Topical relevance – jak zadbać o zgodność treści z tematyką strony

W erze zaawansowanych technologii wyszukiwarek, tematyczna zgodność treści jest ważniejsza dla pozycji w wynikach wyszukiwania (SERP) niż kiedykolwiek wcześniej. Algorytmy wyszukiwarek stają się coraz lepsze w ocenianiu adekwatności naszej treści w odniesieniu do zapytania użytkownika. Jak zatem dostosować treści, aby pozostać na szczycie wyników wyszukiwania?

W niniejszym artykule powiemy, jak budować topical relevance w tekstach, treściach w mediach społecznościowych i innych zasobach cyfrowych, aby zyskać szanse na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego zgodność tematyczna jest tak istotna?


Jak wspomnieliśmy we wstępie, algorytmy wyszukiwarek stale ewoluują. Rozwiązania, które sprawdzały się lata temu, dzisiaj są albo nieprzydatne, albo wręcz zabronione. Kiedyś wystarczyło na przykład publikować dużo treści lub wykorzystywać mnóstwo słów kluczowych, by roboty wypozycjonowały wysoko naszą stronę. Dziś takie podejście jest, delikatnie mówiąc, niewskazane.

Obecnie bardzo istotna jest zgodność tematyczna treści, czyli właśnie topical relevance. Osiągniemy ją wtedy, gdy:

  • Tematyka treści pokrywa się dokładnie ze słowem kluczowym (lub słowami), na jakie treść jest pozycjonowana,
  • Strona traktuje o zagadnieniach powiązanych z głównym tematem, tworząc tak zwany klaster tematyczny,
  • Strona może pochwalić się bogatą siecią linków, zwłaszcza linków zewnętrznych, czyli takich, które prowadzą do niej.

  • Topical relevance daje algorytmom wyszukiwarek dodatkowe zapewnienie, że jesteśmy ekspertem w danej dziedzinie. Innymi słowy - tworzy autorytet. Gdy wyszukiwarki przeszukują treść, aby określić, czy jest dobrą odpowiedzią na zapytanie użytkownika, sprawdzają jednocześnie, czy strona jest autorytetem w danym temacie i odpowiednio ją klasyfikują. Sygnałów odnośnie jakości strony jest wiele, jednak to właśnie linki zwrotne, frazy kluczowe i długość treści (w znaczeniu stopnia pokrycia tematu) pokazują algorytmom, że owa strona jest wartościowa i zgodna z zapytaniem internauty.

    Elementy topical relevance


    Przyjrzyjmy się bliżej wymienionym elementom, wpływającym na topical relevance, czyli backlinkom, keywordom i długości treści.

  • Linki zwrotne (backlinki) - czyli linki z innych witryn (lub np. postów w social media), prowadzące do naszej strony. Są przede wszystkim sygnałem wiarygodności. Świadczą też o wysokim stopniu eksperckości treści. Jeżeli szanowana w branży strona linkuje do nas, jest to jednoznaczne z tym, że "podpisuje się" pod naszą treścią. Lata temu niektóre witryny korzystały z farm linków, które zwyczajnie generowały setki linków, sztucznie podbijając autorytet. Dziś ta praktyka jest zakazana i karana (filtrem, a nawet banem). Obecnie wyszukiwarki sprawdzają, czy linki prowadzą do stron tematycznie powiązanych, a także czy treść linkowanej strony jest wysokiej jakości. Przeczytaj też nasz artykuł o backlinkach.
  • Słowa kluczowe (keywords) - są absolutnie niezbędne. Właściwe badanie słów kluczowych (keyword research) pozwoli nam wykorzystać odpowiednie frazy w treści. Gdy artykuł jest wspierany przez stosowne słowa kluczowe związane z zapytaniami wyszukiwania, algorytmy to zauważają i doceniają. Załóżmy, że nasza firma sprzedaje produkty związane z dbaniem o skórę. W treści powinny znaleźć się frazy odnoszące się do tej tematyki, takie jak kremy do twarzy, peelingi, a także przypadłości skórne, które wymagają pielęgnacji. Kiedy użytkownik wpisze hasło długiego ogona (czyli trzy słowa lub więcej) "kremy do twarzy dla kobiet do cery przetłuszczonej", algorytm zobaczy, że nasza strona oferuje rozwiązanie problemu.
  • Długość treści - artykuł z większą ilością adekwatnej do zapytania treści niż inna strona o tej samej ilości ruchu (zakładając, że pozostałe czynniki są takie same) zostanie wyżej wypozycjonowany na stronie wyników wyszukiwania (SERP). Dlaczego? Ponieważ większa liczba słów informuje wyszukiwarkę, że oferujemy więcej informacji na dany temat. Choć długość treści jest istotna, to musi ona iść w parze z dwoma pozostałymi czynnikami (backlinkami i keywordami). Właściwe słowa kluczowe muszą być rozsądnie umieszczone w całej treści, a ta nie może być nimi przesycona (inaczej będziemy praktykować negatywny keyword stuffing). Anchor texts, czyli treść linków, powinna być zgodna z treścią strony (czyli jeśli piszemy o historii Azji, to klikalne elementy tekstu też muszą być na ten temat, np. link odsyłający do osobnego artykułu o historii Japonii).

