrynie, jeśli nasza grupa docelowa nie będzie nimi zainteresowana? Forma interactive contentu powinna być dopasowana do tematyki strony i zachowań odwiedzających.
Interaktywne treści a SEO
Treści interaktywne spełniają bardzo ważną funkcję, która odróżnia je od często przeklikiwanych banerów i przewijanych tekstów: zachęcają do pozostania na stronie. Angażują, wzbudzają emocje, pogłębiają zainteresowanie tematem.
Interaktywne treści mają ponadto większy potencjał do udostępniania przez użytkowników. Świetnie stworzona multimedialna prezentacja, gra online lub quiz mają większe szanse na trafienie do mediów społecznościowych, z których błyskawicznie dotrą do wielu odbiorców. Zwiększa to świadomość marki, ale i odwiedzenia witryny i jej widoczność w wynikach. Interaktywne treści przekładają się na pozytywne SEO strony, dlatego warto umieszczać tego typu content na swoich stronach.