Dlaczego zgodność tematyczna jest tak istotna?
Jak wspomnieliśmy we wstępie, algorytmy wyszukiwarek stale ewoluują. Rozwiązania, które sprawdzały się lata temu, dzisiaj są albo nieprzydatne, albo wręcz zabronione. Kiedyś wystarczyło na przykład publikować dużo treści lub wykorzystywać mnóstwo słów kluczowych, by roboty wypozycjonowały wysoko naszą stronę. Dziś takie podejście jest, delikatnie mówiąc, niewskazane.
Obecnie bardzo istotna jest zgodność tematyczna treści, czyli właśnie topical relevance. Osiągniemy ją wtedy, gdy:
Tematyka treści pokrywa się dokładnie ze słowem kluczowym (lub słowami), na jakie treść jest pozycjonowana,
Strona traktuje o zagadnieniach powiązanych z głównym tematem, tworząc tak zwany klaster tematyczny,
Strona może pochwalić się bogatą siecią linków, zwłaszcza linków zewnętrznych, czyli takich, które prowadzą do niej.
Topical relevance daje algorytmom wyszukiwarek dodatkowe zapewnienie, że jesteśmy ekspertem w danej dziedzinie. Innymi słowy - tworzy autorytet. Gdy wyszukiwarki przeszukują treść, aby określić, czy jest dobrą odpowiedzią na zapytanie użytkownika, sprawdzają jednocześnie, czy strona jest autorytetem w danym temacie i odpowiednio ją klasyfikują. Sygnałów odnośnie jakości strony jest wiele, jednak to właśnie linki zwrotne, frazy kluczowe i długość treści (w znaczeniu stopnia pokrycia tematu) pokazują algorytmom, że owa strona jest wartościowa i zgodna z zapytaniem internauty.