  • Narzędzia przydatne w topical relevance


    Przyjrzyjmy się teraz kilku narzędziom, dzięki którym zyskamy szansę na optymalizację omówionych przed chwilą elementów topical relevance - Google Trends, SEMrush, Keyword Planner.

  • Google Trends - darmowa usługa, dzięki której poznamy najnowsze trendy i frazy, którymi interesują się internauci. Trends pokazują nam, jak często słowo jest wyszukiwane oraz jak wygląda zainteresowanie tymże słowem na przestrzeni czasu. Sprawdzimy też geograficzne rozłożenie takiego zainteresowania (np. w podziale na kraje czy województwa w Polsce). Na temat tego narzędzia napisaliśmy osobny artykuł, który warto przeczytać: Jak wykorzystać Google Trends w Content Marketingu?
  • SEMrush - dzięki temu narzędziu możemy między innymi znaleźć właściwe słowa kluczowe, porównać różne frazy czy treści z różnych branży. SEMrush identyfikuje szeroką gamę słów kluczowych i pokazuje ich popularność w określonym czasie. Użytkownicy mogą również sprawdzać backlinki za pomocą specjalnego paska wyszukiwania, który analizuje ich autorytet, pochodzenie i anchor teksty.
  • Keyword Planner - czyli planer słów kluczowych od Google'a. Profesjonalne narzędzie dostępne w usłudze Google Ads. Dzięki niemu wyszukamy najlepsze słowa kluczowe i zoptymalizujemy naszą strategię contentową.

  • Topical relevance w 3 krokach


    1. Określenie właściwych tematów - najpierw musimy zdecydować, na jakie tematy chcemy pisać, tak by były zgodne z tematyką branży, w której działamy. Strona zajmująca się historią świata będzie więc pisała biografie postaci historycznych, artykuły o kulturach danych krajów, wpisy o wydarzeniach historycznych. Z kolei strona zajmująca się produktami do pielęgnacji włosów będzie publikowała content na tematy stylizacji, dbania o skórę głowy, przyborach do pielęgnacji czy innych produktach. Możemy też wejść w specyficzną niszę na rynku, skupiając się na zagadnieniach, które porusza mało firm lub w ogóle nie są zagospodarowane.
    2. Dobór słów kluczowych - za pomocą profesjonalnych narzędzi przeprowadzamy keyword research, by zlokalizować frazy, pod które należy pozycjonować artykuły i inne formy treści (np. materiały wideo). Warto zadbać o semantyczne słowa kluczowe, czyli frazy powiązane językowo z frazą główną. Piszemy o tym w artykule: Semantyczne słowa kluczowe - dlaczego warto z nich korzystać?
    3. Strategia linkowania - kiedy już stworzymy jakościową treść w oparciu o wyselekcjonowane słowa kluczowe, powinniśmy zadbać o dobre linki zwrotne. Możemy je pozyskać w social media, od influencerów, od portali tematycznych czy nawiązując inne formy współpracy linkowej. Ważne, by podmioty, które do nas linkują, cieszyły się uznaniem w branży.
    Odpowiednie używanie fraz kluczowych, backlinków i optymalizacja objętości treści pomoże nam budować wysoce efektywną strategię, która konsekwentnie przyciąga nowych odwiedzających i przekształca ich w klientów. Warto inwestować w topical relevance, aby się rozwijać!

    ➡️ Przeczytaj również: Content pruning - dlaczego warto przycinać i odświeżać treść strony?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli rozważasz samodzielne pozycjonowanie, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - nasze profesjonalne Szkolenie z SEO jest właśnie dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski