Topical authority: jak zyskać status eksperta w oczach Google?

Topical authority to wciąż zyskujące na popularności pojęcie w świecie SEO i marketingu internetowego. Status, który daje, jest istotny przede wszystkim w oczach Google, ale i użytkowników Internetu. Co oznacza to pojęcie i jak dostosować pod nie swoją stronę? Sprawdźmy!

Co to jest Topical authority?


W dosłownym tłumaczeniu Topical authority oznacza "autorytet w branży", "poziom autorytetu w dziedzinie". W praktyce znaczy to, że dana strona jest uznawana za eksperta w określonej branży bądź temacie. Jeśli mamy taki status, wówczas zarówno Google, jak i użytkownicy uznają nas za wiarygodnych ekspertów.

Pojęcie Topical authority zyskało na znaczeniu wraz z wejściem w życie algorytmu Hummingbird (Koliber). Ten algorytm Google stara się rozumieć i analizować dłuższe i bardziej złożone zapytania użytkowników. Dzięki temu może dostarczyć lepszych odpowiedzi. Jeśli nasza strona zyska status eksperta, zwiększa się szansa, że Koliber podsunie ją jako odpowiedź na trudne zagadnienie.

Topical authority - jak zyskać status eksperta w oczach wyszukiwarki?


Topical authority - korzyści dla strony


  • Pozycja eksperta. Przekłada się to na częstsze odwiedziny, polecenia i zaufanie odbiorców.
  • Wyższa widoczność w wynikach wyszukiwania. Strony wysokiej jakości są lepiej pozycjonowane w SERP-ach.
  • Większy ruch na stronie. Jest to naturalnie zasługa powyższych punktów - widoczności i zaufania. Strony uznawane za jakościowe przyciągają większą uwagę użytkowników.
  • Zwiększona konwersja. Następstwo większego ruchu na stronie. Użytkownicy mający zaufanie do witryny chętniej dokonają takich czynności jak np. zakupy.
  • Jak zyskać pozycję eksperta?


    Strony Topical authority wymagają absolutnie najwyższej jakości pod każdym względem. Chodzi nie tylko o treści, ale i linki, współpracę ze specjalistami czy strukturę witryny. Oto kroki, które należy podjąć w celu uzyskania statusu eksperta.

    1. Tworzenie treści najwyższej jakości. W formie tekstu, video, grafik czy prezentacji - optymalnej do tematu. Należy wyczerpywać temat, pokrywać go w całości. Nasycić treść odpowiednimi słowami kluczowymi, dbać o unikalność i wartość dla użytkownika. Korzystać z legalnych i prawidłowych technik White Hat SEO. W kontekście treści warto tworzyć klastry tematyczne, będące kompendium wiedzy na dany temat. Od pillar page po strony na każde pojedyncze zagadnienie.
    2. Współpraca z ekspertami. Jednym z warunków zyskania pozycji eksperta jest tworzenie treści w oparciu o wiedzę specjalistyczną. Ponadto warto przeprowadzać wywiady ze specjalistami, sygnować treści ich nazwiskami, zadbać o dowody ich eksperckości. Przydatne są wspólnie tworzone artykuły, webinary i konferencje. Specjalista może nawet zostać twarzą marki, jak to jest np. w przypadku medycyny estetycznej.
    3. Regularne badania, analizy i śledzenie nowości. Strona chcąca być ekspertem musi być na bieżąco z najnowszymi odkryciami i newsami z branży. Dzięki temu dostarcza aktualnych treści oraz pokazuje, że interesuje się tematem. Publikowanie przełomowych odkryć czy informacji jako pierwsza strona w Internecie także podbudowuje autorytet.
    4. Dbanie o strukturę strony. Musimy stale monitorować wydajność witryny, dbać o jej przejrzystość, łatwą nawigację i użytkowanie. User Experience (Doświadczenie użytkownika) z korzystania ze strony powinno być optymalne.
    5. Odpowiednie metadane strony. Ekspercka strona musi odpowiednio prezentować się w wynikach. Powinniśmy zadbać, by nasze meta tytuły i meta opisy były dobrze napisane.
    6. Naturalnie budowane linki. Profil linkowy strony powinniśmy budować wyłącznie legalnymi technikami White Hat SEO. Im więcej stron wysokiej jakości w naturalny sposób będzie linkować do nas, tym lepiej. Ważne jest, by linkowały do nas strony z naszej branży, co stwarza naturalną sieć powiązań.
    7. Promocja strony w różnorodnych kanałach. W dobie mediów społecznościowych ich odpowiednie wykorzystanie potrafi zapewnić przewagę nad innymi. Dzięki umiejętnemu promowaniu strony oraz treści w mediach możemy budować pozycję eksperta. Przydatne są takie media jak Facebook, LinkedIn czy Instagram oraz YouTube.
    8. Utrzymywanie kontaktu z odbiorcami. Dotyczy to przede wszystkim czynnego odpowiadania na komentarze i udzielania dodatkowych informacji. W ten sposób pokazujemy, że dbamy o użytkowników i pomagamy w rozwiązywaniu problemów.

    Ekspertem nie stajemy się z dnia na dzień. Zyskanie pozycji autorytetu wymaga czasu i wysiłku. Dokonamy tego wyłącznie wartościowymi treściami, naturalnymi linkami, współpracą ze specjalistami.

    Świetnym sposobem na budowanie autorytetu i pokazanie profesjonalnego podejścia jest tworzenie treści evergreen. Treści "wiecznie zielone" to artykuły, które zawsze są chętnie czytane, niezależnie od pory roku. Przyciągają ruch i budują zaangażowanie, a także często stanowią prawdziwą encyklopedię wiedzy na dany temat. Należy je regularnie aktualizować i dbać o wysoką jakość. Jeden artykuł evergreen może nawet być wyznacznikiem jakości całej strony!

    Warto zapoznać się bliżej z algorytmami, jakie wykorzystuje Google w codziennym funkcjonowaniu. Dopasowanie strony pod ich wytyczne pozwoli osiągnąć status eksperckiej strony w swojej branży. Najważniejsze algorytmy, jakim trzeba się przyjrzeć, to:

  • Panda,
  • Pingwin,
  • Koliber,
  • BERT.

  • Przeczytaj artykuł o najważniejszych algorytmach Google: 7 algorytmów kluczowych dla pozycjonowania

    Równie istotne są współczynniki E-A-T oraz YMYL. Pierwszy określa eksperckość, autorytet i zaufanie strony. Drugi traktuje o stronach o szczególnym znaczeniu dla życia i dobrobytu ludzi (Your Money, Your Life).

    Czy Google prowadzi spis stron Topical authority?


    Niestety nie. Google nie udostępnia oficjalnych metryk ani porównań stron, z których jasno by wynikało, czy witryna jest ekspertem. Natomiast własna analiza pewnych wskaźników i zjawisk może dostarczyć wniosków co do poziomu eksperckości witryny. To na przykład:

  • Pozycja w SERP-ach (Search Engine Results Page - Wyniki wyszukiwania),
  • Analiza danych ruchu organicznego na naszej stronie - czy i co przyciąga użytkowników,
  • Liczba backlinków (linków zwrotnych) - czyli tych, które prowadzą na naszą stronę. Im jest ich więcej i przede wszystkim pochodzą z jakościowych źródeł w branży, tym lepiej,
  • Zaangażowanie społeczności oraz odzew na publikowane treści - jeżeli udostępniamy content w social mediach i spotyka się z dużym odzewem oraz uznaniem: świetnie! Oznacza to, że nasze treści są chętnie odbierane oraz jesteśmy dla społeczności branży lub marki ważnym graczem na rynku.
  • Cytaty, wzmianki i polecenia. Co oczywiste, jeśli jesteśmy cytowani i podawani jako wiarygodne źródło, tym większe nasze Topical authority. Nic tak nie świadczy o poważaniu i zaufaniu jak powoływanie się na stronę jako źródło rzetelnych informacji.


  • Co powinna zawierać strona ekspercka - przykłady


    Na koniec parę przykładów tego, jak powinna prezentować się strona ekspercka pod względem zawartości dla wybranych dziedzin.

    Strona gabinetu lekarskiego


  • Szczegółowe profile lekarzy i opisy ich doświadczenia,
  • Informacje o oferowanych usługach, badaniach i ich przebiegu,
  • Aktualne i profesjonalne wpisy dotyczące medycyny (content marketing),
  • Opinie i referencje,
  • Szczegółowe opisy procedur, dane kontaktowe,
  • Profesjonalne materiały edukacyjne dot. schorzeń i terapii, sygnowane nazwiskami specjalistów,
  • Przejrzysty interfejs i nawigacja strony.


  • Strona marki modowej


  • Aktualne i regularnie udostępniane treści o modzie, trendach, stylizacjach,
  • Porady dot. stylizacji, zakupów, kreacji,
  • Zdjęcia wysokiej jakości do każdej treści - w końcu moda to dziedzina głównie wizualna,
  • Współpraca z innymi markami, agencjami, znanymi osobistościami. Popularna osoba będąca twarzą marki, zapewniająca o jej jakości to doskonały zabieg budowania wizerunku i profesjonalizmu,
  • Opinie, referencje,
  • Przejrzysta strona i możliwość kontaktu.


  • Strona agencji marketingowej


  • Portfel klientów oraz bogate case study,
  • Opisy usług,
  • Blog, który oferuje wartościowe treści marketingowe i pokazuje, że przygląda się nowościom i trendom,
  • Certyfikaty i nagrody, a także relacje i zdjęcia z udziału w konferencjach,
  • Współpraca z ekspertami marketingu i SEO.


  • Podsumowując: zyskanie statusu eksperta to niełatwe zadanie, jednak pozwoli ugruntować pozycję strony i marki w Internecie. Dzięki świetnym treściom, linkom, współpracy ze specjalistami i budowaniu wartości możemy stać się wyznacznikiem jakości w branży. Warto poszerzać swoją wiedzę i zdobywać nowe doświadczenia, a następnie dzielić się nimi z użytkownikami, by na stałe figurować jako ekspert.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski